Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 934

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
katinka2008-06-27 23:01
Antall innlegg: 72

Rare ord som blir godkjent
Jeg startet en tråd om oppdatering av ordlisten, og er veldig fornøyd med at vi snart får en. Mye har vært godtatt etter den gjeldende listen, og mye ikke. Det er vel særlig det siste mange spillere har vært opptatt av, tror jeg, de protesterer ikke så mye når de får masse poeng for f.eks. "kjøvde", eller noe tilsvarende? Det hadde vært moro å høre litt fra den siden også. Hvilke ord har du fått godtatt, ord du aldri i verden trodde fantes i det norske språk?
 
qua - Ikke medlem lenger2008-06-27 23:06
Antall innlegg: 97

Det er artig å høyre at du tykkjer "kjøvde" er eit rart ord! Eg brukar det i daglegtale, seinast for tre timar sidan ("du må gje meir gass, elles berre kjøver du motoren") - og har oppdaga at veldig mange av orda eg har trudd er spesielle for min dialekt, faktisk er godkjende bokmålsformer.
 
katinka2008-06-27 23:45
Antall innlegg: 72

Og jeg vet veldig godt at hva det betyr, etter å ha bodd mange år i "nynorskland". Kanskje derfor jeg så ofte forsøker å legge nynorske ord? Og får poeng for det? Men det jeg forsøkte med mitt innlegg, klønete formulert, var å si at selv om det er en "bokmålsordliste" som er lagt til grunn for hva som blir godkjent her, kommer veldig mange rent nynorske ord opp som poeng-givende. For "kjøvde" kan vel ikke, selv med den beste vilje, kategoriseres i klassen for bokmålsord?
 
qua - Ikke medlem lenger2008-06-27 23:54
Antall innlegg: 97

"rent nynorske" - mange trur det, ja, men i bokmålsordlista står mange ord henta frå forskjellege dialektar (austnorske og andre), og dei er like godkjende som fiine vestkantord.

 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-28 00:13
Antall innlegg: 1944

Kjøve er både et verb og et adjektiv på bokmål.

Det er riktig at det mangler ord i ordlisten, men det finnes ikke ord som blir godkjent i ordspill uten at det er godkjent som bokmål av språkrådet.

Det finnes flere andre tråder med ord enkelte ikke har trodd er bokmål. Men som sagt tidligere; bokmål har mange synonymer og valgfrie former.

Link til Språkrådet og ordlister finnes på startsiden.
 
katinka2008-06-28 00:47
Antall innlegg: 72

au. Jeg har visst tråkket på mange ømme tær her. Unnskyldt! Sånn går det når man skriver uten å tenke seg nøye og vel om før man sender et innlegg. "rent nynorsk" var selvsagt et dumt ordvalg fra min side, qua. Jeg tror likevel at jeg kan ha noe rett i at det er et ord som hovedsaklig blir brukt i nynorsk? Der trampet jeg kanskje ut i det igjen, det heter muligens hovedsakelig? Neimen om det er lett å skrive korrekt, uansett hvilken målform man bruker. Og for å skli over i det totalt usaklige: ta minst en månedslønn fra statsråden som sa målføre når han mente målform... At de "beste" kan ta feil tør herved være bevist. Og nok en gang: unnskyld til alle nynorskbrukere. Nynorsk er den flotteste målformen vi har. Beklager at jeg bruker denne danske formen av språket vårt i svaret. Feigt. Innrømmes.
 
katinka2008-06-28 00:48
Antall innlegg: 72

Og så fort man har sendt innlegget, ser man en skrivefeil. Det skal selvsagt være unnskyld, og ikke unnskyldt. Det blir jo en totalt annerledes betydning. Unnskyld igjen!
 
gerdmarie2008-06-28 01:20
Antall innlegg: 265

Jeg synes Kathinka tar opp en påroblemstilling som vi bør kunne skrive om uten at man straks går i strupen på hverandre. Noen fordi de er såra og vonbrotne, mens andre ikke tåler sidemål. jeg velger å bruke den betegnelsen siden vi alle har et hovedmål og et sidemål. Jeg har også bodd i mitt sidemålsområde i msnge år, men ber ikke om unnskuldning om jeg tillater meg å diskutere ord og uttrykk som jeg opplever merkelig i en ordliste for bokmål. Gode norske ord som å fore, eller å maate et dyr, kan man ikke bruke, men du verden så mye annet som man ikke engang forstår betydningen av! Jeg tar meg av og til tid til å spørre motspiller om de vet hva bestemte ord betyr, men ofte er de heller ikke i stand til å svare på det. De med meg bruker det fordi vi har sett andre gjøre det og fått det godkjent. mvh
 
gerdmarie2008-06-28 01:21
Antall innlegg: 265

Mangelfull rettskrivning går under begrepet; Slip of the finger, på nynorsk
 
katinka2008-06-28 01:41
Antall innlegg: 72

Nydelig, gerdmarie. Jeg kom plutselig på en slogan eller hva det nu kaltes i gamle dager: nynorsk is a better language! Språk er gøy, uansett hva fundamentalistene på begge sider sier. Og vi skriver og feiler og får rett og mange poeng og stortrives med ordspill. Takk for at det finnes! eller er det fins? tihi..
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-28 02:16
Antall innlegg: 1944

Nå har jeg lest tråden om og om igjen. Ser ikke at noen går i strupen på noen. Ser ikke at noen føler de er tråkket på tærne.

Det jeg leser er et svar på at kjøvde er et vanlig ord, at det er bokmål og at det er vanlig med like ord i begge målformer.

Når jeg ser det blir lagt et ord jeg ikke vet betydningen av, synes jeg det er artig å slå det opp etter spillet. Har lært mange nye ord her på ordspill.
 
qua - Ikke medlem lenger2008-06-28 07:13
Antall innlegg: 97

Du har i alle fall ikkje trakka på mine tær, Katinka. Det er problemet med skriftleg framstilling - det er vanskeleg å sjå kva humør skrivaren er i! Viss det er meg du ber om unnskyldning, er det hyggeleg av deg, men heilt unødvendig ;-)
 
katinka2008-06-29 03:33
Antall innlegg: 72

Takk, qua, det er hyggelig sagt av deg. Jeg er litt overfølsom, kanskje, om jeg muligens "sårer" nynorskbrukere. Og ja, det er vanskelig med skriftlig framstilling, man får jo ikke vist verken smil eller gester eller noe av det som ofte er med på å forsterke det muntlige språket.
Og til Monabeth: det er vel ingen som har brukt uttrykket "gå i strupen på", her? Jeg startet en tråd for å høre om andre hadde fått mange poeng på ord de ikke kjente fra før, eller kanskje trodde ikke var tillatt. Jeg formulerte meg feil. Jeg vet veldig godt at kjøvde betyr kvalte, det var derfor jeg la det. Men medspilleren sendte et ????, og dermed startet tanken. Vi må ikke bli altfor alvorlige her inne, eller? Du kan i tilfelle henvise til et "vanlig" bokmålsmenneske som bruker kjøvde til daglig?... OBS! FLEIP!
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-29 09:01
Antall innlegg: 1944

Det jeg reagerte på, var denne ordbruken:

--Jeg synes Kathinka tar opp en påroblemstilling som vi bør kunne skrive om uten at man straks går i strupen på hverandre. Noen fordi de er såra og vonbrotne, mens andre ikke tåler sidemål.--

Så jo da, uttrykket "gå i strupen" er brukt her i denne tråden.

Synes dette ikke passer seg, da det vel har vært en god tone mellom de som skriver innlegg her.
 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-06-29 10:09
Antall innlegg: 352

Tror nevnte uttrykk har begynt å bli mer vanlig blant unge mennesker, f.eks. i sammenhenger der en vil påberope seg å uttrykke sin mening fritt og gjøre noe aktivt, da blir en straks gått i s.... på. Det kan være uttrykk en hører i media etc som blir fanget opp og brer seg i bruk.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-29 10:26
Antall innlegg: 1944

Kan være det Philologicus, men over her blir det brukt i sammenheng der det ser ut som at nynorsk ikke kan diskuteres her. Det gis inntrykk av at de som har svart, har gjort dette negativt, noe som ikke er tilfellet. Nå skulle ikke tråden handle om dette, det var en bemerkning til et innlegg lengre opp.

Siden ordspill ble startet har jeg ennå ikke sett noe her i forum som vinkler nynorsk til noe negativt. Synes ordspillere er veldig tolerante i denne sammenheng, i forhold til debatten rundt sidemål i skolen for eksempel.



 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-06-29 10:58
Antall innlegg: 352

Noe av det inspirerende med ordspill - synes jeg - er at en oppdager mange av de "rare" ordene, som kanskje er i ferd med å gli ut av språket. Skriftspråkene er jo basert på et talt språk, slik også nynorsk har tatt inn ord fra en rekke dialekter i ulike landsdeler. Ord som nesten bare har hatt plass i ordboken, kan vi revitalisere.
 
Quayle2008-06-29 12:57
Antall innlegg: 2

Jeg har lært mange nye ord etter at jeg ble medlem her. Ord som jeg aldri har hørt om faktisk. For ikke lenge siden ble bowere lagt mot meg, jeg har aldri hørt om det før på norsk, men så jo at det faktisk står oppført i ordboken. :)

Kjøve har jeg aldri hørt om heller, men skal nå føre det opp i listen min over merkelige ord jeg ikke kan. :P
 
qua - Ikke medlem lenger2008-06-29 13:27
Antall innlegg: 97

Det pussige er at veldig mange klagar over at norsk er eit fattig språk og at dei derfor må bruke engelsk for å få uttrykt seg td i songtekstar - og så brukar dei sjølve berre ein liten prosent av orda som verkeleg finst i det norske språket! Flott viss Ordspill kan vere med å utvide repertoaret!

 
katinka2008-06-29 16:29
Antall innlegg: 72

Og jeg sier: unnskyld, Monabeth! Jeg var altfor kjapp i svaret, og det tør vel herved være bevist at man ikke bør skrive innlegg kl. 03.33..

Og til qua: jeg er så hjertens enig! Det finnes et ordtilfang på nynorsk som vi skal prise oss lykkelige over å ha. En ting er at vi alle kan forstå dem og bruke dem riktig når vi først har lært dem, en annen ting er at vi slipper å dumme oss loddrett ut ved å bruke utenlandske ord feil både i kontekst og med en skrekkelig uttale. Jeg sier det igjen: nynorsk is a better language! Jeg tror meg meningsberettiget fordi jeg har jobbet i 22 år i stillinger der jeg måtte skrive nynorsk, og bare det. Jippi for nynorsken!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?