Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 732

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
tante g2012-07-19 18:08
Antall innlegg: 94

Seriøst om katter
Inspirert av tråden useriøst om katter tenkte jeg å dele litt fakta og også frustrasjon.

Hundeeiere tar som en selvfølge at de må kjøpe bånd, bur til bil osv, hundene chipmerkes og vaksineres, Jeg har ikke hørt noen klage på prisene for dette. Det er forbudt å ha en hund stående i bånd kortere enn 6 meter mens det før holdt fint med en meter. For hunden har det vært en revolusjon. Kuer skal ha minst 8 uker ute i det grønne hvert år, de skal ikke lenger stå bundet på bås, de ligger på madrasser. Det har skjedd mye i fjøsene. Se på hønene våre. Jeg har hørt mange si at de har lyst på fisk, men de har ikke råd eller plass til akvarie, så da kan de ikke ha det. Folk betaler penger for rotter, hamstere, fugler og mus - og de ser det som en selvfølge at disse dyrene skal bo i bur som må kjøpes.

Hvorfor reagerer folk når noen ønsker å ta betalt for kattunger? Hvorfor er det mest naturlig å gi bort kattunger? Hvorfor kastrerer ikke folk kattene sine fordi det er så dyrt? Hvorfor mener folk det er bortkastede penger å chip-merke og vaksinere en katt? Hvorfor har vi mennesker og alle andre dyr fått det bedre mens katter lever som de gjorde for 100 år siden? Er det en menneskerett å ha katt - selv om man ikke har råd, vilje eller ønske om å gi den et optimalt liv?

Jeg har mange flere spørsmål også, men stopper her.

Min bakgrunn for innlegget: Jeg er frivillig i dyrebeskyttelsen, og bruker det meste av min tid og mine penger på å redde overskuddspuser. Jeg har engasjert meg for å heve kattens status. Dette har jeg drevet med i mange år, og selv om jeg nok aldri blir utlært tør jeg påstå at jeg kan katt. Helse og adferd.

Overskuddspuser ja, det er det dette handler om. Til tross for mange kampanjer og forsøk på å spre budskapet om kastrering produseres det tre ganger så mange kattunger i Norge enn det finnes hjem til.

Hele landet oversvømmes av hjemløse katter. Små og store. Dette er Norges største dyretragedie - det er lidelser helt uten sidestykke.

Det finnes ikke villkatt i Norge. Eller, vi har jo gaupa da. Men bortsett fra den. Det som blir kalt villkatter er faktisk tamkatter, tidligere familiemedlemmer som av forskjellige grunner må klare seg selv - og etterkommere av disse. Hver gang dere ser en såkalt villkatt bør dere tenke at det er et dyr som er sviktet av mennesker. For det er det som er fakta.

Jeg reiser rundt og plukker opp sånne katter. Og det er mange triste syn. Katter er ikke skapt for å klare seg selv. Katter har opprinnelse i bedre klima enn her, det er mennskene som har innført dem. En katt uten hjem lever i lidelse.
De fryser. Det er ikke ofte de fryser ihjel, men frostskadene de fleste av disse har er smertefulle. Spesielt ører og poter er utsatt. Av og til går det koldbrann i disse frostskadene, det er en langsom og smertefull død.
De sulter. Det er ikke ofte katter sulter ihjel, før de kommer så langt tørster de slik at de dør av nyresvikt. Også en langsom og pinefull død. Katter må ha tilgang til vann hver dag. Om sommeren går det gjerne greit, men om vinteren går det som oftest galt. Katter spiser ikke snø slik som hunder og andre dyr.
De mishandles. En alt for stor prosent av kattene vi plukker opp er skadet. De er skutt på, kastet stein på, prøvd forgiftet osv. Det er mange "gode råd" ute og går om hvordan man blir kvitt uønskede katter rundt huset. Og ingen av disse rådene er humane, det er helt sikkert. Dere ville ikke like å vite hvor mange av disse kattene vi tar inn som er livredd sko, føtter, hender, aviser osv. Denne redselen har ikke kommet av seg selv.

Jeg kunne skrive en bok om dette emnet. Men tror ikke mange ville gidde lese den. Det er dessverre sånn i samfunnet vårt at katten står aller lavest på status-stigen. Man bryr seg rett og slett ikke.

Mitt budskap og min bønn: Kastrer kattene deres.
Let etter en katt som blir borte, det er sjelden den faktisk er død - mest trolig leter den etter veien hjem. Ikke slipp ut en katt før den er kastrert. Uansett har ikke katter utviklet retningssans før de er ihvertfall 6 mndr gamle, ofte bør de være eldre.
Ikke lever eller ta imot en kattunge som er under 12 uker gammel. Først da er de psykisk sterke nok og fullt utlært til å takle livet alene.

nabodama2012-07-19 18:50
Antall innlegg: 119

Hør, hør på disse kloke ord alle som lurer på å skaffe seg katt !

Og så må jeg også be de samme om å tenke litt på naboene også, jeg har 4 hus rundt meg og disse har tilsammen 16-18 katter og jeg har et svare strev med å plukke kattemøkk av plenen min, jeg kan ikke gå ut uten gummistøvler :( i tillegg kommer selvsagt at de markerer på dører og vegger ( dette til tross for at de er kastrerte ) så stanken kommer i tillegg til møkka som må håndplukkes daglig. Til slutt kommer selvsagt det at de sloss noe så inni granskauen da det selvsagt er for mange katter på et lite område, de skader hverandre stygt og eier får store veterinærutgifter.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?