Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående8 914

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Mooseman2008-05-30 14:36
Antall innlegg: 1596

Turneringsoppsett for sluttspillet i NM i Ordspill
Vi spiller med "dobbel utslagning" ,eller "double elimination" ( en.wikipedia.org/wik...to urnament , www.clarkvending.net...rt 32de.pdf ).
Kort fortalt går dette ut på at du er med så lenge du har tapt kun en gang. To tap, og du er helt ute. Du spiller hele tiden mot dem som har tapt like mye som deg.

Antall deltagere:
Vi er til sammen 64 deltagere i sluttspillet. Det blir delt opp i to uavhengige turneringer med 32 deltagere i hver. Fra hver turnering er det 4 som går videre til en alle-mot-alle turnering med 8 deltagere. Her vil de 4 beste gå til NM-finalen (og eventuelle reserver i tilfelle noen ikke kan dra).

Kamptype:
I alle rundene spiller man mot en motstander. Vi spiller best av 3, det vil si at når man har vunnet 2, har man vunnet totalt. Poeng har ingenting å si, det eneste som betyr noe er hvem som vant. Vi spiller lynrask, standard, uranket. Ved uavgjort etter 3 runder, er det imidlertid samlet poengsum som teller. Ved fortsatt uavgjort spilles det ekstrarunde. Det er ikke nødvendig å spille 3 kamper hvis den ene allerede har vunnet 2.

Vinnerturneringen:
Det er delt opp i to turneringer - en "Vinnerturnering" (VT) som spilles som vanlig cup. Her møtes de som har vunnet alle kampene.

Taperturneringen: ( Plasseringssluttspill )
Hvis man taper i VT, får man en ny sjanse i "Taperturneringen" (TT). Her møtes alle som har tapt én gang, og her er det ingen bønn. Hvis du taper nå, er du helt ute. Etter hvert må man også møte de nye som kommer til fra VT. Se skjemaet for nærmere forklaring. Siden det hele tiden kommer nye spillere fra VT til TT, må man spille flere runder - opp til 7 motstandere hvis man taper første runde, 4 motstandere hvis man vinner hele tiden.

Seeding:
For at de beste ikke skal møte hverandre allerede i første kamp, har vi forhåndsrangert alle deltagerne. Vi har her lagt gjennomsnittlig antall seire i kvalifiseringen til grunn. Første runde møter den beste den dårligste, nest beste mot nest dårligste, osv.

Spillere som ikke møter til fastsatt tid:
De som ikke møter opp når de skal, er UTE av turneringen. Unntak (dataproblemer, ...) kan gis, men det er opp til spillvertene å avgjøre i hvert enkelt tilfelle. Generelt får motspilleren frirunde, men vi kan også velge at en spiller "rykker opp". Altså hvis spiller A slo ut spiller B, men A møter ikke til neste kamp, kan B ta over for A. Eventuelt kan vi sette inn reserver hvis det er noen som ikke møter til første runde, det blir i så fall de beste fra kvalifiseringsrundene.

Tidspunkter:
Vi lager to uavhengige turneringer med 32 deltagere i hver, den ene finner sted mandag 2/6-08 kl.18-20 (6 kamper), tirsdag 3/6-08 kl.18-20 (3-6 kamper) og onsdag 4/6-08 kl.18-21 (3-9 kamper). Den andre turneringen finner sted onsdag 4/6-08 kl.21-01 (6-12 kamper) og torsdag 5/6-08 kl.21-00 (3-9 kamper). Antallet kamper er avhengig av når du tapte. På onsdag kveld er det 8 av 32 som må spille opp til 12 kamper, og 16 av 32 som må spille 9, men akkurat på den dagen kan man gå når man er ferdig.

De som er kvalifisert, og som har et spesielt ønske om tidspunkt, kan sende en melding til en spillvert, og vi vil oppfylle ønsket så godt vi kan (første mann til mølla). De som ikke oppgir noe ønske, får tildelt en plass av oss. Vi oppfordrer de som er fleksible til å ikke velge tid, slik at de som har problemer med ett av tidspunktene får noe som passer.

Slutturnering:
Når vi sitter igjen med 8 deltagere, lager vi en slutturnering, der alle møter alle. Altså 7 runder. Her vil de 4 beste gå til NM-finalen. Hvis det er noen blant de 4 som ikke kan dra, rykker 5. plassen opp, osv.
Denne turneringen finner sted fredag 6/6-08 ettermiddag/kveld (Klokkeslettet bestemmes ganske snart )

Tar med kampoppsett for spesielt interesserte. Hvem man møter vil i tillegg alltid bli oppgitt i chatten, altså er det ikke nødvendig å pugge denne lista.
Nøyaktig oppsett: VXY = vinner i kamp #XY, TXY = taper i kamp #XY
Dag 1, runde 1:
#1: 1-2
#2: 3-4
#3: 5-6
...
#16: 31-32

runde 2:

#A1: V1-V2
#A2: V3-V4
...
#A8: V15-V16

#F1: T1-T2
#F2: T3-T4
...
#F8: T15-T16

runde 3: (dag 2 i første turnering)

#B1: VA1-VA2
#B2: VA3-VA4
#B3: VA5-VA6
#B4: VA7-VA8


#G1: VF1-TA8
#G2: VF2-TA7
#G3: VF3-TA6
#G4: VF4-TA5
#G5: VF5-TA4
#G6: VF6-TA3
#G7: VF7-TA2
#G8: VF8-TA1

runde 3B:


#H1: VG1-VG2
#H2: VG3-VG4
#H3: VG5-VG6
#H4: VG7-VG8

runde 4: (dag 3 i første turnering, dag 2 i andre)

#C1: VB1-VB2
#C2: VB3-VB4

#I1: VH1-TB2
#I2: VH2-TB1
#I3: VH3-TB4
#I4: VH4-TB3

runde 4B:

#J1: VI1-VI2
#J2: VI3-VI4

runde 5:

VC1 og VC2: allerede kvalifisert

#K1: VJ1-TC2
#K2: VJ2-TC1

VK1 og VK2 blir også kvalifisert.


Har du spørsmål. kontakt en av spillvertene
 
predikanten2008-05-30 18:07
Antall innlegg: 110

Jeg har ingen mulighet til å spille på onsdag kveld i det hele tatt, så da er det vel bare å gi muligheten til en annen?
 
dotse2008-05-30 20:38
Antall innlegg: 26

Seeding...
Regnes det gjennosnitt antall seiere i de kvalifiseringsturneringer man har deltatt i? Så dersom man hadde vunnet 5 seiere i den første og eneste kval.turnering man hadde deltatt i så hadde rankingen vært veldig bra?
 
SyntaxError - Ikke medlem lenger2008-05-30 20:44
Antall innlegg: 640

predikanten: kan se ut som det blir vanskelig da, ja.
dotse: Ja det stemmer. De som har slitt litt med å kvalifisere seg kommer lengre ned på listen enn de som skle rett igjennom. Rankingen tar kun utgangspunkt i prestasjonene i NM-sluttspillet frem til en ble kvalifisert, ikke den normale rankingen. Men høy eller lav seeding, en må gjøre samme prestasjon uansett for å være blandt de 8 siste.
 
dotse2008-05-30 21:34
Antall innlegg: 26

Ok. Da skjønte jeg det:-)
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2008-05-30 23:12
Antall innlegg: 170

sandvolleyball!
 
starey - Ikke medlem lenger2008-05-30 23:25
Antall innlegg: 956

..sandvolleyball? :P
 
al pacino2008-05-31 10:51
Antall innlegg: 10

dette er muligens feil sted å melde fra, men det hadde vært meget beleilig for meg å bli satt opp på den turneringen som går på kvelden onsdag og torsdag
 
HanneH2008-05-31 11:01
Antall innlegg: 2289

Al Pacino, om du senner en melding direkte til en av spillvertene så får du sikkert ønsket oppfylt om du er tidlig ute.

 
matias2008-05-31 11:18
Antall innlegg: 1152

Det stemmer, vi vil helst at de fleste skriver en privat melding til en av oss spillverter.

En liten oppklaring: "to tap og du er ute" betyr at du må tape sammenlagt mot to motstandere for å være ute.
For hver motstander spiller man 2 eller 3 kamper (best av 3), der resultatet blir 2-0 eller 2-1. Det gjør ingenting om man taper høyst en kamp for hver motstander, hvis man vinner de to andre kampene.
 
Torill2008-05-31 12:30
Antall innlegg: 3658

Hei Mooseman, Syntax Error og andre verter

Det var greit å få vite om oppsettet og seeding-systemet, men det hadde vært enda greiere å visst det på forhånd... Da hadde jeg kanskje latt være å prøve å kvalifisere meg den dagen formen var så som så og jeg slang innom og gjode det ganske dårlig og heller ventet til den dagen formen var på topp (og jeg klarte å kvrtene visste om kriterine alifiere meg med 5 strake seiere). Jeg sitter og lurer litt på hva dere verter visste om dette seedingsystemet på forhånd og hva som var eventuelt var grunnen til at informasjonen ble holdt tilbake?

Ellers er jeg kjempeglad for at dere tar på dere arrangør-jobben og håper at dette blir en erfaring både for arrangører og deltagere som gjør at vi kan bli inspirert til å gjøre det enda bedre neste år
 
Torill2008-05-31 13:13
Antall innlegg: 3658

Jeg leste innlegget mitt en gang til. Beklager trykkfeil i parantesen, det skal stå (og jeg klarte å kvalifisere meg med 5 strake seiere).

Beklager også hvis jeg høres veldig klagete ut, jeg er vel bare skuffa over at jeg må dra med meg det første dårlige forsøket mitt på å kvalifisere meg videre i turneringen... Men det må vel bli en litt skjev start på flere siden det er litt tilfeldig hvem man møtte til kvalifisering. Så får vi håpe at det videre systemet jevner ut den skjeve starten.

Gleder meg til å sette igang - lykke til til alle!

 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-05-31 13:18
Antall innlegg: 352

Ja, jeg tror det er slik du skriver, Torill - tilfeldige faktorer jevner ut, og det å starte litt under midten kan være helt greitt. Det trengs jo noen som kan danke ut de som i verste fall kunne hevde seg i toppen. Dette blir kjør og moro! Og gode konkurransenerver kan komme godt med.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-05-31 14:29
Antall innlegg: 1944

Det var stort tidspress, da vi skulle begynne det hele. Vi måtte bare begynne med kvalifiseringer med det samme. Vi visste ikke om noe NM, mer en noen få dager før dere. Det viktigeste da, var å få igang arrangører. Da vi fikk tilbud om å arrangere, var det jeg som arrangerte turneringer her. Mooseman hadde kjørt en turnerring.

Derfor har planleggingen av sluttspillet forgått underveis.
Selvfølgelig vil alt gå bedre neste gang, når alt er klart på forhånd.

Ingen har visst om dette, så det er ihvertfall likt for alle. Inkludert oss spillverter. Jeg spillte min første kvalifiseringsturnering, samtidig som jeg hjalp til litt i arrangeringen. Det gikk ihvertfall ikke veien....

 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-05-31 14:32
Antall innlegg: 352

Takk for at dere grep sjansen på stående fot!
 
david2008-05-31 20:03
Antall innlegg: 40

Det ser bra ut. Lite olyckligt att man fått den här infon så sent bara.

Har ni tänkt något på vad som får avgöra om två spelare hamnar på samma poäng i slutspelet? Jag tycker det borde vara rimligt att ta hänsyn till spelarnas prestationer under turneringsspelet då. Exempelvis att den med minst antal förlustmatcher under turneringsspelet får den högre placeringen. Jag ser hellre det än poängskillnad, då poängskillnad bl a kan missgynna taktiskt defensivt spel.
 
Mooseman2008-05-31 20:54
Antall innlegg: 1596

NM baserer seg kun på oppnådde resultater under turneringen, så det skal nok gå bra David ;)
 
david2008-05-31 21:03
Antall innlegg: 40

:P

Men om vi byter "turneringsspelet" mot "cupspelet" eller "double-elimination-spele t", kan jag få svar på min undran då? :)
 
Mooseman2008-05-31 21:26
Antall innlegg: 1596

Ved poenglikhet vinner den spilleren som har færrest tap ;)
 
matias2008-06-01 01:23
Antall innlegg: 1152

poeng (antall seire) har ingenting å si i sluttspillet - det er spiller mot spiller, en går videre, og en blir slått ut (eller rykker ned i taperturneringen, i tilfelle spilleren ikke har tapt en eneste match før).

I cup/double-elimination spiller man ALLTID mot dem som har tapt like mye som seg selv. Til slutt er det bare 4 deltagere som ikke har tapt 2 ganger, disse går da videre til semifinalen - en alle-mot-alle turnering med 8 deltagere.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?