Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 619 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Alfa93 | 2012-06-04 19:22 | |
![]() | Mesterturneringen er ment å kåre den beste turneringsspilleren. Grunnen til det, er at å kåre den beste ordspilleren ville være en svært tidkrevende, for ikke å si umulig oppgave. I og med at det er den beste turneringsspilleren som blir kåret, er det også naturlig å bruke de formatene i mesterturneringen, som blir brukt i andre turneringer. I starten var alle mesterturneringer i formatet standard, lynrask. Etter en stund kom det reaksjoner på dette, og nå spilles det både tilfeldig, spesial og standard i mesterturneringene, i hastighetene lynrask og panikk. Ett av argumentene for dette, var at det var den beste turnerings_ordspilleren_ (ikke scrabblespilleren) som skulle kåres, og at den beste ordspilleren burde mestre både standard, tilfeldig og spesial, og helst også flere hastigheter. Problemet er naturligvis at å teste alle turneringsspillerne i alle hastighetene, ville ta forferdelig lang tid. Det er riktig at det innimellom blir arrangert en turnering i stresstempo. Ofte er imidlertid disse turneringene svært dårlig besøkt. Det er mange spillere som er gode i de lavere hastighetene, og som kunne vunnet turneringer i hurtig, stress e.l. dersom det ble arrangert oftere. Problemet er, som tidligere nevnt, at slike turneringer tar for lang tid. Da ville man enten vært nødt til å sette av 2-2,5 timer for en turnering, eller man måtte lagt turneringen over flere dager. Det er ikke lett å samle 10-15 spillere som er villige til å sitte så lenge for å spille en turnering. For en tid tilbake var det stressturneringer langt oftere enn det det er i dag. Det er lett å si at det er fordi spillvertene var flinkere til å arrangere turneringer og til å variere formatet og typen turnering, men sannheten er at turneringsinteressen har dalt kraftig det siste året. Mange av de faste turneringsspillerne har gått over til Wordfeud og/ eller mistet interessen for Ordspill, eller spiller kun innimellom. Det har ikke vært mange nok turneringsdebutanter til å fylle opp for de gamle gjengangerne, til tross for at det stadig er nye fjes å se i katten, og det er ofte vanskelig å få mange nok spillere til å arrangere en turnering. Ofte må spillvertene ut for å rekruttere spillere nok, og andre turneringsdeltakere må "ringe en venn" for å få fylt opp rommet. Det har også skjedd ved et par anledninger de siste ukene at turneringer rett og slett er blitt avlyst grunnet for dårlig oppmøte. Når turneringsinteressen er så lav som den er pr. dags dato, er spillvertene nødt til å vurdere hva slags format vi skal bruke for å få nok spillere, og dessverre for noen, er taperen i stor grad stresshastigheten. Det er ofte langt flere spillere i lynraskturneringer, og det får også følger for formatfordelingen. Kombinasjonen av at det er få stressturneringer og at stress tar for lang tid, fører til at denne hastigheten heller ikke får noen plass i mesterturneringen nå. Denne situasjonen vil kunne bli endret dersom turneringer generelt og stressturneringer spesielt blir mer populære enn de har vært den siste tiden. | |
| redhy | 2012-06-05 19:16 | |
![]() | Til Alfa Du er nok bedre på statistikk enn meg, men leita litt i tråden turneringer og fant 5 turneringer som var reklamert som stressturnering, Ingen avlyst. Deltagere 10,14,18,20 og 16. Tid fra turneringsstart til den var registrert i forum 1 time 27 min, 1.48, 2.15, 1,56 og 1.37. Du reklamerer med at det tar 2-2,5 timer. Turneringer ellers tar nå fra 1 time til 1,25 i snitt så tidsforskjellen er ikke så skremmende og deltagelsen vil da jeg beskrive som god og ikke funnet noen avlysninger. Disse statistikkene sier ikke noe om at noen spillverter er raskere arrangører eller at det har vært spesielle hinder. Spent på hvilke stressturneringer du sikter til, men uansett så startet jeg denne diskusjonen i håp om at flere typer spillere kan hevde seg i mesterturnering og at underdogs kan få litt hjelp av tilfeldigheter og at sperrespesialister ikke gavner mangfoldet av morsomme ord, noe som er mulig å skape ved bedre tid og mer åpent spill som tilfeldig er. Men ved spesial så blir det ikke så lett sperra og må sies å være den mest rettferdige varianten. Har fått støtte av noen debatanter, men håper at fler underdogsforkjempere står frem.......... Go underdogs | |
| Alfa93 | 2012-06-05 20:40 | |
![]() | Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår denne saken. En ordspillmester bør da etter min mening være en spiller som faktisk er tittelen verdig, og som kan forsvare den også uten hjelp av tilfeldighetene. Hva har flaks i mesterturneringen å gjøre? At det finnes spillere som er gode i tilfeldig er en ting, det er det ingen som bestrider, men grunnen til at tilfeldig ikke blir benyttet i sluttspillet, er at det også åpner for et kjempelegg på 600 poeng som fort kan avgjøre spillet. Slike tilfeller vil vi helst unngå, og derfor blir tilfeldigbrettet kun brukt i del 1. At det blir brukt i del 1 er likevel med på å sikre at en ordspillmester også takler tilfeldigbrettet. Uansett skal jeg prøve å svare på innlegget ditt. Først og fremst snakket jeg ikke bare om stressturneringer, men om turneringer i lavere hastigheter generelt, altså også f.eks. hurtig, som du sikkert ser i innlegget mitt. Man må også være åpen for at turneringer kan ta lenger tid enn det man vanligvis bruker, i og med at man kan ha problemer med å få deltakere, problemer med programmet, spillere som blir koblet ut osv. I en stressturnering bør man følgelig sette av min. 1 time og 30 min, mens om man også skulle åpnet for hurtig, ville det nærme seg min. 2 timer. Jeg kan jo korigere meg selv og si at man dermed ville bli nødt til å sette av 1,5-2,5 timer, istedenfor 2-2,5. Det stemmer at stressturneringene har hatt omtrent likt antall besøkende som andre turneringer, men som oftest er det også mange gjengangere blant deltakerne. Det er også disse som vinner stressturneringene, og dette er vel også en god grunn til at det ikke er nødvendig med stress i mesterturneringen, ettersom deltakerne åpenbart også behersker de høye hastighetene. Jeg planlegger en stressturnering på torsdag, og håper alle som har lyst til å delta i (og kanskje vinne?) en stressturnering, møter opp da og beviser at stressturneringer kan være like populært som andre turneringer. Alle turneringsdebutanter (med flere enn 100 rankede spill) er velkomne, og hvis det blir en suksess, kan det bli muligheter for hyppigere gjentakelser, og kanskje med tiden også endringer i mesterturneringsformatet. | |