Spillrom
| Sjiraffen | 18 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 20 |
Mobilspill
| Pågående | 8 824 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-01-14 17:24 | |
![]() | de beste De beste - Nordahl Grieg Noen som tilfeldigvis sitter på en god analyse? DE BESTE Døden kan flamme som kornmo; klarere ser vi enn før hvert liv i dens hvite smerte: det er de beste som dør. De sterke, de rene av hjertet som ville og våget mest; rolige tok de avskjed, en etter en gikk de vest. De levende styrer verden, en flokk blir alltid igjen, de uunnværlige flinke, livets nestbeste menn. De beste blir myrdet i fengslet, sopt vekk av kuler og sjø. De beste blir aldri vår fremtid. De beste har nok med å dø. Slik hedrer vi dem, med avmakt, med all den tomhet vi vet, men da har vi sveket de beste, forrådt dem med bitterhet. De vil ikke sørges til døde, men leve i mot og tro. Bare i dristige hjerter strømmer de falnes blod. Er ikke hver som har kjent dem mer rik enn de døde var -- for menn har hatt dem som venner og barn har hatt dem til far. De øket det livet de gikk fra. De spøker i nye menn. På deres grav skal skrives: De beste blir alltid igjen. | |
| Gunnha 92 - Ikke medlem lenger | 2011-01-14 18:00 | |
![]() | Det hva en lang og fin dikt. :) | |
| ello | 2011-01-14 18:07 | |
![]() | Et av de fineste diktene jeg vet. For meg handler det om vår plikt som menneske, vår glede over livet, vår takknemlighet for de som falt i krigen(e) for oss andre, også vi som ikke var født ennå - han døde jo da han ble skutt ned under 2.verdenskrig. Og så mye mer. Kjærlighet til land og folk. | |
| ajnor | 2011-01-14 18:07 | |
![]() | Husk å se diktet i lys av samtiden det ble skrevet i! Da blir det mye enklere å lese mye av symbolikken også. ;-) Lykke til! | |
| miamaria | 2011-01-14 18:52 | |
![]() | vennligst ikke analyser i hjel dikt her inne... | |
| ello | 2011-01-14 18:58 | |
![]() | Og så, da. Du trenger vel ikke lese alt som skrives her "inne"! Og vi trenger ikke denslags sensur. | |
| miamaria | 2011-01-14 19:04 | |
![]() | næmmen ello, dah! :) | |
| ------------ - Ikke medlem lenger | 2011-01-14 19:28 | |
![]() | halve visten med dikt er analyse | |
| GMC-girl | 2011-01-14 19:41 | |
![]() | Jeg får angst av diktanalyse, men kan sette deg i forbindelse med min tidligere norsklærer som elsker det... Min store skrekk var å måtte analysere et dikt av Kolbein Falkeid på norskeksamen (kom heldigvis ikke opp i norsk muntlig). | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-01-14 19:56 | |
![]() | definer "analysere et dikt i hjel" da vel miam.... ;-)))) | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-15 01:20 | |
![]() | Det mest korrekte svaret på en diktanalyse må jo være dikterens egne tanker med det diktet han laget. Derfor er jo diktanalyse litt håpløst som norskoppgave i skolen. For hvem vet hva dikteren egentlig tenkte og hva slags budskap og/eller uttrykk han ønsket å formidle gjennom diktet ? | |
| jwpede | 2011-01-15 02:48 | |
![]() | Viss du er et menneske med noenlunde normale følelser, har du full rett til å tolke de fleste dikt på din måte ut fra åssen diktet virker på deg. De fleste poeter har som mål å skape et kjenslemessig engasjement hos leseren. Da blir det ikke så viktig å finne ut va dikteren har ment, men va du mener å få ut av diktet. Blir du ikke spesielt berørt, finn på noe annet tidsfordriv, f. eks. å leke og spille med ord......... Et nytt ord til forargelse og glede: Inngrep i min frihet til å skrive ord som jeg vil i forumet, kaller jeg flisespikring. Vennlig hilsen Bobvar | |