Spillrom
| Sjiraffen | 16 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 16 |
Mobilspill
| Pågående | 8 636 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| sommerfugl | 2011-10-25 23:40 | |
![]() | Fotofrustrasjon! Nå har jeg kastet bort hele kvelden til ingen nytte! Ble så glad da jeg fikk mail fra Foto Knudsen om at det var halv pris på alt fra kl 18 til midnatt i dag. Satte meg ned og overførte bilder i massevis og tenkte at nå kan jeg bestille flere kalendre, forstørrelser og dyre lerret for en billig penge. Men sånn skulle det altså ikke gå: uansett hvilke bilder jeg valgte så fikk jeg varseltrekant med beskjed om at bildene var for små, og at det dermed ble dårlig kvalitet siden bildene evt måtte blåses opp ca fra 278% til 4600%! Er det noen der ute som har noen tips til neste gang jeg skal bestille fotoprodukter på nettet? Jeg prøvde med bilder hentet fra nettet, tatt med digitalkamera, speilreflekskamera, iPhone og endatil gamle slides lagt over digitalt - men ingenting funket, hverken i små eller store format! Jeg bruker mac og alt gikk fint med overføringen, men ble jo ingen bestilling ettersom alt var av dårlig kvalitet. Alle bildene jeg skulle ha over på fotoprodukter er tatt med godt dagslys så jeg skjønner ingenting og er rimelig frustrert! Men like blid, da c",) | |
| jorun4 | 2011-10-26 02:43 | |
![]() | Om jeg hadde vært deg så hadde jeg sendt inn en klage til foto knudsen. For det er ikke mulig og få denne advarselen på alle bilder. Bilder fra iphone er mer en store nok til og skrives ut. Kamereaer i dag er sjeldent under 3 megapixler. Og med den størrelsen skal du kunne fremkalle i minst det dobble av A3 størrelse. Med min førstegenerasjons iphone kan jeg forstørre til A3. Så bilder tatt med vanlig kamera skal funke.. Prøv igjen i morgen når tilbudet ikke lenger er aktiv med de samme bildene så skal jeg vedde på at det går.. Og da kan du sende en klage ! | |
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2011-10-26 11:47 | |
![]() | Nesten alle bilder som publiseres på nett er redusert i forhold til originalstørrelsen. Det gjøres for at du skal kunne laste dem kjapt i nettleseren. For at du skal få bra utskrift må du ha tak i originalfilene. Hvis du prøver å laste dem opp fra en nettside har du en dårlig sak hvis du klager... | |
| sommerfugl | 2011-10-26 12:29 | |
![]() | jorun4: Skal prøve igjen i dag, men bestiller absolutt ikke hvis det plutselig går, er andre fotoforhandlere på nett! Zygote: Jeg skjønner at bildene tatt fra nettet ikke gikk, men det var bare for å illustrere at jeg hadde prøvd "alt". Hva med de andre som ble overført i originalstørrelse? | |
| sommerfugl | 2011-10-26 16:02 | |
![]() | Det går fortsatt ikke. Er det noen måte jeg kan gjøre bildene større på før jeg overfører dem? | |
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2011-10-26 16:49 | |
![]() | Det er ikke mulig å tilføre bilder mer informasjon enn kameraet har gitt. Men hvor store bilder snakker vi om (i piksler, ikke byte)? | |
| bakko | 2011-10-26 17:01 | |
![]() | kva filformat har bilda du prøver å legga over? | |
| lonc | 2011-10-26 17:46 | |
![]() | Kan ikke skjønne annet enn at det skal gå med bilder som er overført fra kamera i alle fall. Hvis ikke det skulle gå ann... vha tar man da bilder med? Her må det være en feil... | |
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2011-10-26 18:12 | |
![]() | Telefonene har en tendens til å ville redusere størrelsen på bildene før de sendes, hvis de overføres via epost eller som MMS... | |
| sommerfugl | 2011-10-26 23:49 | |
![]() | Bakko: hvis det er det du mener så er det .jpeg-bilder. Ionc: Noen av bildene som er lagt direkte inn i mac'en er tatt med Canon Ixus og iPhone som er noen år gamle. De som var tatt med speilreflekskamera er mailet over så vedkommende skal prøve å sende i større format eller gi meg på minnepinne, kanskje det løser saken! Zygote: Aner ikke hvor mange piksler, får bare opp bytestørrelse når jeg skal lese av info. Det er en grunn til at jeg spurte om hjelp, ikke så stødig på dette! :) | |
| gompedyret | 2011-10-27 00:52 | |
![]() | Vanligvis skal det ikke være det minste problem å printe ut bilder i god kvalitet fra alle kameraer som er nyere enn fire-fem år. Jeg tipper bildene har blitt krympet (av en innstilling i epost-programmet avsender ikke var klar over?) i posten. Størrelsen på filen i seg selv har lite å si så lenge det er jpg, for da avhenger det av hvor mye bildet er komprimert. Altså må du sjekke selve dimensjonene. Det _tror_ jeg skal være enkelt. Tror, fordi jeg ikke lenger har standard utforsker selv, så jeg kan ikke sjekke. Men, prøv selv: I utforskeren trykker du rett og slett på bildefilen en gang og holder musepekeren stille over den. Da skal det komme frem en liten infoboks der det blant annet skal stå lengde og bredde, oppgitt i piksler. Går ikke det? Høyreklikk på bildet, velg egenskaper og sjekk fanen for detaljer. Der står det iallefall hos meg, men igjen, jeg har ikke standard utforsker. Går ikke det kan du gjøre noe som du nok burde gjort uansett, nemlig å skaffe deg et bra bildeprogram. Jeg bruker et som heter XNview, som jeg er veldig fornøyd med. Det er gratis, har norsk tekst, røde øyne-funksjon og ikke minst, det lar deg sjekke dimensjonene på mange bilder samtidig! Her>>www.xnview.com /en/do...nload.html For ordens skyld: En megapiksel er det samme som 1000x1000 piksler. 2000x2000 tilsvarer fire megapiksler, etc. Det disse tallene sier noe om er oppløsningen på bildet. Du bør ha minst to megapiksler på bildene for at de skal bli noenlunde bra i en 10x15-utskrift, men gjerne 5-6 mp eller mer. | |
| sommerfugl | 2011-10-27 01:10 | |
![]() | Takk, Gompe! Du er så snill! Når jeg høyreklikker så får jeg frem dimensjonen og den er stort sett 1200x1600. De andre bildene er mindre. Da er det kanskje ikke så rart jeg ikke får laget store lerret ut av dem, skal nemlig ha 70x100 cm på det største! Finnes det noen måte å gjøre bildene større på? Hvordan får folk i det hele tatt bestilt plakatstørrelser og lerret?? | |
| gompedyret | 2011-10-27 01:24 | |
![]() | Ingen årsak. ;) Det er ikke vanskelig å "blåse opp" bildene, så de får større lengde og bredde. Det kan du f.eks. gjøre med programmet jeg lenket til. Men så den dårlige nyheten: Jo mer du blåser opp bildet, jo dårligere kvalitet blir det, tilsvarende å skrape en smørklatt utover et større stykke brød. Det blir ikke mer smør selv om du gjør brødskiven større. 1600x1200 er i underkant av to megapiksler. Det kunne funket til et vanlig størrelse bilde, men 70x100 cm? No way. Da skjønner jeg bedre at fotoknudsen eller hvor det var nektet deg. Det er rett og slett ikke verd pengene. Be opphavsmannen (eller -damen) din om å sjekke størrelsen på sine bilder, for evt. å sende dem på nytt i original oppløsning. Selv da ville jeg helst hatt ti-tolv megapiksler eller mer for såpass størrelser. Du kunne ikke slått sammen flere bilder? Laget en collage, eller noe slikt? | |
| sommerfugl | 2011-10-27 01:45 | |
![]() | Jo, det er absolutt et godt forslag! Skal ha ett stort bilde på en vegg over en trapp som ikke kan brukes til stort annet, men jeg skal høre med fotografen bak motivet om han har noen muligheter til å fikse det uten at bildet blir kornete. Så blir det tydeligvis collage eller en neddemping hva størrelse angår andre steder, hehe! | |
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2011-10-27 17:49 | |
![]() | Veldig bra forklaring, Gompedyret. Håper du får til det du ønsker deg, Sommerfugl. | |