Spillrom
| Sjiraffen | 13 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 844 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2010-12-29 10:53 | |
![]() | Hva betyr "tajet"? Hei alle ordspillere, Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut opprinnelsen til ordet "tajet". Det forekommer som stedsnavn og etternavn, noen ganger som del av et stedsnavn. F. eks. "Grinitajet" i Enebakk. Jeg mistenker at det er et historisk ord til å beskrive en landskapsformasjon, men finner ikke ut av det. Alle idéer mottas med takk... mvh, Zygote | |
| seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-12-29 11:00 | |
![]() | www.dokpro.uio.no/pe...p; renset=j | |
| LaBarca | 2010-12-29 14:04 | |
![]() | Mener å huske at det var en badeplass mellom Slemmestad og Vollen som vi kalte Toje. Har aldri sett navnet skrevet, så det kan gode hende det het Taje. Ordboka som seierherren- henviste til, er fine greier. | |
| Ninaxxx | 2010-12-29 14:07 | |
![]() | Badeplassen du tenker på heter Tåje, LaBarca. Usikker på hvorfor den heter det, men kan kanskje ha samme opprinnelse som taje? Morsomt med lokalkjente folk her inne da:) | |
| LaBarca | 2010-12-29 14:24 | |
![]() | Kommer opprinnelig fra Rustadgrenda. Leeeenge før TorpHøymyr ;) | |
| Ninaxxx | 2010-12-29 14:40 | |
![]() | Hehe, vet nøyaktig hvor det er :) | |
| tante g | 2010-12-29 16:27 | |
![]() | På min dialekt brukes ordet taje om en liten skogdert... | |
| LaBarca | 2010-12-29 16:31 | |
![]() | Pussig, for i ordboka er det en åpning i en skogdert :-) taje n2 (besl med norr tá 'opptråkket plass foran hus') åpen plass, f eks i skogen, ved et le el. utenfor et sommerfjøs, (inngjerdet) beitemark kalvet-, griset- Dialektord er fascinerende. | |
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2011-01-01 22:12 | |
![]() | Tusen takk for hjelp, folkens! Seierherren; jeg forsøkte også bokmålsordboka. Fatter ikke hvordan jeg kan ha kåla det til, men jeg fikk altså ikke noe treff i det hele tatt. Nuvel. Takk igjen! :-) mvh, Zygote | |
| donald86 | 2011-01-02 02:12 | |
![]() | Har vel i grunn samme betydning som ......-vangen. Feks i Gjerdrum(Akershus) finns Kogstadvangen. Setervange e.l. | |