Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 657

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-11 11:01
Antall innlegg: 388

Språkquiz på litteraturhuset
Det er språkquiz på litteraturhuset kl 15.00 i dag. Helene Uri er quizmaster. Kommer du? Vi er tre på laget og fyller gjerne på med tre personer til!

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-11 11:30

Eller still med eget lag, selvfølgelig

gligli - Ikke medlem lenger2011-09-11 11:37
Antall innlegg: 12

e quizen på alle litteraturhus i norge idag? hvis ikke så håper jeg den er i molde. her i molde har vi laget et lag og vi møter opp på litteraturhuset i molde litt før kl. 15. håper vi får mange spørsmål om taliban, tramslyng og
berømte tannpleierere. de temaaene kan vi mye om.

wstine - Ikke medlem lenger2011-09-11 12:15
Antall innlegg: 2369

Ah gligli er tilbake! Glibli skriver så fort at det går utover rettskrivingen. Glimli har det så travelt. Glipli skal sutre og surmage seg i alle trådene.
Glifli har fått ny profil, nok en gang. Glikli har ventet så lenge, så lenge. Glitli holder på å sprekke nå.

Gligli

gligli - Ikke medlem lenger2011-09-11 13:57
Antall innlegg: 12

Heia Wstine. Du trenger en klem. kom på litteraturhuset så skal du få en bjørneklem. Kanskje vi kan spille quiz sammen blink blink

wstine - Ikke medlem lenger2011-09-11 14:05

heia gligli. Du trenger å spille noen spill. Legge noen bingoer. Dunk dunk.

USA - Ikke medlem lenger2011-09-11 14:41
Antall innlegg: 1252

For noen år siden hadde Dagbladet et stort oppslag om at finværet i sommer var fantastisk denne uken eller noe sånt, mens det i Trøndelag og Nord-Norge bl.a. høljet ned. Dagbladet ble kritisert for dette og siden har avisen antagelig ikke gjort noe tilsvarende

USA - Ikke medlem lenger2011-09-11 15:08

Man kan jo lett tenke seg trønderen som hadde satset på solrik hjemmeferie dette året som Dagbladet hadde dette førstesideoppslaget om fantastisk sommervær nevnt ovenfor uten henvisning til landsdel.

Trønderen hadde kjøpt seg ny utegrill til 10.000 kr , etter en ferieuke med kontinuerlig regnvær uten en eneste antydning til sol, så tusler trønderen til Narvesenkiosken og kjøper seg Dagbladet. I avishylla blir han møtt med en skrikende Dagbladforside med strandbadende lett kledde og bikinikledde solslikkere og et digert solsymbol med et smil på. Finværet har sannelig vært fantastisk siste uken sommerværet ekstremt bra, står det med store fete bokstaver på førstesida, ja da er det ikke rart at trønderen tenker høyt: "Ka i scwarte helsike" .....

piaf2011-09-12 20:49
Antall innlegg: 995

Hvordan gikk det, ka-ramella? Husker du noen av spørsmålene og kan dele dem med oss? Språkquiz er moro!

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-12 22:38

Vi kom på delt fjerdeplass. Det er jeg fornøyd med : ) Og det var hyggelig! Jeg husker flere avspørsmåla:
På dansk har ordet marsvin to betydninger. Hvilke? Er det noen som vet??
I 2001 hadde Aftenposten en leder på nynorsk. Dette hadde forbindelse med et litterært jubileum. Hvilket?
Ordet kritt har fått navn etter et stedsnavn. Hvilket?
Hva kommer er den opprinnelige betydningen til ordene bibliotek og gerilja?
Si ifra hvis du vil ha svara ; )

wstine - Ikke medlem lenger2011-09-12 22:53

Ja takk til svarene! Kan komme godt med når jeg mekker til quiz selv :-)

USA - Ikke medlem lenger2011-09-12 22:56

marsvin, den er enkel: vindruer som høstes i mars på egnet sted på jordkloden og dyret marsvin.

piaf2011-09-13 00:33
Antall innlegg: 995

Ingen sak så lenge man har tilgang til Internettet!

Bibliotek: av gr. 'bok' og 'lagerrom'
Gerilja: av sp. guerilla, eg. 'småkrig'

Kritt: (gj lty fra lat. creta, eg 'jord fra Kreta') (stykke av) hvit el. lysegrå kalkstein

25. januar 2001:
"Aftenposten, som lenge tviholdt på de konservative formene "sne", "efter" og "sprog", har torsdag sin første leder på nynorsk i avisens 141 årige historie.

Anledningen til den språklig historiske lederen er markeringen av 150 årsjubileet for Arne Garborg. Aftenposten beskriver Garborg i sin leder som "så lysande språkleg handverkar, kunstnar og tenkjar at Aftenposten gjerne bryt ein tradisjon og heidrar han i hans eiga språkform på merkedagen".

I Riksmålsforbundet tar man nynorsklederen i Aftenposten med knusende ro. "Dette er intet nederlag verken for oss eller målkampen, sier andre viseformann i Riksmålsforbundet, Sverre Martin Gunnerud."

Tapre, tapre Riksmålsforbundet :)

Marsvin betyr "slitsomt kjæledyr" på norsk, men på dansk ved jeg sgu ig.

Boubou2011-09-13 08:49
Antall innlegg: 1210

Marsvin betyr også nise på dansk - den måtte sjekkes.
Ellers hadde jeg bibliotek og gerilja - resten var da grusomt vanskelig? Tror ikke sånn quiz er noe for meg, det er bedre å briljere i det små :-)

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-13 18:45

Alt rett! bortsett fra USAs forslag - rett er nise, i tillegg til marsvin. Lett var det ikke!

Boubou2011-09-13 22:00
Antall innlegg: 1210

Du får si fra om du skal på språkquiz i Larvik, da Ka-ramella, så skal jeg stille opp :-)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?