Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede19
Mobilspill
Pågående9 035

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-04 12:25
Antall innlegg: 1944

SPILLEREGLER 10. JUNI
Reglene er vurdert etter innspill i forum og pr melding. De er endret og derfor er den forrige tråden slettet for å unngå missforståelser.

For at det skal bli en rettferdig vinner, er det bestemt at reglene skal være så like som mulig det vi har her på ordspill.no. Det er her man har kvalifisert seg:) Men tidsrammen setter noen begrensniger.

Det skal kun være to spillere i hvert spill.

Det spilles to semifinaler og en finale (det blir ikke tid til bronsefinale)

Det spilles stress (20 min) på et 3x3 meter stort ”standardbrett” (Ikke lynrask pga brettstørrelsen)

Det trekkes en brikke før start, den tidligste i alfabetet begynner.

Det vil også i finalespillet være fullformsordlisten som gjelder, da det er denne man har forholdt seg til i kvalifisering og sluttspill.

Hegge fra Aftenposten er dommer, men kan ikke sjekke hvert ord som blir lagt.
Reglene for godkjenning av ord blir derfor som følger:

For at et ord skal bli underkjent må motspiller utfordre på dette. Da sjekkes ordet. Om ordet er godkjent, får den som utfordret 10 minuspoeng. Er ordet underkjent, fjernes brikkene og turen går til motstander.

(Tre forsøk pr legg er lite egnet i denne type live-spill. Man viser jo da frem brikkene sine, pluss at det vil ta for lang tid å sjekke alle forsøk og flytte de store brikkene på og av brettet.)

Man skal ikke behøve å regnet ut poengene selv, Hegge som dommer og jeg som turneringsleder vil stå for dette.

Man kan passe.

Man kan bytte brikker mot å la turen gå over til motspiller.

Maks tid pr legg er, som i stress her på ordspill, satt til 2 minutter.

Det aksepteres ikke minustid, da dette vil påvirke tidsskjemaet for mye.

Den spiller som har brukt opp sin tid, får som straff å se motspiller legge videre til den har brukt opp sin tid på 10 minutter også. (her er det best og bli ferdig i tide)

Spillet avsluttes på vanelig vis om en spiller får lagt ut alle sine brikker.

Poengtrekk for brikker man har igjen gjøres på vanlig måte. Minuspoeng til den som sitter med dem. Har en spiller klart å legge alle sine brikker, får den plusspoeng for motspillerens brikker.

Reglene kan endres frem mot finalen dersom ytre faktorer krever dette.


Hvordan spillet rigges, vet jeg ikke ennå.
Om man har sine brikker på hver side, slik at begge kan gå rundt hele brettet, eller om man må spille fra en side, som man gjør med vanlig scrabblebrett på bordet.

Hyggelig er det at vi fikk endret reglene i god tid.

Ved neste anledning, håper vi på litt bedre tid til finalespill, slik at man kan ha normale regler om minustid.

Håper alle deltagere tar dette med godt humør og lager et flott show i Oslo City førstkommende tirsdag.

 
kness - Ikke medlem lenger2008-06-05 14:05
Antall innlegg: 1134

For første gang hittil i år har jeg ikke kunnet sno meg unna mine plikter en eneste kveld hele uka - og det måtte bli akkurat den uka Scrabble fyller 60.....:(

10.juni er også låst for min del - TRAGISK!!!! Skulle gitt mye for å stille som publikum om ikke annet. Dette høres sinnssykt morsomt ut!

Ønsker alle deltakere inderlig lykke til både imorgen og på tirsdag og gleder meg vilt på deres vegne:-D
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?