Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 764 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| ABDT - Ikke medlem lenger | 2012-11-26 10:12 | |
![]() | skuffet I går fikk jeg denne ordrekken da jeg startet spillet: ROSETOG..... dessverre var ordet for nytt for ordspill :-( | |
| Torill | 2012-11-26 10:15 | |
![]() | Om du søker på ordet ROSETOG i forumet, finner du ut hvorfor det kanskje aldri kommer inn i ordlista. | |
| ABDT - Ikke medlem lenger | 2012-11-26 10:38 | |
![]() | søkte, men fikk ikke svar | |
| Torill | 2012-11-26 10:44 | |
![]() | Søk i innlegg, ikke i overskrift. Kort fortalt: Rosetog er et gjesteord, et ord som brukes i en kort periode. Viser det seg derimot at rosetog er kommet for å bli, har nok ordet kommet for å bli også. Og da vil det nok komme inn i ordlista etterhvert. | |
| ABDT - Ikke medlem lenger | 2012-11-26 11:15 | |
![]() | Jeg trodde det var godkjent som nyord allerede , jeg mener jeg har sett det i en liste over nye ord. NB! - Jeg var ikke så vedig skuffet . Det er jo bare å fortsette å spille...:-) | |
| Torill | 2012-11-26 11:17 | |
![]() | Det er en liste med ønsker om nye ord til ordlista. Og der står det. Det er altså foreslått før. | |
| StigLg | 2012-11-26 12:13 | |
![]() | Finnes mange tog, som luciatog f.eks. Det går vel heller ikke regner jeg med. | |
| Kirsti | 2012-11-26 12:49 | |
![]() | Nei, luciatog kan ikke legges, men det burde stå i ordlisten, for luciatog arrangeres hvert eneste år (og luciabrud, luciadag, luciafeiring og luciafest er med i listen allerede). Og fakkeltog står i ordlisten, ettersom slike stadig arrangeres. Minner for øvrig om tråden der vi samler inn nye ord: www.ordspill.no/foru...ea did=9259 | |
| hotspur | 2012-11-26 13:03 | |
![]() | Hvis terskelen for "gjesteord" er så høy at ord som askefast og rosetog ikke kommer inn i ordboka, da må Språkrådet skiftes ut! Tror de er redd for at ordboka skal bli for tung for dem, rett og slett. | |
| Boubou | 2012-11-26 15:44 | |
![]() | Det har vel noe med tidsaspektet å gjøre. Ord som er tatt i bruk for to-tre år siden, og som vi ikke vet om fremdeles vil bli brukt om nok to-tre år ( for ikke å snakke om ti eller femti år...) har ikke nødvendigvis sin plass i ordbøkene - ennå. | |
| hotspur | 2012-11-28 16:26 | |
![]() | Jeg ser argumentet, men er ikke nødvendigvis enig i at det skal være så strengt. Askefast er jo veldig situasjonsbetinget, håper inderlig det kommer et nytt vulkanutbrudd snart, slik at vi får se at ordet er robust og levedyktig! | |