Spillrom
| Sjiraffen | 21 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 21 |
Mobilspill
| Pågående | 8 691 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| brit - Ikke medlem lenger | 2012-02-15 16:53 | |
![]() | Bruken av når og da? Jeg bor i utlandet men leser norske aviser på nettet. Ofte brukes når hvor det skulle vært brukt da. Det som skurret mest i "øynene" var følgende: "NÅR han kom hjem hadde noen tømt huset......" Vi lærte på skolen at her skulle det ha vært skrevet: "Da han kom hjem....." eller "Når han kommer hjem...." [Stakkars mann hvis det er innbrudd hver dag.] ER grammatikken virkelig så forandret? | |
| Marie89 | 2012-02-15 17:00 | |
![]() | Den gang DA, hver gang NÅR. | |
| veslefrikk | 2012-02-15 17:02 | |
![]() | journalister suger på da/når, snakker av egen erfaring | |
| brit - Ikke medlem lenger | 2012-02-15 17:06 | |
![]() | Takk, det lærte jeg også. Da brukes ordene feil i avisene; til og med i Aftenposten som før (i hvert fall) var god i rettskrivning. | |
| Red - Ikke medlem lenger | 2012-02-15 17:06 | |
![]() | Samme gjelder bruken av hvem og hvilken. Eksempel " Hvem bil liker du best?" Det skurrer fælt i språkøret.... | |
| miamaria | 2012-02-15 17:46 | |
![]() | akk. korrekturleserene havnet på nav. | |
| Marita13 | 2012-02-15 18:02 | |
![]() | Det er heller ingen som kan forskjellen på nære og nærme lenger. Det høres helt forferdelig ut når noen sier/skriver: "Han er for nærme" | |
| brit - Ikke medlem lenger | 2012-02-15 18:08 | |
![]() | Marit 13 Da ville jeg tro at han er fornærmet. | |
| Marita13 | 2012-02-15 19:12 | |
![]() | Jeg pleier da også å spørre hvem han er fornærmet på, he he :D | |
| Glory | 2012-02-15 19:51 | |
![]() | Grammatikken er nok ikke endret, brit, men folks kunnskaper er definitivt raskt dalende... | |
| Burly | 2012-02-15 19:55 | |
![]() | også er det forskjellen på IKKE NØDVENDIGVIS/NØDVENDIGVIS IKKE, den er visst forsvunnet! (Han er ikke nødvendigvis en skurk, selv om han...; Han er nødvendigvis ikke en skurk ....) Men det er visst for subtilt for de fleste inkludert aftenpostjournalister! Akk ja - sic transit osv. | |
| sommerfugl | 2012-02-15 20:57 | |
![]() | Også eller og så? | |
| Marie89 | 2012-02-15 21:58 | |
![]() | Til og med og/å ser jeg folk ikke greier å få rett! Men sånn går det når blant annet lærere ikke trenger å lære norsk under utdanninga. | |
| bearo | 2012-02-16 01:05 | |
![]() | Når da? | |
| Niillas | 2012-02-16 02:13 | |
![]() | Marie 89: "Til og med og/å ser jeg folk ikke greier å få rett! Men sånn går det når blant annet lærere ikke trenger å lære norsk under utdanninga." Ein kunne jo også seia at slik går det når ein freistar halde på drag som ikkje har talemålsgrunnlag lenger ... Jan-Terje Faarlund seier det slik om da og når: "Årsaka er nok at den "rette" fordelinga av desse to orda ikkje er gjennomført i nokon norsk dialekt, slik at dei færraste har ei naturleg kjensle for kva som er rett." Og ein kunne vel ha sett 'rett' i hermeteikn her. Grammatikk er som kjent både reglane i det språket vi har internalisert i hovudet, og dei reglane nokon har sett opp. Altså både preskriptive og deskriptive reglar. Elles er det slik at norsk har vore obligatorisk emne i norsk allmennlærarutdanning så godt som alltid. Unnataket er nokre få år kring 1980. | |
| berrum | 2012-02-16 08:09 | |
![]() | Støtter Niillas her. | |
| linekrist | 2012-02-16 10:28 | |
![]() | Og hva med bruken av "i forhold til" i nær sagt alle sammenhenger? Noen er fæle til å bruke i forhold til, opptil flere ganger i samme setning. Grøss og gru! | |
| Rokiskis | 2012-02-16 10:35 | |
![]() | Noe annet som er preget av tidens språklige forfall: Den ukritiske uttalen av lydene/konsonantkombinasj onene SKJ/KJ/TJ/STJ/SJ er stor, ufrivillig komikk, særlig når den forfektes av mennesker langt over tjue (sjue ?). Dette er resultatet av kebabnorsken; men er heldigvis kun utbredt på Sørlandet/Østlandet. Hva f.. er det lærerne driver med som ikke banker gjennom korrekt uttale ? | |
| ave - Administrator | 2012-02-16 10:52 | |
![]() | Tror det var i Rogaland/Hordaland denne endringen ble oppdaget først, og ikke definert til å være et resultat av "kebabnorsk". Det er naturlig at språket endrer seg, sett langs en tidsakse. | |
| Cygnus | 2012-02-16 11:31 | |
![]() | rokiskis - du tar feil SKJ-endringen dukket ikke først opp på østlandet men i vest, som ave sier - og kebabnorsk er den slett ikke. Den KJ-lyden (først i ord, som i kirke) er forøvrig ny i norsk, dvs ny i den forstand at den er resultatet av en endring fra gml norsk K - og den endringen ble sikkert kommentert av sinte eldre!) | |