Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 760

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
sommerfugl2011-10-31 15:41
Antall innlegg: 473

Halloween
Hva synes ordspillere om denne tradisjonen som ser ut til å ha kommet for fullt i Norge?

Her jeg bor er nå barn og foreldre i full gang å forberede kveldens knask eller knep, de har enda til hengt opp en "død" mann i trærne! Jeg synes det er litt drøyt at vi omfavner disse amerikanske vanene bare fordi vi har råd til det. Halloween er visst en irsk tradisjon opprinnelig (har jeg lest meg til) og jeg synes ikke den hører hjemme her.

I nabolaget mitt har de hengt opp varsel og bedt de som ikke vil delta om å skru av utelysene og de andre om å kjøpe godterier som er pakket inn! Jeg har skrudd av lysene og vil sannsynligvis bli sett på som en særing.

Hvis det kommer julebukker og synger på trappa mi i romjulen skal jeg ta dem imot med åpne armer, for _det_ er en norsk tradisjon, hvor man heller ikke får kastet egg etter seg dersom man ikke bidrar til sukkerinntaket!

wstine - Ikke medlem lenger2011-10-31 15:49
Antall innlegg: 2369

Så himla enig!
Ja til julebukk hvor ungene bidrar med sang. En koslig tradisjon!
Nei til halloween hvor ungene bidrar med faenskap om det ikke går deres vei..... En tarvelig tradisjon!

pikachu2011-10-31 16:21
Antall innlegg: 102

Har ikke helt sansen for det her amerikanske greiene...Halloween, Valentines day osv...d er bare for at butikkene skal tjene penger

Tengil2011-10-31 16:40
Antall innlegg: 106

Helt enig! Valentines, halloween og sånt søppel er en jævla uting som vi overhodet ikke har noen tradisjon for! da er det mye bedre med julebukker :)

Har selv skrudd av utelysene, men om det så sku være at en uheldig liten snørrunge sku ringe på døra mi så får han et par egg etter seg som har stått altfor lenge i kjøleskapet mitt :)

sommerfugl2011-10-31 16:45
Antall innlegg: 473

*ler*

God idé, Tengil!

Tengil2011-10-31 16:46
Antall innlegg: 106

Sommerfugl, hehe jepp, har latt dem stå slikt lenge med tanke på halloween ;P

Hortensdame2011-10-31 16:48
Antall innlegg: 119

Halloween er noe stort tull, hvorfor skal man ha det gøy med skrekk og gru?

ingerine2011-10-31 17:21
Antall innlegg: 10

Påfunn fra de som skal tjene penger, denne søpla klarer vi oss foruten.

berrum2011-10-31 17:32
Antall innlegg: 322

Er i utganspunktet enig i alt det som dere andre har skrevet, men hva gjør man når man selv har barn som går rundt og ringer på sammen med venner? Føler at så lenge min yngste går rundt, må jeg også ta i mot de barna som kommer hit.
Regner med at denne kvelden går med til å løpe fram og tilbake til døra. Blir ikke noen hurtige spill på meg her på ordspill i kveld :(

Lynge2011-10-31 17:48
Antall innlegg: 103

En bekjent av meg er amerikansk, hun forteller at i USA er Halloween deres form for karneval.Her styrer handelstanden alt sammen!

miamaria2011-10-31 18:04
Antall innlegg: 1002

hurra for halloween!
idag har jeg hamstret godteri til kveldens besøk. og kjøpt meg heksehatt selv! tenkte å lissom ikke ha misset siste kollektiv-kosteskaft til bloksberg ikveld når ungene kommer.
ifjor hadde en nabounge maske med utrevet øye og blodampulle i lomma som pilpet røde dråper nedover maskens kinn. jeg slapp i SPILLE forferdet til han!
en dame jeg snakket med idag fortalte at mannen hennes vurderte å sitte i en stol på trappa ikveld, utkledd som fugleskremsel, med en diger bolle godteri i fanget og gresskar på hodet. Så ville han gi besøkende smådjevler en skikkelig støkk når de strakte frem hånden for å forsyne seg! da hadde hun foreslått at de heller kunne gå aktivt halloween selv. HAN kunne kle seg ut som odd nerdrum og hun kunne være aktmodelllen hans!
så det blir en spennende kveld her i bushen, hvem som mon kommer på døra.

wallpayb2011-10-31 18:09
Antall innlegg: 9

ALLE "høytider" i dag er styrt av handelsstanden. og det ER handelsstanden som har STARTET mange av "tradisjonene".
Og forbrukerne går på det , bruker haugevis med penger på tøys og tull..
Bare se hvordan jula har blitt... ett stort "gave" gilde. Det er noe som heter "det er større glede i å gi enn å få". MEN da vil jeg gjerne gi den gaven når som helst i løpet av året, når man virkelig gir av hjertet !!!!
Det gjør vi i min familie. Jula, da samles vi og kooooser oss med mat,brett spill mm.. Gavene,, ja de gir vi når vi har lysst i løpet av heeele livet :) Og dDU så koselig det er å stikke innom søster, mamma eller tantebarn, og overraske med en gave, akkurat der og da, på en heeelt vanlig dag !! Bare fordi jeg fikk lysst !!! Slutt å la dere styre av handelsstanden.. :)

Angelbaby - Ikke medlem lenger2011-10-31 18:36
Antall innlegg: 100

Her er det både Halloween og HALLOVENN :) Synes det er koselig med unger som forventningsfulle går rundt og viser kostymer og utkledning jeg. Og herover er det ett få tall som gjør skøyerstreker....har tent lykter på trappen, kjøpt inn en haug med godetri og frukt. Og hjulpet egne unger og nabo unger avgårde på tur :) En morsom ting for ungene og gjøre sammen....:) Skal senere avgårde i egen utkledning sammen med min lillesøster og skremme vår bror når han kommer fra senvakt ;) Hiiihiii....Morsomt...sel v om jeg regner med hevn senere ;) hehe....Ha en fin Halloween folkens !!!

AaseB2011-10-31 18:58
Antall innlegg: 8147

Nei, alt var så mykje artigare i gamle dagar...
www.arekalvo.no/inde...as p?id=737
;-D

wstine - Ikke medlem lenger2011-10-31 19:11
Antall innlegg: 2369

Takk for link, aaseb. Artig :-) Godt mulig jeg bruker teksten i undervisningen.

Fakkelblomst2011-10-31 19:21
Antall innlegg: 23

Den amerikanske skikken har sine røtter i den katolske allehelgensdag som har tatt opp i seg trekk fra flere hedenske høstfester, bl.a. den romerske festivalen for Pomona og kelternes fest for dødsguden Samhain. Denne natten mente man de døde kunne ferdes fritt – de reiste rundt i store følger med nisser, alver og annet skrømt (oskorei, den ville jakt). I Irland på 1800-tallet var det flere steder vanlig at ungdom gikk i maskerte følger mellom gårdene på halloween. De spiste matoffer som var satt ut for de døde og gjorde pek. I England var det vanlig at ungdommen gikk i forkledning fra dør til dør og ba om sjelekaker. I protestantiske land sluttet allehelgensdag å være helligdag (i Norge skjedde dette i 1770), men i England ble den katolske festen erstattet av den sekulære Guy Fawkes' Day som har lignende trekk.

bestemamma - Ikke medlem lenger2011-10-31 19:21
Antall innlegg: 34

Jeg har slukket alle lys på inngangssiden for å slippe besøk. Julebukk er ok, men når en trues om en ikke står med hånden full av snachs - da har det gått alt for langt. Og så disse forferdelige maskene - stakkars små som blir vettskremte. Jeg er nok AAAAAAAAAAAAALT for gammel til å le av dette tullet. HALLOVENN er jo noe helt annet og der ÅÅÅÅÅÅÅÅÅPNER jeg døra på vidt gap

Bhå2011-10-31 20:00
Antall innlegg: 232

Prøvde å få fram et lite smil idag, siden BOK-handelen (joda, der også) hadde 50% avslag på skjeletter idag, like store som en 5-åring. Smilet ble mer som en hoderystende bevegelse. Jeg GLEDER meg derimot stort for hver eneste ting alle utsalgsstedene blir sittende igjen med på lageret... Vi hadde også unger på døra i kveld. Minsten (18 år og 192 cm høy) stilte seg midt i døra. "KNASK ELLER KNEP" sa ungene med forventning i stemmen. INGEN av delene, sa "minsten", kikka strengt på de og studerte hvor paff de ble, da de bare kikka på hverandre og luska stille ned trappa. Vi ble nok en av de mest upopulære naboene i kveld. Samme det, foreløpig ingen egg utover vegger og vinduer.

mor482011-10-31 20:05
Antall innlegg: 66

Blir altfor makabert for meg disse greiene- vil derfor videreformidle en ide jeg fikk for litt siden;
Kle deg i finstasen og finn fram et tomt vinglass (et stort) og gå rundt og ring på hos naboene. Når de lukker opp rekker du fram glasset og sier med bedende øyne: HALLO!!! VIN??

Fidelma2011-10-31 20:29
Antall innlegg: 3315

Allerede på lørdag kom det barn på tiggerferd her. Visstnok skal det ikke ringes på hos de som har utelys avskrudd, men det brydde ikke disse seg om. Eller rettere sagt, det var fedrene som ikke brydde seg, verken om utelys eller det faktum at de kom to dager for tidlig.

De ringte på 5-6 ganger og vekket vår lille arving som nettopp hadde sovnet. Da jeg åpnet døra og ba de høflig om ikke å ringe på flere ganger pga barn som prøver å sove, ble jeg først utskjelt fordi jeg ikke var hyggelig og spilte med når de først hadde dresset opp barna sine. Han ene presterte til og med å kalle meg ei "jævla drittkjerring" foran egne barn da jeg ikke hadde noe godteri å dele ut.

Akkurat i dette tilfellet lever jeg godt med å være ei jævla drittkjerring. Men jeg forbeholder meg retten til å synes synd på hans barn som må leve med en pappa som ikke evner å være bevisst på sin rolle som forbilde.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?