Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 870

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2021-04-22 11:07
Antall innlegg: 3658

Turneringer framover - med oppdatert info
Som det framgår av en annen tråd, er det nå fritt fram for alle som ønsker å arrangere turneringer på Ordspill.no. For at turneringen skal telle i sammendraget, er det noen rammer som gjelder, disse er redegjort for her:

www.ordspill.no/foru...ad id=14227

Siden vi ikke har Flash lenger, fungerer ikke de tidligere brukte verktøyene for å registrere påmeldte, sette opp cup, 3-4-bordstrneringer eller kåre bingo. Dersom man vil arrangere CUP eller 3-4-bordsturneringer, må man gjøre dette manuelt, evnt. bruke et annet program, hvis man kjenner til noe.

Det fungerer fortsatt veldig greit å arrangere vanlige turneringer. Det man trenger, er programmet Manfred og Rebol, som Manfred skal åpnes i. Jeg fikk hjelp til å komme i gang, men vet ikke om jeg klarer å bistå andre i nedlastingen. Men det er det kanskje andre som kan. Når programmene har blitt lastet ned, gir jeg gjerne tips og støtte underveis i turneringen.

Sjekk gjerne fremgangsmåten for nedlastning her, jeg garanterer ikke at den virker:
www.ordspill.no/docu...nt /?id=207

Hvis du har fått til å laste ned og er klar for å arrangere, må du gjøre følgende:

1) Annonsere turneringen. Dette må minimum skje i Forum under fanen Turneringer. Det er også lurt å annonsere i Sjiraffen og å tipse venner og kjente. Husk å få med antall runder, type brett, tempo og om det er noe spesielt som gjelder for denne turneringen. Og at turneringen avholdes i Elefanten og er uranket.

2) Åpne Manfred i Rebol (klikk og dra) og velg "Ny turnering". Gi turneringen et navn og velg antall runder. Det er også mulig å velge at spillere kan møtes flere ganger, denne funksjonen må brukes dersom det er så mange runder at det ikke lar seg gjennomføre med bare ett møte pr. motspiller.

3) La folk melde seg på, og legg de påmeldte spillerne inn under "Legg til spelare" og registrer alle.

4) "Lotta omgang 1", trykk Skriv ut" og du har fått et nytt dokument i turneringsmappa di. Kopier dette og lim inn i chatten i Elefanten.

5) Resultatene legger du inn ved å trykke på kampene i Rebol. Når alle er lagt inn, trykker du på høyrepilen og du får muligheten til å "Lotta omgang 2". Gjenta prosedyren til turneringen er over.

6) Kåring av bingoer. Plukk ut bingoer med vinnersjanser. Jeg pleier å bare skrive inn underveis i et eget dokument og bare kopiere derfra. For at bingovinneren skal få med seg ett poeng i sammendraget, må minst 6 spillere har avlagtstemme. Det kan bare kåres en vinner, så det er lurt at turneringsleder venter med å stemme til slutt, slik at man sikrer at ikke 2 bingoer får like mange stemmer.

6) Trykk på "resultater", "skriv ut" og du får et dokument du kan skrive ut fra. Start nederst og kopier en og en linje.

7) Kopier resultatet fra mappa inn i tråden der turneringen ble annonsert. Og til slutt, legg inn poengene her: www.ordspill.no/foru...ad id=14237

Lykke til!




 
Torill2021-04-22 11:11
Antall innlegg: 3658

Jeg kar kanskje litt dyskalkuli, her ble det litt surr med nummereringen. Men ikke heng deg opp i det.

Jeg håper flere vil være med å holde liv i turneringsmiljøet på Ordspill. Elefanten er en lun krok å trekke seg tilbake til når det blåser som verst.
 
Geniet672021-04-22 14:16
Antall innlegg: 8

Tusen takk. Håper det melder seg noen flinke folk. Elefanten er favoritten 😊&#128077 ;🏻
 
Geniet672021-04-22 14:17
Antall innlegg: 8

Ikke tilrettelagt for emojis ser jeg :-)
 
Torill2021-04-22 14:31
Antall innlegg: 3658

Her er det fortsatt 2008!
 
Cygnus2021-04-22 17:55
Antall innlegg: 44845

Bra initiativ, Torill!
 
piaf2021-04-23 10:26
Antall innlegg: 995

Så bra, Torill! Håper å finne veien tilbake til Ordspille en vakker dag :-)
 
Cygnus2021-04-24 14:28
Antall innlegg: 44845

Jeg løfter håpefullt denne tråden opp!
 
bladfyken - Administrator2021-04-24 22:11
Antall innlegg: 601

Lenkjene til turneringsspel-programma fungerer ikkje lenger, men i ein Betapet-tråd frå 2007 fann eg ut at Rebol-programmet ligg her: www.rebol.com/view-p...fo rms.html Det finst både for Linux, Mac og Windows. Manfred.r-filen, som vi òg må ha, må dei som vil arrangere, få tilsendt frå nokon som har ho. :-)
 
Torill2021-04-24 22:15
Antall innlegg: 3658

Har sendt til Bladfyken og venter spent på at han skal arrangere sin første turnering.
 
bladfyken - Administrator2021-04-25 00:06
Antall innlegg: 601

Det vart mykje styr å få det til i Linux-installasjonen min, men jammen santen gjekk det! :-D

Så her er oppskrifta, inkludert løysing på det Linux-trøbbelet eg fekk undervegs.

1) Hent Rebol for ditt operativsystem frå www.rebol.com/view-p...fo rms.html

2) Få manfred.r-fila frå ein som har ho (ein turneringsleiar), last ho ned og lagre ho som manfred.r.

3) Lag ei mappe du kallar Manfred og lagre både Rebol og manfred.r der.

4) Opne manfred.r med (eller i) Rebol). That's it!

SÅ LINUX-SPESIFIKT:

1)Last ned den aktuelle tar.gz-fila. (Eg lasta versjonen for Linux x86 libc6 2.5, som eg rekner med er den som er aktuell for dei aller fleste).

2) Opne eit terminalvindauge, gå til mappa med fila og skriv
tar -xzf rebol.tar.gz

3) Lag Manfredmappe, til dømes i heimemappa di: mkdir ~/Manfred

4) mv rebol/releases/rebol-view /rebol ~/Manfred (eller der du har laga Manfred-mappa di)

5) Viss du er heldig, kan du no skrive ./rebol manfred.r, og du er i gang!

6) Viss du er uheldig, får du opp same feilmeldinga som meg:

User error: Bad face in screen pane!

Denne meldinga tyder - sjukt nok - at Rebol ikkje finn default-fonta si, som er Courier 11.

Eg installerte kjernefontane frå Microsoft (sudo apt install ttf-mscorefonts-installer ). Det hjelpte lite, truleg sidan det er Courier New som er i denne pakka, ikkje gammal Courier (som eg ikkje klarte å finne nokon stad). (Eg går då ut frå at ein ikkje treng denne font-pakka.)

Løysinga er litt knotete, men sidan eg har googla, prøvd og feila for deg, går det rimeleg kjapt:

7) Lag ei ny mappe, td. ~/fonthack

8) cp /usr/share/fonts/X11/Type 1/c0* ~/fonthack/

9) cp /usr/share/fonts/X11/Type 1/fonts.dir ~/fonthack/

10) Opne fonts.dir i ein editor:

gedit ~/fonthack/fonts.dir

11) Gitt at du har courier 10 pitch-fonten installert (som du mest truleg har):

Finn alle linjene som inneholder "bitstream-courier 10 pitch" og endre denne delen av linje til berre "courier". Er det som hos meg, er det 16 linjer øvst i dokumentet.

12) Slett alle bitstream-linjene som du no ikkje har endra.

13 Lagre dokumentet og gå attende til terminalen.

14) For ein backup av den originale fonts.dir:

cp /usr/share/fonts/X11/Type 1/fonts.dir ~/fonthack/fonts.dir.orig inal

15) sudo cp ~/fonthack/fonts.dir /usr/share/fonts/X11/Type 1/fonts.dir

16) xset fp rehash

17) Gå til Manfred-mappa di: cd ~/Manfred

18) ./rebol manfred.r

Og du er klar til å arrangere turnering!!! :-)

 
bladfyken - Administrator2021-04-25 00:10
Antall innlegg: 601

Eg får nok ikkje tid til å arrangere i morgon (sundag), men har ambisjonar om å gjere eit forsøk på ei turnering for (utelukkande!) tolmodige spelarar innan onsdag. :-)
 
Cygnus2021-04-25 10:49
Antall innlegg: 44845

Så flott, Fyken! <3
 
bladfyken - Administrator2021-04-25 13:41
Antall innlegg: 601

LINUX-KORREKSJON

Auda, der fann eg ein grov feil i punkt 11 for å fikse feilmelding i Linux ...

Punkt 11 skal vere slik:

Finn alle linjene som inneheld "courier 10 pitch" og fjern "[mellomrom] 10 pitch" alle stader . Er det som hos meg, er det 16 linjer øvst i dokumentet.

Eksempel: Linja

c0419bt_.pfb -bitstream-courier 10 pitch-medium-r-normal--0- 0-0-0-m-0-adobe-standard endrast til

c0419bt_.pfb -bitstream-courier-medium -r-normal--0-0-0-0-m-0-ad obe-standard

Og tilsvarande med dei andre linjene som inneheld courier 10 pitch.

Er det som hos meg, er det til saman 16 linjer øvst i dokumentet.
 
The kid - Ikke medlem lenger2021-04-25 15:02
Antall innlegg: 241

Glad e ikke har linux:) det der var styr
 
The kid - Ikke medlem lenger2021-04-25 16:07
Antall innlegg: 241

2) Åpne Manfred i Rebol (klikk og dra) og velg "Ny turnering". Gi turneringen et navn og velg antall runder. Det er også mulig å velge at spillere kan møtes flere ganger, denne funksjonen må brukes dersom det er så mange runder at det ikke lar seg gjennomføre med bare ett møte pr. motspiller.

vil bare rette på den her med med mange runder få spillere,den funksjonen trenger ikke brukes, den kan men det blir feil i oppsettet
 
bladfyken - Administrator2021-04-25 22:10
Antall innlegg: 601

Eitt vesentleg poeng med Linux, kjære Kidden, er at dersom du har eit ti år gammalt program som ikkje lenger er støtta av dei to store, stygge kommersielle operativselskapa, så er du som oftast ganske stuck.

Med Linux kan du omprogrammere sjølv (viss du kan; eg kan ikkje), google deg til ein programkodeoppdatering som andre har laga for å løyse same eller tilsvarande problem - eller finne andre typar løysingar. Av og til må ein vere litt kreativ, justere, tilpasse og prøve seg fram - men som oftast kan ting fiksast! :-) Med Vinndust og Mææk blir du helst sitjande der med skjegget i postkassa ...

Elles har (ei rekkje variantar av) Linux blitt ekstremt brukarvenlege og fungerer rett ut boksen til normal bruk. Og det er gratis. (Eg har ikkje brukt ei krone på operativsystem eller programvare i dette årtusenet.)
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?