Spillrom
Sjiraffen | 12 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 12 |
Mobilspill
Pågående | 8 200 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
alona | 2010-03-14 01:57 | |
![]() | Er det ikke gøy å spille? Jeg er en av de som vil SPILLe og som vil lære masse. Dessverre ser jeg altfor ofte at de jeg spiller mot kun er opptatt av å sikre en seier, "koste hva det koste vil". Det artigste er de som spiller for masse poeng og som kjører seg fast selv om det er et utall "ekstrapoeng" som ligger rundt om på brettet. Det vil si at de, i sin iver etter poeng og seier, driter i flere utvidelsesmuligheter og mulige ekstrapoeng. Nå, når jeg ser slike tendenser så trykker jeg bare på gi opp. Jeg gidder ikke slike egoister. Om jeg leder eller ligger under er helt uinterressant for meg. Vil noen ødelegge, så skal jeg gerne hjelpe til...Jeg spiller fordi det er gøy, ikke for å ha en vanvittig høy poengsum, selv om det er gøy å gå opp i ranking. Er det meg det er feil med? | |
bakko | 2010-03-14 02:01 | |
![]() | kanskje dei du spelar mot synest det er gøy å sperra brettet...jovisst er det gøy å spela, men det er forskjell på å ha på rank eller ikkje...Spelar vi med rank vil vi vinna (iallefall mange av oss - eg tapar som oftast, men spelar ikkje for å tapa men for å vinna) | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-03-14 05:20 | |
![]() | Ja rett av deg å gi opp slike spill... Alle må jo spille slik DU vil, og spille slik at du vinner hver gang. For her skal vi ikke være egoister å ville vinne selv. Ser den. | |
Glory | 2010-03-14 07:26 | |
![]() | Er ikke helt sikker på hva du mener, men synes det hele blir litt underlig. Er det du som vurderer hva som er å spille for å ha det gøy og lære, og hvordan et slikt spill arter seg? Kanskje motspiller bare ikke tenker på akkurat samme måten som du gjør? | |
innocenta | 2010-03-14 09:40 | |
![]() | Jeg spiller for å ha det gøy OG vinne. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2010-03-14 10:15 | |
![]() | Siden du spør rett ut, alona, skal du få svar: JA, det er deg det er noe feil med hvis du ikke forstår og respekterer at enkelte faktisk spiller for å vinne. For meg personlig er det veldig merkelig å ikke spille for å vinne. Da lider man av alvorlig mangel på konkurranseinstinkt. Det er ikke bra hverken i ordspill eller i livet ellers!! De aller, aller fleste spiller for å vinne....og for å ha det moro. De som kun spiller for moro er vel de aller, aller færreste. Greit at det ikke er innmari viktig å vinne for mange, men bedre enn å tape synes jeg faktisk at det er. | |
Torill | 2010-03-14 10:45 | |
![]() | Jeg mener det er en viktig forskjell på spill og resten av livet. I livet ellers er det å "vinne" ikke nødvendigvis et honnørord. F eks. i en diskusjon kan jeg gjerne diskutere for å lære mer, og det at jeg lærer er viktigere enn at jeg "vinner" diskusjonen. Jeg kan også ønske å gjøre en handling for å være snill og god mot andre eller for å spare miljøet, selv om det for meg personlig fører til et "tap". Etter mitt syn er spill noe helt annet, der spillets mening er at deltagerne forsøker å vinne. Det verste jeg vet er å spille mot motstandere som ikke prøver å vinne. Har opplevd kortspill der noen blir med å spiller for å være greie og sosiale, men de prøver ikke å vinne, de er ukonsentrerte og pratsomme og på den måten forsvinner nerven i spillet. På ordspill har jeg av og til spilt "lærespill" eller "eksperiment"-spill, men da har jeg gjort det uranket og med god tid så man kan snakke sammen underveis. Alona, tror nok de aller aller fleste her prøver å vinne. Ønsker du å "lære" på noen annen måte enn å prøve å vinne, spør om noen vil ta et uranket spill mot deg. Så kan dere avtale egne "regler" for det urankede spillet, at dere skal lage flest mulig lange ord, bare ord på 3 bokstaver eller å sperre mest mulig. Elelr at dere har ulike roller, en prøver å lage lange ord, en prøver å sperre og så bytter dere roller etterpå. Ha en forstatt god ordspilldag! Spill er alvorlig moro! | |
nalo | 2010-03-14 11:27 | |
![]() | Av og til er ikkje brikkemajoren på vår side, gir oss berre konsonantar og ofte slike som ikkje kan kombinerast til godkjende "ord". Somme av oss prøver alikevel å gjera det beste ut av kvar omgang, for å sikra seg eit poeng eller 2, medan andre passar og får dermed ikkje poeng i heile tatt, - kanskje får han heller ikkje nye bokstavar som er til noko nytte i neste omgang. Så tenner motspelar og ropar ut om sperring og rankingjakt. Jo, eg har opplevd det av og til, men synes det er fantastisk så gode menneskekjennarar somme er, som kan lesa andre sine intensjonar og taktikkar etter å ha spelt eit halvt spel. I neste spel kan ein kanskje få ros av motspelar for dei flotte, lange orda ein legg, ja for då er kanskje brikkemajoren i godlune og dryssar ut flotte bokstavar. At det skal verta god spreiing på brettet, er faktisk begge spelarane sitt ansvar og ja, dei fleste spelar nok for å vinna, elles hadde det ikkje vore noko spel. | |
tante g | 2010-03-14 14:15 | |
![]() | Jeg hadde tenkt å skrive et innlegg, men så har nalo skrevet akkurat det jeg tenkte å si. Nesten skummelt. Jeg har sittet med krøkkete bokstaver som ikke passer noe sted, men svetter og spiller videre så godt det er mulig - og fått kjeft av motstander for mitt trange, kjedelige eller egoistiske spill. Jeg må innrømme at det sårer meg litt. Å bli skjelt ut av en dårlig taper kan være bare gøy, men å få kritikk for å gjøre mitt beste smaker ikke godt. | |
Bamblingen - Ikke medlem lenger | 2010-03-14 14:43 | |
![]() | Det hadde vært fint om man kunne sperre ute de spillerne man ikke likte spillestilen til. Er det det man gjør når man markerer en spiller og trykker "ignorer", eller er det bare sånn man gjør for å hindre chat med den personen i selve spillet. Det er ikke helt klart hvordan det der funker. Jeg er forøvrig enig med trådstarter. "Svensking" og feigt spill er kjedelig i alle spill. Man bør kunne velge bort spillere som kjører den stilen (og andre stiler man ikke liker for den saks skyld). Dette spillet er mye gøyere når begge spillere ender med mye poeng, enn når ingen gjør det.. | |
Fidelma | 2010-03-14 15:00 | |
![]() | Du står helt fritt til å velge hvem du ønsker å spille med. Dersom noen du ikke ønsker å spille med har gått inn på ditt spill, markerer du navnet til vedkommende og klikker "Nekt". | |
Kirsti | 2010-03-14 15:33 | |
![]() | "Ignorer" hindrer ganske riktig chat, Bamblingen, men det hindrer ikke den du har ignorert i å komme inn i spillet. | |
Balle Clorin | 2010-03-14 17:02 | |
![]() | Bamblingen: Jeg synes egentlig dette spillet er morsomst når jeg får veldig mange poeng, mens motspilleren min må nøye seg med ganske lite. Kall meg sær, men jeg synes faktisk det er moro å vinne spill. | |
Snømannen | 2010-03-14 20:19 | |
![]() | Når jeg spiller fotball og det andre laget spiller et planlagt forsvarsspill i stedet for å bare prøve å lage så mange mål som mulig blir jeg sur og bare gir opp | |
Ruschne | 2010-03-14 20:26 | |
![]() | Jeg synes det er rart at svært få av innleggerne vil se poenget til trådstarter . Jeg kan til dels være enig og særlig i de de tilfellene der en av spillerne leder stort , men likevel spiller "trangt og gjerrig" selv om seieren er innen rekkevidde og vel så det. For noen må tydeligvis seieren bli så stor som mulig - ærenovitsidea? men........hver sin løst sa mannen som drakk mens de andre sloss ( eller kanskje han spilte Ordspill ) | |
Stig_75 | 2010-03-14 20:58 | |
![]() | Folk må gjerne spille for å lære, være sosiale eller hva det nå enn det er de spiller for. For min del er det strategisk og læring i å kunne spille "trangt". Det er for eksempel en fin måte å hindre "bingo-spillere" i å vinne overlegent. Når jeg spiller misliker jeg at motspillerne legger bingoer mot meg. Det er ikke dermed sagt at jeg gir opp spillet. Det å gjøre som trådstarter, gi opp et spill med vitende vilje fordi utviklingen i spillet ikke er som man selv liker, synes jeg er direkte feigt. | |
Sydsklie | 2010-03-14 21:01 | |
![]() | Jeg ser på ordspill (ikke turneringer) på to måter: 1. Vinne spillet 2. Skaffe seg + på rankingen. For å få mest mulig pluss kan det være lurt å sperre spillet hvis en leder stort. | |
Bamblingen - Ikke medlem lenger | 2010-03-14 21:45 | |
![]() | Jeg mener det burde være en funskjon for å "aldri spille med denne personen igjen". Det er åpenbart at det er mange forskjellige måter å spille på. Noen er kun opptatt av ranking. Andre liker å legge flest mulig bingoer. Noen er på jakt etter store poengbrikkelegg. Slik er det med strategi også. Ingenting er så gøy som å få 200+ poeng på en bingo. Det er så godt som umulig med altfor defensive spillere. Hvorfor skulle man ikke kunne velge vekk spillere som kun er ute etter å vinne/ ikke bryr seg om "the beauty of the game" for å bruke et uttrykk fra fotballen. Det hadde helt klart vært en fordel å kunne nekte enkelte spillere for fremtiden. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2010-03-14 22:22 | |
![]() | Sydsklie: For å vinne med mest mulig, og dermed øke rankingen mest mulig, lønner det seg definitivt ikke å sperre spillet. Da har du nok misforstått. Hvis bare det å vinne teller (delvis i turneringer, eller hvis man spiller mot erkerivaler(uten å nevne navn)), lønner det seg nok å prøve å sperre hvis man har en viss ledelse. Sperring kan være fint også mot slutten av spill hvis man har veldig dårlig bokstaver, og så kan man jo prøve å åpne hvis man har noe i nærheten av en bingo! | |
awi | 2010-03-14 22:31 | |
![]() | Bamblingen, det vil nok ikke komme en slik funksjon på Ordspill. Du står selvfølgelig fritt til å velge selv hvem du vil spille mot, men hvis det er enkelte nick du konsekvent ønsker å unngå, så kan du lage deg en liste og ha ved siden av PCen. Hvordan brettet utvikler seg avhenger ikke bare av taktikk. Hvilke bokstaver en får tidlig i spillet kan ha mye å si. En del spillere varierer spillestil avhengig humør og hva en har lyst til å øve seg på der og da. Selv synes jeg også at brettet har en større tendens til å låse seg når jeg er litt trøtt enn om jeg er opplagt når jeg spiller. Så det er ingen automatikk i at neste spill mot en bestemt spiller vil utvikle seg på samme måte som det forrige. | |