Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 886

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LaBarca2011-01-19 21:16
Antall innlegg: 644

Mac eller pc?
Jeg skal bytte siden 8åringen har tatt kvelden.
Hva anbefaler DU?

Driver ikke med spill med fancy grafikk, men jeg ser nett-TV. Ellers er det vanlig skriverier og regneark og bildebehandling.

NOWI2011-01-19 21:46
Antall innlegg: 834

Bruker selv MacBook Pro og er kjempefornøyd.
Nett-TV og enkel bildebehandling er ikke noe problem, men skal du skrive dokumenter og bruke regneark må du kjøpe Officepakke for Mac eller Apples eget program kalt iWork i tillegg.
Jeg har Office for Mac 2008 på min maskin og er veldig fornøyd, og dokumentene er 100% Windows-kompatible, noe dokumentene i iWork ikke er så vidt jeg vet.

Selv vil jeg ikke investere i en maskin med Microsoft-basert operativsystem igjen med mindre det skjer noe drastisk med brukergrensesnittet, for på Apples maskiner er det simpelthen genialt. Men til sist må det sies at valg av datamaskin og hvilke behov man har er veldig individuelt. Jeg bruker som sagt Mac, og det er midt i blinken for meg.

Lykke til med valget av ny maskin!:)

Kirsti2011-01-19 22:31
Antall innlegg: 1946

Helt enig med NOWI. Har brukt Mac i 20 år og er smørfornøyd. Uhyre få problemer å rapportere om.

Men skal du ha en sammenligning mellom Mac og PC, har jeg ingenting å bidra med, jeg har knapt tatt i en PC.

Gunnha 92 - Ikke medlem lenger2011-01-19 22:49
Antall innlegg: 106

æ villa hadd mærbar pc. men det e meg. :)

LaBarca2011-01-19 23:04

mac er også bærbar
www.komplett.no/k/ki...sk u=594865

mysteria - Ikke medlem lenger2011-01-19 23:52
Antall innlegg: 1124

Jeg har vært mac-bruker i snart 20 år uten andre problemer enn de jeg har laget selv :)
Anbefaler herved mac!

Hufserufsa - Ikke medlem lenger2011-01-20 01:27
Antall innlegg: 7

Mac!

Oheidia2011-01-20 09:42
Antall innlegg: 175

Jeg ønsker meg mac men har pc. På mac har du ikke problemer med virus engang - en god grunn det også. Bildebehandling er kjempeflott på mac - mange grunner til å velge mac altså! Jeg skal kjøpe mac hvis skatteetaten gir meg medhold i skattesaken min - men skal si de bruker lang tid på anken!!!

LaBarca2011-01-20 09:47

Det er helt tydelig at mac er tingen.
Får begynne å fylle sparegrisen med papir og ikke bare klingende mynt :-)

Brottis2011-01-20 09:58
Antall innlegg: 77

Er det noen forskjell, sånn ordspillmessig ? Kan ikke tro det.
Og hva i huleste er brukergrensesnitt , som forklart til en ikke-nerd ?

Kirsti2011-01-20 11:12

Det er faktisk en forskjell på Mac og PC sånn ordspillmessig - på Mac kan du ikke legge ut Æ, Ø og Å ved hjelp av tastaturet. Jeg har i alle fall ikke funnet ut hvordan man gjør det (kanskje jeg nå avslører at jeg er skikkelig teit ... men i så fall lærer jeg noe nytt når noen forklarer meg hvordan det gjøres), så jeg flytter dem manuelt eller klikker dem ut på brettet, men synes ikke det er noe problem. Og jeg spiller nesten bare panikk.

Wikipedia forklarer begrepet brukergrensesnitt nokså forståelig:

Brukergrensesnitt (av engelsk user interface) eller brukerflate er det grensesnittet som gjør at en bruker kan kommunisere med maskiner. For datamaskiner kan brukergrensesnitt deles opp i to typer; grafisk brukergrensesnitt og tekstlig brukergrensesnitt. Gode brukergrensesnitt gir mennesker muligheter til å bruke maskiner på en intuitiv måte. Det vil si, mennesker forstår raskt hvordan de skal få utført det de ønsker via grensesnittet.

Herbie Hind - Ikke medlem lenger2011-01-20 11:41
Antall innlegg: 59

Fint hvis det kan være mulig å ha kun en tråd om hvert tema. Det er sikkert innmari stas å lage nye tråder, få oppmerksomhet etc., men det blir jo bare forvirrende for andre her i forum.

www.ordspill.no/foru...am p;page=0

LaBarca2011-01-20 12:02

Herbie Hind.
Jeg tillater meg å starte akkurat så mange tråder som det passer meg! Vil du ikke lese svarene jeg får på MIN tråd, kan du holde deg langt unna!
Denne tråden gjelder MITT valg, ikke andres valg tidligere.

Herbie Hind - Ikke medlem lenger2011-01-20 13:18
Antall innlegg: 59

Makan til egosentrisme skal man jammen lete lenge etter. MEG, MEG, MEG, MEG....

Hildr - Ikke medlem lenger2011-01-20 13:28
Antall innlegg: 47

Du burde kjøpe PC syns jeg. Mac er mest design. Du får mye mer for pengene om du kjøper PC.

Hildr - Ikke medlem lenger2011-01-20 13:30
Antall innlegg: 47

Cheeses herbie syns du Krekar er sexy? Det virker sånn. Mange liker kosebamser, ingenting å være flau over.

LaBarca2011-01-20 13:56

Hildr, jeg har alltid hatt PC og har blitt angrepet av virus selv om jeg har trodd jeg har vært beskyttet. Det sies at det er et ikketema for mac. Lurer litt på hvorfor, men det må vel bety at det ligger et virusprogram med onlineoppdatering der fra leverandør/fabrikk.

stabur - Ikke medlem lenger2011-01-20 14:00
Antall innlegg: 423

Kanskje den største forskjellen på operativsystemene Windows (PC) og OS (mac) er muligheten til å manipulere systemet.

Mens man på windows har muligheten til å modifisere nær sagt alle mulige innstillinger er mac mer som en "black-box" å regne. Så dersom du er en profesjonell bruker som har stort behov for å tilpasse/endre/modifisere innstillinger i alle retninger er nok Windows løsningen.

Er du derimot som 95% av alle brukere (kvalifisert gjetning) som kun vil ha en maskin som er enkel å bruke, som alltid virker, som lett lar seg koble til eksterne eheter (nett, skriver, scanner etc) og som i tillegg er griselekker å se på, ja da er valget Mac.

P.S. Bruker PC på jobb og mac hjemme, og forbanner jobb-pcen for treghet og tåpelighet hver eneste dag.

Kirsti2011-01-20 14:08

Virus er ikke et ikke-tema for Mac, for så vidt, men det er et mye mindre problem enn for PC. Grunnen er kanskje at det er langt flere som bruker PC, slik at de som lager virusene rammer mange flere ved å sikte seg inn mot PC-er (og først og fremst Microsoft-kunder, vel). Jeg har hatt virus på maskinen én gang i løpet av 20 år som Mac-bruker. Det kom med et Word-dokument fra en infisert PC, sa mannen fra IT-avdelingen, og det var null problem å bli kvitt det igjen.

Og hvis det er bærbar maskin du skal ha, kan du bare glede deg til styreflaten på Mac-en. Jeg har ikke brukt mus på årevis.

LaBarca2011-01-20 14:10

Du gjetta rett, jeg er som 95%'en.
Jeg får hetta når det plutselig popper opp et bilde med varseltrekant eller liknende. Da svarer jeg alltid det alternativet som er uthevet og håper på det beste. Vemmelige greier.

Hvorfor blir det sagt at virus ikke forekommer på mac?

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?