Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 11 |
Mobilspill
| Pågående | 8 760 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| ådalsjenta | 2012-10-18 15:57 | |
![]() | Matprat. Dette har ikke noe med selve ordspill å gjøre, men fikk lyst til å legge inn dette her. Når jeg har lyst på noe godt, men ikke kan spise for mye kaker,så lager jeg vaffelrøre og bytter ut hvetemelet med sammalt hvete. Det smaker godt. | |
| ådalsjenta | 2012-10-18 16:02 | |
![]() | Noen ganger bruker jeg hvetemel og havregryn. Er det noen som bytter ut noe i andre oppskrifter, slik at kakene blir sunnere å spise. | |
| lfalleth | 2012-10-18 16:17 | |
![]() | Lavkarbovafler 3 dl fløte 5 dl mandelmel 6 egg Ca 25 g smør Mandelmel kan man lage selv i blender. | |
| AaseB | 2012-10-18 17:54 | |
![]() | Eg lagar nesten makan ganske ofte, Ifalleth. Men eg har i tillegg i litt fiberhusk for å tjukne røra, litt agavesirup for å gjera den søt og kardemomme for å få vaffelsmak. Snadder! :) | |
| lfalleth | 2012-10-18 18:02 | |
![]() | Takk for tips Aaseb | |
| Boubou | 2012-10-18 18:32 | |
![]() | Jeg lager mat i hytt og pine med total DISREGARD for oppskrift... Vafler med mandelmel høres ut som snadder. Jeg bruker det i sjokoladekake også. Men det er litt skumlere å bytte i kakeoppskrifter enn i vanlig mat... | |
| David Brent | 2012-10-18 23:16 | |
![]() | kan du lese, kan du lage mat..... | |
| ådalsjenta | 2012-10-19 13:20 | |
![]() | Takk for tipsene. Mandelmel og fiberhusk skal jeg prøve. Er det noen som har prøvd grovere mel i kringle? | |
| Boubou | 2012-10-19 17:09 | |
![]() | Nei akkurat det ville være helligbrøde vel? | |
| norei | 2012-10-19 17:24 | |
![]() | KAKER SKAL VÆRE USUNNE, MASSE GODT I DE. | |
| alone | 2012-10-19 20:26 | |
![]() | Mandelmel??Hvordan får jeg det??? | |
| AaseB | 2012-10-19 20:53 | |
![]() | Kjøp på helsekost, men det er dyrt. Du kan laga det sjølv ved å knuse (om du vil skolda) mandlar i mandelkvern eller liknande. Grovt mjøl i kaker er bare guffent, ådalsjenta. | |
| Boubou | 2012-10-29 21:05 | |
![]() | Mmm... Noen som har gode suppeoppskrifter? | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-10-29 21:16 | |
![]() | Lager supper på jobb 2-3 ganger i uken, men lager alle på slump! Men, har du god kraft (lag din egen, det blir alltid best) er halve jobben gjort. Lagde kyllingsuppe i dag. Rensket en kylling i går og kokte kraft på skroget sammen med gulrot, løk og et par ting til (husker ikke alt i farta her...). I dag : Freser opp en halv finhakket ingefær og noen finhakkede hvitløksbåter i suppekjelen, etterhvert med stangselleri, vårløk, sjalottløk, purre og kyllingstrimlene (revne) før jeg heller den oppvarmede kraften over og lar det putre en stund. Smak til underveis med evt. krydder. Man kommer ofte langt med havsalt og nykvernet pepper. Fyll på med finstrimlet kål og gulrot (gjerne ganske mye gulrot da det setter en nydelig søtlig og avrundet smak på det hele) etterhvert, og tilsett gjerne et par pakker nudler i suppa helt mot slutten hvis du vil ha litt mer "mat". Det går helt fint å bruke hønsebuljong her også hvis du ikke vil lage kraft. | |
| Boubou | 2012-10-29 21:36 | |
![]() | Jeg laget endel kraft ( fisk og kylling) for noen år siden, men fikk aldri brukt den for jeg ble ikke inspirert ... Lager også det meste på slump, men akkurat snuppene sitter langt inne... | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-10-29 22:01 | |
![]() | Slumping er rett og slett veldig undervurdert. | |
| mymlen | 2012-10-31 17:50 | |
![]() | Linsesuppe er godt og sunt! Skyll røde linser godt, surr de i olje sammen med et utvalg av de grønnskane du har i skapet (bare ikke noen form for kål). Løk, hvitløk, gulrot, potet, sellerirot/eller -stang er bra. Ha oppi biter av ingefær. Krydre med gurkemeie, litt karry og salt/pepper. Buljong. La putre min 1/2 time. Kan serveres de fleste - ingen gluten, lite karbo, ikke kjøtt, ikke fisk. God appetitt! | |
| gompedyret | 2012-11-03 14:01 | |
![]() | Jeg lagde løksuppe forleden! Inspirasjonen kom fra min nye helt, Alton Brown (gå til 1:12 om du vil rett på løksuppa): www.youtube.com/watc...Fv Z0UGTKUA Den løksuppa så bare så god ut at plutselig ble lysten til å prøve for stor. Jeg hadde så klart bortimot ingen av de fancy ingrediensene som tvkokken hadde siden dette var helt spontant (en bande med løk var faktisk eneste fellestrekk), så litt vill og uhemmet improvisering måtte til. Det viktige er åpenbart å balansere all søtheten i løken (det er virkelig søte saker om du bare lar den surre på lav nok varme lenge nok) med noe surt (jeg hadde ikke hvitvin eller konjakk, så et gammelt eple ble brukt som nødløsning) og gi fylde til suppen med kraft (jeg hadde bare litt igjen, så brukte to typer buljong i tillegg). Og hva lærte vi? -Løksuppe er sjokkerende godt, selv med minimalt av ingredienser. -Løksuppe er åpenbart minst like improvisasjonsvennlig som sine suppesøsken. -Løksuppe skal jeg lage mer av! Neste gang skal det bli mer av de virkelig gode ingrediensene, samt skikkelige ostesmørbrød til. Åja, og man kan aldri få for mye kraft. Hører du, Boubou. ;) | |
| Boubou | 2012-11-10 12:22 | |
![]() | Jeg liker vill og uhemmet improvisering, og løksuppe er snadder. Får koke kraft igjen neste gang jeg kjøper storkylling... Og bruke den! | |