Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 592

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
contender2011-11-21 21:04
Antall innlegg: 464

Prokrustes
Fra gresk mytologi:

Prokrustes het en røver som drev at gjestgiveri. Han hadde en seng som han garanterte ville passe til alle.
Måten han fikk dette til på, var å kuttte bena på de som var for lange - og strekke ut bena på de som var for korte.

Bildet brukes for eksempel nå en karakteriserer uresiøs forskning hvor forskningsresultatene er tilpasset for få torien til å stemme!

Lærte uttrykket nylig - måtte bare dele det.

Prokrastinere er et ord som likner. Er litt usikker, men jeg tror det betyr utsette noe for å gjøre noe som er morsommere. (som f.eks. at jeg sitter her på Ordspill i stedet for å gjøre det jeg hadde planlagt å gjøre ...

Boubou2011-11-21 22:00
Antall innlegg: 1210

Kult, Jeg prokrastinerer en masse, men husket ikke Prokrustes i farten. Tror det har vært svaret på "banditt" eller "røver" i et kryssord en gang, for det er i allefall pappan min som har fortalt om ham...

jwpede2011-11-22 19:06
Antall innlegg: 107

I følge vanligvis pålitelige kilder i den greske gudeverden fikk Prokrustes et passende endelikt, da helten Theseus spente ham fast til hans egen seng med døden til følge.
Theseus utrydda forresten noen andre fælinger. Køllesvingeren Perifetes fikk smake sitt eget våpen, og Skiron, som pleide å sparke tilfeldige forbipasserende ned i kjeften på en mennesketetende skilpadde, gikk samme veien sjøl. Han klarte også å jage bort den onde stemora si, Medea, betvinge en vill okse ved Marathon, samt hogge hodet av Minotaurus, halvt menneske og halvt okse, inni labyrinten på Knossos. Garnnøstet han fikk av Ariadne, hjalp ham ut av labyrinten igjen.
Men ingen heltesaga uten tragedier. Theseus glemte å skifte seil fra svart (nederlag) til hvitt ( tegn på seier). Da faren hans, kong Aigeus, så dette, ble han så fortvila at han kasta seg i havet og drukna. Til gjengjeld har han fått Egeerhavet oppkalt etter seg.
Artig ord: Minoisk.

Hilsen Bobvar

AaseB2011-11-22 19:15
Antall innlegg: 8147

Artige historiar. Eg vil gjerne høre fleire:-)
"og Skiron, som pleide å sparke tilfeldig forbipasserende ned i kjeften på en mennneskeetende skilpadde,...".
Snakk om stygg uvane!
Dagens ungdommar er kanskje ikkje så ille, likevel?;-)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?