Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 623

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Lillemis2012-01-25 00:57
Antall innlegg: 153

Dagens ord
Foreslår at vi starter er tråd med Dagens ord. Det er mange ord her inne som kommer som en gedigen overraskelse -la oss derfor vie denne tråden til ord vi oppdager for første gang, og som bidrar til å utvide vårt allerede rikholdige vokabular.

Dagens ord er: Enkom

Ga meg flust av poeng i ren vanvare, og aner ikke hva det er...

herr_strert2012-01-25 01:10
Antall innlegg: 232

Jeg (eller rettere sagt: et av mine tidligere alter ego) la MOLOKER (flertall) helt på måfå, også resulterte det i bingo gitt, i første legg. Det betyr ifølge Tanums blodtørstig avgud. Syntes det kunne se ut som et gyldig ord og prøvde lykken.

Kirsti2012-01-25 01:27
Antall innlegg: 1946

God idé, Lillemis! :-)

Men hvis målet er å lære utvide vokabularet, er det vel også kjekt om den som legger ut dagens ord også finner ut hva det betyr?

EINKOM eller ENKOM er et adverb, kommer av det norrøne einkum, 'særlig, særskilt', og betyr bare for én tings skyld, ens ærend (reise, gå e-)

Det fant jeg i Bokmålsordboka: www.nob-ordbok.uio.n...ok =bokmaal

PS, og slett ikke til forkleinelse for dette initiativet, men på nettsidene til Norsk scrabbleforbund har vi en funksjon som heter Dagens ord, med - tro det eller ei - et nytt ord hver dag: www2.scrabbleforbundet.no /
Ikke alle ordene der godkjennes på Ordspill, men de kan legges i NSFs turneringer.

sommerfugl2012-01-25 01:56
Antall innlegg: 473

Ja, det liker vi, lillemis!

Og Kirsti: forkleinelse var da et deilig ord!

tvea2012-01-25 08:18
Antall innlegg: 127

Dette blir spennene--gleder meg----elsker artige ord--

Lillemis2012-01-25 10:27

MOLOKER var et heftig ord herr_strert (bra navn, forresten, tok den! :-) )! Jeg tok min første bingo i går (jeg er en smule fersk her inne), men det var på noe så prosaisk som KLADDENE. Opplevelsen var nok mer minneverdig enn selve ordet....

Kirsti: Du har alldeles rett - men da jeg kom på denne idéen kl. 00.57 i natt strakk ikke kreativiteten lenger enn til A - flott at du slo opp ordet slik at vi også fikk med oss B! Selvfølgelig må hensikten være at vi også finner ut hva det betyr! :-)

Er ellers enig med Sommerfugl - forkleinelse er et ord vi gjerne kan børste litt støv av og bruke mer aktivt i hverdagen. Et ord som formelig smelter på tungen... Og betydningen? Ordet forkleinelse blir ofte brukt i sammenhengen "ikke til forkleinelse for", og betyr at det ikke er en nedvurdering av noe/noen, eller evt. går på bekostning av noe/noen.

tvea: Håper du og alle andre som måtte ha lyst kommer med eksempler på dagens ord - tror dette kan bli en artig og lærerik tråd!

Lillemis2012-01-25 11:54

Dagens ord: HVI

Dette er i følge Tanum et adverb, og er en foreldet form av hvorfor. Ordet er selvfølgelig tillatt i ordspill! :-)

vimsaa2012-01-25 16:16
Antall innlegg: 66

Ei jeg spilte med en gang la ordet "SNIBEL". Trodde først ikke mine egne øyne, men nå har jeg slått det opp i ordboka: "snibel -en, snibler (lty 'frakk(eskjøt)') (overdel til) snippkjole". Ikke et ord jeg bruker så ofte, med andre ord! :)

Lillemis2012-01-25 16:46

Jeg synes absolutt det er på høy tid å gjeninnføre SNIBEL i den norske dagligtalen. "Hei, din snibel!" kan vi begynne å si når vi møter gamle kjente - etterfulgt av et hjertelig smil. De kommer ikke til å skjønne hva som traff dem...

mamsen22012-01-25 19:20
Antall innlegg: 22

Endelig har jeg fått svarene..

Endelig et leksikon som gjør at man forstår hva datanerdene snakker om: Backup - å ligge på magen.
DVD - det var det.
E-post – senere enn både A-post og B-post.
Fildeling - bifil.
Laptop - lue på same.
Modem – det motsatte av ødem.
USB - landet som kommer etter USA.
Bluetooth - når man har spist blåbær.
Grensesnitt - knivslagsmål på bygda.
Hjemmeside - gavel på huset.
Megahertz - stort bilutleiefirma..
Metatagger - fiskekroker fra O.Mustad & Sønn
Moderkort - bilde av mamma.
Flatskjerm - når man har satt seg på capsen.
SMS - som PMS men etterpå..... ;-)

Lillekylling2012-01-25 19:52
Antall innlegg: 34

He he veldig bra :-)

Lillemis2012-01-25 19:56

Meget bra! Dette beviser at det viktigste er å beherske terminologien, og å få inn riktig skrivemåte. Betydningen får komme i andre rekke - kunne godt tenke meg en bingo på BLUETOOTH... :-)

Edro2012-01-25 20:49
Antall innlegg: 331

motspiller la i går TUTTI ...jeg fant ut at det er noe på et pipeorgel... så Tuttien kan bli en bra bingo

Lillemis2012-01-25 21:03

Tutti er italiensk for "alle", og et uttrykk som brukes mye innenfor musikk. Når det står tutti betyr det at alle skal spille, og - uten at jeg har sjekket det - vil jeg tro at tutti på et pipeorgel er den stemmen hvor alle pipene er involvert. På de fleste kirkeorgler er det egne knoster (også et bra ord) med navn på ettersom hvilke piper som skal være med på de ulike partiene. Både tuttien og knoster kan bli kjempebra bingoer! :-)

Lillemis2012-01-26 18:06

Dagens ord: BOHAVE

bohave -t (av II bo, -have sm o s norr hagr 'gods') innbo, møbler naglefast b-

deatheater2012-01-26 19:33
Antall innlegg: 12

Haha, mamsen2, genialt!
Og dagens ord virker veldig smart. Er ganske ny her selv, så kunne trenge litt hjelp.. Men jeg må si, jeg blir alltid like overrasket omver hvor mange ord det faktisk finnes. Har funnet ut at mitt vokabular er noe snevert :P

Lillemis2012-01-26 23:43

Det er de som er så fantastisk, synes jeg - hver dag dukker det opp nye ord på brettet, og jeg sitter litt sånn "Javel???!!", og så er det bare å slå opp i Tanum eller ordboka på nett etterpå for å finne ut av saken. Ordforrådet ekspanderer for hvert spill! :-)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?