Spillrom
Sjiraffen | 10 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 10 |
Mobilspill
Pågående | 8 457 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
snuppilura | 2011-07-31 13:53 | |
![]() | Noen her som er veterinær?? Mine barn møtte på en mann som prøvde å få en svale opp i luften. (de letter ikke fra bakken) men den stakkars lille saken får ikke til å fly. De tok den selvsagt med hjem og den ligger nå rolig i en eske med et mykt håndkle i. Det er ikke lett å se om noe er brukket og jeg vil ta på den minst mulig for å ikke stresse den. Har funnet forkomne fugler før og av og til kvikner de til live, men har aldri vært borte i svaler før. Barna har hentet noen insekter som den ikke spiser, men skal man evt prøve å dryppe noe vann i den? Har ikke mye håp om at den greier seg, men må jo prøve. En time etterpå fant utrolig nok datteren en hel pinnsvin-famile i bakgården. Moren har en stygg flenge på det ene beinet og virker ikke noe særlig kvikk. De får være så lenge men vi får vel holde et øye med i tillfelle moren dør. "redd et skadet dyr dagen" idag tydligvis.. Noen som har noen gode råd her? | |
Happy4You | 2011-07-31 14:17 | |
![]() | hvorfor ikke ringe til dyrlegen i lokalmiljøet ditt ? :) | |
BeeJay | 2011-07-31 14:20 | |
![]() | Tror nok også at Happy4You har det rette svaret her! Har også vært i den situasjonen noen gangen, vært uglemamma for ugle som krasjet i vinduet og slikt, ting har fått forskjellig utfall. Men ring så absolutt veterinær, også om pinnsvinmammaen. Og takk for alle som har et hjerte for dyr!!! :) | |
Happy4You | 2011-07-31 14:40 | |
![]() | men... dere slår ikke Fuglepasser :P,,, har hatt en fugl inne på rummet mitt og de bråka noe så immari at jeg til slutt måtte få hjelp av moren min som gikk inn, fanget fuglen og slapp den ut igjen... :p :s... fugler er noen morsomme dyr :) | |
snuppilura | 2011-07-31 14:53 | |
![]() | Fugler er kule, Har en papegøye her som ikke løftet på et øyebryn når svalen kom i hus. Har hatt både stær, kjøttmeiser og spurv inne før. Kjøttmeisen lå i 1,5 døgn før den plutselig skvatt opp og fløy avgårde. Men denne svalen... hmm.. Den ser ikke rask ut dessverre. | |
Happy4You | 2011-07-31 15:08 | |
![]() | haha uff da :o... du får ringe til dyrlegen i morgen :) | |
stumpeguri | 2011-07-31 15:26 | |
![]() | må krakke insektene og lage insektgrøt til den:-) | |
snuppilura | 2011-07-31 15:49 | |
![]() | Ja, en deilig markgrøt får den kanskje på vingene igjen:) Driver å sjekker om smådyrakutten kan ta den imot. | |
cvalker1 | 2011-07-31 16:20 | |
![]() | Oslo kommune har ansvar for skadde fugler og pattedyr, ring Falck Dyreambulanse, tlf. 02 222 evt. operasjonssentralen for dyr tlf. 02 800 www.friluftsetaten.o...ko ntakter/ | |
snuppilura | 2011-07-31 17:49 | |
![]() | Å flott! Takk. Veterinærhøyskolen sa at jeg skulle ta den med et sted høyt og kaste den ut. Enten så fløy den eller så gikk naturen sin gang.. Føles hjerterått ut dersom den ikke kan fly. | |
Happy4You | 2011-07-31 17:51 | |
![]() | hm... du må nok kontakte dyrlege før du slipper den ut :). da kan de isåfal se om det er noe de kan gjøre før den flyr :) lykke til fuglemamma :) | |
rbm | 2011-07-31 18:19 | |
![]() | Pinnsvinbarn har jeg ikke mye greie paa men voksne pinnsvin drikker vann og er glad i peanotter (er I Budapest..ingen norske bokstaver her..:) ) og kattemat.ikke boksmat men det andre ..(torrfor hehe)Har pinnsvin i min hage hvert aar..aldri sett barna :( | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2011-07-31 19:09 | |
![]() | Etter en liten uke på landet kom jeg hjem til et lite pinnsvinbarn i hagen. Koslig :-). Har satt ut kattemat, boksemat. Vil det ikke ha det rbm? Hva med tørrfor hundemat? Noen erfaring? Det spiste brunsnegler som bare det. Jippi! Håper det vil trives i hagen min og at det ikke forviller seg ut i trafikken. Slenger med at en ynkelig sjel har knappet velkommenskiltet/krukka mi, med en flott Margeritt opp, mens jeg var borte...... Iiiiiik! | |
awi | 2011-07-31 20:06 | |
![]() | Snuppilura, det kan høres ut som at det er en tårnseiler ungene dine har funnet. Den er ikke ulik svaler, men er ensfarget mørk med unntak av en lys strupe, artsobservasjoner.no...14 3668.jpg Det hender noen ganger på denne tiden av året at man finner ferske, uerfarne ungfugler som har feilberegnet litt og ufrivillig har landet på bakken. De har svært korte bein og lange vinger og klarer derfor ofte ikke å lette igjen. Sjansen bør derfor være god for at fuglen der har funnet vil klare å fly hvis dere kaster den høyt opp i luften, så lenge den ikke åpenbart er skadet. Alt den trenger er litt starthjelp i form av luft under vingene. | |
snuppilura | 2011-07-31 23:55 | |
![]() | Jupp, det er en slik, men tror ikke dette er en unge. Vi har prøvet med "starthjelp". Til og med kastet den ut i vinden fra balkongen. Den falt som en stein og ble hentet inn igjen like hel takk og lov. Tror at den ene vingen er skadd. Ikke brukket, men forstrukket kanskje. Utrolig nok har vi klart å få i den litt "markegrøt" og vann, og det virket som den kviknet til av det. Den har kravlet rundt litt og til og med kommet ut av esken sin en tur. Den andre gode nyheten er at Fuglehjelpen kan hjelpe den:) Så i morgen (så fremt hun overlever natten) skal Tale Svale til PetVet på Bygdøy for full sjekk og medisinsk hjelp. Helt utrolig at slike tilbud finnes, men veldig godt:) | |
snuppilura | 2011-07-31 23:59 | |
![]() | Intet nytt å rapportere om mamma Pinnsvin for øvrig, men har hengt opp lapp og ber om at alle holder øye med mor, så det er sjanse å redde barna om hun blir dårligere eller dør. | |
Happy4You | 2011-08-01 00:12 | |
![]() | bra snuppilura :D...... fint du får ordnet det :)... skriv nytt om fuglen i morgen :) klems fra h4y | |
MyRuin | 2011-08-01 11:53 | |
![]() | Er jeg veldig slem når jeg synes den hadde hatt det bedre om det hadde fått sluppet,- altså,- drep den.. Men sef på en skikkelig måte, så det går fort. | |
snuppilura | 2011-08-01 13:30 | |
![]() | Tale Svale er levert på PetVet nå. Den klarte natten fint og var forholdsvis kvikk idag tidlig, spiste eggeplomme og drakk vann. Skal ringe ned i morgen å se hvordan det har gått, men så langt så bra:) | |
Tobea - Ikke medlem lenger | 2011-08-01 14:21 | |
![]() | Så bra :O) | |