Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 722

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2012-06-03 15:03
Antall innlegg: 2369

muntlig eksamen - norsk 10. trinn
Skulle gjerne sett eksempler på oppgaver gitt til muntlig eksamen, norsk 10. trinn.

Kanskje det finnes noen i ordspillverden som kan hjelpe?

ta gjerne kontakt i innboks.

CaB2012-06-03 16:54
Antall innlegg: 2926

Kan desverre ikke hjelpe! Men får si lykke til:)

No-Name2012-06-03 17:43
Antall innlegg: 1

Jeg var oppe i norsk muntlig i da jeg gikk i 10. klasse. Tror alle oppgavene handla om en spesifikk periode, som f.eks. romantikken, nyromantikken, realismen osv. Husker ikke detaljer, men dreide seg vel i all hovedsak om å fortelle om perioden, som forfattere, kjennetegn for perioden o.l.

Innbiller meg at det var læreren vår som lagde oppgavene, så det er derfor mulig at type oppgaver varierer fra skole til skole/lærer til lærer. Uten at jeg skal stadfeste det med 100 % sikkerhet.

Lykke til med eksamen :)

wstine - Ikke medlem lenger2012-06-03 18:05

jo takk!

Stemmer at muntlig eksamen er lokalt gitt (av den enkelte skole/lærer), og det er det jeg skal gi meg i kast med nå, nok en gang.
Kunne vært interessant å se eksempler på oppgaver fra andre deler av landet, tenkte jeg :-)

Gizma - Ikke medlem lenger2012-06-03 18:07
Antall innlegg: 22

Hvilken landsdel er du da?

Marita132012-06-03 23:29
Antall innlegg: 39

Min sønn har norsk muntlig på mandag. Oppgaven er todelt.
Del 1: Presentasjon av selvvalgt samtidsforfater fra etterkrigstiden og fram til i dag. Liv og forfatterskap og tematikk.
Del 2: Roman/film "Drageløperen" av Khaled Hosseini.
Hva handler den om og hva er tema.
Forfatterens bakgrunn og forfatterskap.

Presentasjon med Power Point, 15 minutter med likt fokus på begge delene.

Marita132012-06-03 23:29
Antall innlegg: 39

Ehhhhh, han har eksamen på tirsdag, heldigvis..... Er nok ikke helt klar for å legge det fram i morgen ;)

wstine - Ikke medlem lenger2012-06-04 17:24

Takk Marita13!
Lykke til - til sønnen :-)

akric2012-06-04 18:39
Antall innlegg: 455

Hei, som norsklærer på ungdomsskolen vet jeg litt om dette! Har vært sensor noen ganger også. Oppgavene er som regel veldig vide, det er du som skal opp som må avgrense/definere mye av oppgaven selv. Noen gjengangere er "Kvinner og kjønnsroller i litteraturen", "Helt og antihelt", "Makt og motmakt". Ofte vil det da være naturlig å ta for seg ulike tekster (herunder teater og film) man har gjennomgått i timene, og sammenligne disse i lys av det overordnede temaet. Da kan du/bør du trekke inn virkemidler, sjangerkjennetegn, litt om de aktuelle epokene osv. Viktig at du viser refleksjon! Man kan også få sakprosa som tema, og da er det jo viktig å vite litt om bl.a. avissjangere, presseetikk m.m.
Håper dette var til litegranne hjelp!l

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?