Spillrom
| Sjiraffen | 21 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 21 |
Mobilspill
| Pågående | 8 691 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| jeheid | 2012-02-11 21:20 | |
![]() | Av alle idiotiske ord i en idiotisk ordliste.... .... så opplevde jeg det hittil verste nettopp. Å legge en bingo med ordet ISKLASSE!!! (Og nei - det sto ikke Iskasse - det lå en bokstav der fra før av) Hva i huleste er det? Og er ikke det ordet sammensatt? Og hvorfor i all verden går det ordet - og ikke andre sammensatte ord som f.eks hvithai etc? Jeg vant spillet klart så jeg sutrer ikke over et urettferdig tap eller noe, bare så det er sagt. Men jeg blir så latterlig irritert over uforutsigbarheten og inkonsekvensen i ordlista som brukes. En helt annen enn den som brukes i wordfeud f.eks. I mitt univers er det Tanums rettskrivningsordbok som er "fasiten". Isklasse står ikke der. Hvorfor har man valgt det man har valgt? Nå får jeg sikkert et lass med pepper fordi jeg syter over noe jeg ikke kan gjøre noe med - og ikke bør nedverdige meg til å bry meg om. Men det hjelper ikke - jeg er skrudd sammen sånn :-) | |
| Torill | 2012-02-11 21:30 | |
![]() | Jammen godt det er frivillig å spille! | |
| knut59 | 2012-02-11 21:41 | |
![]() | Javisst. Fint at det er frivillig, men støtter jeheid lell da. Fint om det er slags logikk bak her | |
| Alfa93 | 2012-02-11 21:51 | |
![]() | Fullformsordlista, som er den som brukes på Ordspill, er den største bokmålsordlista som er tilgjengelig på internett. Tanums er ikke tilgjengelig. På Ordspill er Fullformsordlista fasiten. | |
| Torill | 2012-02-11 21:54 | |
![]() | Om isklasse går på ordspill, går det på wordfeud også. | |
| knut59 | 2012-02-11 21:54 | |
![]() | Hvis Isklasse virkelig står i fullformordlista så er jo det et eksempel på at noen bør ta en gjennomgang | |
| meisa | 2012-02-11 21:59 | |
![]() | Ta å google iskasse, så ser det at det er mange treff. Ikkje ukjendt for meg som arbeider i ei bedrift som levererer framdriftsutstyr til skip. | |
| jeheid | 2012-02-11 22:00 | |
![]() | Godt mulig at akkurat det ordet går Torill (selv om jeg tviler). Men det er mange eksempler på ord som fungerer på ordspill som ikke går i Wordfeud - uten at jeg kan spy opp så mange her - for jeg spiller ikke mye Wordfeud. Men LP f.eks går ikke i Wordfeud | |
| jeheid | 2012-02-11 22:02 | |
![]() | Men ordet var ikke Iskasse meisa - men ISKLASS Iskasse vet da jeg også hva er - og det står i rettskrivningsordboka. Men ok - fikk en god forklaring på hvorfor fullformsordlista er valgt iallefall. | |
| jeheid | 2012-02-11 22:03 | |
![]() | Ikke Isklass heller - men ISKLASSE :-) | |
| meisa | 2012-02-11 22:04 | |
![]() | Er kllar over at det er isklasse. Les f.eks. kva Dnv skriv. | |
| jeheid | 2012-02-11 22:06 | |
![]() | Googla det nå - og ser at det stemmer. Har vel noe med klassifisering av skip å gjøre - og således falt hele tråden min i fisk (eller ihvertfall store deler av den). Sorry. | |
| jeheid | 2012-02-11 22:07 | |
![]() | Men ordet er fortsatt sammensatt - og logikken der brister av og til. | |
| gompedyret | 2012-02-11 22:11 | |
![]() | Hallo? Vet du virkelig ikke hva isklasser er? Å klassifisere is er vitalt når man jobber med isforskning. Softis er for eksempel klasse fire, for den er, nettopp, myk. Klassifiseringen av is avgjøres av forbokstaven i adjektivet som brukes for å beskrive istypen, og denne skal korrespondere med tilsvarende forbokstav i det aktuelle tallet. Er tallet brukt fra før for å beskrive noe annet brukes et mindre tall, eller et nummer som til sammen skal utgjøre kvadratroten av det første tallet pluss hypotenusen av klassen til vannbasert is. Kritiske røster vil sikkert hevde at tallet fire og adjektivet myk har helt ulike forbokstaver, men dette er rett og slett fordi grunnleggeren av dette systemet hadde en fremskreden form for dysleksi samtidig som han egentlig ikke kunne noe mongolsk. Siden har det blitt tradisjon. Alt dette kan du lære mer om ved det Statlige Isakademi i Ulan Bator. | |
| gompedyret | 2012-02-11 22:11 | |
![]() | Tsk. Google er helt på jordet. | |
| bekiil | 2012-02-11 22:18 | |
![]() | Isklasse er klassifisering for skip som seiler i farvann (eks Svalbard) der man kan treffe på is. Er tidligere fisker så dette vet jeg. | |
| Fidelma | 2012-02-11 22:26 | |
![]() | Jeheid: Joda, LP går helt fint på wordfeud. | |
| arvebe | 2012-02-11 23:31 | |
![]() | jeheid: Om man skulle kaste ut sammensatte ord, så ville det være fryktelig mange ord man ikke fikk lov til å legge her på ordspill, som 'ordspill' og 'sammensatt' :-) | |
| Ruschne | 2012-02-12 00:12 | |
![]() | Hyggelig svart Torill | |
| Lillemis | 2012-02-12 00:21 | |
![]() | He he - gompedyret slår til igjen! :-) | |