Spillrom
| Sjiraffen | 21 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 23 |
Mobilspill
| Pågående | 8 646 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| VeldiGlad | 2010-07-03 23:42 | |
![]() | Så hva er det som "får deg til å gråte" som du skrev? At jeg spiller i turneringer hvor jeg kan komme til å slå noen ned i støvlene og attpåtil syns turnering er morsomt? Vel vel, jeg har forklart hvorfor jeg syns turnering er morsomt, og jeg syns ikke det er noe i veien å tilpasse turnering til en viss gruppe av og til (men jeg lar gjerne være å nevne ordet "rettferdig" i samme slengen.) Som du sier er jeg enig om at sydsklie har mange gode forslag her som kan bygges videre på :) | |
| bris1 | 2010-07-03 23:50 | |
![]() | Det er for meg en gåte er ikke det samme som at jeg sitter og gråter.... Det er for meg en gåte at du synes det er morsomt å slå i støvlene noen som har en tredjedel av din ranking, det var det jeg sa. | |
| VeldiGlad | 2010-07-03 23:52 | |
![]() | Aha, midlertidig dysleksi på meg, beklager det :) En gåte altså. Vel svaret er vel at jeg syns ordspill er gøy. Hvor morsom en kamp er og resultatet av den varierer selvsagt. | |
| ajnor | 2010-07-04 00:07 | |
![]() | Aner ikke hvor mange turneringer jeg har deltatt i, men det begynner å bli et anseelig tall, og jeg har enda ikke vunnet en eneste en. Opplegget er bare at det går det ikke an å bry seg om! Hvis man ikke spiller for å ha det moro, da har man faktisk tapt hele opplegget. Selvfølgelig er det moro å gjøre det godt, men her må man ta spill for spill og ikke bry seg med verken poeng, plassering eller rank. Å spille turneringer er veldig sosialt og hyggelig, og det er alltid en god og spøkefull tone i chat. Jeg blir også banket langt ned i skoa av Liddell og VG, men jeg orker faktisk ikke å bruke krefter på å sutre for det. Selvsagt kan jeg sutre et sekund eller tre i chatten rett etter spillet, men det er det. Ordspill er gøy, og er det ikke gøy - ja, da bør man gi seg. | |
| Ruschne | 2010-07-04 00:19 | |
![]() | På tide å sove på alle gode og mindre gode forslag. Ny dag med nye muligheter i morgen folkens | |
| Alfa93 | 2010-07-04 00:35 | |
![]() | Greit, Bris1, jeg gjør et forsøk. Førstkommende onsdag kl. 21 er du velkommen til å overbevise oss om at slike turneringer vil bli en suksess om de holdes med jevne mellomrom :) Start vervingen ;) | |
| Tobea - Ikke medlem lenger | 2010-07-04 00:36 | |
![]() | Snill du Alfa :) | |
| Tweedygirl | 2010-07-04 01:29 | |
![]() | Støtter forslaget til Bris1 om rankingbaserte turneringer innimellom. Men er også enig i at turneringer er gøy uansett, spiller for kosen å har alltid ett lite håp om å bli bedre enn sste plass.. :) Kansje det kunne blitt gjort forsøk på å holde høy og lav ranking turnering samtidig så kan en selv velge om en vil spille eller ikke.. :) Er alltid mere enn en spillevrt inne i katten under turnering så kunne muligens ha vært en ide?? :) Ser Alfa er snill å gjør ett forsøk, blir gøy å se hvor mange som kommer. Selv er jeg på dratt på ferie, men håper vi er kommet frem til folk til onsdag kveld for da kommer jeg.. Vist ikke så håper jeg mange nok kommer så det kan bli flere ganger.. :) Kommer uansett til å fortsette å spille turneringer selv om jeg taper så det suser, for ser selv at jeg blir bedre å bedre for hver gang.... :) | |
| bris1 | 2010-07-04 09:24 | |
![]() | God morgen. Alfa, så flott at du gjør et forsøk! Jeg skal møte opp, men det er nok ikke opp til meg å overbevise om at dette skal bli en suksess! Jeg har uttrykt mitt ønske og hvordan jeg kan tenke meg det, og kan hende jeg er ganske alene om å kjenne det slik. Det bør ikke frata meg retten til å si min mening. Får håpe at det er mange som møter opp i Katten på onsdag. Og gjør det ikke det, så er jeg vel det enslige mindretall, og skal rette meg etter det. Til de av dere som kommer med gode råd om "ikke å sutre, ikke spille for å vinnne, slutt om du ikke synes dette er gøy - ikke vær så nedlatende. Det er ikke kjekt! Ordspill spiller også jeg fordi jeg synes det er gøy, og jeg er stor takk skyldig til de frivillige som gir oss muligheten. Mine ytringer bør ikke tolkes som utakknemlighet. Ha en fin dag. | |
| Holger | 2010-07-04 10:46 | |
![]() | Hvis man vinner en turnering og vet at man likevel ikke er best, er ikke det det samme som å delta i en vanlig turnering og vite at man er bedre enn dem som havner bak seg på resultatlisten? | |
| Ruschne | 2010-07-04 11:36 | |
![]() | Kommer onsdag kveld Sier som bris 1 Ha en fin dag | |
| kness - Ikke medlem lenger | 2010-07-04 12:21 | |
![]() | Du har et poeng der, Holger... Jeg støttet engang forslaget om å arrangere spesialturneringer for lavrankede fordi jeg hadde inntrykk av at mange av dem ikke turde å delta i vanlige turneringer av frykt for å bli overkjørt av mer drevne spillere - at de hadde et feilaktig inntrykk av at turneringer var for de med høy rank og hele fullformsordlista i hodet. Og at de var redde for å gjøre "feil". Jeg syntes det var synd at de skulle gå glipp av moroa på grunn av dette. Så jeg tenkte at "øvingsturneringer" ville åpne øynene deres for at turneringer er for alle, at det er fullstendig ufarlig å delta, at det ikke er vanskelig, at det bare er en morsom måte å møte nye spillere på. Jeg så det ikke som en måte å slippe å tape på... For hva er mer rettferdig med at en med 300 i rank blir most av en med 1500 enn at en med 1500 blir most av en med 4000? Og hvor rettferdig er det at jeg rett som det er blir knust av folk med mye lavere rank enn meg? Senest igår ble jeg kastet ut av cupen i første runde av en sånn! (Kan jeg nevne navn, Sydsklie?;). Aldri mer turnering på meg? Følelsen av mestring er viktig for alle mennesker, og kanskje spesielt for barn. Men voksne mennesker som ikke tåler å tape, bør etter min mening holde seg unna alle typer konkurranser. Sier som Bris1 og Ruschne: Ha en fin dag. | |
| Duppedingser | 2010-07-04 12:55 | |
![]() | Det er nå fortsatt overskyet, men kan hende det blir en fin dag for det. Betydningen av rank varierer altså voldsomt fra person til person. Det er veldig mange med "lav" rank som kunne hatt langt høyere om de gikk inn for det, men trives med å spille åpent, mindre taktisk, sakte tempo og tenker ikke på rank, og er like fornøyd om man vinner eller taper. Så i mange tilfeller er rank ganske misvisende om man kun bruker den for å vurdere nivået på en spiller. Som sagt, noen er besatt av rank og andre er likegyldige. Samtidig møter man svært gode spillere på alle rankingnivåer. At oppslutningen ofte er lav i turneringer i forhold til antallet som spiller ordspill ofte er selvsagt at mange lett får inntrykk av at seriøsiteten er ganske høy, samt at det er en elite (hard kjerne) av spillere som dominerer turneringene, de fleste finner man også igjen på topp hundre lista. (Premier, egne gratulasjonstråder, "kvalifisering til mesterturnering" understreker også en viss grad av seriøsitet) Mange som ikke har prøvd turneringer før vil nok synest at dette var kjempe moro så snart de får prøvd det. Så å ufarliggjøre og få større mangfold i turneringer er utfordrende og krever en del jobbing av spillvertene om de setter det som et mål. | |
| Sydsklie | 2010-07-04 13:40 | |
![]() | Du får nevne navn kness :), og fler turneringer på deg. Det er det jeg synes er artigst med turneringer er at en møter spillere med ulik rank. Men alle har samme mål og vinne kampen, og en slipper og vurdere rank. En kan ta en sjanse hvis en ønsker uten å mose ranken sin. (Ja, jeg er opptatt av rank. Jeg hater å tape hundre + fordi jeg åpnet et legg for motstander.) I turnerneringer kan en ha flaks mot de topprankede å få tre enkle -ene bingoer å vinne med noen få poeng. Hvis en spiller mot de topprankede lærer en fantastisk masse hvis en følger med og snapper opp deres lure triks. Ønsker en å bli en bedre ordspiller bør en absolutt delta i turneringer. Sosialt er det au. Er du av den sosiale typen eller en ordnerd som ønsker å tøyse, tulle, kverulere eller leke med ord og vendinger så er turneringer stedet. | |
| bris1 | 2010-07-04 17:41 | |
![]() | Jeg syntes det var synd at de skulle gå glipp av moroa på grunn av dette. Så jeg tenkte at "øvingsturneringer" ville åpne øynene deres for at turneringer er for alle, at det er fullstendig ufarlig å delta, at det ikke er vanskelig, at det bare er en morsom måte å møte nye spillere på. Jeg så det ikke som en måte å slippe å tape på... (sitat fra Kness - som tydeligvis ikke tilhørte lavskiktet på forslagstidspunktet). Ikke en måte å slippe å tape på..... Er det slik jeg oppfattes? At jeg ønsker å slippe å tape? Tror kanskje jeg ville ha valgt en litt annen spillestil i åpne kamper om det var tilfelle. "Følelsen av mestring er viktig for alle mennesker, og kanskje spesielt for barn. Men voksne mennesker som ikke tåler å tape, bør etter min mening holde seg unna alle typer konkurranser" sier du, Kness. Og er sikker ment som et godt råd? Eller er det for å sette på plass en som våger seg frampå? Ja, ja, det er nå din mening og den har du selvsagt rett til å hevde. Jeg får likevel følelsen av å bli oppfattet som dårlig taper og at jeg maser med ting som forstyrrer dagens orden. Verre enn det, jeg får inntrykk av jeg blir stemplet som et menneske som har mestringsproblemer og av den grunn bør styre unna utfordringer som konkurranser er. Duppedingser setter i sitt siste innlegg ord på det jeg har følt til tider: "At oppslutningen ofte er lav i turneringer i forhold til antallet som spiller ordspill ofte er selvsagt at mange lett får inntrykk av at seriøsiteten er ganske høy, samt at det er en elite (hard kjerne) av spillere som dominerer turneringene, de fleste finner man også igjen på topp hundre lista. (Premier, egne gratulasjonstråder, "kvalifisering til mesterturnering" understreker også en viss grad av seriøsitet)." Som jeg skulle ha sagt det selv. At noen er totalt uenig i det som hevdes gjør ikke opplevelsen noen annerledes for meg, kanskje tvert i mot. Foreløpig ser jeg fram mot turneringen onsdag kveld, og skal ta det med et smil om jeg blir most av en med ranking på 300. :) | |
| VeldiGlad | 2010-07-04 19:00 | |
![]() | Duppedingser peker også på at de aller fleste syns turnering er moro bare de får prøvd det en gang, og at turnering slettes ikke er farlig eller mer seriøst enn man selv ønsker å ta det. Du skriver du kan ta det med et smil å bli most av noen med mye lavere rank enn deg, gjelder det også det å bli most av noen med mye høyere rank? Det jeg reagerer på er ikke at du ønsker turnering med kun lavere rankede. Det jeg reagerer på er at du ikke syns en vanlig turnering er rettferdig nok (hvilket jeg ikke forstår da spillet er lagt opp slik at alle som spiller spiller med de samme reglene) Hvis du ikke er redd for å tape, hvorfor er det da et problem å stille opp i en turnering hvor også høyt rankede får spille? Personlig har jeg lært masse av å spille med personer som er bedre enn meg. Klarer dessverre ikke oppfattet det store poenget her, er det det at du syns det er kjedelig å spille i turnering med noen som er veldig gode, eller at du syns det er urettferdig, eller hva? Vel vel, det er smak og behag, liker man ikke vanlig turnering så trenger man ikke være med. Du får følge godt med når det annonseres turneringer som ekskluderer de med høy rank :) | |
| mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-04 19:43 | |
![]() | I en standardturnering kan man jo like gjerne bli trukket ut i spill mot en som har samme (eller lavere) rank som en selv - som mot en med høyere rank. I cup er det selvsagt kjipt om man møter en superspiller i første spill (superspiller = en som pugger ord, spiller mye og øver strategi). Dersom man kun skal møte noen på samme nivå eller lavere, blir det lite å lære av (om man vil det). (Nå er jeg en såkalt 'hodeløs' spiller, en som bruker Ordspill mest som tankeflukt og ikke ser så nøye på rank. Kanskje jeg ikke burde uttale meg? Det er i allefall morsomt å observere hvordan noen av de flinkeste legger opp spillet bevisst.) | |
| Stig_75 | 2010-07-05 21:06 | |
![]() | Så ikke denne tråden før nå, men synes det er en god ide å ha egne turneringer for dem med lavere ranking. Imidlertid må dette, slik jeg ser det, komme som et supplement til dagens system, og ikke være en erstatning. Jeg synes man i turneringer skal møtes på like vilkår, og det er uten handicap av noe slag. Bris1: Du hevder vi kan se på hvordan man gjør det i golf, hvor spillere har handicap og dermed spiller på nesten like vilkår. Imidlertid virker det som om du blander litt. I vanlig ordspill fungerer det omtrent slik hva poeng angår. Den med høyest ranking må jo faktisk vinne ekstra mye for å vinne rankingpoeng når to med ulik ranking møtes. Men i turneringer møtes man uten et slikt handicap. Som i golf. Jeg har til gode å se at handicapordningen brukes i golfturneringer. | |
| bris1 | 2010-07-05 21:25 | |
![]() | Takk for korrigeringen, Stig_75. Eksemplet var ikke godt, ser jeg. Det er mange år siden jeg spilte golf! Og selvsagt mener også jeg at en og annen turnering for oss med lavere rank skal komme i TILLEGG til eksisterende turneringer. Noe annet ville være tøv! | |
| kness - Ikke medlem lenger | 2010-07-06 01:12 | |
![]() | bris1: Jeg mente ikke å stemple noen - jeg er veldig imot stempling (også av spillere med høy rank). Jeg synes bare man tar spillet for alvorlig når man nekter å spille mot enkelte av frykt for å tape rank. Eller av frykt for å ikke ha "en fair sjanse til å vinne mot noen som har tilnærmet din egen ranking", som du skriver i åpningsinnlegget ditt. Men det er kanskje fordi jeg synes spillet i seg selv er så morsomt at jeg blåser langt i hvem jeg spiller mot, bare jeg får spilt. Så gal kan man bli når målet er å komme øverst på kampligapallen! Og for ordens skyld: Jeg er fortsatt for at det arrangeres turneringer uten de høyest rankede hvis det kan bidra til at flere spillere får øynene opp for hvor morsomt det er med turneringer. Jeg tror til og med det var jeg som foreslo det i sin tid. Husker ikke hvor høy rank jeg selv hadde på forslagstidspunktet og skjønner heller ikke hva det har med saken å gjøre. Forøvrig er jeg helt enig i at det er unødvendig mange gratulasjonstråder! Men mesterturneringen synes jeg er en fin gulrot for ivrige turneringsdeltakere som synes det er morsomt å måle krefter med de beste spillerne 3-4 ganger i året. Det er etter min mening de eneste turneringene som har et snev av seriøsitet over seg. Nervøs stemning og full skjerpings. Spennende! | |