Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 11 |
Mobilspill
| Pågående | 8 844 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-01 19:19 | |
![]() | Viktig informasjon fra myndighetene Praktisk å vite: Arbeidsgiver Hvor finner jeg forslag til standard arbeidsavtale? Du finner forslag til standard arbeidsavtale på Arbeidstilsynets nettsider. Avtalen finnes på ni språk i tillegg til nynorsk og bokmål. Gå til toppen Arbeidssøking Hvor kan jeg finne informasjon om au pair-ordningen? UDI har informasjon om au pair-ordningen på sine nettsider. Der finner du blant annet informasjon om hvem som kan få arbeidstillatelse, krav til vertsfamilien og hvordan man kan søke. Au pairen skal ha en skriftlig arbeidsavtale som regulerer arbeidstiden og gir au pairen visse rettigheter, som rett til minimumslønn og anledning til å delta i norskopplæring betalt av vertsfamilien. Les mer om dette i et rundskriv fra UDI . Hvor kan jeg få bekreftede kopier av vitnemål og attester? Bekreftede kopier skal være stemplet og signert av et kopieringsbyrå eller ansatt ved et offentlig kontor (skole, kommunalt kontor, politikammer osv). Stempelet skal vise hvor kopien er bekreftet. Vær oppmerksom på at offentlige kontor ikke er pålagt å utføre denne oppgaven. I forbindelse med jobbsøknader kan en alternativ løsning være å sende vanlige kopier med søknaden og ta originalene med til et eventuelt intervju. Gå til toppen Arbeidstaker Har jeg krav på feriepenger? Du finner informasjon på Arbeidstilsynets faktaside om feriepenger . Du kan også kontakte Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon 815 48 222. Har jeg rett til fri fra arbeid for å gå i begravelse? Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved gravferd. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med gravferd må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller avtales direkte med arbeidsgiver. Har jeg rett til å få overført deler av ferien min til neste år? Du kan avtale overføring av inntil to ukers ferie til påfølgende ferieår (kalenderår), men du har ikke krav på dette. Dersom sykdom hindrer deg i å avvikle ferien innen ferieårets utløp, kan du som arbeidstaker kreve å få overført inntil to ukers ferie til neste år. Et slikt krav må du framsette før årets utløp. Arbeidstakere som har avtalefestet fem ukers ferie, kan overføre to uker pluss fire arbeidsdager til neste ferieår. Ferie som ikke er avviklet og ikke er overført til neste ferieår, faller bort. Du finner mer informasjon om avvikling av ferie på Arbeidstilsynets faktasider om ferie. Har du flere spørsmål om ferie, kan du kontakte Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon 815 48 222. Har jeg rett til å gå hjem når det er særdeles varmt på arbeidsplassen? Du har ikke rett til å gå hjem fra arbeidet. Dersom du ønsker pauser, forskjøvet arbeidstid, eller eventuelt å avbryte arbeidet, må du avtale dette med arbeidsgiveren. Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19° eller over 26° skal unngås. Les mer om varme og kulde på jobben på Arbeidstilsynets faktasider. Har jeg rett til å være hjemme med et sykt barn? Den enkelte arbeidstaker har rett på opptil 10 dager permisjon med lønn pr. år til og med det året barnet fyller 12 år. Dersom du er alene om omsorgen for barnet, har du rett på opptil 20 dager. Har du flere enn to barn, har du rett på opptil 15 dager. Du kan ha utvidede rettigheter om barnet er kronisk sykt. Reglene finnes i arbeidsmiljøloven § 12-9 og folketrygdloven § 9-6 . Hvor finner jeg forslag til standard arbeidsavtale? Du finner forslag til standard arbeidsavtale på Arbeidstilsynets nettsider. Avtalen finnes på ni språk i tillegg til nynorsk og bokmål. Hvor finner jeg informasjon om lønnsgarantiordningen? Du finner informasjon om lønnsgarantiordningen på nettsidene til Nav. Lønnsgarantien skal sikre at du får utbetalt lønn, feriepenger osv. som du beviselig har til gode, men som arbeidsgiveren ikke er i stand til å betale. Hvor finner jeg lønnstabellen for arbeidstakere i staten? Du finner hovedlønnstabellen for arbeidstakere i staten på nettsidene til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Hvor finner jeg skjema for reiseregning? Den elektroniske reiseregningen (for Statens reiseregulativ) ligger ute på nettsidene til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD). Du kan også laste ned skjema for reiseregning i Word eller Pdf-format. fra Statlige elektroniske blanketter. Se videre under FAD og Statens fellesblanketter. Hvor finner jeg statens satser for reiser i jobbsammenheng? Du finner særavtale for reiser innenlands for statens regning på nettsidene til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Der finner du også særavtale for reiser utenlands for statens regning og utenlandsregulativet med satser for nattillegg og kostgodtgjørelse. Jeg er blitt oppsagt, men mener at oppsigelsen er usaklig. Hva bør jeg gjøre? På nettsidene til Arbeidstilsynet finner du en oversikt over hvordan du bør forholde deg ved en usaklig oppsigelse . Gå til toppen Arv Er det utformet skjema for testament? Det finnes ikke et eget skjema eller formular for testament. Men du kan finne forslag til utforming av testament ved hjelp av en søkemotor. JURK har utarbeidet forslag til utforming av gjensidig testament . I arvelovens andre del - arv etter testament finner du informasjon om hvordan et testament skal settes opp. Hva er det årlige fribeløpet for gaver til nærstående? Hvert år kan du avgiftsfritt gi gaver til nærstående tilsvarende halvparten av grunnbeløpet i folketrygden (1/2 G). Gaver til nærstående er i utgangspunktet avgiftspliktige. Men det er en del unntak for avgiftsplikten. Ta kontakt med skattekontoret dersom du trenger mer informasjon. Størrelsen på grunnbeløpet finner du på nettsidene til Nav. Hva må til for at et testament skal være gyldig? Testament trenger ikke tinglyses, men arveloven setter visse krav til hvordan et testament blir opprettet. Et vanlig skriftlig testament må være underskrevet samtidig av testator og to testamentsvitner. Vitnene må ikke være i slekt med eller ha nær tilknytning til noen som blir tilgodesett i testamentet. Du finner mer informasjon om hvilke krav som blir stilt for at et testament skal være gyldig, i arvelovens andre del - arv etter testament . På nettsidene til Oslo byfogdembete finner du informasjon om opprettelse og oppbevaring av testament . Hvor finner jeg adresse og telefonnummer til konfliktrådet? Du finner en oversikt over konfliktrådene i landet på nettsidene til konfliktrådet. Alle kan ta kontakt med konfliktrådet for å få hjelp og veiledning. Tjenesten er gratis, og den blir tilbudt i alle landets kommuner. Det er uforpliktende for dem som tar kontakt, og konfliktrådet har taushetsplikt. Konfliktrådet hjelper å løse tvister ved megling. Nabokonflikter, familietvister og saker knyttet til arbeidsforhold, underslag, arv og skifte er eksempler på saker konfliktrådet kan hjelpe med . Hvor kan jeg finne informasjon om arv og skifte? Du finner informasjon om dødsfall og arv på Domstol.no og om arv på Justis- og politidepartementets nettsider. Ønsker du mer informasjon eller veiledning om hvordan du skal gå fram i slike saker, kan du kontakte tingretten/byfogden . På Norge.no finner du hvilken tingrett du tilhører samt en temaside om arv . Hvor kan jeg finne satsene for arveavgift? Du finner satsene for arveavgift på nettsidene til skatteetaten. Her finner du også generell informasjon om avgift på arv og gaver. Har du spørsmål om arveavgift, kan du kontakte nærmeste skattekontor. Hvor kan jeg få kopi av en dødsattest? For å få kopi av en dødsattest kan du kontakte tingretten/byfogden for kommunen vedkommende bodde i. Du finner mer informasjon om meldingsgangen ved dødsfall på nettsidene til Statistisk sentralbyrå. Gå til toppen Barnevern og familievern Hvem kan få voldsalarm og hvordan? Har du vært eller er utsatt for vold eller alvorlige trusler, bør du melde fra til politiet. Politiet skal da vurdere behovet for vernetiltak. Aktuelle tiltak kan være å utstyre deg med mobil voldsalarm som varsler politiet når du utløser den. Andre tiltak kan være besøksforbud og vern av personopplysninger. Les mer om familievold på politiets nettsider, og kontakt politiet på telefon 02800 for å få nærmere opplysninger. Hvordan finner jeg kontaktinformasjon til familiekontoret? Dersom du bor i Oslo, kan du finne ut hvilket familiekontor du hører inn under ved å se i denne oversikten fra fylkesmannen.no. Bor du andre steder i landet, kan du søke i denne listen fra bufdir.no. Kan jeg klage på et vedtak som barnevernet i kommunen har gjort? Fylkesmannen er klageinstans for enkeltvedtak i kommunen. Fylkesmannen fører tilsyn med barnevernet og skal blant annet se til at barnevernet setter i verk de oppgåvene de er pålagt å gjøre etter barnevernloven. En klage skal sendes kommunen , som kan omgjøre sitt vedtak helt eller delvis.Kontaktinformasjon til fylkesmennene. Gå til toppen Bolig og eiendom Finnes det eiendomsinformasjon på Internett? Statens kartverk har laget en oversikt over nettsteder med eiendomsinformasjon. Selve GAB-databasen er ikke åpent tilgjengelig på Internett. Trenger du som privatperson GAB-informasjon skal du kontakte den aktuelle kommunen eller Statens kartverk. Hva er GAB og hvor får jeg tak i GAB-informasjon? GAB står for Grunneiendom-, Adresse- og Bygningsregisteret, og er landets offisielle register for informasjon om disse objektene. Selve GAB-databasen er ikke åpent tilgjengelig på Internett. Trenger du som privatperson GAB-informasjon, skal du kontakte den aktuelle kommunen eller Statens kartverk. Vær oppmerksom på at lovverket setter grenser for hvilke opplysninger som kan utleveres. Hvor får jeg informasjon om bolignummer og adressemerker? Det er kommunen din som tildeler bolignummer. Du finner kontaktperson i din kommune og informasjon om bolignummer på nettsidene til Statens kartverk. Bolignummeret gir leiligheten din en adresse som kun den har. Bolignummeret består av en bokstav og fire tall. Det står på et adressemerke som skal være klistret på innsiden av dørkarmen på ytterdøren din. Bokstaven og de to første tallene angir hvilken etasje leiligheten ligger i, og de to siste angir leilighetens nummer i etasjen, regnet fra venstre mot høyre. Se informasjon fra skatteetaten . Hvor får jeg tak i bostedsattest ("bostedsbevis")? Trenger du bostedsbevis, f.eks. for å bekrefte samboerskap eller botid i Norge, kan du bestille dette fra skattekontoret, tlf 800 80 000. Hvor kan jeg finne informasjon om tomtefesteloven? Du finner tomtefesteloven på lovdata.no. På nettsidene til Justis- og politidepartementet finner du en veiledning om regulering av festeavgift. Trenger du videre hjelp til å tolke loven og forskriftene, kan du kontakte Tomtefesterforbundet eller Huseiernes Landsforbund. Disse organisasjonene yter juridisk hjelp til sine medlemmer. Hvor skal jeg henvende meg for å få tinglyst et dokument? Fast eiendom skal tinglyses hos Statens kartverk i Hønefoss. Ektepakter og heftelser i løsøre skal tinglyses i Brønnøysundregistrene. Kan jeg klage på et vedtak kommunen har gjort? Du har rett til å klage på et enkeltvedtak som kommunen har gjort. Et enkeltvedtak er et vedtak som gjelder rettigheter og plikter for en eller flere personer. Klagen skal sendes til kommunen , som kan omgjøre sitt vedtak helt eller delvis. Du har også klagerett på et eventuelt nytt vedtak som kommunen gjør. Hvis kommunen velger å holde fast på sitt vedtak, går klagen til fylkesmannen. Det er forvaltningsloven som regulerer dette. Fylkesmannen er klageinstans for enkeltvedtak i kommunen. Gå til toppen Botilbud og omsorgstilbud Blir formuen regnet med når egenbetaling for opphold på sykehjem blir fastsatt? Vederlaget for opphold i kommunale institusjoner blir regnet ut på grunnlag av inntekten. Eventuelle renter av formue blir regnet som inntekt, mens selve formuen ikke blir tatt med i grunnlaget for utregningen av vederlaget . Det blir heller ikke lotterigevinst eller gevinst ved salg av bolig. Reglene finner du i 'Forskrift om vederlag for opphold i institusjon' . Ønsker du mer informasjon, kan du ta kontakt med kommunen eller Fylkesmannen. Har jeg rett til bostøtte og hva er fristen for å søke? Forholdet mellom husstandens boutgifter og samlede inntekter avgjør om du kan få bostøtte. På Husbankens internettsider finner du mer informasjon om bostøtteordningen , og du kan beregne bostøtten . Du finner også informasjon om Husbankens tilskudd og lån til bolig- og bygningsrelaterte formål. Fristen for å søke om bostøtte er den 14. i hver måned. Utbetalingen skjer den 10. i den etterfølgende måneden. Søknad om bostøtte skal sendes til sosialkontoret (ev. boligkontoret eller NAV-kontoret) i kommunen din. I Oslo sender du søknaden til bydelen din. Du finner søknadsskjema på Husbankens nettsider. Hvem har rett på avlastning? Har du særlig tyngende omsorgsoppgaver, kan du ha rett til avlastning. Avlastning skal gjøre det mulig for omsorgsyter å opprettholde gode familierelasjoner, holde på sosiale nettverk og gi nødvendig og regelmessig fritid og ferie. Avlastning kan gis både i private hjem og i spesielle kommunale tiltak, for eksempel i sykeheim. Avlastning er hjelp til omsorgsyter, i motsetning til kortidsopphold som er helsehjelp til den omsorgstrengende. Søknad om avlastning skal sendes til kommunen . Du finner mer informasjon om avlastning på Helsetilsynets nettsider. Hvem har rett på omsorgslønn og hvor søker jeg? Omsorgslønn er en kommunal betaling til pårørende eller frivillige omsorgsytere med omsorg for personer som har stort omsorgsbehov på grunn av alder, funksjonshemming eller sykdom. Hjelpen må ytes i eget hjem. Ingen har ubetinget rett til omsorgslønn, men kommunen har plikt til å ha en slik ordning. Kommunen kan ikke avslå en søknad fordi den ikke har en slik ordning eller ikke har satt av nok penger på budsjettet, men den kan tilby andre tjenester for å dekke omsorgsbehovet. Du finner mer informasjon om omsorgslønn på nettsidene til Helsetilsynet og i rundskriv om omsorgslønn . Søknad skal sendes til kommunen. Hvordan klager jeg på et avslag på bostøtte? Klage på avslag på søknad om bostøtte skal du sende til kommunen din. Fristen er 3 uker fra den dagen du fikk vedtaket. Saksbehandler i din kommune kan hjelpe deg å klage. På Husbankens nettsider finner du mer informasjon om klage på bostøttevedtak . Hvordan klager jeg på et avslag på hjelp og avlastning? Klage på et avslag på søknad om hjelp og avlastning skal du sende til kommunen som har avslått søknaden. Du kan også klage dersom kommunen bare delvis har innvilget søknaden eller imøtekommet søknaden på en annen måte enn det du ønsket. Kommunen skal alltid begrunne avslaget, blant annet med hvilke fakta som etter kommunens mening var avgjørende for at søknaden ble avslått. På nettsidene til Statens helsetilsyn finner du informasjon om hva som skal tas med i klagen og hvordan du kan klage videre dersom kommunen ikke omgjør vedtaket. Hvordan klager jeg på et avslag på sykehjemsplass? Klage på et avslag om sykehjemsplass skal du sende til kommunen som har avslått søknaden. Du kan også klage dersom kommunen bare delvis har innvilget søknaden eller imøtekommet søknaden på en annen måte enn det du ønsket. Kommunen skal alltid begrunne avslaget, blant annet med hvilke fakta som etter kommunens mening var avgjørende for at søknaden ble avslått. På nettsidene til Statens helsetilsyn finner du informasjon om hva som skal tas med i klagen og hvordan du kan klage videre dersom kommunen ikke omgjør vedtaket. Gå til toppen Bygge Har jeg rett til bostøtte og hva er fristen for å søke? Forholdet mellom husstandens boutgifter og samlede inntekter avgjør om du kan få bostøtte. På Husbankens internettsider finner du mer informasjon om bostøtteordningen , og du kan beregne bostøtten . Du finner også informasjon om Husbankens tilskudd og lån til bolig- og bygningsrelaterte formål. Fristen for å søke om bostøtte er den 14. i hver måned. Utbetalingen skjer den 10. i den etterfølgende måneden. Søknad om bostøtte skal sendes til sosialkontoret (ev. boligkontoret eller NAV-kontoret) i kommunen din. I Oslo sender du søknaden til bydelen din. Du finner søknadsskjema på Husbankens nettsider. Hvem kan få startlån og hvor søker jeg? Personer som ikke får lån fra private banker eller som mangler egenkapital, som for eksempel unge i etableringsfasen, barnefamilier, enslige forsørgere, funksjonshemmede eller flyktninger, kan søke om startlån. Husbanken har utfyllende informasjon om startlån Søknaden skal sendes til egen kommune/bydel. Noen kommuner tilbyr elektronisk søknadskjema, de andre bruker søknadskjema til nedlasting (PDF). Det er opp til den enkelte kommune å vurdere om startlån innvilges og hvor stort lånet blir. Hvordan kan jeg finne fram til godkjente fagfolk når jeg trenger håndverker? Godkjente håndverkere med mesterbrev kan du finne ved å søke i Mesterregisteret . På forbrukersidene til mesterbrev.no får du tips om valg av håndverker og informasjon om hva mesterbrev er. Gode råd ved bruk av håndverker og oversikt over dine rettigheter finner du på forbrukerportalen.no. Gå til toppen Dødsfall Har jeg rett til fri fra arbeid for å gå i begravelse? Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved gravferd. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med gravferd må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller avtales direkte med arbeidsgiver. Hvor finner jeg informasjon om gravferdsseremonier? Informasjon om gravferd i regi av Den norske kirke finner du på kirken.no . Ønsker du en gravferdsseremoni uten religiøst innhold, kan du velge humanistisk gravferd. Hvor kan jeg få kopi av en dødsattest? For å få kopi av en dødsattest kan du kontakte tingretten/byfogden for kommunen vedkommende bodde i. Du finner mer informasjon om meldingsgangen ved dødsfall på nettsidene til Statistisk sentralbyrå. Gå til toppen Erstatningsordninger Billighetserstatning, hvor finner jeg informasjon? "Billighetserstatning" kalles nå rettferdsvederlag. Informasjon om rettferdsvederlag finner du på nettsidene til Statens sivilrettsforvaltning. Hvilket ansvar har jeg som forelder hvis barnet mitt gjør skade på andres eiendom? Barn og unge under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt. Foreldre svarer for skade med inntil kr 5 000 for hver enkelt skadevolding. De fullstendige reglene om dette finner du i lov om skadeserstatning Hvor finner jeg invaliditetstabellen? Arbeidsdepartementets invaliditetstabell er en del av Forskrift om menerstatning ved yrkesskade. Gå til toppen Etablering Hvor kan jeg få informasjon om etablering av egen bedrift? Du finner informasjon om å starte egen bedrift i Etablererguiden fra Bedin. For å få hjelp på direkten kan du kontakte Narviktelefonene på telefon 800 33 840 eller på nettprat. Du finner svar på de vanligste spørsmålene om regler for å starte og drive egen bedrift på hjelp til regelverk på altinn. Finner du ikke svar på nettsidene, kan du sende spørsmål på e-post Gå til toppen Familie Hvor finner jeg adresse og telefonnummer til konfliktrådet? Du finner en oversikt over konfliktrådene i landet på nettsidene til konfliktrådet. Alle kan ta kontakt med konfliktrådet for å få hjelp og veiledning. Tjenesten er gratis, og den blir tilbudt i alle landets kommuner. Det er uforpliktende for dem som tar kontakt, og konfliktrådet har taushetsplikt. Konfliktrådet hjelper å løse tvister ved megling. Nabokonflikter, familietvister og saker knyttet til arbeidsforhold, underslag, arv og skifte er eksempler på saker konfliktrådet kan hjelpe med . Hvor store utgifter har en familie til mat og klær? I SIFOs standardbudsjett finner du hvor store de alminnelige forbruksutgiftene er for ulike typer husholdninger. Her er det f.eks. en oversikt over hvor store utgifter man må regne med til mat og drikke, klær og sko for barn og unge i forskjellig alder. Hvordan finner jeg kontaktinformasjon til familiekontoret? Dersom du bor i Oslo, kan du finne ut hvilket familiekontor du hører inn under ved å se i denne oversikten fra fylkesmannen.no. Bor du andre steder i landet, kan du søke i denne listen fra bufdir.no. Gå til toppen Flytte Hvem har plikt til å melde flytting? Alle som flytter innen kommunen, mellom norske kommuner, eller til Norge fra utlandet eller til utlandet, plikter å gi melding til folkeregisteret. Folkeregisteret er en del av skattekontoret. Alle i familien eller husstanden må melde flytting. Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og pendlere. Ta kontakt med skattekontoret for å få informasjon. Flytter du fra Norge til et annet nordisk land , skal du melde dette direkte til folkeregistermyndigheten i innflyttingslandet. Du trenger altså ikke lenger melde utflytting til det norske folkeregisteret. Alle som stiller sitt husvære til disposisjon for andre, skal melde fra om dem som flytter til eller fra husværet. Dersom du har forsikret deg om at den som flytter selv har levert flyttemelding, trenger du ikke melde fra. Du finner mer informasjon om å melde flytting på skatteetatens nettsider. Der finner du også skjema og lenke til levering av flyttemelding på nett . Hvor finner jeg informasjon om flytting i Norden? Internettportalen www.hallonorden.org har informasjon til dem som skal flytte til et annet nordisk land. Portalen henvender seg både til privatpersoner, næringsliv og myndigheter. Du kan også sende spørsmål til Hallo Norden. Den nordisk trygdeportalen, www.nordsoc.org , gir informasjon om trygdereglene for personer som bor, arbeider eller studerer i et annet nordisk land. Du finner informasjon om hvilke lands lovregler du omfattes av i ulike situasjonar og hvilke trygdeytinger du kan ha rett til. Nordisk ministerråd står bak Hallo Norden-portalen, mens trygdemyndighetene i de nordisk landene har laget trygdeportalen. Hvor får jeg tak i bostedsattest ("bostedsbevis")? Trenger du bostedsbevis, f.eks. for å bekrefte samboerskap eller botid i Norge, kan du bestille dette fra skattekontoret, tlf 800 80 000. Hvor melder jeg flytting? På nettsidene til skatteetaten finner du informasjon om flytting og blankett for melding om flytting . Du kan melde flytting på Internett eller sende flyttemelding på papir til disse skattekontorene . Hvordan får jeg registrert ny adresse i utlandet? Du får registrert din nye adresse i utlandet ved å laste ned flyttemeldingsskjema RF – 1402. Skriv på skjemaet at det gjelder ny adresse i utlandet. Legg ved kopi av legitimasjon og send dette til skatteetaten i den kommunen der du bodde før du flyttet til utlandet. Hvordan kan jeg registrere meg som pendler? Du regnes som pendler når du på grunn av jobb må pendle mellom hjem og bolig på arbeidsstedet. For å bli vurdert som pendler må du i tillegg til å sende flyttemelding legge ved en begrunnelse for at du skal være registrert som pendler. Flyttemeldingen skal sendes til skattekontoret ditt (folkeregisteret er en del av skattekontoret). Les mer om pendlere i brosjyren fra skatteetaten. Skattekontoret kan gi nærmere informasjon. Gå til toppen Forbruker Finnes det offentlige register over kredittopplysinger om privatpersonar? Det finnes ikke offentlige register over betalingsanmerkninger om privatpersoner. Kredittvurdering av privatpersoner blir utført av private firma. Det er kun det firmaet som har utført kredittvurderingen som kan bruke opplysningene, og man skal få skriftlig melding hver gang opplysningene blir brukt. Det er det aktuelle firmaet som også kan rette opp feilaktige opplysninger. Du finner en liste over firma som har konsesjon til å drive kredittopplysningsvirksom het på nettsidene til Datatilsynet. Du kan finne mer informasjon i spørsmål og svar om kredittopplysning på Datatilsynets nettsider. Der finner du også bransjenormen for inkasso som Norske Inkassobyråers Forening har laget. Har jeg rett til å få byttet inn en gave jeg har fått? Bytterett er ikke regulert ved lov. Retten til bytte kan man enten avtale ved kjøpet, eller retten følger av sedvane eller annen praksis i bransjen.På nettsidene til Forbrukerrådet, forbrukerportalen.no, finner du informasjon om bytte av varer . Hvis det viser seg at du har kjøpt en vare som har mangler, har du du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Du har da rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke. Du kan også kreve at selgeren reparerer varen uten kostnader for deg. Selgeren har for øvrig rett til å prøve å reparere varen før han gir deg en ny. Les om varer med mangler på nettsidene til Forbrukerrådet. Her finner du også informasjon om dine rettigheter ved kjøp via postordre, telefon, Internett m.m. Hva er rentesatsen for forsinkelsesrenten? Rentesatsen for forsinkelsesrenten (morarenten) er fra 1. januar 2010 fastsatt til 8,75 prosent. Forsinkelsesrente er en strafferente du kan bli krevd for hvis du betaler regningene dine for sent. Les mer om forsinkelsesrenten på nettsidene til Finansdepartementet. Her finner du også en kalkulator for beregning av forsinkelsesrenten. Forsinkelsesrenteloven finner du på Lovdata. Det er Finansdepartementet som hvert halvår fastsetter rentesatsen, med virkning fra henholdsvis 1. januar og 1. juli. Satsen skal være Norges Banks styringsrente, tillagt minst 7 prosentpoeng. Norge følger med dette opp et EU-direktiv om forsinket betaling. Hvem skal jeg kontakte for å endre oppføringen i telefonkatalogen? Ta kontakt med Eniro Norge AS for å få endre oppføringen i telefonkatalogen, enten via nettsidene eller på telefon 815 44 448. Hvem skal jeg ringe når det er feil på telefonen min? Ta kontakt med det teleselskapet du er abonnent hos. Abonnenter som er tilknyttet Telenors fastnett, skal melde feil på telefonnummer 145. Du finner en oversikt over Telenors servicetelefoner her . På nettsidene til Post- og teletilsynet finner du en oversikt over registrerte tilbydere av offentlig telenett og offentlig teletjeneste . Hvor finner jeg landkodene jeg trenger når jeg skal ringe til utlandet? På Gule Sider finner du en oversikt over landkodene du trenger når du skal ringe til utlandet. Du ringer til utlandet ved å taste 00 + landkode + retningsnummer + nummeret du vil ringe. Hvor kan jeg få råd om økonomiske problem? Økonomirådstelefonen i Nav gir gratis råd til alle som har eller står i fare for å få økonomiske problemer. Telefontjenesten skal være hjelp til selvhjelp. Ring 800 45 353. Det er det samme som 800GJELD, det vil si at tastaturbokstavene G - J - E - L - D samsvarer med tallene 45353 på telefonen. Les mer om økonomisk rådgiving og gjeldsrådgiving på på Navs nettsider. Hvor kan jeg reservere meg mot reklame og telefonsalg? Du kan reservere deg mot adressert reklame og telefonsalg i Reservasjonsregisteret ved Brønnøysundregistrene. Reserver deg via nettet eller telefonnummer 75 00 75 03. For å unngå uadressert reklame må du fylle ut et skjema på postkontoret. Du får da en gul klistrelapp til å sette på postkassen. Kontakt Posten på telefonnummer 810 00 710 dersom du ønsker mer informasjon. Hvor stor er inkassosatsen? Fra 1. januar 2010 er inkassosatsen 600 kr. Les mer om dine rettigheter ved inkasso på Forbrukerrådets nettsider. Hvor store utgifter har en familie til mat og klær? I SIFOs standardbudsjett finner du hvor store de alminnelige forbruksutgiftene er for ulike typer husholdninger. Her er det f.eks. en oversikt over hvor store utgifter man må regne med til mat og drikke, klær og sko for barn og unge i forskjellig alder. Hvordan får jeg rettet opp i feilaktige kredittopplysninger om meg? Kredittvurdering av privatpersoner blir utført av private firma. Du må derfor kontakte det aktuelle firmaet for å få korrigert opplysningene. Du finner en liste over firma som har konsesjon til å drive kredittopplysningsvirksom het på Datatilsynets nettisder. Se også spørsmål og svar om kredittopplysning på Datatilsynets nettsider. Hvordan kan jeg finne fram til godkjente fagfolk når jeg trenger håndverker? Godkjente håndverkere med mesterbrev kan du finne ved å søke i Mesterregisteret . På forbrukersidene til mesterbrev.no får du tips om valg av håndverker og informasjon om hva mesterbrev er. Gode råd ved bruk av håndverker og oversikt over dine rettigheter finner du på forbrukerportalen.no. Hvordan kommer jeg i kontakt med Forbrukerrådet? Du kan ringe forbrukertelefonen, sende e-post eller ta kontakt med et av regionkontorene til Forbrukerrådet. På nettsidene finn du klageguide , informasjon om rettighetene dine ved kjøp og varer og tjenester, forslag til utforming av kontraktar med mer. Jeg får uønsket reklame på e-post. Hva kan jeg gjøre for å stoppe dette? Det er forbudt å sende ut reklame til personer via e-post uten å innhente samtykke fra mottakeren på forhånd. Får du slik uønsket reklame fra næringsdrivende i Norge kan du melde fra til Forbrukerombudet . Tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon (SMS og MMS) er også omfattet av dette regelverket. På nettsidene til Forbrukerombudet kan du finne informasjon om markedsføringsloven av 1. juni 2009. Kan jeg få sperret tilgangen til spill m.m. på barnas telefon? Alle teleselskap skal tilby sperreordninger til sine kunder. Dette betyr at alle kan blokkere eller begrense tilgangen til fellesfakturerte innholdstjenester, slik som ringetoner, spill og å ringe utvalgte numre. Du finner mer informasjon om sperreordning på telefonabonnement på Forbrukerrådets nettsider. Dersom du mottar mobile innholdstjenester som du ikke har bestilt, kan du klage. På Forbrukerombudets nettsider kan du lese om hvordan du skal gå fram . Det er Brukerklagenemnda som er klageorgan i slike saker. Kan jeg reservere meg mot å få telefonkatalogen i papirformat? Fra og med 2010 vil ikke telefonkatalogen gis ut i trykt utgave. Gule Sider vil bli distribuert som uadressert reklame, mens Ditt Distrikt er en informasjonstjeneste som vil deles ut til alle husstander i Norge. Du kan reservere deg mot uadressert reklame i Reservasjonsregisteret ved Brønnysundregistrene. Dersom du har reservert deg mot uadressert reklame i postkassen, men likevel ønsker å motta Gule Sider, kan du kontakte Eniro sitt kundesenter på tlf. 815 44 448 for å få katalogen tilsendt. Må jeg betale toll av gaver jeg får fra utlandet via posten? Sendinger frå utlandet med gaver mellom privatpersoner er toll- og avgiftsfrie så lenge verdien av sendingen er under 1000 kr. Men sendinger med restriksjoner eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer eller alkoholholdige drikkevarer) må fortolles på vanlig måte. For varer fra utlandet er grensen for toll- og avgiftsfritak 200 kr. Les mer om fortolling av sendinger til privatpersoner på Postens nettsider. Gå til toppen Forebyggende helsearbeid Hvem kan svare på om blåskjellene jeg har plukket er trygge å spise? Mattilsynet overvåker algegifter i blåskjell fra mars og ut året. I denne perioden blir det lagt ut blåskjellvarsler hver fredag ettermiddag. Du kan få svar på om blåskjellene er trygge å spise via matportalen.no, ved å ringe Mattilsynets blåskjelltelefon, telefonnummer 820 33 333, eller via tekst-tv side 588 på NRK 1 eller side 342 på NRK 2. Se også Mattilsynets anbefalinger om å begrense eller ikke spise visse typer sjømat fra områder med høyt innhold av miljøgifter her . Hvor finner jeg informasjon om hvilke vaksiner jeg bør ta ved en utenlandsreise? På nettsidene til Nasjonalt folkehelseinstitutt finner du en oversikt over hvilke vaksiner som blir anbefalt å ta ved utanlandsreiser. Gå til toppen Foreldre og barn Har jeg rett til permisjon ved tilvenning av barn i barnehage eller skole? Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved tilvenning av barn i barnehage eller skole. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med skolestart eller oppstart i barnehage må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller det kan avtales direkte med arbeidsgiver. Vil du vite mer om arbeidsmiljølovens regler om permisjon og rett til fri fra arbeidet, kan du kontakte Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon 815 48 222. Har jeg rett til å være hjemme med et sykt barn? Den enkelte arbeidstaker har rett på opptil 10 dager permisjon med lønn pr. år til og med det året barnet fyller 12 år. Dersom du er alene om omsorgen for barnet, har du rett på opptil 20 dager. Har du flere enn to barn, har du rett på opptil 15 dager. Du kan ha utvidede rettigheter om barnet er kronisk sykt. Reglene finnes i arbeidsmiljøloven § 12-9 og folketrygdloven § 9-6 . Hvilket ansvar har jeg som forelder hvis barnet mitt gjør skade på andres eiendom? Barn og unge under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt. Foreldre svarer for skade med inntil kr 5 000 for hver enkelt skadevolding. De fullstendige reglene om dette finner du i lov om skadeserstatning Hvor finner jeg informasjon om bosted og samvær etter samlivsbrudd? Når foreldrene ikke bor sammen, må de ta stilling til hvem av dem barna skal bo fast sammen med og hvordan samværsordningen skal være. Barn over 7 år skal få si sin mening. Les mer på Barne- og familiedepartementets nettsider. Hvor finner jeg satsene for barnetrygd og kontantstøtte? Du finner satsene for barnetrygd og kontantstøtte på nettsidene til Nav. Hvor kan jeg finne informasjon om au pair-ordningen? UDI har informasjon om au pair-ordningen på sine nettsider. Der finner du blant annet informasjon om hvem som kan få arbeidstillatelse, krav til vertsfamilien og hvordan man kan søke. Au pairen skal ha en skriftlig arbeidsavtale som regulerer arbeidstiden og gir au pairen visse rettigheter, som rett til minimumslønn og anledning til å delta i norskopplæring betalt av vertsfamilien. Les mer om dette i et rundskriv fra UDI . Hvordan finner jeg ut hva jeg skal betale i barnebidrag? Du finner informasjon om barnebidrag, inntektsgrenser, bidragsforskudd og hva som ligger til grunn for satsene på Nav.no. Her kan du også selv beregne bidraget. Satsene for fastsettng av barnebidrag blir justert 1. juli hvert år. Les også om fastsetting av barnebidrag på nettsidene til Barne- og likestilingsdepartementet . Ta kontakt med det lokale Nav-kontoret hvis du trenger mer informasjon eller hjelp til utregning. Det er Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral som står for innkreving og formidling av barnebidraget. Gå til toppen Forvaltning og styringsverk Hva er de korrekte fargene på det norske flagget? Fargekodene for det norske flagget ved trykk på papir er i Pantone fargesystem: Rød: PMS 032 U Blå: PMS 281 U Ved bruk av av NCS-koder svarer dette til Rød PMS 032: S 0570-Y90R eller S 1070-Y90R Blå PMS 281 U = S 5040-R70B eller S 6030-R70B Proporsjonene på flagget finner du i flaggloven. Hvem har plikt til å flagge på offisielle flaggdager? Statlige virksomheter skal flagge på de offisielle flaggdagene. Det er ingen lovpålagt plikt for kommunale eller fylkeskommunale virksomheter å flagge, men det er vanlig at de også gjør det. Privatpersoner har ingen plikt til å flagge. Les mer om flagging i 'forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget' . Hvem kan svare på spørsmål om bruk av flagget? For å få svar på spørsmål om bruk av flagget kan du ta kontakt med diplomatseksjonen i avdeling for kultur, norgesfremme og protokoll i Utenriksdepartementet. På nettsidene deres finner du også en oversikt over offisielle flaggdager . Du finner også informasjon i 'forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget' . Hvilke land er med i EØS-avtalen? EØS-avtalen omfatter EU-landeneog EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein. EØS gir Norge og nordmenn de samme retter og plikter som andre EØS-land og deres borgere når det gjelder handel med varer, investeringer, bank- og forsikring, kjøp og salg av tjenester, og rett til å ta arbeid, studere og bo i andre land i området. På europaportalen.no kan du lese mer om å leve i EØS. Hvilke land er med i Schengen-området? I 2009 omfatter Schengen-avtalen følgende 25 europeiske land : Belgia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Latvia, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike. Liechtenstein og følgende EU-land er foreløpig ikke omfattet av Schengen-samarbeidet: Bulgaria, Irland, Kypros, Romania og Storbritannia. Norske borgere bør medbringe pass også på reiser innenfor Schengen-området, idet passet er det eneste dokumentet som tilfredsstiller internasjonale krav til identifikasjonspapirer. Schengen-landene samarbeider mellom annet om grensekontroll og overvåking av områdets ytre grenser. Du kan lese mer om Schengenavtalen på nettsidene til den norske EU-delegasjonen. Hvilke land er medlemmer i EU? Fra og med 1.januar 2007 har EU 27 medlemsland: Belgia, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxenburg, Nederland, Danmark, Irland, Storbritanina, Hellas, Portugal, Spania, Østerrike, Finland, Sverige, Kypros, Tsjekkia, Estland, Ungarn, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Slovakia, Slovenia, Bulgaria og Romania. Se Europaportalen og les mer om den europeiske union . Hvor finner jeg oversikt over kommunenumrene? Du finner en oversikt over kommunenummer på Kommunenøkkelen . På Norge.no finner du kommunenummeret til de enkelte kommunene og fylkeskommunene ved å klikke på navnet. Hvor finner jeg satsene for arbeid i offentlige råd og utvalg? Du finner satsene for godtgjøring til leder, medlemmer og sekretærer i statlige utvalg i Statens personalhåndbok . Hvor får jeg tak i meldinger til Stortinget, NOU-er og brosjyrer? Offentlige publikasjoner fra Stortinget og regjeringen, særtrykk av lover m.m. kan du få kjøpt hos Fagbokforlaget, avdeling for offentlige publikasjoner , telefon 55 38 66 00, e-post offpub@fagbokforlaget.no. For å bestille brosjyrer må du ta kontakt med den etaten som gir ut brosjyren. Kontaktinformasjon til etatene finner du på www.norge.no . Offentlige etater kan bestille brosjyrer og publikasjoner fra Departementenes servicesenter, telefon 22 24 20 00, e-post publikasjonsbestilling@ds s.dep.no. Publikasjoner fra Stortinget og regjeringen har fått nye betegnelser i forbindelse med nedlegging av odelsting og lagting 1. oktober 2009. På Stortingets nettside finner du en samlet oversikt over gamle og nye betegnelser. Hvor kan jeg finne en oversikt over flagg- og helligdager i Norge? Du finner en oversikt i heftet Minifakta om Norge fra Statistisk sentralbyrå. Se også Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager og Lov om helligdager og helligdagsfred . Disse lovene lister opp de helligdagene vi har i landet. På Utenriksdepartementets nettsider finner du en oversikt over offisielle flaggdager. Hvor mange er ansatt i staten? 140 080 personer var ansatt i det statlige tariffområdet per 1. mars 2009 . Tallet omfatter alle statlige virksomheter der arbeidstakerne får lønns- og arbeidsvilkår fastsatt etter statens lønnsregulativ. Tallet omfatter derfor ikke ansatte i statlige foretak, statlige aksjeselskap, statlige stiftelser og andre organisasjoner som staten eier. Tallene omfatter i hovedsak heller ikke statlige toppledere og dommere på kategorilønn og personer lønnet per time eller etter overenskomst. Tallet er hentet fra en oversikt i vedlegg 1 i St.prp.nr.1 (2009 – 2010) fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Oversikten inneholder blant annet prosentandel kvinner, aldersfordeling, sykefravær, lønn, antall ledere m.m. Gå til toppen Fri rettshjelp Hvor kan jeg få informasjon om fri rettshjelp? Fri rettshjelp betyr at staten helt eller delvis kan dekke utgiftene til advokathjelp. Trenger du fri rettshjelp, kan du kontakte advokat, Fylkesmannen i fylket ditt eller domstolene . Du finner informasjon om fri rettshjelp på nettsidene til Fylkesmannen og på Rettsrad.no . Lov om fri rettshjelp finner du på Lovdata.no. Fri rettshjelp omfatter både fritt rettsråd og fri saksførsel. Fritt rettsråd er veiledning og hjelp i juridiske spørsmål utenfor rettergang, for eksempel utforming av søknader og klager og korrespondanse med motpart. Rettsråd omfatter også ren rådgivning fra advokat. Fri sakførsel er rettshjelp i saker som går for domstolene. I noen saker kan du få fri rettshjelp uavhengig av inntekt og formue. I andre saker er det et vilkår at du er under visse inntekts- og formuesgrenser . Gå til toppen Fritid Er det lov å brenne bråte? Den enkelte kommune har myndighet til å tillate eller forby utendørs brenning eller brenning av avfall i småovner. Kommunen kan lage lokale forskrifter der slik brenning forbys i hele eller i deler av kommunen. Brenning av næringsavfall er ikke tillatt. For å få informasjon om hvilke regler som gjelder der du bor, kan du ta kontakt med kommunen din. Eventuelle lokale forskrifter for hver enkelt kommune finner du på Lovdata. Det er Miljøverndepartementet som gjennom forskrift til forurensningsloven har gitt kommunen hjemmel til å fastsette lokale forskrifter for åpen benning og brenning av avfall i småovner. Kommunen er også tilsynsmyndighet og kan pålegge forurensningsgebyr og gi pålegg etter forurensningsloven. Har jeg rett til å få overført deler av ferien min til neste år? Du kan avtale overføring av inntil to ukers ferie til påfølgende ferieår (kalenderår), men du har ikke krav på dette. Dersom sykdom hindrer deg i å avvikle ferien innen ferieårets utløp, kan du som arbeidstaker kreve å få overført inntil to ukers ferie til neste år. Et slikt krav må du framsette før årets utløp. Arbeidstakere som har avtalefestet fem ukers ferie, kan overføre to uker pluss fire arbeidsdager til neste ferieår. Ferie som ikke er avviklet og ikke er overført til neste ferieår, faller bort. Du finner mer informasjon om avvikling av ferie på Arbeidstilsynets faktasider om ferie. Har du flere spørsmål om ferie, kan du kontakte Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon 815 48 222. Hva blir krevd for å få innreisetillatelse til USA? Alle som ønsker å reise visumfritt til USA, må ha maskinlesbart pass, og de må på forhånd registrere seg elektronisk. Maskinlesbare pass utstedes ved samtlige pass-søkesteder i Norge. Du finner informasjon om pass og maskinlesbare pass på nettsidene til politiet. På nettsidene til Amerikas forente staters ambassade finner du bilder av maskinlesbare pass. Skjemaet for elektronisk registrering finnes på 16 språk, deriblant norsk. Du finner registreringsskjemaet ESTA her. Man bør registrere seg senest 72 timer før avreise. Les mer om ESTA (elektronisk system for reiseinformasjon) på nettsidene til Amerikas forente staters ambassade. Kontakt ambassaden dersom du ønsker utfyllende informasjon. Hva har jeg lov til å ta med av kontanter til utlandet? Ved innreise eller utreise av Norge kan du ha med betalingsmidler for til sammen inntil 25 000 norske kroner. Med betalingsmidler menes for eksempel norske og utenlandske sedler og mynter, sjekker/reisesjekker og andre verdidokumenter. Har du med verdier ut over dette, skal du gi melding på et skjema som du får hos Tollvesenet (PDF)t . Norges bank har mer informasjon om betalingsformidling . Hvem skal jeg kontakte for å ta båtførerprøven? På nettsidene til Norsk Test AS finner du en oversikt over hvor du kan ta båtførerprøven . Norsk Test AS utsteder båtførerbevis på oppdrag fra Sjøfartsdirektoratet. Pensum til båtførerprøven er basert på Sjøfartsdirektoratets fagplan. Fra 1. mai 2010 er det krav om båtførerbevis for personer født etter 1. januar 1980. Kravet gjelder fritidsbåter som er over 8 meter og/eller har 25 hk eller mer. Hvilke regler gjelder for å ta med hund til Sverige? Hund eller katt fra Norge kan fritt tas med inn i Sverige så lenge det er snakk om privat innførsel.Det samme gjelder for privat innførsel av hund og katt fra Sverige til Norge. Hvor får jeg kjøpt fiskekort? På Statskog sin nettside finner du informasjon om hvordan du kan du kjøpe fiskekort til de fleste vann og vassdrag i Norge, også via SMS. På privat grunn er det grunneieren som har retten til fiske. Det betyr at du må ha løyve fra grunneieren for å fiske. Mange grunneiere selger fiskekort, og med dette har du lov til å fiske. Er du over 16 år og vil fiske laks, sjøørret og sjørøye i vassdrag, må du betale fiskeravgift til staten før du kan løse fiskekort. Barn og ungdom under 16 år har rett til å fiske gratis. Les mer om det i lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. Se også Direktoratet for naturforvaltnings temasider om fritidsfiske . Hvor kan jeg finne en oversikt over flagg- og helligdager i Norge? Du finner en oversikt i heftet Minifakta om Norge fra Statistisk sentralbyrå. Se også Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager og Lov om helligdager og helligdagsfred . Disse lovene lister opp de helligdagene vi har i landet. På Utenriksdepartementets nettsider finner du en oversikt over offisielle flaggdager. Hvor store er tollkvotene for privatpersoner? På tollvesenets nettsider, www.toll.no, finner du regler for hva og hvor mye du kan ta med deg på reise inn til og ut av Norge . Hvordan går jeg fram for å stifte en forening? Du finner informasjon om registrering av lag og foreninger på bedin.no. Der finner du også forslag til stiftelsesdokument og en standard for god regnskapsskikk for ideelle organisasjoner. Jeg har mistet jegeravgiftskortet. Hvor skal jeg henvende meg for å få et nytt? Du kan bestille jegeravgiftskort hos Jegerregisteret ved Brønnøysundregistrene. Kontakt Jegerregisteret eller bestill nytt kort her. På nettsidene til Direktoratet for naturforvaltning finner du mer informasjon om jakt og fangst. Når er det båndtvang for hund ? I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at den ikke kan jage eller skade husdyr og vilt. Reglene for sikring av hund finner du i hundeloven kapittel 2. Kommunene kan fastsette mer detaljerte forskrifter om båndtvang. Eventuelle lokale forskrifter finner du her. Trenger jeg attest for å ta med legemidler til utlandet? Har du med reseptpliktige legemidler til utlandet, bør du være forberedt på å kunne dokumentere at du er den rettmessige eier av legemidlene. Alle landets apoteker utsteder Schengen-attester. Les mer om legemidler ved utenlandsopphold på nettsidene til Statens legemiddelverk. Utenriksdepartementet har en liste over landene som er med i Schengen-samarbeidet . Legg merke til at Storbritannia og Irland er blant de landene som ikke er med i Schengen-samarbeidet. Gå til toppen Grunnskole Har jeg rett til permisjon ved tilvenning av barn i barnehage eller skole? Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved tilvenning av barn i barnehage eller skole. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med skolestart eller oppstart i barnehage må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller det kan avtales direkte med arbeidsgiver. Vil du vite mer om arbeidsmiljølovens regler om permisjon og rett til fri fra arbeidet, kan du kontakte Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon 815 48 222. Hvor finner jeg adresser til skoler og barnehager? Adresser til barnehager, grunnskoler og andre skoleslag finner du på Pedlex Norsk Skoleinformasjon Hvor finner jeg en oversikt over feriene i skoleåret? Du finner skoleruta for 2010–2011 på nettsidene til KS. For å være trygg på at ruten ikke er endret bør du kontakte skoleeieren, dvs. den kommunen eller fylkeskommunen som skolen tilhører. Hvor finner jeg en oversikt over norske skoler i utlandet? Fylkesmannen i Oslo og Akershus er tilsynsmyndighet for norske skoler i utlandet, og du finner en oversikt over skolene på Fylkesmannens nettsider. Vær også oppmerksom på nettstedet Globalskolen.no som blant annet gir nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og RLE. Vi bor utenlands. Finnes det tilbud om norskundervisning for barn på nettet? Nettstedet Globalskolen.no gir nettbasert opplæring i blant annet norsk, samfunnsfag og religion, livsyn og etikk (RLE) i første til tiende årstrinn. Elever ved utenlandske eller internasjonale grunnskoler i Norge eller utlandet kan få statsstøtte til kompletterende undervisning i norsk, samfunnsfag, og kristendoms-, religions- og livsynskunnskap. Du finner informasjon og søknadsskjema på nettsidene til Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Der finner du også en oversikt over norske skoler i utlandet . Gå til toppen Helsetjenester Hvor finner jeg adresse og telefonnummer til landets helsestasjoner ? Du finner adresser og telefonnummer til helse- og sosialtjenesten i kommunene Helsedirektoratets nettsider. Hvor finner jeg adresser og telefonnummer til BUP? På nettsidene til Helsedirektoratet kan du søke opp adresseinformasjon til landets barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker, BUP. På Oslo kommunes nettsider finner du en oversikt over hvilken BUP innbyggerne i de ulike bydelene hører til. Hvor finner jeg adresser og telefonnummer til DPS? På nettsidene til Helsedirektoratet kan du søke opp adresseinformasjon til landets distriktspsykiatriske senter, DPS. På Oslo kommunes nettsider finner du en oversikt over hvilken DPS innbyggerne i de ulike bydelene hører til. Hvor finner jeg adresser til LAR-sentrene i Norge? Du finner informasjon om Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) på nettsidene til Aker universitetssykehus. Her finner du også en adresseliste til LAR-sentrene i Norge. Hvor finner jeg informasjon om behandlingsreiser til utlandet? Du finner informasjon om behandlingsreiser til utlandet på nettsidene til Rikshospitalet. Hvor finner jeg oversikt over pasient- og brukerorganisasjoner? På nettsidene til Helse Nord RHF finner du en stor samling med lenker til pasient- og brukerorganisasjoner i Norge. Hvor finner jeg oversikt over private psykologer og legespesialister med driftsavtale? Dette finner du på nettsidene til de regionale helseforetakene. Helse Nord RHF ( Nordland, Troms og Finnmark) Helse Midt RHF (Trøndelag og Møre og Romsdal) Helse Vest RHF (Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane) Helse Sør-øst RHF (Oslo, Akershus, Oppland, Hedmark, Østfold, Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud ) Hvor kan jeg få hjelp når jeg sliter psykisk? I kritiske eller livstruende situasjoner skal du straks ringe Øyeblikkelig hjelp på telefonnummer 113. Forklar hva som har skjedd og fortell hvilken adresse du ønsker hjelpen til. Hvis situasjonen ikke er akutt, det vil si at det ikke er fare for liv og helse, kan du kontakte fastlegen din eller nærmeste legevakt. Hvis du trenger noen å snakke med, kan du ringe Mental Helses hjelpetelefon 116 123 eller Kirkens SOS 815 33 300. På nettsidene til Helsedirektoratet finner du gode råd om psykisk helse. Hvor kan jeg få informasjon om rettigheten til fritt valg av sykehus? Du finner informasjon om fritt sykehusvalg på nettsidene www.sykehusvalg.no. Du kan også ringe pasientrådgivertelefonen 800 41 004. Hvor stor er egenandelen ved behandling hos lege? På nettsidene til Helfo (Helseøkonomiforvaltninge n) finner du oversikt over egenandeler for ulike helsetjenester og grense for når du får frikort. Hvordan bytter jeg fastlege? Du kan bytte fastlege via internettsiden MinFastlege, Minside eller ved å kontakte fastlegekontoret på telefon 810 59 500. På nettsidene til Helfo finner du mer informasjon om fastlegeordningen og en oversikt over fastlegene i kommunen din. Du kan også melde deg inn i eller ut av ordningen via disse sidene. Hvordan finner jeg frem til og søker om hjelpemiddel? På nettsidene til Nav finner du informasjon om ulike hjelpemiddel . Der ligger også søknadsskjema og hjelpemiddeldatabasen . Ta kontakt med kommunehelsetjenesten der du bor for å få hjelp til å søke. Gjelder det hjelpemiddel på arbeidsplassen, spør du arbeidsgiver eller bedriftshelsetjenesten. Kontakt det lokale Nav-kontoret når det gjelder arbeid eller rehabilitering. Hvordan kan jeg finne ut hvem som er fastlegen min? Logg deg inn på MinFastlege for å finne ut hvem som er fastlegen din. Du kan også ringe Fastlegetelefonen på 810 59 500. Jeg har nettopp flyttet til Norge. Hvordan får jeg fastlege? For å få fastlege i Norge må du være registrert i folkeregisteret som bosatt i en norsk kommune, og ha norsk fødselsnummer. NATO-personell og asylsøkere kan få fastlege så lenge de har D-nummer . Trenger du legehjelp før du har fått fastlege, kan du enten ta kontakt med helsetjenesten i kommunen din eller med et privat legesenter. Ved akutt behov for hjelp, ring telefonnummer 113. Du har krav på legehjelp også uten fastlege. Når du har fått fødselsnummer, dvs etter innmelding i folkeregisteret , kan du kontakte HELFO for å få tildelt fastlege. Du kan ringe 810 59 500 eller gå inn på nettsiden MinFastlege . Trenger jeg attest for å ta med legemidler til utlandet? Har du med reseptpliktige legemidler til utlandet, bør du være forberedt på å kunne dokumentere at du er den rettmessige eier av legemidlene. Alle landets apoteker utsteder Schengen-attester. Les mer om legemidler ved utenlandsopphold på nettsidene til Statens legemiddelverk. Utenriksdepartementet har en liste over landene som er med i Schengen-samarbeidet . Legg merke til at Storbritannia og Irland er blant de landene som ikke er med i Schengen-samarbeidet. Gå til toppen Høyere utdanning Hvem har plikt til å melde flytting? Alle som flytter innen kommunen, mellom norske kommuner, eller til Norge fra utlandet eller til utlandet, plikter å gi melding til folkeregisteret. Folkeregisteret er en del av skattekontoret. Alle i familien eller husstanden må melde flytting. Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og pendlere. Ta kontakt med skattekontoret for å få informasjon. Flytter du fra Norge til et annet nordisk land , skal du melde dette direkte til folkeregistermyndigheten i innflyttingslandet. Du trenger altså ikke lenger melde utflytting til det norske folkeregisteret. Alle som stiller sitt husvære til disposisjon for andre, skal melde fra om dem som flytter til eller fra husværet. Dersom du har forsikret deg om at den som flytter selv har levert flyttemelding, trenger du ikke melde fra. Du finner mer informasjon om å melde flytting på skatteetatens nettsider. Der finner du også skjema og lenke til levering av flyttemelding på nett . Hvor får jeg tak i en godkjent translatør? Du kan finne godkjente translatører på nettsidene til Statsautoriserte translatørers forening . De fleste translatørene er autorisert i ett språk, men til sammen kan medlemmene i foreningen oversette til 28 språk. Hvordan får jeg høyere utdanning fra utlandet godkjent i Norge? For å få vurdert om den utenlandske utdanningen din blir likestilt med norsk høyere utdanning, må du sende en søknad til Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) . De vurderer omfanget av utdanningen og hva det tilsvarer i studiepoeng, studieår eller om den tilsvarer et bachelor- eller masterstudium i Norge. Blir utdanningen godkjent, vil du få tilsendt et godkjenningsdokument som du kan benytte ved søknad på stillinger. Trenger du å få godkjent om det faglige innholdet i den utenlandske utdanningen din kan inngå i et videre utdanningsløp i Norge, må du kontakte skolen eller universitetet der du vil ta videre studier. Har du en fag- eller profesjonsutdanning fra utlandet som for eksempel lærer eller lege, må du få utdanningen autorisert av et godkjenningskontor for å kunne praktisere i tilsvarende yrke i Norge. Gå til toppen Kjøpe bolig Hvem kan få startlån og hvor søker jeg? Personer som ikke får lån fra private banker eller som mangler egenkapital, som for eksempel unge i etableringsfasen, barnefamilier, enslige forsørgere, funksjonshemmede eller flyktninger, kan søke om startlån. Husbanken har utfyllende informasjon om startlån Søknaden skal sendes til egen kommune/bydel. Noen kommuner tilbyr elektronisk søknadskjema, de andre bruker søknadskjema til nedlasting (PDF). Det er opp til den enkelte kommune å vurdere om startlån innvilges og hvor stort lånet blir. Hvor får jeg tak i skjøte for tinglysing i fast eiendom? Dette skjemaet får du kjøpt i bokhandelen. Du finner også skjøte med veiledning på nettsidene til Statens kartverk. Hvor stort er tinglysingsgebyret? Fra 1. januar 2006 (ingen oppjustering i januar 2010) er tinglysings-gebyret 1548 kr for tinglysing av skjøte og 1935 kr for tinglysing av pantedokument. Gå til toppen Kjøretøy Hvor er det blitt av Biltilsynet? "Biltilsynet" har skiftet navn til trafikkstasjon. Stedsnavnet står først, som for eksempel Odda trafikkstasjon. Du kan finne den lokale trafikkstasjonen din på Norge.no eller på nettsidene til Statens vegvesen, www.vegvesen.no . Navneendringen fra "Biltilsynet" til trafikkstasjon skjedde i 1995. Vær oppmerksom på at biltilsynet.no ikke er et offentlig nettsted. Hvor finner jeg en oversikt over satsene for årsavgift? Du finner en oversikt over satsene for årsavgift i 2010 på nettsidene til Tollvesenet. Hvordan finner jeg ut når bilen min skal på EU-kontroll? Du får informasjon om siste EU-godkjenning og neste EU-kontroll ved å skrive inn bilnummeret på nettsiden til Statens vegvesen. Du kan òg sende en tekstmelding til 2282. Skriv "REGNR" (Eksempel: REGNR AA00000). SMS-tjenesten koster kr 3,-. Les mer om EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) på Statens vegvesens nettsider. Hvordan kan jeg finne ut hvem som er eier av en bil når jeg kjenner registreringsnummeret? Du kan få informasjon om dette ved å sende en tekstmelding til 2282. Skriv REGNR og bilen sitt registreringsnummer (eksempel: REGNR AA00000). SMS-tenesta kostar kr 3,-. Du vil etter kort tid få en SMS med opplysninger om navnet og bostedkommunen til eieren, bilmerke med mer. SMS-tjenesten koster kr 3,-. Det er Statens vegvesen som tilbyr kjøretøyopplysninger på SMS . Hvordan kan jeg finne ut om årsavgift på et kjøretøy er betalt? Du kan få informasjon om dette ved å sende en tekstmelding til 2282. Skriv REGNR og bilens registreringsnummer (eksempel: REGNR AA00000). SMS-tjenesten koster kr 3,-. Jeg har ikke fått giro for innbetaling av årsavgift. Hva skal jeg gjøre? Har du ikke fått kravet om årsavgift, må du fylle ut en giro selv og betale innen fristen. Du må skrive inn et KID-nummer (kundeidentifiseringsnumm er) for at betalingen skal knyttes opp til køretøyet ditt. KID-nummeret får du laget på nettsidene til Tollvesenet. Du kan også få oppgitt KID-nummeret ved å ringe Tollvesenet på telefon 22 86 02 00. Du finner mer informasjon om årsavgiften og utfylling av giroen på nettsidene til Tollvesenet. Jeg har ikke fått oblater til bilskiltene. Hvem skal jeg kontakte? For å få oblater til bilskiltene må - årsavgiften være betalt - forsikringen være i orden - EU-kontrollen være i orden - bilen ikke begjært avskiltet Har du likevel ikke fått oblatene, kan du ta kontakt med den lokale trafikkstasjonen . Lurer du på om årsavgiften er betalt, kan du sende spørsmålet på SMS . Jeg har utenlandsk førerkort. Er dette gyldig i Norge? Det er forskjellige regler for dem som har førerkort fra land i EØS-området og for dem med førerkort utstedt utenfor dette området. På nettsidene til Statens vegvesen kan du lese mer om innbytte av utenlandsk førerkort og om vilkår for bruk av utenlandsk førerkort i Norge . Kontakt den lokale trafikkstasjonen hvis du ønsker mer informasjon. Kan jeg kjøre med det norske førerkortet mitt i utlandet? Norske førerkort er gyldige i alle EU/EØS-land. Men Statens vegvesen tilrår at de som ikke har den nyeste førerkortmodellen (bankkortformat), bytter til denne før utreise. Dette gjelder særlig dersom du har det grønne førerkortet (liten grønn bok). Også mange land utenfor EU/EØS-området godkjenner EØS-modellen (bankkortformat). I disse landenetrenger du ikke internasjonalt førerkort. Ta kontakt med landets ambassade i Norge for å få vite hvilke regler som gjelder. Statens vegvesen har mer informasjon om norsk førerkort i utlandet . Når er det tillatt å kjøre med piggdekk? I Sør-Norge kan du kjøre med piggdekk fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra 16. oktober til 1. mai. Føreren må selv vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep. Kravet om tilstrekkelig veggrep veier tyngre enn fristene. Du finner mer informasjon om dekk og kjettinger og om piggdekk og sommerdekk på nettsidene til Statens vegvesen. Gå til toppen Kultur Finnes det støtteordninger til lokale kulturtiltak? Ta kontakt med kommunen eller fylkeskommunen for informasjon om tilskudd til lokale kulturtiltak. Se også lenkene under Norge.no anbefaler . Gå til toppen Leie bolig Har jeg rett til bostøtte og hva er fristen for å søke? Forholdet mellom husstandens boutgifter og samlede inntekter avgjør om du kan få bostøtte. På Husbankens internettsider finner du mer informasjon om bostøtteordningen , og du kan beregne bostøtten . Du finner også informasjon om Husbankens tilskudd og lån til bolig- og bygningsrelaterte formål. Fristen for å søke om bostøtte er den 14. i hver måned. Utbetalingen skjer den 10. i den etterfølgende måneden. Søknad om bostøtte skal sendes til sosialkontoret (ev. boligkontoret eller NAV-kontoret) i kommunen din. I Oslo sender du søknaden til bydelen din. Du finner søknadsskjema på Husbankens nettsider. Gå til toppen Navn Hvordan kan jeg oppspore en person i Norge? Hvis du har navn eller adresse, kan du starte med å søke i telefonkatalogen på Internett . Fører ikke dette fram, kan du kontakte folkeregisteret ved skattekontoret , telefonnummer 800 80 000, eller fra utlandet + 47 22 07 70 00. Vær oppmerksom på at utlevering av opplysninger fra folkeregisteret til private bare skjer dersom opplysningene er nødvendige for at vedkommende skal kunne ivareta sine lovmessige rettigheter og plikter. Jeg vil skifte navn. Hvordan gjør jeg det? For å skifte navn sender du melding om endring av navn til skattekontoret ditt (folkeregisteret er en del av skattekontoret). På nettsidene til Justis- og politidepartementet finner du meldingsskjema for navneendring. På nettsidene til Statistisk sentralbyrå finner du navnestatistikk med oversikt over hvor mange ganger de ulike navnene er brukt i Norge. Gå til toppen Næringsskatt Hva er fristen for å levere selvangivelse for næringsdrivende? For næringsdrivende som leverer selvangivelsen på papir, er fristen 30. april. Leverer du elektronisk, er fristen 31. mai. Selskap kan i 2009 levere selvangivelsen på nett fra 23. februar. Personlig næringsdrivende kan levere på nett fra 24. mars. Du finner mer informasjon om datoer og frister i skattekalender for næringsdrivende på skatteetatens nettsider. Hva er satsene for merverdiavgift? Merverdiavgift (moms, mva.) betales ved omsetning av de fleste varer og tjenester. Satsen er generelt 25 prosent. Satsen for omsetning av mat- og drikkevarer er 14 prosent. For kinobilletter, persontransport og kringkastingsavgift er satsen 8 prosent. Du finner mer informasjon om merverdiavgift på nettsidene til skatteetaten. Hvordan søker jeg om | |
| mysteria - Ikke medlem lenger | 2011-01-01 19:23 | |
![]() | Jammen godt vi har deg, Jerry :) | |
| Stig_75 | 2011-01-01 19:58 | |
![]() | Copy/paste fra en eller annen nettside? Poenget var? Å vise at du kan kopiere tekst? | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-01 20:02 | |
![]() | Takk :-) www.norge.no/oss/#a10723 | |
Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.