Spillrom
| Sjiraffen | 21 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 21 |
Mobilspill
| Pågående | 8 691 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Dansmdmg - Ikke medlem lenger | 2012-02-21 16:44 | |
![]() | Bare lurer... Ser at endel måleneheter er lov å skrive, men andre ikke. Favn blir f.eks ikke godtatt, lurer på hvorfor det er slik??? Dessuten må jeg jo få lov til å si at det er vedlig trist at det ikke går an å skrive begge målfører. Nynorsk er jo tross alt norsk som er i bruk i dag. Det er jo lov å skrive mange gammelnorske/norrøne ord! Ordet "ev" f. eks. er det forkortelsen for eventuelt som er lov eller er det det nynorske ordet ev (tvil)? Blir liksom ikke helt klok på dette... | |
| meisa | 2012-02-21 16:55 | |
![]() | Eg vil tru at ev er imperativ av å eve, som du kan skriva både på nynorsk og bokmål. | |
| NOWI | 2012-02-21 17:12 | |
![]() | Favn går fint. » NOWI: VEV, BA, FAVN (9+5+8=22). Når det gjelder målformer er ordspill.no bare på bokmål, og ikke på nynorsk. Som meisa sier er "ev" av verbet "eve", og ikke som i forkortelsen for eventuelt. Det er imidlertid mange andre forkortelser som går fordi de med en feil står oppført som substantiver og ikke forkortelser i ordboka. | |
| Lillemis | 2012-02-21 17:23 | |
![]() | Men hvorfor går KJEM, da? | |
| Lillemis | 2012-02-21 17:24 | |
![]() | Åååå (det gikk opp et lys i Lillemis ellers så våkne hode) - det er bestemt form for å KJEMME??! O hellige.... | |
| Lillemis | 2012-02-21 17:26 | |
![]() | Men - ikke for det - jeg fikk omtrent bingo på STOVENE forleden - det ble godtatt, men hører vel til i nynorsk-kategorien? | |
| rbm | 2012-02-21 17:38 | |
![]() | Imperativ...KJem (kjemme) Vitr (vitre) Ønsk(ønske) osv er det ikke det det er? Eller bydende form ..tror jeg vi lærte ..for noen FÅ år siden... | |
| Dansmdmg - Ikke medlem lenger | 2012-02-21 17:39 | |
![]() | Takk for svar. Har prøvd å skrive favn 2 anger, men ikke fått det godkjent...hmmmm...men skal nok prøve igjen,ja. Har lagt merke til at det er flere typiske nynorskord som går, så det er nok ikke helt konsekvent. Kan jeg spørre om noen vet hva DH er? | |
| NOWI | 2012-02-21 18:25 | |
![]() | Jeg mener det er en forkortelse for distriktshøyskole. | |
| harry | 2012-02-21 18:32 | |
![]() | Kjem er også predikativform av å kjemme. | |
| harry | 2012-02-21 18:35 | |
![]() | Og favn MÅ jo gå, da det også både er et substantiv (i hennes favn) og predikativt verb (av "å favne"). | |
| Kirsti | 2012-02-22 00:17 | |
![]() | STOVE står i Bokmålsordboka, og er dermed ikke bare nynorsk, men også bokmål. Og det betyr stue. Dansmdmg, hvis du ikke har fått godkjent FAVN, er det fordi et av ordene du forsøker å legge det sammen med ikke godkjennes. Du kan se i chatruten til høyre (der alle ord som legges og poengsummene kommer opp) hvilket ord som ikke blir godkjent. NOWI, jeg må få lov til å korrigere deg på noe her. Du skriver: "Det er imidlertid mange andre forkortelser som går fordi de med en feil står oppført som substantiver og ikke forkortelser i ordboka." Det er direkte galt. Det finnes en del tidligere forkortelser, såkalte initialord, som ikke lenger klassifiseres som forkortelser fordi de er gått inn i dagligtalen som ord. CD, PC, CV og TV er eksempler på slike ord. De er altså ikke feilaktig oppført i ordlisten som substantiver – de _er_ substantiver. Det er ingen som setter på en compact disc, skrur på sin personal computer, legger ved sitt curriculum vitae når de sender inn en søknad eller setter seg ned for å se litt på televisjonen. Dette tar leksikografene (de som lager ordlister og ordbøker) med i betraktning når de vurderer hva som kan betraktes som ord og ikke, og dermed klassifiseres det folk faktisk sier – CD, PC, CV og TV – som ord. I andre tilfeller er det omvendt. Det er ingen som snakker om kWh – antagelig fordi det er raskere å si kilowattime enn kådobbeltvehå. Dermed forblir kWh et symbol (det er ikke en forkortelse), og får ikke status som substantiv. | |