Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 656 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| bris1 | 2011-10-13 17:01 | |
![]() | Aftenposten i dag Etter det jeg skjønner er det mange lærere som er aktive ordspillere og forumdeltakere, så mitt spørsmål går til dere spesielt. Hvordan reagerer dere på påstanden i Aftenposten i dag om at dagens lærere har lavere IQ enn det lærere hadde for 50 år siden? | |
| bestemamma - Ikke medlem lenger | 2011-10-13 19:10 | |
![]() | Hvordan måles den IQ-en i dag? Ved opptaksprøve til 4-årig lærerskole i 1960 måtte jeg gjennom IQ-test. Merkelige greier!!! Hvordan har man gått fram for å komme til avisens påstand?? | |
| toeren | 2011-10-13 19:21 | |
![]() | Jeg syns det er dårlig gjort å sverte lærerne nok en gang! Javel, så har vi dårligere IQ enn de hadde før, men det kan vi leve med! ;-) Det som det er verre å leve med, er å ikke være på lag med resten av samfunnet. Har vi ikke støtte for den superviktige jobben vi gjør fra resten av samfunnet og foreldrene, hjelper det ikke med høy IQ!! Så det så! | |
| rbm | 2011-10-13 19:42 | |
![]() | Sosial IQ er vel det som trengs...har de målt den? Hjelper ikke med fine papirer om de ikke har det... | |
| salute | 2011-10-13 19:53 | |
![]() | Man kan ikke "stikke under en stol" at det er lettere å komme inn på Hi for lærerutdanningen nå enn det var i 60-årene. Grunnen ? Mindre søkermasse pga lavstatusyrke og dårlig lønn. Men min IQ målte ingen....; ) | |
| meisa | 2011-10-13 20:19 | |
![]() | I gamle dager var det ikke nok bare å klare opptaksprøven med glans til lærerskolen. Fikk nylig høre at en skoleflink slektning ikke kom inn på lærerskolen i Volda, fordi han ikke var *skikkelig* nok, hvor de nå hadde det fra. Dette tok han visst tungt. Men dette må ha vært i 1920-årene. | |
| Boubou | 2011-10-13 20:23 | |
![]() | Dette er samme eller tilsvarende typer målinger, gjort på unge menn på sesjon, gjemmom en hel haug år, og hvor disse senere er fulgt opp, hvem velger å bli lærere, hvem velger å forbli lærere etc. Det gjelder altså bare menn. Jeg synes statistikken for en gangs skyld IKKE virker vridd på. På den annen side, synes jeg heller ikke at dette er så veldig problematisk - IQ sier slett ikke alt om evnen til å inspirere og å lære bort (Sosial IQ er vel heller ikke ALT som trengs, rbm?). Men dette er en meget god indikasjon på lønnsnivå og status, kanskje særlig for lektorer - og det er vel ingen tvil om at Norge kunne hatt flere mennesker med hovedfag i matte/realfag innen skoleverket :-) | |
| rbm | 2011-10-13 20:30 | |
![]() | Nei selvsagt ikke BOUBOU ,men sosial IQ er dog helt nødvendig når man arbeider med barn og unge.Det å evne å lære fra seg tilsier at man er rimelig sosialt intelligent..eller? Jeg syns det i allefall. | |
| Boubou | 2011-10-13 20:32 | |
![]() | rbm: jeg svarte halvveis men så ble jeg rett og slett litt irritert:-) Hvis du ønsker å bli kjemiker og går på vgs med matte fordypning, kjemi og fysikk - vil du ha en lærer som har høy "sosial IQ" eller en som har høy IQ? Eller for den saks skyld, hvis du vil bli noe som helst - vil du ha en hyggelig lærer som bygger deg opp til taket og er fantaskisk inspirerende - men som desverre sliter med alt ut over det grunnleggende i fagene sine - eller en som slett ikke har de lengste antennene, men som kan sitt fag? Jeg vet hva JEG ville valgt. Dette er naturligvis noe helt annet på barnetrinnt, men allerede på mellomtrinnet - fra 10 år - er det viktig å ha en god faglig basis. Det er ikke gøy for en mor heller når tiåringen kommer hjem og sier "Mamma - læreren vår er ikke no god i engelsk. Hun snubler i ord og glemmer gloser og sånn. Og hun er IKKENO flink til å forklare". Hva skal en si? Jaja, hun kan helt sikkert lære deg endel ennå, svart jeg litt tørt, for tiåringen er alfor kritisk og tror hun er smartere enn lynet selv, men jeg vet jo dessverre at hun har rett... | |
| Boubou | 2011-10-13 20:33 | |
![]() | Nå har vi snakket forbi hverandre rbm - og jeg skjønner hva du mener. Best med litt av hvert (eller helst MYE av hvert). | |
| rbm | 2011-10-13 20:39 | |
![]() | JA! Litt av hvert er tingen!! Der er vi enige :) | |
| budbundy | 2011-10-13 20:58 | |
![]() | Ser at den ene av lærerne som har svart har fått for seg at det er Aftenpostens påstand at lærerne har lavere IQ nå. Tyder på grunnleggende mangel på evne til å forstå en tekst. Skremmende. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-10-13 21:19 | |
![]() | Øh...... Skjønner ingenting av den rapporten jeg hilsen lærer med høstferie | |
| toeren | 2011-10-13 21:20 | |
![]() | Hvis det er meg du sikter til, så skjønner jo jeg at det ikke er Aftenpostens påstand, men det er nå en gang slik at det er de som har valgt å publisere den så stort. Jeg kan selvfølgelig velge å lage en lang utgreiing som belyser de ulike delene av saken, men dette er ikke riktig forum for det. Nå valgte jeg å fokusere på det jeg umiddelbart "hengte meg opp i". Beklager hvis du ikke likte det. Men sånn er det! Boubou: Det finnes dessverre en del svakheter både med lærerutdanningen, norsk skolesystem og de økonomiske ressursene i norsk skole som gjør at lærerne ikke alltid får undervise i de fagene de er best i. | |
| mymlen | 2011-10-13 21:35 | |
![]() | Uffda - her var det mange såre tær å tråkke på, både lærere og mødre har sine syn ( tildels motstridende...) Men slapp av. Jeg tipper at også unga i dag har lavere IQ (og EQ)enn på 60-tallet - så da er vel balansen gjenopprettet? (Og: Nei, jeg er ikke lærer!) :)) | |
| bris1 | 2011-10-14 09:04 | |
![]() | Skulle høy IQ være den eneste forusetningen for å bli lærer så tror jeg elevene - og dermed vår framtid - ligger dårlig an! Det går an å være medlem av Mensa samtidig som man mangler formidlingsevne og evne til å se den enkelte elevs behov for tilpasning når det gjelder undervisning. Dessverre går for mye av lærerens tid med til å være sosialarbeider og oppdrager. Kanskje er vi alle medansvarlige for resultatene? | |
| giggsy | 2011-10-14 09:22 | |
![]() | sosialarbeider faktisk........ | |
| deliona | 2011-10-14 10:40 | |
![]() | Boubou legger frem mange gode synspunkter. Det er viktig at en lærer har stor faglig trygghet og kan være medmenneskelig og inspirerende. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Å sette EQ opp som noe som utelukker IQ (eller omvendt) går etter mitt syn ikke an. Da blir fremstillingen av virkeligheten nok en gang tabloid. | |
| lonc | 2011-10-14 11:15 | |
![]() | God høstferie til deg wstine. Har ikke lest artikkelen i aftenposten, men på dine vegne vil jeg bare si: har man ferie så har man ferie... :) Og alt som står om evt forskning, undersøkelser ol. i aftenposten må man ta med en klype salt. Hvem er de som sitter og tolker resultatene. Er de kvalifisrete til det? Og evt. hva er deres IQ? God helg alle ordspillere. | |
| Bhå | 2011-10-14 12:57 | |
![]() | Jeg skal ikke påstå på noen måte at lærerne har lavere IQ enn folk flest, men NOE må det da være, siden de frivillig går inn i et yrke der de får passet påskrevet av alle foreldre som "vet så mye bedre". Det har vel aldri vært så mange "idioter" som fungerer som lærer som idag? Joda, jeg har også jobbet som lærer..... Morsomt når en femteklassing kan be deg bokstavelig talt om å "dra til helvete" uten at det får den minste konsekvens. Rører du den samme ungen, blir du trua med politianmeldelse.... Kjære, kjære dere som styrer i skolesystemet og setter vilkårene for hvordan skolen skal drives: VÅKN OPP!!! Det er flere enn meg som har slutta i jobben som lærer fordi de ikke orker mer.... | |