Spillrom
| Sjiraffen | 1 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 1 |
Mobilspill
| Pågående | 8 705 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Fiskekroken | 2012-04-08 17:41 | |
![]() | Hva betyr egentlig fleksitid? Mange ansatte i administrative stillinger i det offentlige har 37,5 timers arbeidsuke, kjernetid og fleksitid. Men hva betyr egentlig dette i praksis? -Betyr dette at man må jobbe minst 37,5 timer hver uke? -Eller kan man jobbe 35 timer den ene uka og 41 den andre? Hvis man må jobbe 37,5 timer hver uke, er fleksitiden da kun ment som en mulighet til å variere komme/gå-tider noen minutter pr. dag innenfor en uke? | |
| Lullen1 | 2012-04-08 18:23 | |
![]() | Fleksitid, slik jeg kjenner det, har ofte en kjernetid hvor den ansatte skal være til stede. Ofte er det kl 0900-1500. Det blir ofte brukt stemplingsur for å holde orden på timene. Det er også en maks minustid en kan ha i en månedsperiode, f eks 20 timer og en maks plusstid på det samme. Hvis en har f eks minus 10 timer, blir dette overført til neste periode, slik at en kan vel i prinsippet være enten på minus eller pluss kontinuerlig gjennom året. Den ytre tidsrammen er ofte fra 0700-1700. Dvs at en ikke får overtid når en jobber til kl 1700 en dag. Dette blir heller regnet inn som plusstid. Var det oppklarende tro? | |
| Fiskekroken | 2012-04-08 18:40 | |
![]() | Eh, nei, egentlig ikke:-) Er klar over det der med kjernetid, overtid og pluss/minustid. -Lurer fortsatt på om det er greit iht lovverket å praktisere fleksitiden slik jeg beskrev, med 35 timer den ene uka og 41 den andre. (selvsagt holder man seg innenfor reglene for kjernetid, pluss/minustid) Finner ikke slike praktiske detaljer beskrevet noe sted. | |
| Lullen1 | 2012-04-08 18:58 | |
![]() | Det er ofte spesielle tariffavtaler i din bedrift som har reglene. Det er egentlig ikke noe spesielt lovverk som bestemmer det. Fleksitidavtalen er et tillegg til den vanlige tariffavtalen. Der jeg jobber, er også avtalen slik at ikke alle kan benytte den, pga skiftarbeid osv. Kontorpersonalet bruker den som regel. Men vi kan altså ha 35 timer den ene uka og 41 den andre, pga de reglene som gjelder i vår bedrift. | |
| Fiskekroken | 2012-04-08 21:02 | |
![]() | Takk for svar. Da får jeg lete mer i de lokale avtalene for Oslo kommune. -Ville kanskej tro at det var endel mennesker (særlig småbarnsforeldre?) som praktiserte ulike timer fra uke til uke. | |
| mymlen | 2012-04-08 21:46 | |
![]() | Har du ikke en overordnet eller tillitsvalgt du kan spørre? Helt sikkert klare regler for sånt i en så stor "bedrift" som O.K. | |
| Lullen1 | 2012-04-08 23:02 | |
![]() | Når jeg søker på fleksitid Oslo kommune, finner jeg at det er inngått forskjellige avtaler med f eks Utdanningsforbundet, Fysioterapiforbundet og Unio, så her finner du noe. I tillegg så inneholder Arbeidsmiljøloven noe om det. Så da må du prøve å finne noe som er knyttet til din yrkesgruppe i kommunen. | |
| meisa | 2012-04-09 11:24 | |
![]() | Jeg arbeider i en privat bedrift, hvor de fleste funksjonærene har hatt flexitid i minst 20 år. Vi stempler inn og ut, så da er det jo enkelt å holde greie på timene. Vi kan gjerne ha 30 timer en uke og 50 timer en annen. Vi kan ha opptil 75 timer i pluss ved månedsskutt, da får vi lønn for det som er over. Hvor mye vi kan ha i minus, vet jeg ikke, for jeg har bare hatt litt minus en gang for lenge siden. Skal vi bruke en eller flere dager av fleksitiden, må vi avtale om det passer med sjefen vår. Reglene kan kanskje være litt annerledes i kommunen. Kommunene pleier heller ikke ha stemplingsur, så det kan være mer tungvint å telle timer. | |
| AaseB | 2012-04-09 12:08 | |
![]() | Eg har lagt merke til nokre få kommunalt tilsette som opererar med halv fleksitid. Det vil si kun varierande oppmøtetid på morgonen. Gunstig. | |