Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 944

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Magne Suim2008-06-24 18:21
Antall innlegg: 190

Spill som favoriserer lange ord
Ja, dere. Vi er jo ikke bare noen drivende dyktige ordspillere, vi digger også å sveive fram et estetisk spillbrett fylt av lange, fine ord.

Men! Det lønner seg dessverre sjelden poengmessig. Skjønnheten må stadig vekk vike for konkurranseinstinktet. Det hadde med andre ord vært kult med et spill som i større grad enn nå fremelsker lange ord. Men hvordan gjøre det?

Jeg har et forslag!

Hva med en ny type spill, der man får suksessivt flere poeng jo flere bokstaver man bruker? 1 poeng ekstra for en brukt bokstav, 2 til for to bokstaver, 3 til for 3 etc.

Formelen blir altså 1+2+3+4+5+6+7, med maks 28 poeng ekstra om man bruker alle bokstavene. Dette kommer i tillegg til de vanlige poengene man får. Bokstavpoengene er altså uforandret.

Antagelig burde man spille slik på et brett med beskjedne mengder bonusruter, eller rett og slett uten bonusruter i det hele tatt? Det ville blitt et ganske annet strategisk spill enn vi er vant til, der bonuser og lange ord blir viktigere mens velplasserte kombinasjoner som HÆ, BÆ og LY blir mindre viktige.

Kunne ikke dette vært noe? Kom gjerne med kritikk og forslag til forbedring. Dette er ikke voldsomt gjennomtenkt ennå, så det er bare å idemyldre!
 
Sangora2008-06-24 18:56
Antall innlegg: 1

kan man ikke bare invitere til uranket spill, da? Og avtale på forhånd at lange ord teller mer?
 
Magne Suim2008-06-24 20:07
Antall innlegg: 190

Å spille uranket og å spille slik at man må sitte med penn og papir og regne selv er jo ikke noe moro. Denne tråden tenkte jeg skulle handle om hvordan og _om_ et slikt konsept skulle kunne fungert.
 
nabodama2008-06-24 20:46
Antall innlegg: 119

Hurra !! Et usedvanlig godt forslag, blir så inderlig lei av at "ordentlige" ord bare gir ørsmå poengeng, mens type hæ, bæ gir masse samtidig som de sperrer spillet. JA la oss få et slikt valg også, så kan vi bruke de små grå på å tenke ut lange fine ord .....

 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-24 21:52
Antall innlegg: 1944

Jeg synes også det er gøy å legge lengre ord innimellom.
Har funnet ut at tilfeldig brett er det beste til dette. Her belønnes du ofte for lange ord. Spesielt om man ønsker å få med flere bonusruter. På standard og spesial kan man jo ikke nyte like godt av lange ord som her. Ofte er det ikke lønnsomt å spare på de vanligste bingoendelsene heller, da du trenger bokstavene for å legge lengre ord oftere. Du velger kanskje å skrive bærene i stedet for bæ, da dette kan gi veldig mye poeng.
 
matias2008-06-25 00:38
Antall innlegg: 1152

Artig forslag, men det er ett problem - bokstavene blir veldig viktige. E, A, S, R, T, N blir enda bedre enn de er i dag. Hvis man har dårlige bokstaver, blir det til en viss grad veid opp av mange poeng.

Nå er ikke systemet vi har allerede perfekt, og det går helt sikkert an å lage noe som favoriserer lange ord, men jeg tviler på at et slikt spill kommer med det første. Jeg ville spilt for moro skyld med uranket brett.
 
Snirkel - Ikke medlem lenger2008-06-25 15:41
Antall innlegg: 35

Det er jo bare å spille spesial...
 
sinecera2008-06-25 20:49
Antall innlegg: 285

Jeg har foreslått det før, og er selvfølgelig redd for å få kjeft av Mooseman igjen :-), men jeg tar sjansen på å støtte deg Simen. Jeg mener det kan være så enkelt som å ha et spill uten poengfelt, mao. blankt, og uten økende verdi for hver bokstav.

Et spill uten poengfelt vil jo gjøre de korte ordene mindre interessante.

Mange har hatt innlegg under forskjellige tråder som hvor de uttrykker at de ønsker seg et spill som gjør lange ord mer lønnsomt.

Uranket er jo ingen løsning, det er jo ikke for å unngå konkurranse man vil ha belønning for lange ord, det er for å belønnes, og eventuelt klatre på rankingen, for å leggge lange ord man vil ha et slikt opplegg.

Jeg er overbevist om at det ville være en smal sak å programmere, det kunne brukes samme regel som på "tilfeldig", men sette verdiene for antallet av de forskjellig poengfeltene til 0.

Ordspillgeneral, ta utfordringen og lag en fjerde variant.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?