Spillrom
Sjiraffen21
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede21
Mobilspill
Pågående8 691

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
pej2012-02-13 17:11
Antall innlegg: 3

Ordpoeng
Hva er max poeng et enkelt ord teoretisk sett kan gi? Altså hvis alt klaffer og man greier å legge det på max poenggivende ruter, mener jeg.

Jeg opplevde at ordet PØSER nokså tidlig i spillet ga motspilleren 369 poeng. Jeg fortsatte å spille, fordi jeg liker spillet og utfordringene det gir, men med mine 26 poeng hadde jeg jo allerede tapt da, så hensikten var vel egentlig borte...?

PS! Jeg er ny her, så beklager hvis jeg spør dumt. :)

pej2012-02-13 17:14

Hm, og så har jeg kanskje t.o.m. postet i feil forum, ser jeg nå...

Ettigrib2012-02-13 17:28
Antall innlegg: 656

Hmm, max poeng på et enkelt ord er vel ikke barebare å regne ut, er jo så mange faktorer som må tas med i beregningen. Kan jo være noen har en fasit?

Her er en tråd om største poengsum på ett ord som folk har lagt; www.ordspill.no/foru...am p;page=0

Ellers finnes også bingotoppen som forteller scoren på de beste bingoene! :) (www.ordspill.no/topl...g oscore/).

Ettigrib2012-02-13 17:30
Antall innlegg: 656

Link til bingotoppen på nytt: www.ordspill.no/topl...in goscore/

pej2012-02-13 17:47

OK. Skal se litt rundt. Takk for svar. :)

Boubou2012-02-13 17:58
Antall innlegg: 1210

Hvis en spiller tilfeldig, legger en bingo på 7 røde ruter, og den bingoen er den beste mulige (Var det SCHWUNG, eller finnes noen bedre?) kommer vi fort opp i ordets rene poengsum (Schwung gir 29?) ganget med 3 i 7endepluss 50.

Jeg kommer til 63 473....

Men nå er ikke snnsynligheten all verden for at en får syv røde ruter på rad da....

Boubou2012-02-13 18:00

Forresten så jeg bort fra at en kan bygge videre på et ord som allerede ligger på brettet - men vi kan kanskje se bort fra at noen "legger opp" et ord hvor motspiller kan bygge på med 7 røde?

Uansett - jeg har ledet med 300 p og tapt. Flere ganger! Gi aldri opp :-)

gompedyret2012-02-13 18:03
Antall innlegg: 4381

Teori er gøy! For da kan man bare sveive vekk faktorer som ødelegger moroa med å være for virkelige. Her er et forsøk:

Jeg antar et øyeblikk at spørsmålet kun gjelder 7-bokstavers ord. Når det gjelder poenggivende bingoer stiller nok SCHWUNG temmelig sterkt. Dette skulle gi 1+10+3+8+4+1+2=29 poeng.

Du er også så heldig å spille på et ekstremt konsentrert tilfeldigbrett som har syv røde bonusfelter etter hverandre, og sannelig får du ikke lempet premiebingoen din oppå samtlige av disse.

Følgen er at du trygt kan koste på deg et sleskt glis og gjerne en kaffepause i samme slengen, da 29*(3*3*3*3*3*3*3) eller 29 * 2187 til sammen gir 63423 poeng. Motspilleren din skal være av den ekstremt sporty (eventuelt masochistiske) typen for å fortsette spillet etter å ha fått en sånn ladning i fleisen.

Med forbehold om at alle tallene er feil, selvsagt.

gompedyret2012-02-13 18:04

Åja. Glemte de femti man får for selve bingoen. Snap. Takk for påminnelsen, Boubou!

vimsaa2012-02-13 18:10
Antall innlegg: 66

www.aftenposten.no/d...zl Du8Vf7fg Vel, det er iallfall mulig å få ganske så mange poeng i wordfeud...

arvebe2012-02-13 20:10
Antall innlegg: 65

Wordfeud har andre bokstavverdier som gjør det lettere å få høye summer.

vimsaa2012-02-13 20:52
Antall innlegg: 66

Og de som har fått så mange poeng har spilt med seg selv eller samarbeidet for å få det til, de har jo ikke klart det i vanlig spill. Men likevel : p

arvebe2012-02-13 21:39
Antall innlegg: 65

Joda, likefullt er det imponerende - men det er en helt annen sport enn Scrabble :-)

Boubou2012-02-13 22:44

Jeg tok innersvingen på Gompedyret! Made my day!

Lillemis2012-02-13 23:53
Antall innlegg: 153

Det vil jeg bare ha sagt: Om jeg hadde lagt SCHWUNG på 7 etterpåfølgende røde ruter, og ikke fått registrert bingoen min, da hadde jeg blitt så sur at jeg prompte hadde trykket på "Gi opp". Det får da være grenser!

Seier - Ikke medlem lenger2012-02-14 00:02
Antall innlegg: 86

Selv om du tar med bingosummen så har du nok ikke funnet den høyeste mulige poengsummen det er mulig å få til i ett legg, Gompe.

Du skal selv få tenke deg fram til hvorfor.

Å finne ut hva som vil gi den teoretisk mulig høyeste poengscore i ett legg i ordspill er svært vanskelig, kanskje umulig uten et kraftig beregningsverktøy.

Jeg spanderer en flaske whisky på den som klarer det!

gompedyret2012-02-14 00:23

Tsk. Får da være måte på hvor mye man skal tenke. Jeg gadd ikke engang å skrive ned alle begrensningene jeg satte for meg selv for å holde mitt regnestykke simplistisk, som f.eks. at dette var et åpningslegg.

Har du lyst til å ta med de mest profitable todimensjonale ordkombinasjonene med i beregningen så for all del, Seier, du skal selv få tenke deg fram til dem. :)

Jeg går og leker med katten.

Boubou2012-02-14 13:57

Seier, Seier;

hvordan skal du kunne bedømme om noen "har klart" å beregne den nøyaktig største mulige ordpoengsummen, dersom dette krever en så avansert form for beregning? Sitter du på fasiten?

Hit med flaska, jeg var først med en fornuftig beregning.
Målet var vel strengt tatt mest å teoretisere rundt OMTRENT hvor mye poeng en sånn rent praktisk kan ende opp med - selv om du skulle slenge dette på en perpendikulær trepoenger med en meget god renpoengscore blir det ekstra resultatet marginalt (la oss si størrelsesorden + 150p ved maks uttelling? Bare å komme med forslag på mulige ord). Som nevnt i min post nr. to, anser jeg det som fullstendig usannsynlig at noen ville legge opp på den måten. Skal en få gjennom denne summen er det bare å leke lotto, og spille mange nok ganger til at en får syv røde på rad i åpningslegget.

Lillemis2012-02-14 14:05

Nå fikk jeg litt angst her: Hva om man - under over alle under - virkelig FIKK schwung, og så viste det seg at det ikke ble godtatt??? Hvilken lede!! Jeg må øyeblikkelig og uten ytterligere forsinkelser gå inn på fullformsordlista og forsikre meg om at det - om og når dette maksimale uttrykk for lykke måtte oppstå - faktisk viser seg mulig å legge dette myteomspunnede ordet - og at det ikke viser seg å bli et uoppnåelig Nirvana hvor eneste tilbakemelding er "ikke godtatt, du har to forsøk igjen...".

Lillemis2012-02-14 14:52

O lettelse - ordet var ikke et immaginært påfunn, kun et middel for å få oss til å jage det ultimate utslaget av kløkt og intellekt og poengivende kombinasjoner. Det er godkjent, både på bokmål og nynorsk, hvilket skulle tilsi at vi fremdeles kan hengi oss til SPILLET (bingo) med samme entusiasme og fryktløshet som tidligere!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?