Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående9 039

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Sydsklie2009-03-11 23:58
Antall innlegg: 703

Turneringsranking
Er det mulig å lage et rankingsystem som viser hvem som er den beste turneringsspilleren?
 
HanneH2009-03-12 10:21
Antall innlegg: 2289

Hei Sydsklie

Forslaget ditt er nå oversendt til administratorene, så får vi høre hva de mener om dette. Synes ikke det var noen dum ide for oss som deltar mye på turneringer. Om jeg forsto deg rett ønsker du da en liste slik som med Poengligaen og Kampligaen?
 
Sydsklie2009-03-12 16:43
Antall innlegg: 703

Hei HanneH.

Takk for aksjon. :)
Ønsker en eller annen form for "tabell" eller ranking. Det hadde vært artig og sett hvem som var den beste spilleren i trneringer og om en selv hadde en positiv eller negativ utvikling.
 
trymare2009-03-12 17:01
Antall innlegg: 871

viss det er antall turnerings - seiere som gjelder, er det eg som leder den ;)) og til saken - jeg er for et slikt system.
 
Sydsklie2009-03-12 17:16
Antall innlegg: 703

:)
Regna med det trymare
 
matias2009-03-12 17:19
Antall innlegg: 1152

Siden det er spillvertene som driver med turneringer, er det nok spillvertene som må lage en slik ranking. Det er ikke veldig lett å lage, men burde være mulig.

Hvis jeg skulle lage den, er det ikke antall seiere som ville vært gjeldende, da ville det favorisert de som spiller mange turneringer, ikke de som er gode. Du vinner ikke så lett, trymare! Selv om jeg ikke kan utelukke at du også hadde vunnet med andre rankingsystemer også.

 
Sydsklie2009-03-12 18:44
Antall innlegg: 703

Forslg til poengsystem:
Vinner: antall deltagere - plassering + 5
Toer: Antall deltagere - plassering + 3
Treer: Antall deltagere - plassering + 2
Resten: Antall deltagere - plassering + 1

Om det er mulig å lage programmer som ordner noe sånt vet ikke jeg. Og det vil medføre mer arbeid på spillvertene. Spillvertene får vurdere om de vil ofre mer tid på dette.
 
matias2009-03-12 20:39
Antall innlegg: 1152

Sydsklie: Fint at du kommer med forslag, men det er for enkelt, spør du meg.

Si at du kommer på 20 plass blant 35 deltagere, og får 35-20+1 = 16 poeng
Skal det være bedre enn en tredjeplass blant 16 deltagere? (16-3+2 = 15 poeng)?

Eller er to 15. plasser blant 35 (2* (35-15+1) = 41) bedre enn en førsteplass blant 35 (35-1+5 = 39)?

Hensikten med ranking er å vise hvor god du er. For å oppnå dette må man kunne miste ranking hvis man gjør det dårligere enn forventet, og gå opp hvis man gjør det bedre enn forventet. For å finne ut hva som er forventet, er det en fordel å se på hvor sterk motstanden er, noe som krever et omfattende system. Alternativt går det an å anta at all motstand er lik, men det vil gjøre rankingen misvisende.

Jeg velger å ignorere kommentaren om å ofre tid på dette.

 
Sydsklie2009-03-12 20:54
Antall innlegg: 703

Godt Matias. Da har vi kanskje startet en snøballrulling som kan føre frem til noe bra. :)
Jeg mener mer å lage en tabell (som annen idrett) over de som spiller turneringer. Ikke om en har vunnet over en som lavere/høyere rank. Jeg synes ikke rankingen en har i ordspill skal telle i turneringsrankingen.

Så rop etter alle matematiske genier og andre krative, sett dere sammen og fin på noe lurt.

Setter stor pris på at du vil bruke tid på dette Matias
 
matias2009-03-12 21:20
Antall innlegg: 1152

Vi har en tabell over turneringsvinnere:
www.ordspill.no/foru...ea did=2566

Når jeg snakket om ranking i forrige innlegg, mente jeg _turneringsranking_ (som jo ikke er lagd ennå).

Akkurat nå har jeg en del andre ting å gjøre, men heldigvis er all informasjon åpent tilgjengelig, både i statistikken og turneringsforumet, så alle som vil er velkomne til å lage statistikker, tabeller og rankinger :)

LoboTommy er et eksempel til etterfølgelse:
www.ordspill.no/foru...am p;page=0
 
dancy362009-03-13 17:14
Antall innlegg: 45

Slik ranking er jo oki,,,der d står antall turneringer, resultat i turnering osv antall deltakere...
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-03-30 00:12
Antall innlegg: 170

Takk for ros :)

Det er prisverdig og artig at du gjør dette. Jeg er nysgjerrig på algoritmen du bruker, ligger rankingreglene ute noe sted?

Eksempel på noe jeg ikke forstår, fra stressrankingen min. Jeg startet med 2.plass av 15 i den første stressturneringen jeg deltok i, det fikk jeg 0 p for. så holdt jeg meg på null til jeg i fjerde turnering fikk 1149,98 poeng for en 10.plass av 26. Sånn intuitivt ville jeg sagt at 2.plassen burde gitt mer poeng enn 10.plassen.

Men respekterer oppgaven du har tatt på deg, for å lage en perfekt ranking er umulig.

Utvikling for spiller: lobotommy
Ranking type turnering turneringsdato plassering i turn. antall spillere i turn.
0 standard , stress , standard 28.06.2008 21:30 2 15
0 standard , stress , standard 19.07.2008 16:00 4 8
0 4bords , stress , spesial 22.01.2009 18:29 10.5 16
1149.98 standard , stress , tilfeldig 14.02.2009 17:27 10 26
1159.55 cup , stress , tilfeldig 23.02.2009 13:00 4 19
 
Torill2009-03-30 01:01
Antall innlegg: 3658

LoboTommy - klarer du FIFA-rankingen, klarer du denne!
 
Kikken2009-03-30 01:02
Antall innlegg: 25

Tror det har noe med at de som har spilt 3 eller færre turneringer har 0 i ranking, slik at da teller ikke de første 3 turneringene før du har spilt den fjerde.
 
matias2009-03-30 01:08
Antall innlegg: 1152

Nei, reglene ligger ikke ute noe sted, men jeg kan forklare dem her (nerdealarm!)

Først beregnes spillestyrke for alle spillerne. Den er 2^(ranking/200). Det vil si at en med ranking 1000 forventes å vinne 2 av 3 ganger over en med ranking 800. Kall spillestyrken din for Q_A = 2^(din ranking/200), og en motstanders spillestyrke for Q_B = 2^(motspillers ranking/200).

Det er da forventet at du slår motstanderen B Q_A/(Q_A+Q_B) prosent av turneringene.

Summer dette over alle motstandere, og du får forventet plassering. Det vil alltid være et tall mellom N-1 (forventet at du slår alle hver gang) og 0 (forventet at du alltid kommer sist), der N er antall som deltar i turneringen.

Deretter beregnes virkelig plassering. For hver som kommer likt med deg, beregnes +0.5 på plasseringen, for hver du slår, beregnes +1 på plasseringen. Altså et tall mellom N-1 (du vinner) og 0 (du taper).

La K = virkelig plassering - forventet plassering
Hvis K>0, har du gjort det bedre enn forventet, hvis K<0 har du gjort det dårligere enn forventet.
Din nye ranking blir da:

gammel ranking + K*F
F = 5 + (50/(antall turneringer spilt + 1))
Det vil si at rankingen endrer seg mest i begynnelsen

Rankingen kan ikke endre seg med mer enn
50 + (600/(antall turneringer spilt + 2))
hver turnering i hver retning.

I tillegg er det som du sikkert har skjønt noe spesielt med de første turneringene man deltar i.
For at gode spillere ikke skal opprette nye profiler for å trekke ned andre, har jeg innført en slags "karantene" på 3 turneringer.
Rankingen vises da ikke i noen lister, og nye spillere påvirker ikke rankingen til gamle spillere. I ekstremtilfellet at man som gammel spiller kun spiller mot nybegynnere med 3 eller færre kamper, vil ikke rankingen endre seg i det hele tatt, uansett hvordan man spiller.

Etter at gamle spillere har fått beregnet sin nye ranking, rangeres de nye spillerne mot de gamle på samme måte som over, i tillegg til at de nye rangeres mot de nye (her antas alle å ha samme ranking). Deretter endres rankingen til de nye spillerne, men dette skjules fram til 4 turnering.

Siden du starter på 1149 etter din fjerde turnering, (opp 149) betyr det at du har gjort det bra i de tre første turneringene.

Hvis noen har forslag til forbedringer, kom gjerne komme med forslag.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?