Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 940

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Hyde2008-06-17 02:08
Antall innlegg: 17

Bare en av hver...
På Betapet.com fant jeg disse to ordene, som skal være de to lengste som ikke gjentar noen bokstav; uncopyrightable og dermatoglyphics... Da tenkte jeg på hva som kunne være tilsvarende på norsk, det finnes sikkert programmer som kan finne ut dette, men det lengste ordet jeg kan tenke meg er "kontrahere"... det er 9 bokstaver så da spør jeg: Har noen 10? (eller fler...)

mvh
Dr. Sjøskjell
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-17 02:27
Antall innlegg: 1944

kontrahere har 2xr og 2xe (sorry)

FØDERALIST har 10

ellers er jo BOKSTAVER et fint ord på 9 bokstaver

Uten å bruke sammensatte ord, er det ikke lett å finne så mange uten å gjenta bokstaver. Men det er kanskje feil tid på døgnet:P
 
Hyde2008-06-17 02:46
Antall innlegg: 17

Jeg gremmes!!!
Dette var selvsagt bare vås som vanlig fra meg, skulle ha skrevet radiofyret... 10 bokstaver...

ikke feil tid, feil person...
 
Hyde2008-06-17 03:01
Antall innlegg: 17

Nå har vi blod på tann, sammensatt ord riktignok, men hva er det lengste sammensatte ordet som ikke gjentar noen bokstaver; vi prøver oss med HARMONILÆRE... (10) Vet ikke om ordet går på brettet, men har blitt overrasket før...
 
Hyde2008-06-17 03:12
Antall innlegg: 17

NEI NEI NEI Nå må det være sengetid for en utbrukt hjernecelle...
 
Hyde2008-06-17 03:37
Antall innlegg: 17

Begynner å bli litt lei trynet til venstre, men fikk ikke sove her på min HJEMSTAVN (9). Er dog ikke FRISKMELDT (10)...
 
matias2008-06-17 03:59
Antall innlegg: 1152

er vel litt juks å bruke søkeverktøy til dette, men kjærlighetsbånda var det lengste ordet jeg fant, men det får akkurat ikke plass på et scrabblebrett...
 
Rydningen2008-06-17 10:19
Antall innlegg: 166

Hehe. Når jeg leser denne diskusjonen her, så angrer jeg nesten på at jeg brukte natta til å sove:) Jeg vurderte å sette meg ned nå før frokost for å finne ett langt ord, men ville vel ikke klart å tukte kjærlighetsbånda, så tar heller ett spill inne på Sjiraffen. Keep up the good work!
 
sla2008-06-17 10:26
Antall innlegg: 76

Hva med ord fulle av konsonanter (for alle de tilfellene hvor vi synes vi ikke får nok vokaler)

angstskrik med 8 konsonanter er vel nyttig (om det går på brettet, vet jeg ikke).
Men pröv å lese det uten vokalene: _ngstskr_k
- da synes det absolutt ikke som et norskt ord *ler*
 
AaseB2008-06-17 12:46
Antall innlegg: 8147

Lange ord?
Det lengste ordet eg har hørt om er vannstoffionkonsentrasjon seksponenten. Hørte det da eg var omlag 15 år og har av ein eller annan merkeleg grunn aldri klart å gløyme det. Men det ordet er vel ganske uinteressant i scrabble:)....
 
Snirkel - Ikke medlem lenger2008-06-17 13:00
Antall innlegg: 35

minoritetsladningsbærerdi ffusjonskoeffisientmåling sapparatur (60 tegn)

Skal vistnok være norges lengste ord, men noen mener at ordet nedenfor fortjener seieren.

fylkestrafikksikkerhetsut valgssekretariatslederfun ksjonene (58 tegn)

Det lengste enkeltordet er: onomatopoetikon

Og viss vi snakker om kjemi, så består det fulle navnet på proteinet tryptophan synthetase av 1 913 bokstaver!

(Kilde: www.abcnyheter.no/node/32 376)
 
Snirkel - Ikke medlem lenger2008-06-17 13:02
Antall innlegg: 35

(rediger mellomrommet i lenkeadressen)
 
Snirkel - Ikke medlem lenger2008-06-17 13:07
Antall innlegg: 35

Utenom det så er det lengste palindromet på norsk REGNINGER.

Det sies også at HØYESTERETTSJUSTITIARIUS er det eneste lange ordet som kan brukes i dagligtalen.

 
qua - Ikke medlem lenger2008-06-17 13:09
Antall innlegg: 97

Flest vokalar på rad - kva med SAUEØYE ? Kan til og med gje bingo! Hugsar forresten noko frå barneskulen som heitte "floksinåsi---eit eller anna som skulle vere eit himla langt engelsk ord. Nokon som veit?
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2008-06-17 13:16
Antall innlegg: 170

jeg var sengeliggende i en del år og tenkte da mye på sånt. Blant annet jobbet jeg med å finne lengste ord med antall vokaler på rad. jeg kom frem til

saueøyeeier (9 vokaler på rad)

Jobbet også med lengste palindrom (ord som kan leses forlengs og baklengs). gunnier rekordbok påstår regninger (9 bokstaver), jeg tror jeg kom frem til

russerdressur (13)

som det lengste. hadde også en del andre på dette nivået (i lengde og saklighet). ressursrusser (også 13), rokkokkokor, rabarbrabar o.l. alle ordene er dessverre noe kreative.
revelever var det lengste norske palindromet jeg fant som beskriver noe som helt sikkert eksisterer, og i motsetning til regninger gjelder det også på nynorsk.

jeg prøvde også å lage kortest mulig setninger og uttrykk som inneholder alle de ni vokalene, og hvor hver vokal gjentas bare en gang. den jeg fant var dessverre for smussete for å refereres for dere flotte mennesker, men den var på 21 bokstaver totalt og beskrev plassen jeg stammer fra.
 
gompedyret2008-06-17 14:50
Antall innlegg: 4381

Når det gjelder lange yrkestitler som var såpass dagligdagse at de stod i ordboka, så var vel høyesterettsjustitiarius som tok kaka. På pallen ellers kom disse to:

UNIVERSITETSBIBLIOTEKAR (23) og STEMPELPAPIRFORVALTER (21).
 
Hyde2008-06-17 15:58
Antall innlegg: 17


Det konsonantfullstappede ordet ANGSTSKRIK er herved testet og funnet i orden...
» Hydes tur.
» Hyde: ANGSTSKRIK (10).
» Hydes tur.
» Tiden har gått ut for Hyde!
 
petra2008-06-17 17:57
Antall innlegg: 89

Jeg har av og til moro av å lage egne ord, de har betydning (i alle fall for meg), men står ikke i noen ordbøker. Blant annet har jeg krftuttrykket kolonormt, et ord som sier noe om noe som er voldsomt .... kolo(ssal) og (e)normt. Et annet kraftuttrykk som jeg har lånt siden jeg en gang hørt det er, fyttirakkernpokkern ;-)
 
Hyde2008-06-17 18:12
Antall innlegg: 17

ja det var noen merksnodige ord...
 
TrineK - Ikke medlem lenger2008-06-17 19:35
Antall innlegg: 4

"!!?#!Søtten! - Svarten!! - attenogenhalv!!! ##!!!€"
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?