Spillrom
| Sjiraffen | 2 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 2 |
Mobilspill
| Pågående | 8 877 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Ninaxxx | 2010-11-26 22:46 | |
![]() | Til alle som er født i 40- 50- 60- og 70-årene NOSTALGI PÅ HØYT NIVÅ: For det første overlevde vi å bli født av mødre som røkte og/eller drakk mens de var gravide med oss og levde i hus fulle av asbestmateriale. De brukte aspirin, spiste muggost, rå eggeprodukter, mengder av bacon og fet mat - for ikke å snakke om mat tilsatt alskens farge- og tilsetningsstoffer, tunfisk rett ut av boksen og vi ble ikke testet for diabetes eller alvorlige kreftsykdommer. Etter det marerittet ble barnesengene og trillevognene dekket med alskens blyholdige stoffer i pastellfarger. Det fantes ingen barnesikringer på medisinboksene eller på farlige vaskemidler eller barnelås på skap og skuffer. Når vi syklet på syklene våre hadde vi ingen hjelm eller sykkelsko på - for ikke å snakke om den risikoen vi tok ved all haikingen med fremmede... Som barn satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller airbag. Og allerhelst lå vi i hattehylla. Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra flasker kjøpt på butikken. Take-away food var begrenset til pølse & chips, eller pølse og brød. Ingen Pizza Hut, McDonalds, Tacos, Baguetter eller Kebab. Enda butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var stengt i helgene. På en eller annen måte var det ingen som sultet ihjel på grunn av det. Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter å ha ringt på døra. Vi spiste smørkaker, loff med ekte smør på, Upasteurisert helmelk, brus med sukker i og vi var ikke overvektige fordi VI ALLTID VAR UTE OG LEKTE !!... Vi kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden. Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen. Og vi var OK... Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser . Vi bygde trehytter og demninger, lekte ved elvebredden / sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden. Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen bærbar datamaskin, ikke Internett, blogg eller Chat-room på nettet ......................... ........... VI HADDE VENNER og vi gikk ut og traff dem !!! Vi falt ned fra trær, skar oss på tollekniver, brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skader. Bare jentene hadde hull i ørene. Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, og marken levde ikke i oss i evig tid. Til jul og påske malte og lagde vi pynten selv. Vi fikk luftgevær og lagde sprettert i 10 års alderen, vi syklet eller gikk til våre venners hus og banket eller ringte på døra, eller bare ropte på dem. Fotball eller slåball-lagene hadde lag-utvelgelse og ikke alle fikk være med på laget. De som ikke fikk være med måtte lære seg å takle det. Tenk deg det!!! Å komme med på laget krevde dyktighet eller ry. Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene regjerte i friminuttene på skolen. Tanken på at foreldrene skulle hente oss hvis politiet hadde tatt oss i å gjøre noe ulovlig var utenkelig. De sto faktisk på politiets side. Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn til barna sine som vi hører i dag. Vi hadde Frihet, Feiling, Suksess og Ansvar og vi lærte Å TAKLE DET Og DU er en av dem. GRATULERER! Kanskje du vil dele denne med andre som har vært så heldige å vokse opp som barn før livene våre ble regulert til vårt eget beste altfor godt. Nå du først er i gang; send det til dine barn slik at de får vite hvor tøffe og modige deres foreldre var. | |
| stara | 2010-11-26 22:48 | |
![]() | Mye sant der:-) | |
| LaBarca | 2010-11-26 23:09 | |
![]() | "Down memory lane" Jeg drakk white spirit da jeg var 2 år. Ble dausjuk. Røyka da jeg var 11 år. Ble dausjuk. Drakk hjemmebrant da jeg var 13 år. Ble dausjuk. | |
| Ninaxxx | 2010-11-26 23:17 | |
![]() | Men du lever :) | |
| LaBarca | 2010-11-26 23:25 | |
![]() | ...og har akkurat fylt 50!!! | |
| Mariti | 2010-11-26 23:26 | |
![]() | Mye nostalgi der. Kjenner meg igjen i mange av punktene. Vi fikk beskjed av foreldrene-ut å lek. og vi var ute lenge med vennene og hadde mye moro.. Godt å komme inn til kakao og pannekaker. Husker når TV kom -det var stort. Vi så på prøvebildet med masse snø på og i pausen så vi på akvariefisk.. det var spennende. Men fortsatt var barnetimen på radio veldig spennende.Brukte å ligge under en stol med sjokolade og sukkertøy og høre på hørespillet. | |
| LaBarca | 2010-11-26 23:39 | |
![]() | "Anne på prærien" var spennende! Hørte på hørespillene langt inn i voksen alder. Lørdag 17:00 - 18:00 var hellig. Var det "Anne" mon tro? Ihvertfall var det på prærien. | |
| Tobea - Ikke medlem lenger | 2010-11-26 23:55 | |
![]() | Tror det var Huset på prærien (o:) | |
| Mariti | 2010-11-27 00:00 | |
![]() | Det var på NRK | |
| solfridpeder | 2010-11-27 00:14 | |
![]() | hei--artig å kjenne seg igjen--god advent til dere alle--mørketiden er begynt her nord --kaldt--nordlyset strekker seg på himmelen--og det går med mye levende lys--koselig hs | |
| LaBarca | 2010-11-27 00:22 | |
![]() | Huset på prærien var på TV. Det var en hørespillserie om en norsk familie på prærien. Sent -60 tror jeg, muligens tidlig -70. | |
| redhy | 2010-11-27 00:46 | |
![]() | Herlig innlegg Nina | |
| arctic - Ikke medlem lenger | 2010-11-27 00:51 | |
![]() | kjenner meg igjen i utrolig mye av dette sjølv om jeg er født sent 80-tallet... stor mangel på elektroniske duppeditter. stort å få tv sent på 90-tallet! derimot store doser frisk luft og mange blåmerker og skrubbsår... men bilbelte, ja det hadde vi =) og jeg har ikke mobilnummerne til "ungene" i gata. ja, de bor der fremdeles innimellom, jeg banker på =) | |
| Glory | 2010-11-27 01:03 | |
![]() | Joda - vi kan feire at vi (over-)lever mange av oss. Og jeg er enig i at mye av barns hverdag nå overstyres mot det komiske (sanden under huskestativet må være godtkjent av EU, må vite). At barn i dag bør læres mer ansvar, ha større forpliktelser, og ikke minst ta konsekvensene selv av ting de gjør. Leke mere ute, opp i trærne, frykte mindre, smile mer og være mer sammen på fritiden. Men utover det synes jeg innlegg som dette hører ingensteds hjemme. Det VAR høy barnedødelighet. Hva Thalidomid førte til (og fortsatt gjør!) trenger neppe nevnes. Jeg kjenner faktisk til barn som mistet både sin bevegelighet og mentale kapasitet fordi de ikke hadde hjelm da sykkelulykken var et faktum. De fleste som omkommer i bilulykker gjør det faktisk fordi de ikke bruker bilbelte. En av mine venner gjennom 9 år i grunnskolen mistet livet i tidlig ungdom av samme grunn... Jeg har i min nærmeste familie både eksempler på at røyking førte til flere dødfødsler samt faretruende lav fødselsvekt på de barna som overlevde, kreft fremkalt av asbest, overvekt som barn, m.m. Selv er jeg fortsatt syk p.g.a. en infeksjonssykdom jeg fikk som 11-åring. Om jeg ble smittet ved å drikke fra samme flaske som de andre? Aner ikke! Husker ikke... Hvem vet forresten om vi ble påvirket i mors liv av røyking, alkohol, aspirin, blymaling, osv? Kanskje hadde vi hadde endra bedre konsentrasjon, mindre lese- og skrivevansker, færre allergier, mindre brystkreft, benskjørhet, osv? Hvem kan bekrefte eller utelukke det? Mange barn har slitt (og sliter) der "den sterkeste råder" i ungeflokken, på skolen, fotballen. Mange har taklet det inni seg i altfor mange år frem til det butter... Det finnes nyanser og balanser i de fleste ting. La oss hjelpe de som er barn og unge i dag til å bli ansvarsbevisste voksne med både empati, selvtillit, utforskertrang og selvironi. Med vissthet om at en godt kan "gå på trynet", "drite seg ut", eller få skrubbsår - man må bare reise seg igjen! Men ikke idyllisér det som ikke var av det gode, eller som kanskje mange mennesker lider av savn eller sorg over. Eller skyldfølelse fordi det de ikke visste da kunnet ha reddet deres nærmeste i dag. Ting går både fremover og bakover - vi prøver og feiler - ting blir overdrevet og neglisjert. Men vi er fortsatt mennesker som bare forsøker å gjøre så godt vi kan, som ønsker å beskytte våre kjære, det mest dyrebare vi har - og livet - så godt vi kan. ;o) | |
| Glory | 2010-11-27 01:10 | |
![]() | * Kanskje hadde vi hatt enda bedre konsentrasjon, ... Glemte å si at jeg nok kan savne mye av den gennerelle "sunne fornuft" som det ofte kan se ut til at folk hadde mer av på den tiden, men slett ikke i alle ting.. PS: Nostalgi betegner gjerne en romantisk, idyllisk lengsel etter noe. Neppe en måte og tenke på disse tingene på? | |
| tonjemarie | 2010-11-27 01:38 | |
![]() | Ja i dette kjenner jeg meg igjen. Vi hadde mye moro når vi var barn. boksen går , slåball, strikk og hoppetau. Klatret i fjell, fisket, lekte gjemsel. Det var tider det :-). Sånn leker ikke barna i dag. | |
| sommerfugl | 2010-11-27 09:42 | |
![]() | Denne var bra, Nina! Jeg synes jo det er helt fantastisk at vi før kunne komme fem minutter for sent uten å måtte ringe eller taste om det, den vi skulle møte ventet og det var ikke krise! | |
| dirgni | 2010-11-27 10:09 | |
![]() | Da jeg var liten var det 5 biler i gata vår - og vi visste akkurat når de kom sammen med sin sjåfør, hjem fra jobb... vi kunne altså leke trygt hele dagen. I dag er det mer enn 200 biler i gata - og det er ikke forutsigbart når de kommer kjørende - det er nok ikke alt som er som det var nei. Som en liten kuriositet kan jeg nevne at da vi kjørte langs "Sørlandske" på vei til hytta om sommeren - måtte min bilsyke søster GÅ langs veien ved siden av bilen med jevne mellomrom for å få litt frisk luft i lungene... Nytter nok ikke å beholde gamle levemåter når virkeligheten forandrer seg. | |
| Ninaxxx | 2010-11-27 10:18 | |
![]() | Glory,- jo, dette representerer nostalgi for meg. Folk har opplevd sorg, sykdom og ulykker gjennom alle tider, men det kan likevel ikke forhindre at jeg syntes at _min_ barndom var rosenrød, stressfri og harmonisk. Myten om at "alt var så mye bedre før" lever fortsatt, og selv om jeg vet at det egentlig ikke var sånn på alle områder, så er det jo flott om kan kan verne om de gode stundene og ikke dvele ved de som var mindre bra? Positivitet er en god ting :) Helt enig med deg, sommerfugl, - tida uten mobil var fantastisk. Lengter også tilbake til tida uten pc, og et leksikon var min beste venn :) | |
| LaBarca | 2010-11-27 10:33 | |
![]() | Sommerferien gikk med til å skrive bilnummer. Moro for oss som ikke hadde råd til fotballkort og sånn. Da jeg gikk på ingeniørskolen hadde vi eksamen i kalkulatorbruk :-) Kullet før oss brukte regnestav, populært kalt cirkakjeppen selvom den var langt fra sånncirka. Dette er småting som lå langt bak, men som nå har kommet til overflaten takket være Nina! | |