Spillrom
Sjiraffen20
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede21
Mobilspill
Pågående8 741

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
legio - Ikke medlem lenger2012-09-04 12:03
Antall innlegg: 15

Flertallsformer
I et spill for noen dager siden hadde jeg muligheten til å legge den (i følge spillets egenkontroll) korrekte bingoen TILLITA, flertall av TILLIT. Det gjorde jeg ikke - jeg synes det er noe stort tull, og jeg husker enda opplevelsen da en motstander la bingoen KODEINA, noe som fikk meg til å miste respekten for vedkommende - i alle fall som ordspiller. Synspunkter?

GreteSB2012-09-04 13:04
Antall innlegg: 7777

Hvis du finner feil i ordlista kan du legge de inn i denne tråden:

www.ordspill.no/foru...ea did=9433

Sålenge spillet godkjenner et ord, er det helt greit å bruke det, syns jeg..

berita2012-09-04 13:56
Antall innlegg: 848

Tillit er et hunkjønnsord, og alle hunkjønnsors har valgfritt -a eller -er i bestemt form entall, følgelig er TILLITA helt korrekt, enten du liker det eller ikke.

Kodein er et ”mengdesubstantiv” (er ikke språkekspert, den som er det, får korrigere meg) som ikke skal ha flertallsform. Det har det heller ikke i Tanums, så da må det vel være feil i NSF-ordlista? Det er fremdeles en del feil der, og det er informert om at disse skal rettes selv om det er et stort arbeid.

Å miste respekten for personer som legger ord som godtas i spillet, syns jeg er noe stort tull! Da tror jeg det er mange du ikke kan respektere. Det er mulig du aldri begår språklige feil verken i spillet eller ellers, men slik er det neppe for de fleste av oss andre. Jeg prøver meg f.eks rett som det er i spillet med ord som jeg ikke vet om er ord, og skrivemåter som jeg ikke er sikker på. Etterpå slår jeg kanskje opp i min kjære Tanums og lærer noe.

berita2012-09-04 13:57

Jeg mente selvfølgelig -a eller -en i best. f entall

legio - Ikke medlem lenger2012-09-04 14:45

Sitat: "Det er mulig du aldri begår språklige feil verken i spillet eller ellers, men slik er det neppe for de fleste av oss andre."

Hvor kom det fra? Jeg beskrev reaksjonen min - diskusjoner om korrekthet får andre ta seg av.

berita2012-09-04 14:49

Jeg oppfattet det slik at reaksjonen din når noen skriver noe du mener ikke er korrekt, er at du ikke respekterer dem. Beklager hvis jeg har misforstått.

legio - Ikke medlem lenger2012-09-04 15:13

Da har jeg vært upresis.

berita2012-09-04 15:45

Både tillit og kodein er ord som ikke har flertallsformer, men har det kanskje likevel i NSF-ordlista selv om "tillita" ikke er flertallsform. Slik jeg har forstått det, er dette med flertallsformer av substantiv som ikke skal ha det en av de store feilene som ennå ikke er retta opp.

Jeg liker heller ikke at ting er feil, jeg krangla en god del om det da jeg var ny her. Nå har jeg forstått at viljen til å rette opp er stor, og masse er gjort. Jeg er nok ikke så prinsippfast at jeg ikke legger ord som blir godtatt selv om jeg vet er de ikke er korrekte, og jeg tror det er mange som meg. Jeg respekterer dine faste prinsipper, beklager at jeg misforsto og håper at vi får ei enda bedre ordliste etter hvert:-).

Kirsti2012-09-04 16:10
Antall innlegg: 1946

Det er helt korrekt at feilaktige flertallsformer står på listen over det vi skal rydde opp i etter hvert. Men TILLITA er ikke blant disse, ettersom det – som berita så korrekt har påpekt – slett ikke er en flertallsform, men bestemt form entall av hunkjønnsordet tillit, og altså aldeles korrekt norsk.

Slik det er, har omtrent alle substantiver i ordlisten (bortsett fra dem som ble lagt til ved siste oppdatering) flertallsformer, enten det er grammatisk korrekt eller ei. Vi unnlot helt bevisst å rydde ut slike feil i arbeidet med den nye versjonen av ordlisten, fordi det vil innebære at hvert eneste substantiv må vurderes manuelt. Det er ikke noen liten jobb. I stedet for å rydde vekk de gale flertallsformene vi vet om (som kodeina, luftene, jesusbarnene, kjøttene, dansinger, skoingene osv.), valgte vi å la dem stå inntil videre, frem til vi kan rydde opp i alle på en gang. Slik er listen i det minste konsekvent i sin feilaktighet.

Og når det gjelder trådstarters ønske om synspunkter: Jeg jobber altså med å forbedre ordlisten, og hver eneste feil i den irriterer meg. Men når jeg spiller, spiller jeg for å vinne. Det ville ikke ramle meg inn å la være å legge et ord jeg vet er galt, hvis det er det ordet jeg kan få mest poeng på.

dark - Ikke medlem lenger2012-09-04 16:35
Antall innlegg: 5

Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å ta alle slike feil på en gang. Alle monner drar. Sjekk også de feilene som Piaf har opplyst om i tråden "feil i ordlista".

Kirsti2012-09-04 16:57
Antall innlegg: 1946

Vel, dark, jeg ser poenget ditt, men hvis du hadde visst hvor mange timer vi la ned i den første oppdateringen, tror jeg du hadde synes det var greit at vi satte en grense et sted. Vi gjør tross alt dette arbeidet på vår egen fritid og helt ulønnet.

Alle feil vi visste om av det slaget Piaf (som også er en av dem jobber med dette) har opplyst om i den tråden du nevner, ble selvsagt ryddet ut. De er i en helt annen kategori. Og de feilene hun nå har listet opp, er funnet etter at den oppdateringen ble ferdigstilt.

dark - Ikke medlem lenger2012-09-04 17:04
Antall innlegg: 5

Er i alle fall takknemlig for at vi har slike entusiaster som dere til å rydde opp!

legio - Ikke medlem lenger2012-09-04 22:50

Enig, heia opprydding. Jeg burde sikkert avstått fra å hevde at jeg hadde mistet respekten for motstanderen. Men tillita mi til han er nok svekka.

berita2012-09-04 23:19

Helt ærlig, legio, er virkelig prinsippfastheten din på dette området så mye sterkere enn vinnerlysten at du ikke hadde lagt f.eks. "bensinene" hvis du kunne fått masse poeng på det? I tilfelle ja, tviler jeg på at ordspillere som deg er legio:-).

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?