Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående8 751

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
matias2008-12-01 22:43
Antall innlegg: 1152

Sortering av bingolista i turneringer
Vi har et program som automatisk henter alle bingoene fra chatloggen. Dette kan være ganske mange, og jeg lurte på om det hadde vært en god ide å sortere dem før man kopierer dem inn i chatten for bingoavstemning i turneringene.

Altså i stedet for SALTENE, PEILING, COWBOYER, SUPPERÅD, MYSTISK, FALLENE, så kommer f.eks. de beste først:
SUPPERÅD, COWBOYER, MYSTISK, PEILING, FALLENE, SALTENE.
Dermed trenger man bare å se nøye på de første bingoene.

Hvis et program skal kunne sortere bingoer, trenger det enkle regler. Tenk at en spanjol uten norskkunnskaper eller ordliste skal kunne sortere dem. Så enkle må reglene være:
F.eks:
bruk av W: +10 poeng
ENE-ending: -7 poeng
8 bokstaver + 4 poeng
6 vokaler + 4 poeng

Er det noen hensikt i å sortere bingoene på forhånd? Man risikerer jo at bingoer med morsomme betydninger, men enkle bokstaver blir oversett.
Burde de "beste" komme på slutten, eller på begynnelsen?

Det beste hadde vært at turneringsarrangør hadde sortert lista på forhånd, men det er mye arbeid, og jeg kommer ikke til å gjøre det i mine turneringer.
 
Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-12-01 22:55
Antall innlegg: 804

Det hender jeg plukker vekk alle som slutter med -ene, -ete og -ede. Eller, om det er et bra ord fordet, lar jeg det stå. Jeg gjør det underveis, da blir det ikke så mye ekstra arbeid, syns jeg da.

Men ja, det er litt kjipt å måtte lese seg gjennom 50 bingoer for å finne den beste :)
 
Akebrett2008-12-02 00:05
Antall innlegg: 254

Hadde det ikke vært for at chatten scroller straks noen begynner å stemme hadde det ikke gjort meg så mye å lese igjennom opptil femti bingoer. Men jeg ser problemet og er ikke negativ til en sortering.

Men hva er en god bingo?

Jeg er enig i at bingoer med C, W, Æ eller Y er gode, og at det er mer imponerende til lenger bingoen er. Samtidig så stemmer jeg ofte på ord med enkel bokstaver som likevel er vanskelige å finne, fordi det er sjeldne ord. Og så stemmer jeg gjerne på ord med vanlige endelser der endelsen i det tilfellet ikke var en endelse men en vanlig del av ordet. Derfor stemmer jeg i blant på ord selv om de slutter på endelser som er og ene.

Min siste bingoseier var forresten med EROGENE.
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2008-12-02 01:03
Antall innlegg: 170

jeg mener 8 bokstaver bør premieres betydelig mer. Jeg innbiller meg at om man jukser med dataprogrammer, har man et program som lager ord ut av de sju brikkene man har på brettet. jeg tror det er mye mer sannsynlig at åtte-bokstavs-bingoer er genuine.

jeg hverken tror eller sier at det er mye juks på ordspill, men at hvis man først lager jukse-bingoer, kan de fort vinne slike avstemninger fordi de ikke er avhengig av å bygges ut fra endinger.
 
Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-12-02 10:10
Antall innlegg: 804

F.eks. EROGENE ville jeg ikke tatt vekk ;)
 
matias2008-12-02 10:28
Antall innlegg: 1152

Gode innspill alle tre. Det er problemet med en bingosorterer, EROGENE ville ganske sikkert havnet langt nede, siden den tror erogene er flertall bestemt form av EROG.

Spørsmålet er om det er verdt å "sortere" bingoene likevel, og at man uansett må skumlese gjennom alle
 
ave - Administrator2008-12-02 11:29
Antall innlegg: 4986

Det har vel ikke så stor betydning om man får sett skikkelig på alle bingoene? Syns det som oftest utpeker seg bingoer som er litt mer spesielle enn de "vanlige" -ene,-ete, -ede slik at det er lett å avgi en stemme. Hele avstemmingen er jo bare en liten bonus i forbindelse med turneringene, syns nå jeg da.....
 
BettyBlue2008-12-02 11:31
Antall innlegg: 122

Det vil jo ikke være noe problem for oss deltagereå lese igjennom 50 + bingoer, spesiellt om de er listet opp slik.
Bingoen
Merkelig
analoge
telefon

Men problemet, mitt i allefall, er at chatten scroller når noen poster innlegg.. Så om det finnes en løsning på det, å få chatten til å stå stille, når en selv har scrollet opp/ned, ville det være en smal sak å lese igjennom og finne hva en synes kvalifiserer som beste bingo.
 
Alfa932008-12-02 15:27
Antall innlegg: 7771

Jeg ser ikke problemet... det er bare å kopiere den delen a chaten og lime inn i f.eks. word. Deretter kan man lese det der, uten noe tull, og stemme til slutt.

Beste bingo?
Vanskelig spørsmål som èn person ikke burde trenge å bedømme. Er det ikke derfor vi har avsteningen?
Skriv dem ned tilfeldig, eller etter når de er kommet, så vet alle at an må lese gjennom alle...
Det er ikke noe problem for meg, ihvertfall;)
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?