Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 761

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2012-12-11 21:13
Antall innlegg: 2369

JULEPYNT
Ja, det lakker og lir mot jul. Og bra er det!

Men enkelte har det med å pynte til jul allerede tidlig i desember. De klarer ikke vente. Det er en uting.

Lillejulaften, 23.12 - dagen før dagen, bør være den store pyntedagen. Da kan du dra fram nisser og engler, de gilde, røde juledukene + putetrekkene. De røde lysene og julestjerner i alle krukker og kar. Svibler og amaryllis. Julekrybben må også få være med. Og juletreet! Du grønne, glitrende, bør akkurat stå ferdigpyntet idet Hovmesteren og grevinnen setter i gang sitt årvisse juleshow.
Underveis drikker du julebrus eller gløgg (alkoholfri på en dag som denne, ellers kan det lett gå skeis med pyntinga. Det gjelder å ikke overdrive).

Ja, husk at less is more. Strømregningen skal betales også i januar, så det er ingen grunn til å ta helt av med lysinstallasjoner på alle tenkelige/utenkelige steder. Det er absolutt en uting.

Jula varer fra lillejulafta til et stykke ut i januar. (13. dag jul, eller 20. - jeg er neimen ikke sikker).
Begynner du tidligere vil du bare bli lut lei av julepynten allerede tredje juledag. Det er synd og skam.

Når pynter du til jul?

GreteSB2012-12-11 21:25
Antall innlegg: 7777

Starter et par dager før jul og fjerner det rett over nyttår.
Siden jeg bor et sted hvor juletrær koster en formue, har jeg droppet det. Kunstig tre kommer aldri på tale.
Levende lys går ikke utover strømregninga!

God jul!

picassa2012-12-11 21:39
Antall innlegg: 596

her i huset er innkjøpt røde kubbelys.Vi har en liten nisse og en knøtt liten engel.Punktum.De hvite lysene vi bruker nå,blir byttet ut med røde den 21. Jula varer til 2.jan.

Niillas2012-12-12 01:32
Antall innlegg: 6024

Før jul er stova som regel adventspynta - det vil seia lilla silkeband langs gardinstengene, appelsinar med nellikspiker i vindauga, og ein adventsstake med lilla lys.Og så heng det ein ganske så enkel krans på utgangsdøra frå 1. desember. Veslejulaftan blir så ei anna stove julepynta - med tre - det må vera levande tre - eg vil ha gran - og levande lys spør du meg. Om ein er varsam, så går det bra. I år har eg vore i Berlin før jul, så noka adventspynting har det diverre ikkje vorte, men så har eg til gjengjeld funne glaskuler som liknar på dei eg hugsar frå eg var liten. I Thüringen ligg byen Lauscha der glaskuleblåsing er ei viktig næringsgrein, og der har eg funne det som heiter Reflexkugeln på tysk - eg er ikkje heilt sikker på kva det heiter på norsk. Ein del av veggen på glaskula går innover mot midten og skin i sølv- eller gullfarge. Kanskje nokon har eit norsk namn for slike kuler? Eg har også funne andre malte kuler her - eit litt anna utval enn heime, trur eg. Lysa - både på treet og elels i stova - er kvite frå og med vesle julaftan - berre 2. juledag er eg van med raude lys. Før vart julekorta hengde opp på eit vove band, men det er liksom ikkje like lett å hengje å sms-meldinga - litt synd, synes no eg. Og så blir dei bollane som er til å ha nøtter i, og som ikkje blir bruka elles i året, sette fram, og fylte. Hasselnøtter er dei viktigaste - og valnøtter må vera med fordi det alltid har vore slik. Andre nøtter er det ikkje så farleg med. Ei nissepar sitt i ei bokhylle og held oppsyn med at alt går rett følre seg, og da skulle alt vera nemnt. Og jula varar til 13. januar - altså tjuandedagen. Slik har det visstnok vorei mi slekt heilt sidan oldefar vart fødd 13. januar 1856. Det har sjølvsagt støtt vore nokon som har freista å kaste ut juletreet før, men hos meg står det til tjuandedagen.

mymlen2012-12-12 02:02
Antall innlegg: 701

Takk wstine! Da vet jeg NÅR jeg skal pynte til jul, HVORDAN jeg skal pynte og HVOR LENGE jeg kan ha det pyntet. Uten denne instruksen kunne jeg jo ha gått i nybegynner-fella og pyntet 21 desember f.eks. Skrekk og gru!!

Persilleblad2012-12-12 02:11
Antall innlegg: 174

Julepynt er så koselig :) wstine; tenk på de som pynter tidligere enn deg, hvor glade det gjør dem :) Og tenk så glad du blir når du pynter når DU vil :)

wstine - Ikke medlem lenger2012-12-12 10:00
Antall innlegg: 2369

nei nei nei

La oss alle gå i takt!

Ett to ett to :-))

Jeg gikk meg over sjø og land
og pyntet alt som tenkes kan
trlallalalalalaa

arctic - Ikke medlem lenger2012-12-12 10:55
Antall innlegg: 931

å sette fram julepynten på studenthybelen er jammen fort gjort! får plass i en stor skoeske og kan tas i en vending =P

Boubou2012-12-12 11:04
Antall innlegg: 1210

Persilleblad - du er skjønn, men du må huske at wstine er et ordentlig troll.
Her i huset har man levd med en julehatende mann i altfor mange år, og nå tar vi den helt ut. Eller, altså, vi begynner 1. desember, ikke før. p.t. har jeg julenek, granbar og lys ute, juleporselen, litt mer lys enn vanlig (men ikke røde), julekrans rundt lampa over kjøkkenbordet, julegirlander på trappa, granbar på peishylla... generelt mye hvite blomster, røde bånd og granbar. Juletreet derimot skal ikke pyntes før lillejulaften. Det er forbudt. Men hva gjør man når avkommet griner fordi de ikke får væære med å pynte - de reiser fra meg den 18, og kommer ikke tilbake før over jul. Så det er en reell mulighet for at det blir tidlig pynting i år. men den sitter langt inne.

Også skal ALT ut innen trettendedagen, og da skal man spise kake med perlesukker og appelsinblomstvann. Sånn er det bare.

Veldig viktig med familietradisjoner. Veldig, veldig viktig.

bris12012-12-12 11:21
Antall innlegg: 2601

Wstine, nå reiser vi oss alle og sier i kor: vi er alle individualister!! ;-))

nalo2012-12-12 13:48
Antall innlegg: 356

At det er ein uting at somme startar pyntinga tidleg, veit eg ikkje om eg vil uttala, kvar får gjera som han/ho sjølv vil. Men for meg personleg, vert det heilt feil med julepynta hus før det som me kalla skitnesøndag, siste søndag i advent (då det var lov å vaska og styra på ein søndag).

I barndomen vart treet pynta juleafta føremiddag, før me åt julegrauten. Må innrømma at eg har skeia litt ut på akkurat det området, no pyntar eg det vesle juleafta i løpet av kvelden - og wstine - eit glas raudvin eller gløgg med litt oppi er lov -!!

Og innan 13. dag skal alt ut! Då kjem julebukkane her hos oss og det passar godt å kvitta seg med litt av restane.

Winston2012-12-12 15:11
Antall innlegg: 157

Julen siger inn i huset fra 1.søndag i advent, litt etter litt. Først vask av kjøkkenvinduer og nye gardiner, adventstaker. Gammel julepynt (med mange gode minner fra gamle dager) kommer på plass litt sussesivt utover. Stasnissen med plass til to fakler i julehendene sine ønsker alle gjester til bord. Kan desværre ikke henge opp hverken meisekolber eller julenek, det er varslet om rotter i nabolaget og alle slike fristelser må vi avstå fra. Jul blir det okke som.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?