Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 604

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
slaraffen2011-12-22 16:42
Antall innlegg: 191

Hva gjør dere egentlig på julaften?
Hadde vært moro å visst hvordan julaften forløper seg rundt omkring...

Selv anstrenger jeg meg hardt for å være ferdig med alt som kan gjøres ferdig på forhånd, så slipper jeg å stresse med det, innkjøp, vasking osv...

Vi spiser en god frokost i 10-tiden, ser litt på TV, titter litt på Askepott, julestjernen osv, mens jeg svinser rundt og evt begynner å forberede julemiddag, hvis den skal feires her.

Så blir det dusjing og på med finstasen.

Vi har ikke brukt å gå i kirken, men vi reiser alltid på gravstedet og tenner lys og legger krans og prater og tenker litt på dem som vi savner. Det er så vakkert på gravstedet julaften og får meg alltid i en spesiell stemning. Det er så fredfullt og vakkert, masse lys som skinner i mørket.

På hjemtur må vi stoppe hist og her for å levere en og annen julegave, ønske god jul og kjenne på deilige matdufter i de forskjellige hjemmene.

Julemiddagen spiser vi i 5 tiden...og består av svineribbe, fåreribbe, forskjellige pølser, mør, surkål, rødkål, kålrabistappe og poteter.
Noen drikker øl og akevitt, andre brus.

Rydding av matbord og oppvask på kjøkken er en prøvelse for de små, men de vet veldig godt at nissen kommer aldri før kjøkkenet er ryddet og dessertbordet dekket og kaffen er ferdig.

Vi tar oss også noen runder rundt juletreet, det hjelper på å fordøye middagen, pluss at det moro...og skaper stemning...blir jo litt ablegøyer da...

Vi setter ut julegrøt til nissen om ettermiddagen og er bestandig like overasket over at den blir oppspist.

Ungene går jevnlig til døra for å rope på nissen. Og plutselig så kommer han baksende ned fra skogen bak huset vårt. Med tung sekk på ryggen.

Vel inne setter han seg på en stol og spør om her er noen snille barn....hehe...masse av dem:)

Når gavene er delt ut og pakket opp er det god prat. testing av julegaver, kaffe og godterier....

Vi må også snakke litt i telefon med nær familie som bor på en annen kant av landet, takke for gaver og ønske god jul..

Når kvelden er slutt reiser hver til sitt med bagger og gaver og hviler seg....hehe...er en hektisk dag, men veldig kjekt:)

GOD JUL!

ThinLizzy2011-12-22 19:17
Antall innlegg: 115

God jul til gode medspillere! Her i huset blir det ribbe med mange rundt bordet, og vi skåler for jula og bordet og det hele når kirkeklokkene ringer landet rundt. Herlig!

Gaver venter vi også med til godsakene for øvrig er på bordet sammen med kaffen og brusen. Spill og kos og telefoner til svigermor på 98! og de andre som er langt unna:-)

Så blir det godlunsj den 25. samtidig som vi feirer undertegnedes 63. år!

Happy4You2011-12-22 21:32
Antall innlegg: 2020

Her blir det pinnekjøtt og både mor og far ( som er skilte) dukker opp, andre gjester er min lillebror og lillesøster samt min mormor og min bestefar :)!

torsdag 29 desember bærer det opp til norefjell der me ska sjå Tour De Ski :D!

Happy4You2011-12-22 21:32
Antall innlegg: 2020

(på tv altså)

terø2011-12-23 00:40
Antall innlegg: 1916

Sist jul hadde jeg fullt hus med barn/samboere og barnebarn
og eksen. I år får jeg besøk på dagen og reiser bort på kvelden.
Det blir ribbe og medisterkaker/pølse og rakfisk og
multekrem med passende drikke.
Og så blir det sikkert et par romjulsdanser. Og så kommer ei
datter m/følge fra Sverige til nyttårsfeiring.

norei2011-12-23 00:58
Antall innlegg: 97

I år er det bare frua og meg. Vi hopper over tradisjonsmaten og tar Rype til middag og bær dynket i alko med vaniljekrem i sjokoladeskjell til dessert.Yumyum
Slipper alt ribbefett osv.
Dormer hele 1 juledag borsett fra en liten luftetur.
Herlig avslappende jul trygge på at "ungene" har det bra der de er.
God jul til alle her inne i denne verden

jwpede2011-12-23 02:44
Antall innlegg: 107

Spiste en halv Grandiosa i dag. Koser meg med resten på julekvelden, mens jeg sender varme tanker til 150.000 nordmenn som visstnok også har Grandiosa som julemat på denne kvelden. Du blir med i et slags nasjonalt fellesskap gjennom denne fine tradisjonen med ekte, moderne norsk mat.

Solsnuhelsing fra Bobvar

annhetty2011-12-23 05:36
Antall innlegg: 86

Jeg er jo singel og bor da alene, men skal være sammen med min sønn og svigerdatter og mine to barnebarn på middag til min svigerdatters farmor. I tillegg kommer hennes far, onkel og min eksmann.
Vi spiser ribbe, medisterkaker, sossisser og surkål, hvor alle har laget hver sin del av maten slik at farmor slipper å gjøre alt. Middag ca kl 17.00 og så åpning av gaver.
Jeg gleder meg!!

stumpeguri2011-12-23 08:36
Antall innlegg: 366

Her i nord feirer vi på følgende måte:
vasker på lillejulaften...spiser grøt med mandel og spekemat i kveldinga..ungene får julestrømpe med litt godteri og en julegave...spiser julefrokost...ser 3 nøtter til askepott...spiser pinnekjøtt og rydder litt...så er det liten middagshvil og SÅÅ blir det dessert og kaffe og kaker og gaver...antageligvis opplest og utdelt av husets fjortis....og 1 juledag er det nok avslapning og kos og spising av alt som fins i bokser og skap og et slag risk i kveldinga...GOD JUL

mymlen2011-12-23 09:32
Antall innlegg: 701

Ganske likt i nord og sør da stumpeguri, her er det også rydd/vask av det mest nødvendige i dag - deretter pynting av stua og juletre, og grøt til middag (men kun fordi jeg trenger restene til riskremdessert imorgen) :)
Pysjamasfrokost i otta imorgen, TV på med voksne døtre som sitter klistret til Askepott fortsatt, prepping av julemiddag og de siste forberedelsene. SÅ er det middag med ribbe og tilbehør til de fleste, karbonader til de som ikke spiser svin og linsekaker til de som ikke spiser kjøtt overhodet..... Det er en mangfoldig verden.
Så til slutt gang rundt treet (som jeg tviholder på), og pakker til kaffen etterpå. DA er klokka fort langt over midnatt!
GOD JUL fra en fortsatt vinterkledd hovedstad.

olapaloma2011-12-23 09:57
Antall innlegg: 115

me pleier å ha pinnekjøt( frå heimeslakta dyr, salta og røykt sjølv og er alltid spent på om det er passeleg salt. Me pleier ikkje å ha julemiddag før kl 19.oo pga at me vil gjera oss ferdige med fjøsarbeidet først. 1. juledag er me alle søskena m/ famelie samla hjå søster midå er me rundt 30 stk. så har me min samboers famelie på svineribbe 3. juledag hjå oss., Skal nok gjera dei same tinga i år og men det blir likevel ei annleis jul fordi samboaren min fekk beskjed i går at han har tjukktarmskreft og skal opererast i romjula og då for ting eit heilt anna fokus.

arctic - Ikke medlem lenger2011-12-23 10:41
Antall innlegg: 931

er igjen nordpå og passer bikkjer. tror julaften går med til å skjære tauverk ut av propellen på en stor tråler... jaja

VegardGryd2011-12-23 11:30
Antall innlegg: 22

jeg spiser jule ribbe og opner presanger og henger opp jule strømpe og feirer jul hjemme i år og ønsker hverandre en riktig god jul og godt nyttår vi lager ganske mange presanger på skolen og venter på julenissen jeg dro av sjegget på julenissen en gang det var i fjord da var det onkel martin hilsen vegard :)

VegardGryd2011-12-23 11:33
Antall innlegg: 22

jeg slutet på skolen 22.desember da skule vi gå rundt jule treet i ca. en time så skulle vi spise i en time så var dagen slutt og da begynte sfo

mymlen2011-12-24 07:59
Antall innlegg: 701

Det var en trist start på jula olapaloma. Masse god ønsker til deg og samboeren - håper alt går bra! :)

Boubou2011-12-24 12:10
Antall innlegg: 1210

Gode tanker Olapaloma!

Siden spm er hvordan vi EGENTLIG feirer jul:

Jeg for min del sitter her alene og spiller ordspill, mens dyret ligger i en krøll ved føttene mine etter en god morgentur. Skal snart lage vannbakkels og fylle med is, som jeg skal ta med til juleselskap. Sammen med skinkestek, poteter, surkål, pølser, eplebiter og medisterkaker. Litt av et selskap (Jeg slipper i hvertfall å rydde). Sola skinner, og det er velsignet rolig, og juletreet har alt for lite pynt for halvparten forsvant med eksen.
Middag blir nok litt etter fem - avhengig av steken, og når jeg orker å reise opp til familien - gavene åpner vi etter mat men før desserten. Vi synger ikke, leker ikke, og går ikke rundt noe juletre, men sitter veloppdragent på hver vår stol og åpner gaver. Ser eventuelt på TV om vi ikke har noe å si hverandre. Jeg overdriver litt men ikke så mye.
Så reiser jeg nok hjem omkring ti, går en kveldstur, ser en film eller leser litt og koser meg med et aldri så lite glass portvin. Har kjøpt siste del av 1q84 og gleder meg nesten like mye til å lese videre som til resten av dagen...

Emmas2011-12-24 12:42
Antall innlegg: 1671

Ikke faste juletradisjoner her. Har feiret fire juler på Grønland, en på Bali og en under stjernene i bushen i Tanzania, samt mange mellomjuler i Lonon. Men det var den gang våre tre sønner var enslige. Nå er det barnebarn som teller! I år blir det julaften i Oslo med to sønner, to svigerdøtre, tre og et halvt barnebarn og samboerens X med siste mann. Pinnekjøtt!! Vi har gjort det en gang før også, og det var veldig koselig. Det sterkeste minnet er en 2 1/2 åring i stua med nye ski og støvler på beina og MOTORSAG i handa... Ellers stille og rolige dager... som ateist er det solsnu jeg feirer...

HPL2011-12-24 12:56
Antall innlegg: 29

Et ordspill før alt annet høytidelig og uhøytidelig starter

sherox2011-12-24 13:22
Antall innlegg: 14

Jeg trives aller best hvis jeg kan bruke dagen til å se på jule-tv. Så er det godterispising (som for anledningen er lov å spise fra morgenen av), og ribbe og riskrem litt senere på dagen. Julegaver åpnes på kvelden.

God jul og gode, varme tanker!

bestemormor2011-12-24 13:48
Antall innlegg: 66

OLAPALOMA; Jeg var der du er nå for 12 år siden. Mannen min fikk endetarmskreft av aggresiv art. Operasjon- deretter spredning til lever. Mange svulster i leveren på flere umulige steder, bla. en i vena cava og egetlig inoperabel. Han ble likevel operert.Jeg vil du skal høre denne historien, fordi til tross for dårlig prognose så sitter mannen min her ved siden av meg i dag- friskmeldt for mange år siden! Hold motet oppe, historiene om dem det gikk bra med fortelles for sjelden. Jeg ønsker dere håp, tålmodighet og masse kjærlighet for denne julen og det nye året. Jeg ønsker dere helse og så mye ro isjelen som det er mulig å ha i denne situasjonen. Over til vårres jul: Mann, sønn med kone og 4 barn mellom 2 og 15 år, pinnekjøtt til ære for bestefar som er Bergenser. Multekrem, iskrem og riskrem ( til ære for barnas manglugne smak..) GOD JUL, ALLE!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?