Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 776 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
iNorne | 2012-01-29 16:25 | |
![]() | LØVTUNG: En gren er løvtung når den bærer mye, vel, løv. Grøderikdom. LØVGUL: Tilstand (farge) som inntrer hos løvtrær om høsten i boreale strøk. | |
awi | 2012-01-29 22:35 | |
![]() | MIMELEK | |
bekiil | 2012-01-30 02:16 | |
![]() | BAGEL (snl.no/bagel) | |
herr_strert | 2012-01-30 02:30 | |
![]() | PUTSJ (-et el. -en) - Kuppforsøk. Burde så absolutt med spør du meg. | |
Kirsti | 2012-01-30 18:27 | |
![]() | FNUTT - mye brukt fellesnavn på apostrofer, anførselstegn o.l. i databransjen NATTBAD HAVOTER og SJØOTER - ett dyr, to navn | |
Petrusz | 2012-02-01 21:01 | |
![]() | erhu (kinesisk strengeinstrument) | |
Snømannen | 2012-02-01 23:11 | |
![]() | TURLIVET | |
herr_strert | 2012-02-02 01:43 | |
![]() | SANDGROP (-en/-a) | |
piaf | 2012-02-02 02:44 | |
![]() | SMÅTTING / SMÅTTIS (lite barn) NILBLÅ ØREHÅR MATKRO | |
Kirsti | 2012-02-02 10:00 | |
![]() | SKIGÅER VINBAR Pjaff: MATKRO? Seriøst? Ordet gir 134 reelle treff på Google, og flertallet av dem har med Olavs Matkro i Hornindal å gjøre. Og det er mulig Olav synes han var riktig kreativ da han fant på det navnet, men i og med at det ligger i ordet "kro" at han serverer mat, er det omtrent like fiffig som "matrestaurant" eller "drikkebar". | |
piaf | 2012-02-02 13:06 | |
![]() | Olav sliter litt og trenger å komme på kartet! I hvert fall i ordlisten. Og hva med 'ølkneipe' og 'vinbar'? Hvilken kneipe selger ikke øl, og hvilken bar har ikke vin, lissom? (Bortsett fra bærbar?) VINBAR står forresten i ønskelisten allerede. Men AGIL mangler. Det betyr hurtig, smidig, virksom, rastløs, ifølge Tanums. AGILITET = smidighet. | |
Kirsti | 2012-02-02 13:41 | |
![]() | Null sympati for Olav, gitt. Han får få Hellstrøm til å ordne opp. Hive ut fiskepanettene og løvsteken og begynne med kortreist mat. Var så sikker på at jeg ikke så VINBAR i det første innlegget, men der står det, gitt. Kaffebarer har som regel ikke vin, sjempel. Og "ølkneipe" er i mine ører en like tåpelig konstruksjon som "matkro" (i grunnen høres det ut som en dårlig oversettelse av "Bierstube"), men vi får stole på at folkene bak ordlisten har hatt sine grunner til å ta med det ordet, siden det står der. Flere WordFeud-spillere har etterlyst verbet NEVLE, som skal bety "å fikle". Jeg tror kanskje det er litt for dialektalt til å få plass i en allmennordliste, men vi kan jo sette det opp på ønskelisten og overlate den vurderingen til fagfolkene. | |
Cygnus | 2012-02-02 20:18 | |
![]() | FADO (portugisisk musikktype) BITERING (for babyer - heter det ikke det?) | |
Cygnus | 2012-02-02 20:19 | |
![]() | beklager, FADO er i listen til Piaf, ser jeg nå! | |
Kirsti | 2012-02-03 00:27 | |
![]() | KLOAKKGASS - illeluktende gasser, utviklet ved forråtnelsesprosesser i kloakk (snl.no/kloakkgass) GULTONE UTSMI (v.) - smi, hamre ut DUSJSTRÅLE (s.) MASSASJEDUSJ (s.) - dusj med massasjestråler TAKDUSJ (s.) - dusj med stort dusjhode i fast stilling oppunder taket, også kjent som rainshower på utenlandsk TYGGELEKE - bitering for firbeinte | |
Kirsti | 2012-02-05 00:50 | |
![]() | For oss som reiser kollektivt: BUSSKORT UKESKORT For dem som liker å kjøre nedover bakker med planker under beina (gale, gale mennesker): HEISKORT | |
piaf | 2012-02-05 11:57 | |
![]() | Trodde aldri jeg skulle komme til å savne ordet FOTBALLARTIST, men da motspiller hadde lagt BALLARTISTEN og jeg prøvde meg med FOT foran, for å få et ord som gikk over hele brettet, ble jeg veldig skuffet. Det gikk ikke! UKEKORT står forresten både i Tanums og i Fullformsordlisten, men det skal kanskje skrives med S? | |
Kirsti | 2012-02-05 12:40 | |
![]() | FOTBALLARTIST gir 81 reelle treff på Google. Ikke akkurat noe hyppig brukt ord, vil jeg si. Men du har helt rett, det må være UKEKORT uten fuge-s. Så jeg trekker forslaget tilbake. | |
Rokiskis | 2012-02-05 12:56 | |
![]() | Hvem f.. vil ha schpaa og schmøø blant norske ord ? Dette er jo kebabnorsk, særdeles lokalt. Stygge ord er det også. | |
Kirsti | 2012-02-05 13:14 | |
![]() | Når jeg tenker meg om ... både "ballartist" og "fotballartist" klinger nokså sterkt av anglisismer. Heter det ikke "ballkunstner" på godt norsk, da? Jo da, og det står i Fullformsordlisten. Men FOTBALLKUNSTNER står ikke der, og det ser faktisk ut til å være ganske mye brukt. Selv om det kanskje er litt smør på flesk, ettersom det vel først og fremst er fotballspillere som omtales som "ballkunstnere"? | |