Spillrom
Sjiraffen | 14 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 14 |
Mobilspill
Pågående | 8 429 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Kirsti | 2012-09-13 00:28 | |
![]() | Takk, Liddell! Du har selvsagt helt rett. Huff. Ellers tegner dette til å bli tidenes NM så langt, med tilreisende fra store deler av landet og godt over 30 deltagere. Kom, kom! | |
Torill | 2012-09-13 08:44 | |
![]() | Det er fortsatt mulig å spare 100,- ved å betale på forhånd. Ikke nøl.... | |
piaf | 2012-09-13 17:34 | |
![]() | Ni dager igjen! Til pugging: NILOTER (personer av folkeslag ved Øvre Nilsen) | |
gompedyret | 2012-09-13 17:46 | |
![]() | Må nesten korrigere deg litt, piaf. Du tenker sikkert på restauranten Vognmand Nilsen. ;) | |
piaf | 2012-09-14 08:11 | |
![]() | Haha - takk, gompedyret! Jeg tror jeg hadde Nedre Nilsen i tankene da jeg skrev ordforklaring, også ble det litt rot. En NILOT er altså en person av folkeslag ved Øvre NILEN, og NILOTER er denne personen i flertall (og ingen oter som lever i Nilen, slik man skulle tro). Åtte dager igjen, og dagens bingo er ÅTTRING (en gammel type av nordlandsbåt med fire par årer). Og her kommer brikkemajoren: www.grapheine.com/bo...a1 0ae.html | |
piaf | 2012-09-15 07:28 | |
![]() | 7 dager igjen, og ord for dagen er selvsagt SJUSOVER/SYVSOVER. Nå går nattevakten og legger seg. | |
piaf | 2012-09-15 18:14 | |
![]() | Å nei - jeg glemte ordforklaring! En syvsover er 1) en som sover hardt og lenge, 2) betegnelse på et ekornlignende dyr som ligger i dvale i den kalde årstiden. Ordet stammer fra tysk 'siebenschläfer', egentlig en av de syv som ifølge legenden sov i en berghule ved Efesos i 200 år (fra 249 til 447 e. Kr.) 20 forhåndspåmeldte til NM hittil! | |
ave - Administrator | 2012-09-16 01:06 | |
![]() | Jeg er en av dem ;) | |
piaf | 2012-09-16 11:37 | |
![]() | Seks dager igjen, og det er fortsatt mulig å spare hundre kroner ved å forhåndspåmelde seg! Betal kr 200,- til Scrabbleforbundets kontonummer 6039.06.55897, eller kr 300,- ved oppmøte. Les mer her: www2.scrabbleforbund...#m ore-1665 Har du problemer med å skaffe barnevakt, kan kanskje dette være en løsning: www.grapheine.com/bo...09 159.html Dagens bingo er det musikalske ordet SEKSTOL; en gruppe av seks toner (noter) som til sammen har samme verdi og utføres på samme tid som ellers fire eller åtte av samme art. Ofte oppfattet som dobbelttriol. | |
Torill | 2012-09-16 12:10 | |
![]() | Jeg er imponert over skaperevnen, piaf! | |
calvados | 2012-09-16 14:20 | |
![]() | Syns det høres litt nifst ut dette med klokke/tidtaking? Men kan man for eksempel bare dukke opp kl 9.30 lørdag morgen, betale 300 kroner i døra, få utdelt startnummer(?), spillebrett og motstander(e), vinne alle kamper gjennom dagene, ta pokalen (og la den stikke opp av vesken), og busse hjem søndag kveld? | |
Kirsti | 2012-09-16 15:49 | |
![]() | Ja, calvados, det er nettopp det man kan. Og dette med klokken er jo ikke så annerledes for dem som er vant til å spille med tidsbegrensning her på Ordspill. Det er i grunnen bare to forskjeller: Du må huske å trykke på klokken selv når du har lagt, sånn at du ikke lar motspilleren sitte og tenke på din tid (og de fleste er reale nok til å minne hverandre på det), og det er totaltiden som teller, i stedet for at du tildeles en viss tenketid per legg. Hvis du vil sitte og tenke på ett legg i tjue minutter, kan du altså gjøre det (men da har du bare ti minutter igjen å bruke på alle de andre leggene). | |
Torill | 2012-09-16 17:33 | |
![]() | Kom gjerne innom på Kristiania fredag kveld, der blir det anledning til prøvespilling. | |
piaf | 2012-09-17 10:29 | |
![]() | Fem dager igjen! Til ære for alle som møter opp, kommer her fem femstjernersord som står i Tanums, men som ikke har kommet inn i NSF-ordlisten ennå. Disse kan altså bare legges live: FEMFOLD(IG) adj. FEMISK(E) adj. - (om mineral, bergart) rik på jern og magnesium FEMLØPA/FEMLØPET adj. - (om revolver) som har fem løp i kammerstykket. FEMRETT s. - hemmelig (ulovlig) kriminaldomstol i Tyskland i middelalderen. Selvbestaltet strafferettsorganisasjon som dømte og straffet politiske motstandere i Tyskland i 1920-årene FEMORAL adj. - som angår låret | |
Torill | 2012-09-17 10:52 | |
![]() | Hva med femretters da? | |
kuami | 2012-09-18 00:49 | |
![]() | Og hvor bor Sjiraffen nå da?? | |
piaf | 2012-09-18 09:57 | |
![]() | Vandresjiraffen Rufus sluttet å sirkulere da heisaturneringene på Asylet gikk over i mer fast form. Ryktene sier at han har funnet et stabilt hjem på Sagene Lunsjbar, hvor han lever det gode liv og boltrer seg i femretterser. Nå er det 4 dager, eller ca 400 kvarter, igjen til NM-start! Ord for dagen: KVARTAL s. - et kvart år KVARTEL s. - firedels tønne KVARTIL s. - en av de tallverdier i en fordelingskurve som en firedel avgrenses ved KVARTOL s. - gruppe av fire like lange toner med taktverdi som tre av samme slag KVARTÆR adj. - for fjerde gang Bedre å pugge enn å jukse :-) www.grapheine.com/bo...15 598.html | |
piaf | 2012-09-19 16:02 | |
![]() | Tre dager til det panger løs! TREPANG s. - stor tørket sjøpølse som spises (og brukes til suppe), særlig i Kina Klapp på skulderen til alle som bidrar til å holde denne tråden på forsiden et par dager til - i tilfelle noen glade scrabblere som ikke har fått med seg begivenheten skulle snuble innom. | |
Torill | 2012-09-19 23:50 | |
![]() | Dette er nesten som valgkamp, nå prøver jeg desperat og nå ut til sofavelgerne. Jeg benytter anledingen til å oppklare en misforståelse blant enkelte ordspillere. Noen tror at man må være veldig god for å delta i NM. Dette medfører ikke riktighet. Ikke engang for å VINNE NM må man være veldig god. For å delta på årets NM holder det at følgende er på plass: -Du liker å spille Scrabble. -Du har tid og anledning til å oppholde deg i Oslo førstkommende lørdag og søndag. -Du har 200 kroner å avse. (Betales til konto 6039.06.55897) Dersom du har 300 kroner å avse, kan du vente med å bestemme deg til lørdag morgen. For dette får du enkel lunch begge dager. -Du må være medlem i Norsk scrabbleforbund. Dette kan du bli ved å melde deg inn via scrabbleforbundet.no eller du kan bli medlem i døra. Medlemsskapet koster 100,- (50,- om du er under 18) og varer et helt år. Kom igjen da, du får en uforglemmelig helg! | |
Alfa93 | 2012-09-20 00:27 | |
![]() | Jeg gleder meg! | |