Spillrom
Sjiraffen20
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede22
Mobilspill
Pågående8 646

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12010-07-03 17:56
Antall innlegg: 2601

Rettferdig turneringsordning
Det har flere ganger vært etterlyst en løsning for turneringer som gjør det mer interessant for oss i det lavere rankingskiktet å delta. Hittil har vi ikke fått noen god forklaring på hvorfor ikke dette blir gjennomført. Det er veldig vanskelig å tro at det ikke lar seg gjøre. Utviklerne klarer å få til andre ting, les statistikker av ulike slag, så noe tid er da tilgjengelig.

Slik det er i dag er det riktignok ikke noen risiko for å tape ranking, men det er ganske frustrerende å spille mot medlemmer med tre ganger så høy rank som det selv. Utfallet er som regel gitt på forhånd.

Og så går det som det gjør hver gang: en av spillerne med topp-poeng vinner turneringen. Det ser man når gratulasjonene hagler til den som er turneringsvinner for n'te gang.

Jeg synes det er moro å spille mot tilfeldige motspillere, men det føles ikke alltid veldig retterdig når alle skal spille i samme "klasse".

Så håpet mitt er at det skal bli mulig å ha differensierte turneringer, slik at det blir en fair sjanse til å vinne mot noen som har tilnærmet din egen ranking.

Liddell2010-07-03 18:52
Antall innlegg: 3125

bris1, det er spillvertene her på ordspill.no som arrangerer turneringer, spillutviklerne har ingenting med det å gjøre. Spillutviklerne sitter i Sverige, og jobber profesjonelt med utvikling av siden. De gjør også samme jobb på den svenske og danske siden. Vi spillverter arrangerer turneringer, samt har all kontakt med publikum på den norske siden. Vi gjør vår jobb frivillig og uten kompensasjon.

Turnering med rankingrense har vi prøvd, det var en slik for noen uker siden. Den var dog dårlig besøkt, og var krevende å arrangere da flere var helt nye i turneringsammenheng. Det måtte være to arrangører til stede, og det tok godt over to timer å gjennomføre 4 runder.

Når det er sagt er nok dette noe vi vil forsøke igjen, men siden det som sagt er krevende å arrangere og dårlig besøkt vil det nok ikke skje veldig ofte.

Torill2010-07-03 19:11
Antall innlegg: 3664

Bris1 - du har helt rett, noen vinner mer enn andre. De som vinner mange ganger gjør det av to grunner: De er gode OG de deltar i mange turneringer. Men de vinner ikke hver gang. Nå er det snart 150 ulike spillere (profiler iallefall) som har vunnet minst en turnering. Mange av disse har besieret antatte favoritter for å klare å vinne.

Turneringene er for mange en utmerket måte å prøve seg på brett, hastigheter og motspillere man ikke ellers ville prøvd seg på. Det er også ofte mer sosialt i felleschatten, og man blir "kjent" med flere spillere.

Hvis det bare er å VINNE man vil, har man jo større sjanser til det i Sjiraffen eller Krokodillen der man selv kan velge sine motspillere.

Bris1, du er nå en erfaren spiller, deltar du oftere i turneringer skal du ikke se bortifra at du en dag finner ditt eget navn øverst på lista. Ingen er uslålige!

Når alt dette er sagt har jeg naturligvis ikke noe mot at man arrangerer turneringer for de som har under en viss rank, f eks 2000. Hvis man derimot skulle ha turneringer for alle under 4000 ville man klart å stenge ute et par av dem som vinner aller mest, noe som ville øke andres vinnersjanser. Men dette ville bli en utidig diskriminering av noen veldig få spillere.

lillemy0012010-07-03 19:16
Antall innlegg: 172

jeg er enig i alle parter sitt syn.. selv om jeg for egendel sku ønske jeg vant en gang, bare for å kjenne adrenalinet surrer litt heftig for en kveld.. men jysla gøy å spille turnering og masse kjekke folk.. ha en fortsatt fin kveld godtfolk..:)

bris12010-07-03 19:42

Til Liddell:
Jeg vet at det har vært forsøkt turnering for oss med lavere rank. At det tok lang tid kan kanskje komme av at lav rank parres med veldig sakte tempo - ? Kanskje tidspunktet også var feil?

Til Torill:
Jeg tror ikke jeg fikk poenget mitt fram i første innlegg.
Klart jeg skjønner at når man deltar i masse turneringer og er veldig god i utgangspunktet - ja, da vinner man mer. Mitt poeng er nok mer i retning av "like barn leker best". Og det er ikke bare VINNE jeg vil. Jeg vil bare ha en fair SJANSE til å vinne.

Turneringer er en flott måte å prøve ut nye brett og hastigheter. Det kan man også om man deler spillerne i >2500 <2500, f.eks. Det er spillerom utenom Katten som omtrent aldri er i bruk, så muligheten for å ha to turneringer samtidig er teknisk mulig.

Men - jeg skjønner at spillvertene har et liv utenom Ordspill, og må ikke oppfattes som utakknemlig og kravstor! Det må da være lov til å ønske?

VeldiGlad2010-07-03 19:53
Antall innlegg: 1077

Jeg kan ikke se at den nåværende ordningen på turneringer ikke er rettferdig. Alle kan delta, og den som gjør det best vinner. Altså har alle som deltar mulighet til å vinne. At de som er flinke vinner ofte er ikke så fryktelig rart, og heller ikke (etter min mening) urettferdig. Å holde turneringer som ekskluderer en gruppe spillere med høy rank vil jeg heller kalt "urettferdig" selvom jeg forstår det kan være morsommere for noen, og jeg er absolutt ikke motstander av det. Men i prinsippet er det å ekskludere en viss gruppe lite rettferdig fordi det da er snakk om at noen faktisk ikke har sjans til å vinne, ikke engang delta. Mens i vanlige turneringer har alle en mulighet. Og som mange påpeker ligger vel den største gleden i å spille og ble bedre kjent med spillere, om man skulle vinne turneringen er det vel snarere en bonus - for mange :)

Når det er sagt forstår jeg godt hvorfor det er mange som ønsker turnering med maksgrense på rank, og så lenge det lar seg gjennomføre er det jo bare vel og bra. Men å kalle den ordningen som allerede er mindre rettferdig syns blir feil. Man møter opp i turnering - den som spiller best med brikkene sine vinner. Så rettferdig som ordspill får blitt!

bris12010-07-03 20:20

Herregud, VeldiGlad!

Duppedingser2010-07-03 20:25
Antall innlegg: 467

Ordspill er i utgangspunktet ikke rettferdig, og turneringer er ikke rettferdig. Det er heller ikke mulig å få dette til å bli helt rettferdig.

Det er mange ting som spiller inn som alder, hvor ofte man deltar, hvor lenge man har vært medlem etc.

Man kan for eksempel ta en lynrask turnering, der spillere som normalt spiller panikk spiller kun på motstanderens tid slik at motstanderen havner i minusland.

Ordspill blir aldri rettferdig!

Sydsklie2010-07-03 21:13
Antall innlegg: 703

Differensierte turneringer har vært forslått mange ganger og mange er for. (Jeg var blandt de ivrigste for å få dette igang). De få gangene det er blitt kjørt har det vært laber interesse. Hvorfor? Aner ikke.

Hadde det vært mulig å finne andre former for konkuranse hvor det er mulig å differensiere? Konkuranseformer som ikke er turnering og som ikke har noe med mesterturneringen å gjøre?

Jeg kunne tenke meg en form for seriespill med lag og divisjoner. Med opprykk og nedrykk. Her kan lagene selv avklare når kampene skal spilles og representanter for hvert lag PM-er resultat til en som er ansvarlig for å holde orden resultater og tabeller.
Lag kan settes sammen på fylkesbasis, vennegjenger etc.
Et lag kan bestå av f.eks. 3 spillere. En spiller standard, en spesial og en tilfeldig.

Bare noen tanker i sommervarmen.

Jeg er fortsatt for differensierte turneringer hvis det er interesse for det. Men dette får spillvertene avgjøre. Det er tross alt de som bruker sin tid.

Ordspill rettferdig? Nei heldigvis ikke. Elementet av flaks spiller en rolle, og i spill synes jeg dette elementet bør være med.

Ha en fortsatt trivelig sommer.

VeldiGlad2010-07-03 21:23

"Herregud" Bris1?

Torill2010-07-03 21:36
Antall innlegg: 3664

Jeg tror kanskje ordet "rettferdig" ikke nødvendigvis er det korrekte for budskapet ditt, bris1. Du ønsker vel at det også er turneringer der flere har vinnersjanse, det er vel det som er hovedpoenget. Hvis noe skulle være 100% rettferdig så måtte man sørge for at alle hadde samme ordforråd, at alle hadde hatt like mye tid til å trene, at alle fikk like gode brikker, at alle fikk lik motstand hver gang osv. Og det er det vel ingen som ønsker seg.

Like barn leker best - kanskje det... Men jeg synes det er spennende å spille mot ulike motstandere, spillestilen er gjerne ulik hos en med høy og en med lav rank. Utfordrende og moro er det uansett. Og jeg blir like glad hver gang jeg klarer å slå noen som har over 1000 mer enn meg i rank. I turneringer ødelegger det heller ikke ranken!

Synes forøvrig Sydsklies forslag høres spennende ut, det som trengs er vel at noen kan organisere det og at det er stor nok interesse.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva gud har i denne tråden å gjøre...

Sydsklie2010-07-03 21:43

H*n bare vikla seg inn Toril ;P

bris12010-07-03 22:10

Herregud - fordi jeg blir så oppgitt! Det er deg vel unt å vinne, VeldigGlad, men kan du ikke nøye deg med å vinne over noen på samme nivå (sånn omtrent)?
Jeg kan ærlig talt ikke skjønne stasen med å slå i støvlene en person som ligger langt, langt under egen ranking. At man finner utfordring i en slik turnering er for meg en gåte.

Torill, jeg VET at ranken ikke blir berørt i turneringene. Det er flott at du og andre synes det er moro å spille med meg og mine likestilte. Jeg har hørt argumentene før, men skulle fortsatt ønske at det var en mulighet for å differensiere.

Ser at min bruk av ordet rettferdig blir et hovedtema her, takk til Torill som brukbar tolk.

Det er ikke allltid like lett å være tydelig. La meg slå fast: Jeg synes svært mye av moroa ved å delta i konkurranse - for det er jo det turnering er - forsvinner når utfallet så og si er gitt på forhånd. Synd!

VeldiGlad2010-07-03 22:37

Jo, jeg kan forsåvidt nøye meg med det. Men i en turnering er det et program som velger ut hvem man spiller mot, og det ligger da ikke i mine hender. Siden alle som har lyst får delta i turnering (heldigvis) får man spille med folk på ulikt nivå, noe jeg personlig syns er veldig gøy. Som Torill sier får man spille mot mange ulike spillestiler. Forøvrig kan det fort bli et snevert utvalg spillere om man bare fikk lov å spille med noen på samme nivå. Når det er sagt syns jeg selvsagt det er mer utfordrende å spille med noen på samme nivå eller som er bedre enn meg. Men det er heldigvis ikke min jobb å sette opp turneringer etter hvor lite eller mye utfordrende JEG syns det skal være. Reglene er like for alle og de forholder jeg meg til.

Det virker nesten som du tror at noen spiller turnering bare for å slå noen som har mye lavere rank ned i støvlene. Tror ikke noen som spiller turnering har den hensikten gitt..

Det jeg syns er flott med turnering er at alle kan delta, man får spilt mot forskjellige spillere, det er sosialt og også gøy å konkurrere. Turnering spesielt for en gruppe er selvsagt ingen dårlig ide, men å kalle det mer rettferdig blir for meg feil.

Forresten kunne det da også vært interessant med turneringer for en gruppe med høy rank også hvis folk er interessert i det.

Sydsklie2010-07-03 22:59

Og jeg som trodde VG spilte turneringer for til stadighet få en ren t-skjorte og ha gratis abonemant på Hytte og Mamma:O

twiver2010-07-03 23:09
Antall innlegg: 3469

"Rettferdig og høytidlig"...nei det er ikke ordspill, men tilfeldig og morsomt derimot.....ja det er det.

Jeg var en av de som en periode kjempet for å få turnering for de under 2000, og når det endelig ble arrangert, så hadde jeg selvsagt greid å komme meg over 2000-grensen :)

I kveld skal jeg delta i min turnering/cup nr 321, og har til dags dato ikke vunnet en eneste en. Men jeg er ikke lei meg av den grunn :)

I en lang periode var jeg 1 av 4 som "kjempet" om sisteplassen. Vi lot det gå sport i det, og fikk mye moro ut av det. (tror andre også syntes det var litt morsomt) Nå er mere midt på treet for det meste, men det svinger.

Jeg tror faktisk psyken har litt innvirkning her. Jeg kikket mye på motstanders rank tidligere, og følte selvsagt det var håpløst å slå de som hadde 2-3 ganger mer enn meg. Og med en slik innstilling, så er man "bakpå" før spillet starter. Men jeg har erfart at ingen er umulig å slå :) Jeg har greid det, og da kan andre også greie det. Og for en utrolig tilfredsstillelse det er !!! Men...det er en lang vei å gå fra å vinner over 1 motstander til å vinne en turnering. Jeg har startet på den veien , og har ikke tenkt å snu :) Plutselig er det meg dere skal være "redd" for :) Jeg slår til når dere minst aner....(noen har erfart det)

Jeg skjønner ditt ønske bris1, men blås i sjansen til å vinne en hel turnering, ta et spill om gangen. Ikke se på motspillers rank, tenk heller at nå skal gjøre mitt beste og kanskje gi dem litt "bakoversveis".

Og, som det er sagt tidligere i denne tråden, turnering/cup er morsomt og veldig sosialt :)

Lykke til alle sammen.....sees i Katten :)

Ruschne2010-07-03 23:10
Antall innlegg: 711

VG selvmotsigende i siste innlegg så det holder.

Er du for turneringer for alle, eller er du for turnering for dere med høy rank?

JA takk - begge deler ?

Ruschne2010-07-03 23:13
Antall innlegg: 711

Fytti katta twiver

VeldiGlad2010-07-03 23:31

Ruschne: Først og fremst turnering hvor alle kan delta. Hvis det er interesse for turnering for de med lavere rank er jeg for det, selvom jeg neppe kan delta, og hvis det er interesse for turnering for de med høy rank er jeg med på det. Klarere?

bris12010-07-03 23:31

Jeg lurer Veldig på hvordan mitt ønske kan tolkes dithen at jeg tror at noen spiller turnering "bare for å slå noen som har lavere rank ned i støvlene" (forsvarsposisjonering?). Dette har jeg ikke sagt og ikke ment, men konsekvensen for SPILLET er likevel den samme (i hovedsak).

Torill, om alle hadde likt ordforråd, samme motstandere, like mye tid til rådighet osv. så hadde ordspill blitt kjedelig - uten tvil. Heller ikke jeg ønsker at det skulle være slik.

Jeg tror ikke det er uvanlig at man i konkurransesammenheng stokker deltakere i grupper som har noenlunde likt utgangspunkt. I golf opererer man som kjent med et handicap-system slik at alle skal kunne spille med alle uten å ha tapt i utgangspunktet.

Liddell sier:
"Turnering med rankingrense har vi prøvd, det var en slik for noen uker siden. Den var dog dårlig besøkt, og var krevende å arrangere da flere var helt nye i turneringsammenheng. Det måtte være to arrangører til stede, og det tok godt over to timer å gjennomføre 4 runder."

Det jeg fant var en turnering kl 1600 på søndag ettermiddag den 16. april, tempo stress. 13 personer deltok.

Når jeg ser på de 10 siste kampene de 13 spillerne har spilt, så ble 84 av 130 kamper spilt i tempo stress eller lavere.

Kan tidspunkt og tempo ha hatt noe å si for deltakelsen?

Sydsklie har noen gode, konstruktive forslag som til og med kan være en bedre løsning enn det jeg foreslo. Kanskje det kan spinnes videre på disse.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?