Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 635

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2011-08-12 00:53
Antall innlegg: 2369

Perniiille!
Ja, velkommen til 70-talls barnetvtråden. Hei hei!
Her kan du mimre over dine 70-talls helter. Kanskje blir du varm om hjertet når du tenker tilbake? Kanskje velter vonde og traumatiske minner opp? Vel, tiden leger alle sår, så vi lar det stå til!

Pernille og Mr Nelson var traurige greier. Pernille med lyst, bustete ullhår. Naiv og med pipete stemme. Mr Nelson var en brautende brumlebasse.

Pompel og Pilt var slitsomme. Hvor dumme går det an å se ut? Samme spørrende, måpende uttrykk dag ut og dag inn. Plusset i serien var babyen som skreik etter mat, og som gjorde livet surt for P. og P.

Høydare: Professor Baltazar. Balt, balt, Baltazar! Baltazar! Stadig med nye oppfinnelser. Et sjokk å se professoren i farger flere år senere. Flashy!

Sam og trylleballen. Artig tegneserie om Sam og trylleballen hans som brakte han med på nye eventyr.

Agaton Sax. Funky greier. Litt skummelt, men litt spenning skal man ha. Agatons jakt etter skurkene.

Det var et kjapt dukk i noe av utvalget, tidlig -70 tall.
Leve 70-årene!

Anitapita2011-08-12 01:25
Antall innlegg: 163

Helmer og Sigurdson. Fikk mast meg til å se en episode, og følte meg rett så stor... enn så lenge. Skikkelig skummelt blei det, var passe mørkeredd i ukesvis etterpå. Og ja, det ble leeenge til neste gang jeg fikk se detektimen!

Bhå2011-08-12 02:30
Antall innlegg: 232

Husker jeg fikk mast meg til å se en episode med "Kruttrøyk". Jeg var ca 5 år gammel da, og vet at jeg så begynnelsen, men sovna av trøtthet etter bare noen minutter. Det var sikkert en helt fantastisk episode ;-)

Tengil2011-08-12 03:13
Antall innlegg: 106

Grøsser enda av tanken på Pompel og Pilt :-/

kvedh2011-08-12 07:32
Antall innlegg: 64

Collargoll må nevnes. Mamma sier det var min favoritt i 74. Så flytta hu i 75 uten meg på lasset. Mistenker det var en flukt fra sjølvaste Pompel og Pilt:)

snubi2011-08-12 07:38
Antall innlegg: 500

Hahaha....denne naila du wstine! Fabelaktige beskrivelser av noen av de mest kjente barnetvprogrammene på 70-tallet.
Er forøvrig ganske begeistret over at Professor Baltazar er på banen igjen i disse dager. Min sønn på 7 sitter klistret når den går....og jeg mimrer ;)

Ellers husker jeg også "Majka fra verdensrommet" som liksom skulle være veldig fremtidsrettet og sci fi. Majka med gullhår og greier.

snubi2011-08-12 07:39

Åhh, Colargol!! *savne savne*

MyRuin2011-08-12 07:51
Antall innlegg: 201

Du vet at proffesor Balthasar går fortsatt på tv!!!?!
Husker ikke hvilken dag,, men en eller annen dag mellom 18 og 1830

bris12011-08-12 08:12
Antall innlegg: 2601

Eldste sønnen min var vel i 5-års alderen da P og P gikk i barneTV. Han var livredd vaktmesteren (?), så han sto i døra inn til stua slik at han raskt kunne gjemme seg i kjøkkenet når det ble for nifst!

Katiem2011-08-12 08:58
Antall innlegg: 109

Hva med lille Tjorven :-) serien er riktig nok spilt inn på 60 tallet, men jeg så den da først på 70/80 tallet :-)

ave - Administrator2011-08-12 09:40
Antall innlegg: 4987

Romlingane,som plystrepratet....

for ikke å snakke om pausefiskene som ble sendt mens vi ventet på Barne-TV.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-12 09:50
Antall innlegg: 2369

Vi på Saltkråkan må med ja :-). Farbror Melker og søte Malin. Og Båtsmann.

Gode på barneserier, svenskene!

Takke meg til pausefiskene framfor reklame. Pausefiskene hadde sin misjon; forventninger, "nedstressing", en behagelig ro senket seg over heimen. Ja til pausefisker :-)

snubi2011-08-12 09:51

Pausefisker?? Også jeg som i alle år trodde at vi hadde akvarium i tv'en!

snubi2011-08-12 09:56

Høydare fra Saltkråkan:
Farbror Melker forsøker å male "rutenettet" i vinduene med stø hånd stående i en stige, så kommer Tjorven og vræler: "farbror Melker, farbror Melker målar du fønsteret?". Hvorpå stakkars farbror Melker kommer helt ut av det og faktisk da kommer til å male PÅ fønsteret...shit happens ;)

ajnor2011-08-12 11:15
Antall innlegg: 958

Oi... Rett tilbake til barndommen, ja...

Men er det bare jeg som husker Stian med sekken? "... vi bare tar på oss briller, eventyrbriller, og ser---- og seeeeeer...." Mona Levin var vel den voksne, tror jeg, mens Stian sikkert ikke engang het Stian.

"Jeg er bjørnen Colargoll, som kan synge dur og moll" Husker dessverre ikke mer.

"Så rart!", sa Teodor. Han husker dere vel? Teodor og onkel Lauritz. Og Titten Tei. For et par år siden kjøpte jeg faktisk Teodor og Titten Tei på DVD, og jentungen (nå 6 år) har tatt fram disse gang etter gang og nikost seg. Jeg er ikke i tvil om at rolige og koslige serier også fenger dagens barn. Alt trenger ikke å gå så innmari fort og være så veldig "hipt".

Jeg husker også Lekestue med Vibeke Sæther. Andre som husker den? Og Vi på Saltkråkan, Emil i Lønneberget og -skrekkoggru- Pompel og Pilt og Gorgon vaktmester. Jeg var livredd Gorgon vaktmester!

Balt, balt, Balthazar..... Og sist, men ikke minst: "Det var en gang.... Mennesket".

snubi2011-08-12 11:27

Å ja! "Det var en gang et menneske" var en favoritt!

Lekestue var litt blaut husker jeg, men var veldig interessert i hva som foregikk bak det runde, buede eller firkantede vinduet....fabrikkbesøk av ymse slag...det var stas!

Niillas2011-08-12 13:57
Antall innlegg: 6024

Stian med sekken vart spelt av Ralph Bernstein - eg trur han og Mona Levin er syskenbarn.

Niillas2011-08-12 14:10

Eg hugsar nok best barne-tv-programma frå sekstitalet. Det var ikkje mange i grannelaget som hadde fjernsyn - og fredag kveld - for det var berre barne-tv på fredag - var mange av oss ungane samla hos eit eldre ektepar som likte ungar og som gjerne opna stua si for oss. Pernille og Mr Nelson er alt nemnt - eg likte den serien svært godt - vi var vel ikkje så godt vane med fart og spenning. Ein kan jo sikkert seia litt av kvart om kjønnsrolleførestellingar i den serien, men det tenkte eg ikkje på da. Og så hadde vi 'På tokt med Mathilde' - med fine songar - eg hugsar framleis melodien på tittelsongen. Serien vart laga på 60-talet, men sendt fleire gonger i reprise - så seint som på 80-talet. 'Kanutten og Romeo Clive' med Anne-Cath. Vestly og Alf Prøysen vart laga i 1963, men sendt i reprise fleire gonger - sikkert også på 70-talet. Eg skulle gjerne ha sett dei programma opp att. - Og så 'Tøffe, det lille lokomotivet' sjølvsagt - det var vel også på sekstitalet. Det vart laga fargeversjonar på 70-talet, men eg veit ikkje om dei vart sende på NRK. Eg fekk ikkje tak i at handlinga gjekk føre seg i Wales - det gjekk fyrst opp for meg da eg så fargeversjonane ein gong for ikkje så mange åra sidan. Framleis ganske sjarmerande.

Niillas2011-08-12 14:13

Det var syster til Mona som var den vaksne i Stian med sekken - musikkpedagogen Sidsel Levin - og ho er sjølvsagt også kusine til Ralph Bernstein - 'Stian'.

rubatS2011-08-12 14:26
Antall innlegg: 21

Jeg husker dessverre ikke hva serien het, men min favoritt som liten var den anda i papir. Men jeg tror det var mest musikken som fenga :)

Etterhvert ble det "det var en gang et menneske" - genial!

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?