Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 929

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Carina2008-06-03 16:17
Antall innlegg: 35

Se upp för flått!
Heisan!

Hoppas att det går bra att jag skriver på svenska, för även om jag förstår norska bra, så är jag inte så bra på att skriva på norska (ännu)! Många undrar varför jag är så bra på att spela på norska och det tycker jag inte själv, men man har ju tre försök :-). Jo, sedan en lång tid tillbaka så har jag vetat att jag lider av mycket långvarig, och därmed svårbotad borrelia, och detta har medfört att jag även deltar i norska borreliaforum, samt även ofta läser mycket bra info om borrelia på norska.

Och, igår sändes det ett norskt TV-program, med min hjälte, dvs borreliaforskaren Øystein Brorson:

www1.nrk.no/nett-tv/...ip p/373578

Han är ju helt suverän!

Mer norsk info om både flått, borrelia och ME (läsning):

www.nrk.no/programme.../1 .5839744

www.nrk.no/programme.../1 .5830275

Om någon träffar Øystein Brorson, så ge honom en stor klem från mig!
 
apatisk2008-06-03 17:16
Antall innlegg: 15

?
 
JayBro2008-06-03 20:58
Antall innlegg: 209

Stefaren min opplevde nettopp det Brorson snakker om; han tok en test i Norge, som ikke viste noe som helst. Så sendte han prøver til USA, og fikk som svar at han hadde svært høye borrelia-verdier i ryggmargen. Ikke bra med ham nå, dessverre, borrelia er fryktelige greier.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-03 21:45
Antall innlegg: 1944

apatisk: Borrelia er en parasitt som overføres via flåttbitt.

Nå er det tid for flått i skog og mark. Dessverre ikke bare på sørlandet, slik det var før. Den sprer seg veldig raskt over store områder.
 
apatisk2008-06-03 21:52
Antall innlegg: 15

hmm..

i oslo og?
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-03 21:56
Antall innlegg: 1944

ja
 
DROY - Ikke medlem lenger2008-06-04 00:04
Antall innlegg: 95

sikkert nyttig informasjon, men hvorfor poste det på dette forumet?
 
Carina2008-06-04 00:15
Antall innlegg: 35

I svenska betapet (dvs, ordspill på svenska) så pratar vi om allt möjligt i forumet. Och faktiskt så var det någon annan i svenska betapet som också tog upp flåttproblemet idag, såg jag! Dom talar om musik, världsproblemen, maträtter, osv. Alla mellan himmel och jord diskuteras där!
 
lisegrete2008-06-04 00:22
Antall innlegg: 20

borelia er en bakterie.
flåtten er en midd.
den kan også overføre et virus: encefalitt, som gir hjernebetennelse, 1% dødelighet.
heldigvis blir barn som smittes med borelia nesten alltid helt friske igjen.
god bedring til carina! :)
(prøvd noe alternativt? - f eks hulda clark's Zapper?)
 
Carina2008-06-04 00:40
Antall innlegg: 35

Takk for tipset om alternativ behandling och din önskan om god bedring, lisegrete, men norske Brorsons behandling (två ulike antibiotika) fungerar alldeles utmärkt för mig! Och, jag mår bara bedre och bedre! :-)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-04 09:19
Antall innlegg: 1944

Når det gjelder hva som postes i forum.

Denne fanen "prat" er egentlig tenkt for slikt.

Det er blitt snakket om fotballserien, turist i norge, 17. mai, kjønnskamp osv

Den kan også brukes til diskusjon om spillet.

Bare hyggelig når noen starter en tråd her.

Spørsmål ang ordspill skal jo egentlig under "spørsmål"
 
Hæppi - Ikke medlem lenger2008-06-04 09:25
Antall innlegg: 25

Hei Carina!
Ønsker deg lykke til. Hyggelig å høre at det går bedre med deg. Jeg har lidd samme skjebne.
Ble feilbehandlet i flere år. 1 1/2 år siden siste 4 ukers bredspektret antibiotikakur, og for meg også går det bedre. Flott at du sender ut en påminnelse til alle....obs!....obs!
Flåtten kan snu livet ditt opp ned....pass på, og vær ekstra oppmerksom på barna. Det er ekstremt med flått i kyststrøkene i Norge.
Får man ikke behandling i tide kan skadene vare livet ut.
Mange som har fått diagnosen ME (utmattelssyndrom), viser seg å være smittet av flott, eller Lyme Borreliose som det heter.
Vel....jeg har hatt mine runder med denne sykdommen, og jeg kan love dere folkens at dette er ikke å spøke med.
Ønsker alle en flåttfri flott sommer! ;))


 
Mooseman2008-06-04 10:59
Antall innlegg: 1596

Kjempeflått (!!) å høre at Brorsons behandling hjelper deg , Carina ;)
Samme til deg Hæppi, flott at det er fremgang hos deg også 8=)

Hver forsommer så skrives det i alle aviser her om faren for flått og hvilke tiltak man bør iverksette dersom noen blir bitt av flått.
Husdyr er også veldig utsatt, og det er skremmende å se hvordan den sprer seg.

Vi sjekker ungene våre hver kveld gjennom hele sommeren, og heldigvis er de lyshårede begge to, så da er det litt lettere å oppdage ;)
 
Hæppi - Ikke medlem lenger2008-06-04 12:11
Antall innlegg: 25

Hei Mooseman!
Betryggende for en "hardt prøvet" å høre at dere sjekker barna hver eneste kveld.
De bildene vi kjenner fra flott, er oppblåste flått fulle av blod, i startfasen,- når de fester seg på kroppen er de små som knappenålshoder, og selvfølgelig meget vanskelig å oppdage.
I Sverige kaller de det for FASTING....det syns jeg er et godt ord, for de sitter så umåtelig fast.
Barn kan reagere med influensalignende symptomer, og generell uvellhet. Ikke så uvanlig for et barn det, men det kan altså være en meget skummel årsak til det.
Folk kan ikke føle seg trygg i sin egen hage....flåtten er der, og den brer seg mer og mer.
Ikke alle flåtter bærer den alvorlige smitten, men f.eks. her i mitt område, på Nordvestlandet, er det ca 35% som bærer smitte.

 
Carina2008-06-05 00:55
Antall innlegg: 35

Hei igjen!

Hvis någon vill veta hur dåligt vår svenska borrelia"vård" fungerar, så kan ni läsa om detta i svenska Emmas Blogg (hon bor utomlands): lymebloggen.blogspot.com/ Och, sedan när ni har läst där, så förstår ni kansje också varför jag är så otroligt tacksam för att norske borreliaforskaren Brorson finns, och att min läkare följer Brorsons råd gällande min behandling! Bland kommentarerna på Emmas Blogg så hittar ni också länkadressen till det norska borreliaforumet, ifall ni känner någon som behöver ha hjälp och stöd.
 
Glory2008-06-05 02:38
Antall innlegg: 386

Hei Carina

Flott at du har fått hjelp. Med min datter var d litt motsatt; vår svenske lege oppdaget at hun var smittet, og ba oss komme inn for antibiotikabeh, men da vi kom var hun på ferie og hennes norske vikar nektet å gi antibiotika. Han mente dette ikke var nødv i følge norske legeforen. retn.linjer! Vi måtte vente til vår svenske lege kom tilb før jenta fikk beh!

ONS OBS! DET SOM STÅR SKREVET/SIES OM AT FLÅTTEN MÅ HA SITTET I 24 TIMER FOR AT SMITTEN SKAL KUNNE OVERFØRES STEMMER IKKE! VÅR DATTER HADDE FLÅTTEN KUN EN KORT STUND.
 
vilbringebær2008-06-05 19:55
Antall innlegg: 14

Guri meg, jeg kjenner jeg blir helt stressa av denne flottpraten jeg :o Sønnen min på 4 kom hjem fra hyttetur ved sjøen med sine besteforeldre forleden, og vi fant 5 flott på ham som tydeligvis var helt nysatte, da jeg fikk dem av ganske lett. Han har ingen merker på noen av områdene der flottene satt lenger (etter 4 dager). Kan han likevel være smittet? Bør vi oppsøke lege?
 
Carina2008-06-05 22:22
Antall innlegg: 35

www.nrk.no/programme.../1 .5861059 Kanske du kan hitta svar på dina frågor på ovanstående norska länk!
 
lisegrete2008-06-05 23:15
Antall innlegg: 20

da vår datter hadde hjernebetennelse/hjernehi nnebetennelse etter flåttbitt leste vi alt som fantes på nett om flått. da kom jeg over en interessant opplysning! parkarbeidere i gøteborgområdet fikk utdelt hvitløkskapsler som forebyggende middel! jeg benytter dette selv nå og har kun hatt ett eneste flåttbitt siden(tre år), mot normalt kanskje 20 pr sommersesong.cirkulin hvitløksperler kan anbefales, kjøpes på apotek.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?