Spillrom
Sjiraffen | 17 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 17 |
Mobilspill
Pågående | 8 426 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
VeldiGlad | 2011-12-20 02:29 | |
![]() | NESEAPE! | |
Cygnus | 2011-12-20 06:27 | |
![]() | GORRHYSE er enda bedre, Veldiglad! | |
Cygnus | 2011-12-20 10:56 | |
![]() | Foreslår også BERTENE og BERTE. | |
Kirsti | 2011-12-20 11:13 | |
![]() | BERTE står, Cygnus, men som verb. Og det er vel substantivet du savner. Happy4You, det skrives FITNESS. | |
Torill | 2011-12-23 00:15 | |
![]() | ORDKUNST | |
Snømannen | 2011-12-23 12:03 | |
![]() | HAIFISKE | |
Happy4You | 2011-12-23 15:22 | |
![]() | fitness da :)? har ikke prøvd det før, men er litt skeptisk om det går her :)! | |
Kirsti | 2011-12-23 17:25 | |
![]() | Nei, det står ikke i ordlisten. Husk at denne tråden skal brukes til å etterlyse ord man vet at mangler, ikke spørre om ord går eller ei. Det finner man ut ved å sjekke ordlisten selv (den er nedlastbar) eller teste det i et spill. | |
Torill | 2011-12-23 17:53 | |
![]() | HÅNDSÅPE og APEBUR | |
iNorne | 2011-12-26 01:47 | |
![]() | SPEL: (n) substantiv, selv om ordet er nynorsk, er fenomenet 'historiske spel' såvidt befestet at ortodoksien bør vike. Hvem vil vel kjøpe billett til 'spillet om Hellig-Olav'?? SPELT: meltype/kornvariant [Hva er grunnen til at tidligere forslag hverken er bestridt eller inntatt i første post?] | |
Kirsti | 2011-12-26 02:45 | |
![]() | Substantivet SPELT står i ordlisten allerede, iNorne. [Hva mener du med "tidligere forslag"?] | |
Kirsti | 2011-12-26 02:49 | |
![]() | Ah, nå fant jeg innlegget du siktet til, tror jeg, forslaget om JEDI og SVOSJ. Vel, det er vanskelig å sette det inn i det første innlegget i denne tråden, ettersom det ble skrevet før forslaget ditt kom ... og grunnen til at det ikke er bestridt, er vel at forslagene ble oppfattet som greie, vil jeg tro. | |
iNorne | 2011-12-26 03:03 | |
![]() | Jeg skjønner, tror jeg. Jeg trodde OP ble løpende redigert, slik at man slapp å bla gjennom seks sider innlegg for å sile ut duplikate forslag. | |
Kirsti | 2011-12-26 03:23 | |
![]() | Dessverre, det er ingen redigeringsmuligheter for innlegg. Derfor kommer det i stedet nye utgaver av denne tråden med ujevne mellomrom. Men et godt tips hvis man vil foreslå et ord, er å bruke "Søk i forumet"-funksjonen. Søker du da på kategori Ordspill og ordet du vil foreslå, ser du raskt om det er foreslått tidligere. | |
iNorne | 2011-12-27 01:45 | |
![]() | Takker for svar. Dersom SPELT står i ordlisten, er min konklusjon at REDT ikke er tillatt bøyning av RE - dette blir litt intrikat, men når sammensatte ord som TILREDT inngår i faste uttrykk som ILLE TILREDT, skulle man tro at preposisjonen kunne tas vekk og resten var lovlig bøyd. [Har dessverre ikke Tanums eller Fullformsordlisten, men finner stavemåten 'tilredt' i oppslagsartikkelen om 'ILLE' på ordbok.no!]. | |
Kirsti | 2011-12-27 02:16 | |
![]() | Det er helt korrekt at REDT ikke er tillatt bøyning av RE. Det bøyes re, rer, redde, har redd. SPELT står både som substantiv og som bøyning av verbet spelle. Hvis du ikke får godkjent et legg her, kan du se i chatvinduet til høyre hvilket av ordene du forsøker å legge som ikke er godkjent. TILREDT står heller ikke i ordlisten, nettopp fordi det kun brukes i sammenhengen "ille tilredt". Dermed kan ikke ordet stå alene, og det blir derfor ikke et oppslagsord. Verbet TILREDE har fortidsformene tilreda/tilredet, og altså verken tilredd eller tilredt. | |
piaf | 2011-12-27 12:56 | |
![]() | Hittil har vi samlet rundt 1500 ord som ikke står i Fullformsordlisten. Skal vi også ta med begreper fra fantasiens verden, tipper jeg vi fort kan komme opp i 1500 til. HOBBIT og ORK fra Ringenes Herre, DØDSETER og RUMPELDUNK fra Harry Potter, HATTIFNATT og HEMUL fra Mummidalen, SITH, LYSSVERD/LYSSABEL, ALIEN(S) og CYBORG/KYBORG fra Science Fiction-universet, som en sped begynnelse ... Og hvorfor ikke? DODRAUG er jo allerede foreslått :) Ellers mangler LYSFONTENE, USENDT, OVERRENNA, TØYSNOR, TØYDOKKE/-DUKKE og NYVEIV (New Wave, musikkstil som oppsto på 70-tallet), Stolt av alle ordene vi har funnet, og veldig spent på om/når de vil bli tatt inn i Fullformsordlisten! Blir de ikke tatt med, kan det jo hende vi får laget vår egen ordbok en dag. Så vi fortsetter å samle så lenge det er håp. Savnetlisten vil bli oppdatert igjen om ikke så lenge. | |
iNorne | 2011-12-28 02:49 | |
![]() | Ble sjokkert over å oppdage at (i Wordfeud, som jo også bruker fullformsordlisten) 'sjakke' ikke var et verb [i den forstand at formen SJAKKING ble underkjent, hvilket er meningsløst for enhver som har bedrevet kongejakt!]. | |
Kirsti | 2011-12-28 03:50 | |
![]() | Fra Norsk ordbok: SJAKKE: sette (konge) i sjakk. | |
Cygnus | 2011-12-28 11:10 | |
![]() | Det er noen -ing-former som ikke går - WOKKING er ett av disse | |