Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 732

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
slaraffen2012-07-27 20:36
Antall innlegg: 191

Mobildata
Hvilke innstillinger skal mobiltelefonen egentlig ha?
Jeg blir bare mer forvirret jo mer jeg søker etter info på nett.
Noen som gidder å ta seg tid å gi en enkel forklaring til en stakkar?

Hjemme og der vi ofte ferdes har vi trådløst nettverk, og da må det naturligvis være aktivert på telefonen.

Avogtil er vi på plasser uten trådløst nettverk, hva må egentlig være aktivert da?

Dataroaming?
Mobildata?
3G?
Noe annet?

arvebe2012-07-27 20:50
Antall innlegg: 65

> Dataroaming?

Roaming er at mobiltelefonen opererer i et annet nett enn det du har abonnementet ditt i. Hvis du vil ha datatilgang i utlandet må denne stå på (Men husk at mobildata i utlandet kan bli fryktelig dyrt. Fem- og sekssifret dyrt om du ikke passer på)

> Mobildata?

Hvis du skal bruke telefonen din der du ikke har dekning fra vanlig wifi/trådløst nett må denne stå på

> 3G?

Sier noe om hvilken type/hastighet du ønsker på tilkoblingen. Den eneste grunnen til å noensinne skru dette av er dersom du trenger lenger batteritid

> Noe annet?

Operatørinnstillingene for mobildata må være korrekte. Dersom du ikke kommer på nett når du er borte fra ditt egne trådløse nett, er det antagelig dette som er feil, og da bør du kontakte support-telefonen til teleleverandøren din, da disse instillingene kan variere fra operatør til operatør.

arvebe2012-07-27 20:51
Antall innlegg: 65

> Hvis du skal bruke telefonen din der du ikke har dekning fra vanlig wifi/trådløst nett må denne stå på

Det jeg mente å si er:

Hvis du skal bruke _internett fra telefonen din_ …

slaraffen2012-07-27 21:50
Antall innlegg: 191

Tusen takk, det var veldig oppklarende:)

Men en ting; Support hos min leverandør sa at roaming kan være påslått hele tiden, i Norge, det gjorde ingenting , sa han. Men at jeg måtte passe på i utlandet. Det kan være påslått konstant i Norge da, eller?

ave - Administrator2012-07-28 14:55
Antall innlegg: 4987

Ja, riktig. Pakkedata og dataroaming kan alltid stå på i Norge. Det sørger for at du har nettilgang selv om du ikke er i kontakt med trådløst nett.

Er du i utlandet, derimot, så sørger du for å slå av disse to funksjonene for å unngå uønsket databruk. Slå på ved behov, men unngå nedlastning/sending av lyd og bildefiler, det kan bli dyrt!

De største operatørene har startet med informasjon til kunden om forbruk mer enn en el. Sum pr. Dag, så det er ikke så vanskelig å ha kontroll lenger.

ave - Administrator2012-07-28 14:56
Antall innlegg: 4987

For å presisere, det er innstillingene som heter dataroaming og pakkedata som er slått på/av......

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?