Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 654

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
gompedyret2010-04-17 22:37
Antall innlegg: 4381

Begrepsordliste for Ordspill
Siden Ordspill begynner å få en viss grad av "fagterminologi", spesielt i forbindelse med turneringer, er det bare rett og rimelig at vi får en egen begrepsordliste som kan fungere som kjapt oppslagsverk.

Her har vi definert alle ordene man kommer over i turneringstrådene, samt et par til.

BINGO - Forekommer når en spiller får brukt alle sine sju brikker i ett og samme legg. Bingo gir 50 poeng ekstra i tillegg til verdien av brikkene.
BINGOTURNERING - Som en ordinær turnering, men det blir lagt ekstra stor vekt på bingoer. Bingo gir 100 poeng istedenfor de vanlige 50. Bingomodus kan kombineres med de fleste andre turneringsformer og modi.
BRIKKEMAJOR - Personifisering av tilfeldighetene som avgjør hvilke brikker man får.
CUP - Turneringsform der utslagsmetoden brukes; taper man, er man ute. Unntaket er i semifinalen, hvor taperne skal spille bronsefinale.
ELEFANTMEDALJE - Vandremedalje. Man får elefantmedaljen ved å vinne over nåværende innehaver. Nåværende innehaver: www.ordspill.no/topl...ha ntmedal/
GRT - Forkortelse for "gratulerer".
HALVMEDLEY - Turneringsmodus der ENTEN brett eller hastighet varieres fra runde til runde. Se også Medley.
HYBRIDTURNERING - krysning mellom klassisk og cup. De åtte beste i en klassisk turnering går til kvartfinaler.
KLASSISK TURNERING - Turnering som spilles som en miniliga, slik at samtlige deltagere spiller like mange kamper uavhengig av seier eller tap. Typisk spiller alle fire eller fem kamper og den som har gjort det best til slutt kåres som vinner. Tidligere kalt Standardturnering.
MEDLEY - Turneringsmodus der brett og hastighet kan variere fra runde til runde. Se også Halvmedley.
MOSAIKK - Turneringsform som inneholder elementer av både flerspiller og en mot en. Mosaikkturnering kan spilles som medley eller halvmedley.
OVERTID - forekommer når en spiller har brukt mer enn sin tilmålte tid. Straffes med minuspoeng ved spillets slutt.
Maks overtid er 5 min. i normal, hurtig, stress og lynrask, mens det er 2 min. i panikk. Når man denne grensa, avsluttes spillet.
RANKING - Uttrykk for hvor du ligger på rankinglisten. Brukes ofte (egentlig feilaktig) synonymt med rating.
RATING - Tallfesting av spillerens ferdighetsnivå i forhold til andre spillere. Mer om rating: www.ordspill.no/rating/
SELVVALGT MEDLEY - variant av medleyturnering der spilleren selv kan velge brett-type og/eller tid.
SPESIAL - type spillebrett med flere poengfelter i et annet mønster enn på standardbrettet.
SPILLVERT - Moderator, kan kontaktes dersom man har problemer, spørsmål eller klager.
STANDARD TURNERING - Se Klassisk turnering.
STANDARD - Type spillebrett med identisk mønster som original Scrabble.
TFK - forkortelse for "takk for kampen".
TT - forkortelse for "tusen takk" eller "takk, takk" (?)
TILFELDIG - Type spillebrett, hvor poengfeltene fordeles tilfeldig på brettet.
TFS - forkortelse for "takk for spillet".
(FORUM)TRÅD - betegnelse på en rekke foruminnlegg med samme tema.
URANKET - Spill som ikke virker inn på en spillers ranking.
VOKALTØRKE - betegnelse på en periode når en spiller får tildelt få eller ingen vokaler.

kroko2010-04-17 22:41
Antall innlegg: 42

vokaltørke - himmel det er et begrep!!!! ikke bare noe som jeg opplever!!!! :) herlig:):)

gompedyret2010-04-17 23:05

Ja, det er ikke måte på.

Hvis det er noen som har forslag til mer uoffisielle ord og definisjoner, så er det bare å komme med dem!

Scrabla hadde f.eks. en fin en:

Æ-UKA. Den uka jeg alltid får Æ uten en plass å legge den.

Snømannen2010-04-18 00:20
Antall innlegg: 1556

BRIKKEMAJOREN må med!

Snømannen2010-04-18 00:21
Antall innlegg: 1556

oops

ER med ;-)

Trekker forrige innlegg

Alfa932010-04-18 10:36
Antall innlegg: 7771

Kanskje vi skulle tatt med de forskjellige hastighetene også...

UBEGRENSET - ingen tidsbegrensning.
NORMAL - spillet varer i èn time, og hver spiller har 30 min. betenkningstid hver, 5 min. pr. legg.
HURTIG - Spillet varer i en halvtime, og hver spiller har 15 min. betenkningstid hver, 3 min. pr. legg.
STRESS - Spillet varer i 20 min, og hver spiller har 10 min. betenkningstid hver, 2 min. pr. legg.
LYNRASK - Spillet varer i 12 min, og hver spiller har 6 min. betenkenkningstid hver, 1 min. pr. legg.
PANIKK - Spillet varer i 6 min, og hver spiller har 3 min. betenkningstid, 30 sek. pr. legg.

twiver2010-04-18 13:04
Antall innlegg: 3469

Alfa...tid pr spiller gjelder vel bare når det er 2 på bordet.
Den totale spilletiden blir vel delt på antall spillere på bordet....

miamaria2010-04-18 13:47
Antall innlegg: 1002

ÅRSMØTE - kun konsonanter utdelt (av brikkemajoren)

Nordavind2010-04-18 14:03
Antall innlegg: 167

GG - Good game

Alfa932010-04-18 15:35
Antall innlegg: 7771

Søren, det er sant, Twiver...

akric2010-08-06 15:08
Antall innlegg: 455

Skjønner ikke helt hvordan man kan beregne betenkningstid per legg i det hele tatt, siden antall legg vel varierer mye fra spill til spill? Legger man massevis av tobokstavers forkortelser, vil jo spillet bestå av mange flere legg enn om spillerne har drøssevis av bingoer?
Er det regnet utifra et gjennomsnittslegg på et visst antall bokstaver?

gompedyret2010-08-06 15:37

Akric, det dreier seg om maksimumstid per legg, ikke gjennomsnittstid.

Skal du ha håp om å vinne noe spill, særlig på de kjappere brettene, bør nok snittlegget ditt gå litt fortere. ;)

Aske2010-08-06 17:00
Antall innlegg: 27

Hva??? Er som Siv Jensen,dypt sjokkert og vantro....Sier du på ramme alvor at BRIKKEMAJOREN ikke finnes på ordentlig ??? Dette er nesten som å være barn igjen og oppdage at Julenissen bare er jug.
Muligens på vegne av vannvittig mange....eller kanskje ikke::))

gompedyret2010-08-06 20:13

Er det nå egentlig noen som sier det på ramme alvor, Aske? :)

Aske2010-08-06 20:15

Hva tror du? hehe...

gompedyret2010-08-06 20:49

Personlig er jeg nesten helt sikker på at han eksisterer.

bakko2010-08-06 20:55
Antall innlegg: 160

Brikkemajoren eksisterer, har sjølv sett han i arbeid som øverstkommanderande i Julenissens verkstad. Han er den som godkjenner puslespilla som skal under juletrea, men i alle mnd. utanom desember så leiger Julenissen han ut til Ordspill.no istadenfor å permitere han. Så det Så

Aske2010-08-06 21:04

Jippi.! Både Julenissen og Brikkemajoren er virkelige! Dette må feires! Jeg tar en halv Brigg.

Sydsklie2010-08-06 21:14
Antall innlegg: 703

Brikkemajoren er veldig humørsyk. Heldigvis er julenissen bare snill.

Sander1232010-08-09 00:04
Antall innlegg: 157

Stressturnering lenge leve!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?