Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 721

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2012-08-20 08:56
Antall innlegg: 3668

Datamaskinens vifte
Jeg lytter gjerne på datamaskinens vifte. Når den går på laveste hastighet, vel å merke. For noen uker siden kjøpte jeg ny bærbar pc og den virker bra på alle måter. Bortsett fra at når jeg har sittet noen minutter og kost meg i Sjiraffen, da skrur vifta opp hastigheten og gir fra seg en ganske høy og irriterende suselyd som tar fra meg gleden. Eller legger iallefall en viss demper på den. Dette skjer ikke når jeg gjør andre ting på pc-en, bare når jeg spiller ordspill.

Jeg har handlet på El-kjøp, de praktiserer 30 dagers åpent kjøp. Så snart må jeg bestemme meg for om jeg vil beholde pc-en eller ikke. Er det noen som har en laptop å anbefale som ikke begynner å klage etter tre runder panikk? Tips mottas med dyp takknemlighet.

ave - Administrator2012-08-20 09:15
Antall innlegg: 4987

Jeg har en Acer, snart 1,5 år. Den har vært upåklagelig i forhold til viftestøy på Ordspill, eller annet.

berita2012-08-20 09:16
Antall innlegg: 848

Jeg skal kjøpe bærbar til "enkel bruk", men gruer meg. Jeg vet ikke nok til å velge fornuftig. Det er så utrolig mye på markedet, og massevis av informasjon som jeg er for uvitende til å dra særlig nytte av. Nå vet jeg iallfall at vifta kan være et problem. Hvilken maskin er det du har?

Torill2012-08-20 09:26

Jeg har en HP Pavilion dv6 Notebook PC. Den virker bra ellers altså. Men den vifta går meg på nervene.

GreteSB2012-08-20 12:04
Antall innlegg: 7777

Det problemet har jeg hatt med HP Pavillion også. Nå bruker jeg Asus og har ikke hatt problemer de 2 årene jeg har hatt den.

CaB2012-08-20 14:41
Antall innlegg: 2926

Jeg har HP Pavilion g6. Har ikke irritert meg over vifta så langt.

rbm2012-08-20 15:34
Antall innlegg: 859

JEG har også HP pavilion entertainment ...og den støyer :(( Jeg har kjøpt coolingpad--fordi den også blir veldig varm og da jobber vifta some bare det...Fikk et tips om at jeg skulle ta ut batteriet...da blir ikke maskinen så varm,og vifta støyer ikke så mye da. Neste PC SKAL ha garanti på lavt støynivå--så jeg ikke blir kjefta på hvis jeg må bruke PCi sykehus-senga! hahaha

AaseB2012-08-20 17:27
Antall innlegg: 8147

Skal du få tak i PC med lågt støynivå, bør du ikkje vurdere HP. Så vidt eg veit (meiner eg har lest det ein stad), er dette eit kjent problem ved det merket. Har nå min andre stasjonære HP Pavillion, og av og til hørast det ut som om det kjører ein moped forbi utanfor her, den gassar og girar.

Valpen2012-08-20 17:32
Antall innlegg: 448

Vifte som støyer! Har aldri før hørt om problemet.

Har en ASUS som maler som en katt

rbm2012-08-20 17:47

Da blir det ikke HP neste gang!! For sure!!!

gompedyret2012-08-20 18:34
Antall innlegg: 4381

Det må være en grunn til at vifta øker hastigheten, Torill.

Enten er vifta i ferd med å ta kvelden (det skjer stadig vekk med bevegelige deler, og vifter sørger gjerne for å gi beskjed om dette ved å lage infernalsk støy) eller så gjør ordspill (flash) at prosessoren din går varm.

Sjekk task manager underveis i et spill og se om ikke prosessoren har det veeeldig travelt. Hvis så er tilfelle kan du prøve det gode gamle "bytt nettleser"-tipset.

snubi2012-08-20 18:40
Antall innlegg: 500

Hadde samme problematikken med min HP, enorm viftestøy! Jeg gikk så langt at jeg kasta inn håndkleet når det gjelder bærbare pc-er (synes de fleste har problematiske vifter i forhold til ordspill, pga flash-programmet....argh! ). Nå er det kun mac for min del! Det var som å gå fra asken til ilden - er strålende fornøyd og kommer aldri til å gå tilbake til pc igjen. Ja, mac er dyrere, men det er verdt hver krone. Har ingen jamrende vifte, ingen viruser, ekstremt enkel i bruk og nydelig tastatur osv osv.....ahhh LOVE ;)

barell2012-08-20 20:23
Antall innlegg: 19

Fint at du er fornøyd med mac-en. Men å gå fra asken til ilden...? blir ikke det å gå fra vondt til verre, da? Altså det motsatte av hva du ville ha fram?

Liddell2012-08-20 20:40
Antall innlegg: 3125

Lever den tilbake, og kjøp noe annet enn HP. Kort og godt!

rbm2012-08-20 20:53

Å Torill ..etter tre runder panikk er det ikke bare vifta mi som kommer til å klage! HAHAHA--(jeg kommer også til å lage noen underlige lyder...)

Nebb2012-08-20 22:22
Antall innlegg: 26

Hovedsaken er IKKE om det er HP eller fusjitsu. I bærbare maskiner må man velge INTEL sine prosessorer for å slippe støy over det som er behagelig.

Samtidig er det selvsagt at rimelige bærbare datamaskiner gir mer varme og støy.

Mac pcer bruker kvalitetskomponenter ja, mens mange andre pc merker leverer de samme komponentene noen tusener rimeligere.

Som tidligere nevnt så er ASUS sikkert valg ved kjøp av vanlige bærbare.

gompedyret2012-08-21 10:25
Antall innlegg: 4381

Hvis det er noen som er på utkikk etter ny bærbar kan kanskje dinside sin ferske test være til nytte: www.dinside.no/90065...ug ust-2012

Torill2012-08-21 19:46

I dag var jeg tilbake til butikken igjen, hensikten var å snakke med sjefen og spørre pent om å få returnere pc-en, selv om jeg hadde pælma esken. Før sjefen fikk sagt et ord, tok en av selgerne meg med til bakrommet og overlot meg til sjefsnerden. Jeg forklarte problemet og nerden fortalte at Chrome og Flash ikke liker hverandre. Så Gompedyrets tips om å prøve en annen nettleser var nok ikke så dumt. I alle fall måtte dette prøves ut i praksis, inne på bakrommet i butikken, og jeg satte i gang med et spill, nå med Firefox som nettleser. Vifta holdt kjeft. Og det gjør den ennå. Hurra! Da tror jeg jammen meg jeg beholder hele pc-en, den er jo ganske kjekk ellers.

vene302012-08-21 21:36
Antall innlegg: 102

Jeg har en liten ASUS. Heelt lydløs og deilig. Gubben er misunnelig, fordi hans bråker veldig. :-)

berita2012-08-21 22:02
Antall innlegg: 848

Takker for linken til den testen, gompedyret, den var nyttig for meg. Jeg fant en link til augusttesten på dinside i går, men kom til "en side som ikke eksisterer". Ser at testen ble lagt ut i dag, hadde neppe funnet den nå uten ditt tips.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?