Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 597

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2011-11-19 13:29
Antall innlegg: 2649

Julebelysning ute ?

Hva slags pyntebelysning utendørs bruker folk i forbindelse med jula ?

I år har jeg gjort en tidsmessig unntak og allerede fremfor huset, på gjerdet, foran hagen, satt opp en rad med 10 store fargede lyspærer i gul-orange, rødt, blått og grønt.

Julefeiringa har altså begynt litt her medio november.

I fryseromvinduet har jeg en 1 meter høy hvit lyspyramide som jeg vurderer snart å plugge inn strømmen til.

ei_heks2011-11-19 14:31
Antall innlegg: 204

Personlig liker jeg ikke farget julebelysning, men så lenge man ikke har blinkende lys og overdriver til det ekstreme, synes jeg man ska velge det man trives best med selv. Kanskje tenke litt på nærmeste naboer og spørre om det er noe ved utsmykningen som virker forstyrrende for dem. Lyspyramiden høres forøvrig spennende ut.

Og vent til første søndag i advent! ;)

ei_heks2011-11-19 14:33

P.S.: Når jeg skriver ikke blinkende lys er det fordi bevegelse tiltrekker oppmerksomheten din (og naboenes) og er i lengden slitsomt å forholde seg til.

JamesO - Ikke medlem lenger2011-11-19 14:59

Helt enig ei-heks, jeg liker heller ikke blinkende lys, det er for forstyrrende. Mine lys lyser kontinuerlig og jeg har heller ikke for mange lys. men i år tenkte jeg at det ville vært fint å sette opp lysene litt tidlig fordi ingen av de andre husene i grenda har satt opp julebelysning ennå og da blir liksom mine lys å fargelyse alene og det er veldig fint synes jeg her på spredtbygde landsbygda der det generelt er mye mindre belysning utendørs enn i mer tettbebygde strøk, og her i Nordland er det jo nå bra mørkt ute allerede mens klokka bare er 15...

wstine - Ikke medlem lenger2011-11-19 15:26
Antall innlegg: 2369

Hvor lenge har du tenkt å ha lysinstallasjonen framme da?

....og jula varer helt til påske. Evt til midnattsola dukker opp.

Boubou2011-11-19 15:57
Antall innlegg: 1210

Jeg klarer heller ikke fargede lys - annet enn hos Mikke i Disneykavalkaden...
Har i alle år hatt lysslynge rundt inngangspartiet på huset - og festet ekte bar omkring...men er så drabelig lei av eineren som stikker og stikker, og gran er ikke å finne i nærmiljøet, så jeg har bukket under og kjøpt falsk granbar i år. Skammer meg allerede, og vurderer å levere den igjen, men skal kjenne litt mer på det først...

Boubou2011-11-19 16:00
Antall innlegg: 1210

Og lystiden ER fra 1. søndag i advent eller 1. desember, og fram til nyttår (eller til juleferien er over, maks). Fram til det får det holde med vanlig utelys. Fy på lanken JamesO...eller nei, slik du skriver det virke det egenlig helt ok, og jeg føler meg kjip og snobbete.

Ruschne2011-11-19 16:01
Antall innlegg: 711

Farget belysning er HELT HARRY

akantus2011-11-19 16:20
Antall innlegg: 176

Har en kjeglegran rett utenfor terrassen som pleier å få lys 1.søndag i advent. Pleide også å ha lys på en tujalignende sak rett foran inngangspartiet, men det treet fjernet vi i sommer. For meg er hvite lys det eneste rette.

Tengil2011-11-19 17:09
Antall innlegg: 106

er enig med at farget belysning er helt harry, men noe som er enda harryere er når man har så mye julelys at man må ha ekstra aggregat for å få nok strøm til å drive hele lysverket sitt!

mymlen2011-11-19 17:21
Antall innlegg: 701

Å, julelys utendørs er stas i mørketida! Og jeg synes jula må få være snobbe-fri sone.
Så: farger eller hvite eller gule - samma det vel, jul er jul :)

terø2011-11-19 17:22
Antall innlegg: 1916

Her på bruket finnes det ikke utejulebelysning!!

terø2011-11-19 17:24
Antall innlegg: 1916

JamesO: Utebelysningen din er vel på en eller annen måte
sparing i hverdagen, eller ?

ThinLizzy2011-11-19 18:42
Antall innlegg: 115

James O: En herlig og befriende latter! Takk:-))

JamesO - Ikke medlem lenger2011-11-19 20:47

wstine, jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge jeg lar disse fargelysene skinne. Typisk er at jegh har de avslått i perioder på dager, men slår de på igjen i perioder. kanskje vil lysene skinne helt til februar, men avslått i perioder. Min mor i nabohuset har allerede påpekt det Boubou sier om lystiden, men hun synes egentlig det er fint med noen fine fargerike lys som lyser opp i mørketiden.

Ja det er klart terø at det koster å ha lyspærene stående kontinuelig påslått slik de nå har i ca 4 døgn. Tror hver pære er på minst 60 watt og det er 10 pærer, så det blir sikkert ca 15 kr i døgnet strømutgifter uten at man har regnet på det nøyaktig da, men denne gang er gledefylt ekspresjonisme over nåtidens teknologiske belysningsmuligheter og gleden over vakre lys som man nå i mørketida kan se på kilometers avstand her på landsbygda av viktigere verdi enn sparte strømutgifter .

plinda22011-11-19 22:00
Antall innlegg: 21

Hver sin smak, men selv avstår jeg helt fra utendørs julebelysning. Var i Disneyworld i USA i juletider for noen år tilbake, og der var det virkelig fint pyntet. Det var jevnt satt på og ensfargede lys. Sjelden sett noen i Norge som har fått det så fint. Derfor holder jeg meg til innendørs belysning.

ei_heks2011-11-19 22:36

Ser den med å lyse opp i mørketida, James O, så jeg ville nok sikkert strukket opplysningsperioden litt i begge ender. :)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?