Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 10 |
Mobilspill
Pågående | 8 445 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Kirsti | 2011-11-29 02:05 | |
![]() | Der tror jeg du har et poeng, Liddell ... og KJØKKENVEKT står faktisk ikke i ordlisten! Og det heter vel også slalåmstøvler, ikke slalåmsko. Det er da vitterlig støvler man tar på seg. Moret meg litt med å ta Google-testen på MATVEKT. Det gir over 20 000 norske treff, men setter man det i anførselstegn ("matvekt"), forsvinner alle treff på "mat, vekt" og lignende, og da står man igjen med drøye 1900 treff, fra ikke altfor pålitelige kilder. Men blar man seg gjennom treffene, ser man at det i realiteten kun er 109 stykker. Ikke akkurat et hyppig brukt ord, altså. | |
Kirsti | 2011-11-29 02:08 | |
![]() | Der gjorde jeg det igjen, gitt ... huff. Men jeg har tatt Google-testen på slalåmsko også, jeg, og det koker ned til 14 treff med samme fremgangsmåte. Så jeg vet ikke helt om det er belegg for å si at folk bruker noen av ordene, jeg. De skriver dem i alle fall ikke på nettet ... | |
piaf | 2011-11-29 02:42 | |
![]() | Når jeg tar Google-testen etter din oppskrift, Kirsti, får jeg 11 000 treff på SLALÅMSKO og 2200 på MATVEKT. Hva gjør jeg feil? Har tatt testen på KOVGRÆL også, men det "gav ikkje tilslag for noko dokument". Men det betyr vel ikke at vi ikke kan foreslå det? | |
piaf | 2011-11-29 02:54 | |
![]() | Ah - ser det nå. Jeg fulgte bare første del av oppskriften. Ikke rart maten jeg lager aldri blir ferdig! | |
Stig C | 2011-11-29 07:14 | |
![]() | Gonade/gonader - en kjønnsnøytral betegnelse på de hormonproduserende kjønnskjertlene (f.eks eggstokker og testikler). Ble glad da jeg kunne legge bingoen gonader, og tilsvarende skuffet da jeg oppdaget at den ikke ble godkjent. | |
Kirsti | 2011-11-29 11:24 | |
![]() | Google-testen er litt skummel. Google er jo ikke noen ordbok, så det blir bare en indikasjon på om et ord er å finne på nettet eller ikke. Jeg får heller ingen treff på kovgræl, men det står i Norsk riksmålsordbok og Tanums, så der har det altså vært fagfolk inne i bildet som har ment at det ordet hører hjemme i ordbøker. Det betyr ikke nødvendigvis at ordet er i hyppig bruk i dag. (Men kanskje vi skulle ta det i bruk igjen? "Skyet vær med vind og regn" – jommen er det ikke kovgræl utenfor vinduet mitt akkurat nå!) Det jeg er litt skeptisk til, er å ta med alle ord som foreslås helt ukritisk. Denne listen skal overleveres fagfolk, og vi risikerer å fremstå som helt useriøse dersom vi ikke er bittelitt selektive underveis. Da kan Google-testen være nyttig. Hvis ordet slalåmsko hadde vært utbredt, ville det nok ha gitt mer enn 14 faktiske treff på Google. | |
Cygnus | 2011-11-29 14:37 | |
![]() | Merkelige greier - jeg googlet slalåmsko og fikk mange tusen - riktignok endret jeg ikke til bare norkse sider - men gikk gjennom randomiserte sider og det meste var selvsagt reklamer for skiutstyr - dessuten var slalomsko meget utbredt! | |
Kirsti | 2011-11-29 15:10 | |
![]() | Slalom er nå engang ikke norsk skrivemåte, Cygnus ... Et søk på "intrisant" gir over 3000 treff. Det skrives like fullt "interessant". Nettet er fullt av folk som ikke kan rettskrivning. Men ok, jeg skal forklare fremgangsmåten grundigere. Google "slalåmsko site:no". Da får du bare norske treff. 17 100, for å være nøyaktig. Men disse 17 100 treffene fordeler seg over bare 2 sider på Google. Og trykker du på side 2 her, står det følgende øverst: "Page 2 of 13 results". Altså er det i praksis bare 13 ulike forekomster av ordet slalåmsko på norske sider på nettet. Men for all del: Foreslå i vei! Det er ikke meningen å skremme noen vekk fra denne tråden. Men det er nå engang slik at ikke alt man tror er ord, faktisk er det. At vi for eksempel er en del ordspillere som tror minst like mye på brikkemajoren som på julenissen, er ikke grunn nok til at han skal inn i offisielle norske ordlister. Og i tillegg er det slik at vi har en offisiell rettskrivningsnorm. Det betyr for eksempel at selv om det hadde vært kjekt for oss å kunne legge popcorn, så skrives det popkorn på bokmål, og da er det nokså fåfengt å håpe at det skal endres bare for at vi skal kunne kvitte oss med c-en ... | |
bastet | 2011-11-29 15:21 | |
![]() | Jeg vet selvsagt at SLALOM ikke er norsk, Kirsti (dvs det er jo nettopp det det er - nemlig norsk lånt inn i engelsk!) - det jeg mente å vise er at en på norske sider i næringslivet ofte bruker slalomsko (dvs hybrid av norsk og engelsk ord - som så ofte i vår tid, CitySyd, osv) - jeg har heller ingen sterke følelser om hvorvidt slalåmsko bør foreslås eller ei!!! : ) | |
Kirsti | 2011-11-29 15:42 | |
![]() | Mitt poeng, Cygnus, Bastet eller hvem jeg nå svarer, var bare at så lenge den norske skrivemåten er slalåm, forteller alle treffene på slalomsko bare én eneste ting, nemlig at de som har skrevet det, ikke kan norsk rettskrivning. Jeg mente ikke å antyde noe om dine ferdigheter i så måte. Og dette er den store faren ved Google-testen. Man kan søke på et ord og få en dullion treff, men ordet er fortsatt ikke-eksisterende fordi det er feilstavet. | |
Cygnus | 2011-11-29 21:52 | |
![]() | : ) | |
Torill | 2011-12-02 02:04 | |
![]() | SMØRFISK | |
Kirsti | 2011-12-02 02:16 | |
![]() | JULEBRUS ble etterlyst i en annen tråd. | |
Mizzymizz | 2011-12-02 10:53 | |
![]() | Det går an å legge både anal og analere... men hvorfor får jeg ikke lagt analene..? er d ikke noe? | |
Cygnus | 2011-12-02 11:21 | |
![]() | kanskje du mener ANNALENE? det er et helt annet ord! | |
Kirsti | 2011-12-02 13:17 | |
![]() | Mizzymizz, anal er et adjektiv og betyr "som angår endetarmsåpningen". Denne åpningen kalles også analåpning eller anus. Men en anal er det altså ingenting som heter, ifølge ordbøkene. En annal, derimot, som Cygnus nevner, er en kort opptegnelse av historiske begivenheter i tidsfølge eller en årbok. | |
Snømannen | 2011-12-02 13:36 | |
![]() | Hvis noe kan være bakvendt, kan man ikke da også bakvende noe? Jeg mener BAKVENDE derfor er et ord. | |
Kirsti | 2011-12-02 14:09 | |
![]() | Ordbøkene er i alle fall uenige med deg ... og jeg lurer litt på om du kan komme opp med noen konkrete setninger der det verbet ville være helt naturlig å bruke for å forklare at noe ble bakvendt. | |
Stig C | 2011-12-04 00:03 | |
![]() | Jeg tror ikke man kan legge bukvegg, i hvert fall kom det ikke noe resultat når man søkte bukvegg. Bukveggen var et ord, men ikke i ubestemt form entall (hvis det heter det, noen år siden jeg avsluttet skolegangen). Man snakker om fremre og bakre bukvegg i medisinske sammenhenger. | |
Torill | 2011-12-04 10:30 | |
![]() | GULLRIS. En plante. | |