Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 751

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Akebrett2008-11-30 15:11
Antall innlegg: 254

Turneringsønske
Turneringer er gøy! Og det veldig kjekt at det arrangeres så ofte og med så stor variasjon i tenketid, brett og turneringsform. Jeg har likevel et lite ønske som jeg gjerne vil formidle.

Antall runder er stort sett på minimum i forhold til deltakerantallet. Dvs. 4 runder for inntil 16 eller eller 5 runder for inntil 32 deltakere. For oss som jager etter førsteplasser blir dette nesten som cup. Man kjemper om seieren frem til man taper, deretter spiller man for en hederlig plassering.

Er det flere enn meg som kunne ønske seg en lengre turnering en sjelden gang i blant? En syvrunders lynrask, eller en tirunders Panikk!? Ja, det vil ta tid. Men hvis det markedsføres som en maratonturnering vil de påmeldte forhåpentligvis vite hva de går til.
 
Nilsen - Ikke medlem lenger2008-11-30 15:24
Antall innlegg: 244

hvem i alle dager har tid til å sitte 4 timer eller mer forran en pc'skjerm i strekk da?

Selv synes jeg 4 runder er vell drygt, det tar jo eviglang tid bare det.. og deltar derfor nesten aldri på turneringer, ettersom jeg hverken har tid, eller lyst, til å sitte 1 time eller mer i strekk forran skjermen

7 eller 10 runder hadde vært helt uaktuelt for min del..
men finnes sikkert de som har lite å gjøre i livet sitt, og derfor har tid til dette
 
starey - Ikke medlem lenger2008-11-30 15:35
Antall innlegg: 956

Syns det er en grei ide, jeg. Skjønner godt hva du mener, Akebrett. En mulighet er jo pauser, evnt noen runder en dag, resten en annen dag.

Gøy idé. :)
 
Edro2008-11-30 15:45
Antall innlegg: 331

Støtter akebrett og kanskje lurt å del slik starey sier
 
Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-11-30 15:51
Antall innlegg: 804

God ide!
En 7-runders panikk vil ikke ta lengre tid enn en 5-runders lynrask. 10 runder blir kanskje litt mye? Jeg vet ikke... Jeg fikk lyst til å prøve :)
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2008-11-30 16:50
Antall innlegg: 170

jah. prøv noe nytt. panikk og mange runder høres kult ut.
 
Weronix2008-11-30 17:07
Antall innlegg: 338

Mhm... syns og det høres morsomt ut... må berre øve litt meir på panikk! ;)
 
gompedyret2008-11-30 17:08
Antall innlegg: 4381

Liker den ideen, akebrett! 7-runders panikk i en sleng, eller kanskje 10-runders panikk fordelt på to spillekvelder begge burde være overkommelig. Men det er kanskje mer viktig enn vanlig at det blir markedsført på forhånd så folk vet at man forplikter seg litt lenger enn "vanlig".

Nilsen: Usaklig.
 
Scrabla2008-11-30 17:44
Antall innlegg: 2275

Det koster jo ikke noe å prøve noe nytt. Jeg for min del liker lynrask bedre enn panikk, så det kunne for eksempel vært en 10-runders lynraskmaraton med innlagt 1 time spisepause. Hvis det annonseres en eller to dager før så kan jo de som har tid og lyst sette av tid.
Til dere andre spillverter: Er det ikke litt utrygt å satse på en todagers? Tenker på at strømbrudd eller lignende kan føre til at de foreløpige resultatene forsvinner?
 
Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-11-30 17:58
Antall innlegg: 804

Jeg syns 2-dagers høres litt risikabelt ut ja. Jeg ville satset på å ta det på en kveld. 10 runder panikk vil gå på ca 2 timer og et kvarter uten pause tror jeg.
 
Alfa932008-11-30 18:00
Antall innlegg: 7771

Og en person som er med f.eks. mandag, har kanskje avtaler på tirsdag, eller det kan dukke opp noe. Ville ikke mange falle fra da?
Men en pause hadde sikkert vært greit.

Jeg synes det virker som en fin idè!
Nilsen, selvom du kanskje ikke orker å sitte så lenge foran PC-en, er det jo ikke sikkert vi andre har det problemet;)

De som synes det blir for mye, trenger jo ikke delta.
 
matias2008-11-30 18:31
Antall innlegg: 1152

Jeg synes det er en veldig god ide, som vi kan prøve ut (eventuelt med modifikasjoner). Jeg har imidlertid noen motforestillinger:

Scenario 1
Anta at vi spiller 7 runder, og si 32 deltagere. Da er det etter 5 runder nøyaktig 1 spiller med 5 seire (antar at ingen spiller uavgjort). Sannsynligheten for at denne personen vinner begge de siste kampene også, anslår jeg til rundt 50% (denne personen vil jo være blant de beste, og kan heller ikke spille mot noen 2 ganger, og slipper dermed kanskje de beste motstanderne i de 2 siste rundene). Det blir dermed 50% sjanse for at turneringen i praksis er en cup, bare enda mer langdryg.

Scenario 2:
Du deltar på en turnering, og taper første runde. Du er glad for at du nå slipper å spille 4 kamper til for en "hederlig plassering", men at du har sjanse til å vinne.
Du taper kamp nummer 2 også - nå er vinnersjansene tilnærmet lik null, men du må spille hele 5 kamper til, for den "hederlige plasseringen".

Det er mulig å utvide antall runder, men da blir det bare enda mer uinteressant for de som spiller om førsteplassen, men som falt av underveis.

Poenget med korte turneringer er at man starter med blanke ark - om du hadde en dårlig dag, blir du ikke straffet så lenge.

Jeg er imidlertid ikke negativ til selve ideen om lange turneringer, men man må løse 2 grunnleggende problemer først:
* Det skal være reell spenning i toppen
* Man skal ikke måtte spille lenge for en "hederlig plassering" (ikke særlig mer enn i dag)

Hvis noen har gode forslag til hvordan vi kan gjennomføre dette, er jeg veldig glad for det.

F.eks:
1. Trekke seg:
De som vil kan trekke seg etter halv turnering
2. Cup på slutten:
De X beste etter 4 runder spiller cup (som i mesterturneringen)
3. dobbel utslagning
Cup med "to tap og du er ute"-prinsippet. (som i NM)
(negativt er at de som vinner hele tiden får mange frirunder)
 
z z z2008-11-30 19:08
Antall innlegg: 26

Snakk om å gjøre enkle ting komplisert!
Forslaget var da bra og det er bare å prøve ut?
Fordi derivatet av hypotenusen delt på sinus til solens bane rundt galaksen M0158 kan avrundes til et primtall når det opphøyes i dividenten til den kosmiske konstant, hindrer vel ikke å prøve ut noe så enkelt som foreslått? (ok, jeg er klar over at solen ikke går i bane rundt osv...).

Altså å lage regler som en må anskaffe seg en doktorgrad i ordspilljuss for å forstå, blir kanskje litt for komplisert? Ikke alle her inne er supernerder.

Nilsen sitt innlegg var da ikke usaklig, men hennes mening om nettopp denne saken. Det hindrer ikke andre som liker ideen å prøve ut forslaget, da uten Nilsen sin deltagelse. Men usaklig var det da ikke?
 
Weronix2008-11-30 19:32
Antall innlegg: 338

Eg må sei meg enig med Gompedyret i at Nilsen her er litt usaklig. Ken har sagt det skal ta fire timer? Og folk kan vel ha mykje spennande i livet sitt sjølv om man har tid til å være med på på ei lang turnering i ny og ne.
Syns forøvrig Matias sine forslag til alternative turneringer virka spennande og. Så e eg vel supernerd då, sida eg forstår ka han meina uten å lage det til et stort problem at man tenke gjennom ei ny turneringsform før man setter i gang.
 
Scrabla2008-11-30 20:07
Antall innlegg: 2275

At de som har tapt flere spill kan trekke seg, er kanskje greit.
Spenning i toppen er jo gøy de gangene man har vært så flink og heldig å komme dit, men spenning i bunnen kan også være morsomt:)
La oss prøve.
 
matias2008-11-30 21:55
Antall innlegg: 1152

Jeg synes ikke Nilsen var særlig usaklig, kanskje sagt på en litt usaklig måte.

Men det er helt greit å si at man synes 4 runder er for lenge - det er også et innspill til debatten.

Dessuten er det en avsporing å diskutere saklighet, dette går på å diskutere den nye turneringsformen
 
matias2008-11-30 22:06
Antall innlegg: 1152

zzz: Jeg synes også det er fint med enkle ting, og er veldig positiv til å prøve ut ideen. Men hvis det finnes noe som er nesten like enkelt, og samtidig fungerer bedre, synes jeg vi bør gå for det siste.

Samtidig vil jeg understreke at forslagene mine ikke er noen fasit, de er et innspill i debatten. Dessuten er det bare å komme med andre forslag.

Problemet med det konkrete forslaget til akebrett (spille 7 runder, eventuelt 10) er at jeg ikke tror det hjelper så mye på problemet hans (turnering er i praksis cup for de som jager førsteplasser). Jeg har ikke forkastet forslaget, jeg har bare lyst til å bygge videre på ideen.
 
predikanten2008-11-30 22:29
Antall innlegg: 110

Jeg ser poengene dine mathias, men støtter likevel å teste ut forslagene til akebrett.

Dette argumentet men "blanke ark" som du kommer med, er i og for seg greit nok, men det var mer gylsig tidligere når turneringsfrekvensen var noe høyere.

Nå er det sjelden mer enn en turnering hver dag, og da er det mer "Du skal få ein dag i morå..."
 
Alfa932008-11-30 22:48
Antall innlegg: 7771

Jeg likte forslagene til Matias, og syntes ikke det var så komplisert.
Hvis man skal prøve noe, må man jo ha en måte å gjøre det på først, ellers går jo alt i stå...

Jeg tror også at det kan bli mye for de som har en dårlig dag å spille 7 runder... 5 er ofte nok!

Så jeg tror det kan være fint å spille den siste delen som cup, eller å være ute etter to tap...
 
htl2008-12-01 10:46
Antall innlegg: 54

Eg er med på lanttur :-). Berre moro det. Vi henger jo så mykje innpå her likavel:)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?