Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 732

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Boll12012-08-09 21:38
Antall innlegg: 1

Hvorfor byttes det så mye???
Jeg syns det er så kjipt å spille med folk som bare bytter og bytter bokstaver! Alle bokstavene må jo ut uansett, og om man ikke har noe som helst å legge er det greit, men det er ALTFOR mange som bytter og bytter. Jeg er sikkert litt snurt, men bingoer og seire ved hjelp av bytting takker jeg ikke for....

Ettigrib2012-08-09 22:06
Antall innlegg: 656

Tenk heller slik at for hvert bytt motstanderen din gjør, så har du mulighet til å hove inn med poeng! Motstanderen tjener jo ingen poeng på å bytte! :)

berita2012-08-09 22:08
Antall innlegg: 848

Bytting er lov, ingen grunn til å bli snurt for det. Når motparten din bytter, får jo vedkommende ingen poeng den omgangen, det kan du tjene på.

piaf2012-08-09 23:17
Antall innlegg: 995

@Boll1: Jeg er oppvokst med at bytting i Scrabble er feigt, men har oppdaget at de som bytter i stedet for å sitte med FGHHMKW og legge ut en og en bokstav om gangen, faktisk veldig ofte tjener på det. Sjansen for å få gode bokstaver er jo stor hvis man bytter alle og får sju nye.

Så for min egen del er bytting noe jeg har øvd på siden Ordspill ble født - selv om jeg fortsatt synes det er vanskelig (god oppdragelse blir man ikke kvitt så lett ;). Bokstavene må jo, som du sier, ut før eller siden. Men klarer man å bytte dem ut, får man dem kanskje sammen med en vokal eller andre passende bokstaver neste gang.

andermg - Ikke medlem lenger2012-08-09 23:33
Antall innlegg: 212

Selv må jeg si det er mer irriterende med folk som ALDRI bytter.

"Åå, jeg er liksom så tøff som ikke bytter. Ikke om du ga meg to J-er, to V-er, tre F-er og en W, du ser ikke meg bytte. Jeg kaster meg ikke så lett. Hånei. Jeg er ikke den som gir etter for fristelser. Jeg bruker det jeg har. Som den nøysomme sjelen jeg er. Får jeg tre like bøker til jul, så beholder jeg alle, i ren takknemlighet. Fordi å bytte, det er under min verdighet."

piaf2012-08-09 23:39
Antall innlegg: 995

Haha, andermg! :)))

Liddell2012-08-10 00:03
Antall innlegg: 3125

Herlig Anders :o)

marex - Ikke medlem lenger2012-08-10 00:06
Antall innlegg: 6

andermg :))))

Glory2012-08-10 00:16
Antall innlegg: 388

Enig med Ettigrib. Noen ganger kan det være nødvendig å bytte, men som regel er det da bare dumt. 'Bytt' heller på brettet ved å legge ut. Da får du poeng i det minste, du får ikke tilbake de samme brikkene som du forsøker å bli kvitt (med mindre du får en til av samme, selvsagt), og du slipper at potten er full av uønskede brikker mot slutten av spillet.

Furutangen2012-08-10 10:20
Antall innlegg: 18

Ja ja. Mange argumenter for å bytte/ikke bytte. Trist å høre at enkelte blir irritert om man bytter eller ikke bytter. Å bytte er jo vitterlig en del av spillet. Målet er jo å få lagt gode og riktige ord og når fordelingen periodevis ikke gir slike muligheter så er bytte helt naturlig. Hvis en er irritert over reglene og de muligheter og begrensninger spillet gir så kanskje en skal tenke seg om litt - er dette egentlig noe for meg.

Waltie2012-08-10 11:50
Antall innlegg: 146

Jeg er vel litt som piaf - bytting var ikke et tema på brettspillet, så dette har jeg måttet venne meg til. Særlig etter å ha spilt med hyggelige motstandere som er rå på bingoer (arctic!!! særs trivelig jente som legger 4-5 bingoer i hvert spill!!). Men andermg, jeg bytter bøker jeg har fra før ja. Og sengesett jeg ikke liker.

berita2012-08-10 13:54
Antall innlegg: 848

Nå høres du strengere enn du kanskje mener å være, Furutangen. Jeg innrømmer at jeg er en person som godt kan bli litt småirritert både på det ene og det andre når livet og/eller spillet går meg lenge nok (relativt begrep, avhengig av flere omstendigheter:-)) imot. Noen ganger hjelper det å lufte "sorgene" litt, det var vel bare det Boll1 gjorde. Det skal vi ha rom for.

Emmas2012-08-10 15:41
Antall innlegg: 1671

Skjønner ikke at det går an å bytte for å få bingo? En VET da aldri hva en får tilbake? Men jeg bytter når bokstavene er håpløse å legge ord med. Som regel får èn ihvertfall en vokal da. Men ser at det ikke er greit å slenge fra seg GGFFJWP når det bare er få bostaver igjen i "posen".

GreteSB2012-08-10 16:01
Antall innlegg: 7777

Hvis jeg sitter med GGFFJWP og få bokstaver igjen, ja da kan du være sikker på at jeg bytter!

Ser ikke noe galt i bytting, men de som bytter eller legger en og en bokstav i påvente av en bingo, taper jo masse i mellomtiden.

Emmas2012-08-10 16:07

Bytting er lov, og jeg blir aldri sur når noen bytter! Ikke inni meg engang...

stae2012-08-10 18:12
Antall innlegg: 2

hva er en bingo? er helt ny her jeg ;-)

Emmas2012-08-10 18:13

Når du får lagt ut alle bokstavene du har til et ord. Gir 50 ekstra poeng!

Emmas2012-08-10 18:16

Det er ikke helt sant, forresten. Du må ha sju bokstaver. Gjelder altså ikke om du mot slutten sitter med bare fem bokstaver og får lagt dem til et helt ord.

gompedyret2012-08-10 20:16
Antall innlegg: 4381

Stae, her er et kjapt sammendrag ;) www.ordspill.no/foru...ea did=5000

Apollo - Ikke medlem lenger2012-08-11 00:37
Antall innlegg: 32

En bytting var i folketroen ansett for å være et barn av underjordsfolket som var blitt lagt i vuggen i stedet for det riktige barnet.

Byttingen lærer ikke å gå, men ligger alltid i vogga og skriker og er umettelig. Han er stygg å se på, og kan ha stort hode og deformerte lemmer. Det var oftest guttebarn som ble bortbyttet.

Dette iflg Wikipedia - så det så!! :-)

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?