Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen4
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede16
Mobilspill
Pågående8 932

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
korsa19572008-07-20 11:57
Antall innlegg: 63

Rettskriving.
Sitter og leser innleggene i forum og har fått meg mang en god latter når det gjelder rettskriving, eller mangel på sådan. Det er lett å se at datamaskinen korrigerer om du har skrevet ett ord rett eller ikke i spillet når man ser hvor mange som ikke behersker vanlig rettskriving i innleggene.
Ha en fin dag ;0)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-07-20 12:32
Antall innlegg: 1944

Tror mange som meg, skriver i vei, uten å tenke så mye på det. Blir på en måte litt munlig dette:P

De fleste leser nok mer korrektur på andre skriftlige ting enn dette.

Mange, meg selv inkludert, har mange jern i ilden samtidig, og uten stavekontroll kan det gå litt i hytt og pine.

Men jeg la inn et innlegg om hvor lite viktig dette faktisk er for om teksten er lesbar eller ikke. Ganske artig synes jeg, at det kan være ekstreme skrivefeil i nesten hvert ord, men likevel....

Har testet den på mange opp igjennom årene, til og med barn i småskolen leser det uten store problemer.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-07-20 12:35
Antall innlegg: 1944

For de som ikke leste den forrige tråden, her er den en gang til

En visktenpaleig unsdelrøkelse gjort ved et untivseriet i Enlgand har vist at:

Desrom de to føsrte- og de to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen refokkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lesbar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som en hehleet....
 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-07-20 12:39
Antall innlegg: 352

Ergo er det viktig at en lærer å bøye ordene rett. Grammatikk, takk!
 
vuillard - Ikke medlem lenger2008-07-20 19:39
Antall innlegg: 44

Det som er morsomt/spesielt er at en del av de som har ganske høy ranking - slett ikke utmerker seg i å stave riktig i innleggene sine. Det tyder vel på at strategi er like viktig som å kunne mange ord?
 
starey - Ikke medlem lenger2008-07-20 20:23
Antall innlegg: 956

Strategi er alt. David kan ikke norsk engang :)
 
Carina2008-07-20 20:26
Antall innlegg: 35

Och, jag stavar fel även på svenska! :)
 
Mooseman2008-07-20 20:53
Antall innlegg: 1596

Stavfeeil ?? Hvor ad ?
 
Anna - Ikke medlem lenger2008-07-20 23:31
Antall innlegg: 17

Skriveleif? Da skulle du sett mms'ene jeg sender!! :) Har ikke fått klage...så jeg antar alt blir opptaffet av mottgaer.
Jeg har stor sans for humor, men jeg har ikke fått meg en eneste latter av feilskriving ennå her jeg.
Kjenner meg helt igjen i den undersøkelsen som Monabeth viser til.




 
korsa19572008-07-21 00:22
Antall innlegg: 63

Kanskje jeg er veldig var for skrivefeil iom at jeg jobber som helsesekretær i skrivetjenesten og er pokka nødt til å skrive rett eller så kan fatale misforståelser oppstå.
Ha ei god natt ;oP
 
Glory2008-07-21 00:41
Antall innlegg: 386

Stort sett svært enig med deg, korsa1957, men sliter litt med å forstå av innlegget ditt "Det er lett å se at datamaskinen korrigerer om du har skrevet ett ord rett eller ikke i spillet når..."
Kanskje du egentlig mener "et ord rett" fremfor "ett ord rett", noe som jo gir en annen betydning (bortsett fra på svensk).

Når det gjelder det Monabeth skriver "Tror mange som meg, skriver i vei, uten å tenke så mye på det." har jeg store problemer med å fatte at dette er mulig. For meg er det ikke mulig å skrive (eller lese) slike feil som folk gjør uten at det "vrenger seg" på innsiden :o)

Ja, Philologicus, grammatikk NÅ!
 
starey2008-07-21 01:26
Antall innlegg: 956

Dette har jo med hastigheten man skriver på, og hvor ofte man titter på skjermen mens man skriver. Hvis man skriver veldig sakte, er det også lettere å unngå/oppdage feil underveis. :) Jeg leser i gjennom det jeg skriver i forum, men vanlig chatting i spill og spillrom leser jeg ikke gjennom før jeg trykker enter.

Men ordspill-spillet i seg selv har mye mer med taktikk å gjøre, enn med rettskriving. Man har tross alt tre forsøk på seg for å få det riktig. Et stort ordforråd kan riktignok være lurt å ha, men det henger ikke helt sammen med rettskriving
 
Roman2008-07-21 01:39
Antall innlegg: 8

Tusen takk for innlegget ditt, Glory. Spot on!
 
Glory2008-07-21 01:48
Antall innlegg: 386

Ikke den typen skrivefeil jeg snakker om, starey. At man kan bomme på bokstavene, skrive to eller tre av en bokstav i stedet for én, osv. er helt greit. Slik jeg tolket innlegget, og følgelig snakker om, dreier seg om en grunnleggende misforståelse om hvordan norske ord skrives.
 
SyntaxError - Ikke medlem lenger2008-07-21 01:50
Antall innlegg: 640

Glory, jeg har nok mindre problemer enn deg å forstå hva monabeth mener. Mange, inkludert meg, må ha øynene på tastaturet når vi skriver. Samtidig ønsker vi at det skal gå fort.
Da er det et spørsmål om vi ønsker å gå over teksten vi har skrevet eller ikke i etterkant. Kanskje er det ikke et problem at det kommer noen skrivefeil, eller noen tunge setninger på et forum som dette? Det handler om hvordan en ser på det.
Andre skrifter som f.eks notater/skriv i jobbsammenheng, resymeer og søknader behandles mer nøyaktig.
 
Glory2008-07-21 02:09
Antall innlegg: 386

Joda, SyntaxError, også jeg er så lite dreven i tastaturbruk at jeg må ha øynene på dette mens jeg skriver. Problemet er faktisk mer generelt enn bare i dette forumet, og som jeg nevner ovenfor tror jeg det har lite med tidsbruk, hvorvidt man ser over, eller om det er et "viktig" skriv eller ikke det dreier seg om.

Eksempelvis ser det ut til at bokstavene æ og e benyttes i hytt og pine på hverandres rettmessige plasser - disse er vel rimelig langt i fra hverandre (el. hværandre) på tastaturet?

En annen "folkesykdom" som ser ut til å gå igjen, er den utstrakte omtalen av det som skjedde sist år som "i fjord" - og dette skriver jeg vel vitende om at i allefall store deler av forrige sommer var svært våt!
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-07-21 15:47
Antall innlegg: 1944

Noen slurver når de skriver, noen er kanskje ikke så gode i rettskriving av forskjellige årsaker. Det være seg dysleksi, at man er innvandrer, eller rett og slett ikke har lært det godt nok i skolen.

Skal man le av disse?

Eller skal de få uttrykke seg i forum som alle andre?

 
MayLene - Ikke medlem lenger2008-07-21 15:59
Antall innlegg: 10

ingen som ler av de og nekter de å delta i forum da?!?!
 
Ingjerd12008-07-21 16:01
Antall innlegg: 103

Helt enig med monabeth.

Jeg er norsklærer og en del av jobben er selvfølgelig å vurdere elevtekster. Jeg kan se fryktelig mange feil. Det som er viktig for meger å ikke ta skrivegleden fra elevene.
Jeg ser også mange skrivefeil her i forumet. Men det som viktigere er: det er mange flotte og engasjerende innlegg. Vi må ikke ødelegge debattgleden som er her med å plukke på skrivefeilene.

 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-07-21 16:18
Antall innlegg: 1944

MayLene: det er det denne tråden handler om. Les begynnelsen på tråden først.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?