Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 932

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ben23 - Ikke medlem lenger2008-07-24 12:56
Antall innlegg: 4

Ordlisten?
Denne ordlisten er helt høl i hue og bør skiftes så fort som fy.... det sier alle som spiller her inne.. og i sverige har de en helt annen ordlisten. Det er faktisk
lettere å spille i sverige og england og alle andre land enn i Norge. De som har valgt denne ordlisten er visst fra slumnorge
 
Linnerla082008-07-24 13:39
Antall innlegg: 1

Først vil jeg si at jeg synes det er unødvendig å slenge ut useriøse kommentarer i spill. De som spiller her har ikke valgt ordboken som benyttes.
Når det gjelder ordet "istem" som du mente ikke var riktig, så har jeg sjekket det opp i bokmålsordboka:
Bøyningsform (verb imp normert) av istemme.
Istemme stemme i i- en lystig sang / alle istemte rosen bifalt
 
qua - Ikke medlem lenger2008-07-24 14:04
Antall innlegg: 97

Somme blir visst provoserte av å oppdage at norsk faktisk inneheld ein del fleire ord enn dei få som dei sjølve brukar til dagleg - det skulle ta seg ut om ein f.eks skulle løyse kryssord etter det prinsippet. By i Japan - det må vere Tokyo, for eg har ikkje høyrt om andre!
 
marilun2008-07-24 15:13
Antall innlegg: 3

Hvor er egentlig slumnorge?? Det lurer jeg på...
 
Kirsti2008-07-24 18:01
Antall innlegg: 1946

Det er en ting som virkelig fascinerer meg ved de evige debattene om ordlisten her:

At det til stadighet er mennesker som påstår at ord eller former ikke burde vært godkjent eller tillatt fordi de selv ikke har hørt om eller bruker dem.

Noe av moroa ved dette spillet for meg er nettopp å oppdage hvor mange norske ord jeg IKKE kan og å utfordre hodet mitt ved å finne bøyningsformer jeg sjelden bruker. At jeg kan utvide mitt eget ordforråd samtidig som jeg gjør noe jeg synes er gøy, ser jeg som en glimrende bonus.

Så du glemte nok å spørre noen da du fant ut hva "alle som spiller her inne" sier.
 
Mooseman2008-07-24 19:20
Antall innlegg: 1596

Bruker de ikke den norske ordlisten i Sverige ?? Overraskende.....

Ordlisten som brukes på Ordspill er den største utgaven vi har, og ja, den inneholder mangler. Mange av disse er rettet på i den nye utgaven som kommer ganske snart.


 
Bakerboy2008-07-24 20:36
Antall innlegg: 223

hvor snart da mooseman?
 
toveth2008-07-24 21:09
Antall innlegg: 14

Må si meg enig med Kirsti ang. alt man ikke vet om språket vårt. Og det er jo moro med alle de merkelige orda som kommer når man prøver seg fram :-)
 
Mooseman2008-07-24 22:53
Antall innlegg: 1596

Vi håper på rett etter den svenske fellesferien, Bakerboy 8=)
 
Krisdal2008-07-24 23:28
Antall innlegg: 9

Innlegget til ben23 er det rareste jeg har lest i forumet her... Jeg legger godvilja til og satser på at han tuller:) Ordlista som brukes her er jo den beste som finnes for bokmål, så det er ikke så mye mer å gjøre med den saken.

Men jeg skulle gjerne sett ordspill.no tilby nynorsk også. Det hadde vært morsomt! Selv om jeg er bokmålsbruker liker jeg nynorsk godt. Og den tilsvarende nynorskordlista er tykkere enn bokmålsordlista så da ville det bli mange "nye", spennende og artige ord og kose seg med!
 
baltez - Ikke medlem lenger2008-07-25 03:18
Antall innlegg: 1398

Det er moro å skrive innlegg, når man er skikkelig sint!!! Og så er det så moro med folk som sier; "alle gjør det", "alle sier det", "alle er enige med meg" og lignende.....men gjett hva; alle tenker ikke likt....
 
baltez - Ikke medlem lenger2008-07-25 03:19
Antall innlegg: 1398

sitter forresten og tar meg et par pils, så SKÅL alle sammen som sover!!
 
e-benmeh - Ikke medlem lenger2008-07-25 13:57
Antall innlegg: 8

Interessant lesning! Jeg har nok vært av dem som har "okket"seg over alle "håpløse " ord, men kommet til at det faktisk er ok å ha så mange fremmede løsninger. De hjelper når man synes man har helt ubrukelige bokstaver, men det er noe jeg stusser på. En del vanlige ord går det faktisk ikke an å skrive, som f.eks.: sanda og dysa. Hvorfor!
 
lenepio2008-07-25 14:03
Antall innlegg: 10

Jeg skjønner at enkelte kan blir frustrerte av ordboka innimellom. Det har jeg opplevd selv når plutselig ganske så ofte brukte ord ikke blir godkjent. Men man får takle det så lenge det er eneste alternativ:-)

Den dagen det dukker opp en ordbok som er bedre/oppdatert/fyldigere , så blir vel den tatt i bruk i stedet tenker jeg. Eller?

God helg alle

 
maritfo - Ikke medlem lenger2008-07-25 17:46
Antall innlegg: 19

Jeg håper Ben23 får en triveligere dag i morgen! Jeg lurer på om han har en krangel gående med "kjærringa"?
 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-07-25 18:42
Antall innlegg: 352

Har fått godtkjent kick, men ikke bestemt form flertall av samme substantiv; kicka. Synes det var litt rart.
 
kness - Ikke medlem lenger2008-07-25 21:12
Antall innlegg: 1134

Ordet som substantiv i betydningen "få et kick" (en inspirerende opplevelse, stimulans, brå ruseffekt iflg Tanums rettskrivningsordbok) er tydeligvis ikke med i ordspillboken. KICK/KICKEN/KICKENE godkjennes, men betyr noe annet (som har med sport å gjøre, så jeg tror jeg stopper der:)

 
Mooseman2008-07-25 22:49
Antall innlegg: 1596

Utifra hva jeg har sett i den nye ordlisten som kommer, så er kicka definert som et godkjent ord der
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?